Wiadomości

Światowy Dzień Konsumenta

Poniedziałek, 15 marca 2010
15. marzec to data pod którą już od prawie 30. lat obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Warto zastanowić się przy tej okazji nad prawem do rzetelnej informacji o miejscu wytworzenia produktów, które kupujemy. Jak powiedział J.F.Kennedy - konsumenci to my wszyscy.

Często mówi się, że proszek kupiony za granicą pierze lepiej niż ten sam zakupiony w Polsce. Nieraz jest to tylko złudne wrażenie, jednak informacja o kraju pochodzenia danego produktu może mieć wpływ na konsumenckie wybory. Konsument powinien mieć zatem pełną wiedzę na temat tego, gdzie dany wyrób został faktycznie wytworzony.

Jak zauważa Arkadiusz Michalski, Kanclerz organizacji konsumenckiej Towarzystwo Promocji Kultury Piwa BRACTWO PIWNE, istotną informacją dla konsumenta jest nie tylko kraj pochodzenia danego produktu, ale także konkretny jego region. Ma to szczególne znaczenie w przypadku warzonego piwa, ale także innych produktów spożywczych. Często dochodzi bowiem do sytuacji, w której piwa produkowane pod szyldem jednego koncernu są wytwarzane w różnych częściach kraju, co może mieć wpływ na ostateczny charakter produktu.

Siła kraju pochodzenia

Wracając do informacji o kraju wytworzenia produktu należy wspomnieć o zjawisku jakim jest efekt kraju pochodzenia. To właśnie on sprawia, że za najlepsze uważamy niemieckie samochody, francuskie perfumy, czy też włoskie buty. W przypadku Polski, efekt ten wciąż najczęściej stosuje się do produktów spożywczych.

Bardzo często powoduje to, że działający w Polsce zagraniczni producenci rezygnują z wprowadzania na nasz rynek międzynarodowych marek, a w ich miejsce tworzą nowe, o rodzimym brzmieniu. Oczywiście zazwyczaj są to produkty wytwarzane w naszym kraju, jednak mało kto wie, że stoją za nimi wielkie międzynarodowe koncerny. Pojawia się też pytanie, czy oferowany przez nie produkt faktycznie można nazwać polskim.

Znaczymy polski produkt

Informację produkt polski wraz z polską flagą możemy zobaczyć dzisiaj na wielu opakowaniach. Zamieszczają ją sami producenci, a także sieci handlowe oznaczając półki z polskimi artykułami. Często jednak zdarza się, że jako polskie oznaczane są np. ziemniaki pochodzące z Hiszpanii. Informacja o tym, że dany wyrób powstał w Polsce nie zawsze jest sprawdzona i wiarygodna.

Pewność daje potwierdzenie tego przez zewnętrzną, niezależną instytucję. Taką gwarancją jest przyznawany przez Fundację Dajesz Pracę.PL, znak Kupuj Nasze.PL. Wyróżnione mogą nim zostać jedynie produkty polskich firm, który łączny koszt wytworzenia, w co najmniej 51% powstał na terenie naszego kraju. Fundacja podejmuje ponadto szereg działań promocyjnych, które pod hasłem Kupuj Nasze.PL - Są powody do dumy (http://www.kupujnasze.pl/) zachęcają do częstszego wybierania dobrych, polskich produktów. Jednym z nich jest konkurs, w którym konsumenci sami typują polskie produkty i firmy, najbardziej godne tego by nazywać je naszymi powodami do dumy.

Światowy Dzień Konsumenta to obchodzone 15.marca święto, które po raz pierwszy zorganizowano w 1983 roku, w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy'ego wygłoszonego w Kongresie Stanów Zjednoczonych w 1962 roku. W przemówieniu tym po raz pierwszy sformułowano cztery podstawowe prawa konsumenta: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa oraz do reprezentacji. W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000.

(Maja Święcka)