Kategorie produktów

Mąka, cukier, sól…Rynek sypkich artykułów

Piątek, 11 września 2009 HURT & DETAL Nr 9 (43) / 2009
Mąka, cukier, sól... to produkty z tzw. koszyka dóbr podstawowych. Nie występuje więc obawa o znaczący spadek poziomu sprzedaży tych produktów, nawet w dobie globalnego kryzysu - zapewnia Anna Adaszewska z firmy Italmex. Należy jednak pamiętać, że nie jest to kategoria jednorodna. Z jednej strony mamy produkty standardowe (klasyczne) i te wchodzą w skład ww. koszyka, z drugiej pojawia się kategoria premium (co niekoniecznie oznacza bardzo wysoką cenę). Są to np. sole morskie, cukier trzcinowy, mąki z różnych zbóż.

Cukier

 

Kiedyś był tylko jeden cukier do wszystkiego, nasz tradycyjny cukier biały, który polscy konsumenci używali w kuchni zarówno do słodzenia napojów, jak i pieczenia, czy gotowania. Teraz konsumenci dokonują zakupów w sposób bardziej przemyślany, gdyż mają większą świadomość i doświadczenie w zakresie użyteczności poszczególnych rodzajów cukru. Wiedzą, że kandyz jest świetny do gorących napojów, cukier do pieczenia - idealny do wypieków, gdyż jest drobniejszy i łatwiej się rozpuszcza, z kolei cukier trzcinowy - najlepszy do drinków. Obecnie, ze względu na bogaty asortyment, a także wyraźną tendencję do uatrakcyjniania naszego codziennego menu o potrawy z kuchni świata, dokonuje się zakupów bardziej świadomie.

 

Konsumenci coraz bardziej otwierają się na nowości. Na rynku cukru pojawiło się wiele nowych produktów, które cieszą się coraz większą popularnością. Dobrym tego przykładem jest wprowadzany właśnie przez Südzucker pierwszy na polskim rynku cukier puder w młynku. Jak zapowiada producent, jego opakowanie z pewnością zrewolucjonizuje „słodki" rynek.

 

Zainteresowanie konsumenta nowościami wpływa na coraz lepszą ich sprzedaż. Konsumenci przyzwyczaili się, że rynek cukru różnicuje się.

 

„Spójrzmy na rynki europejskie, na których cukrowy asortyment jest znacznie szerszy, a półka z tymi produktami bardziej rozbudowana.  W Polsce dopiero zaczynamy tworzyć ten segment, ale spoglądając na zachodnich sąsiadów widzimy, że jest miejsce na nowe produkty, które z pewnością i u nas będą się pojawiać" - mówi Teresa Mroczek-Krupa, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Südzucker Polska.

 

Warto zwrócić uwagę, jak ważnym elementem w segmencie cukru stało się opakowanie, a szczególnie jego wygląd, estetyka oraz praktyczność.

 

„Cukier DIAMANT jest przyjazny w użyciu, ułatwia pracę w kuchni i jednocześnie umożliwia „poeksperymentowanie" w czasie samodzielnego przygotowywania posiłków. Nabywcom dostarczamy nie tylko bogaty asortyment, ale także opisujemy sposób zastosowania cukru, publikując przepisy na naszej stronie internetowej www.diamant.pl, na opakowaniach, w prasie kobiecej, ulotkach i insertach" - zapewnia Małgorzata Stojanowska-Szulejko, Marketing Manager Pfeifer & Langen Marketing Sp. z o.o.

 

Niektóre rodzaje cukrów są produktami sezonowymi. Należą do nich cukry przeznaczone do pieczenia - kupowane przez cały rok, ale w największych ilościach przed tradycyjnie celebrowanymi w Polsce świętami: Bożym Narodzeniem, Wielkanocą, czy okresem Pierwszej Komunii.

 

Jak informuje Teresa Mroczek-Krupa, Südzucker Polska zgodnie z obowiązującymi trendami, co sezon stara się poszerzać swoją ofertę produktową. Szeroki asortyment obejmuje produkty zarówno skierowane na rynek detaliczny, jak również dla gastronomii (HoReCa).

 

Sezon na cukry żelujące uzależniony jest od dojrzewania owoców. Z reguły jego początek to pojawienie się truskawek (czerwiec), w lipcu są wiśnie i owoce leśne, w sierpniu morele i brzoskwinie, a we wrześniu przerabia się jabłka, gruszki i śliwki.

 

Konsumenci przy zakupie cukrów kierują się znakiem firmowym, wybierając nie tylko produkt wysokiej jakości, ale charakteryzujący się właśnie wielostronnością i różnorodnością asortymentu.

 

Sól

 

Sól jest produktem, którego spożycie nie zmienia się w sposób gwałtowny, nie maleje, ale też nie rośnie od kilku lat.  Zmieniają się natomiast preferencje zakupowe klientów. Jeszcze kilka lat temu nie przywiązywano większej wagi do jakości soli. Obecnie o wyborze soli spożywczej decyduje jej jakość, źródło pochodzenia, a także szata graficzna opakowania. Jest to trend, który cieszy producentów.

 

Największym zainteresowaniem cieszy się sól spożywcza, warzona, jodowana w opakowaniach 1 kg. Klient wybiera takie opakowanie ponieważ jest praktyczne, wygodne i w porównaniu do innych propozycji asortymentowych, które dzisiaj możemy znaleźć na półce - tanie.

 

„O zakupie konkretnego produktu decyduje przede wszystkim jego wysoka jakość, znana marka producenta i atrakcyjna szata graficzna opakowania" - mówi Hanna Giszter z Zespołu Marketingu Operacyjnego Ciech S.A.

 

Na każdym rynku, w tym także na rynku soli zawsze jest miejsce na innowacje. Jednak w segmencie soli spożywczej rzadko pojawiają się jakieś niespodziewane rozwiązania.

 

„Co jakiś czas obserwujemy nowe opakowania i próby wprowadzenia soli o różnych właściwościach, czy dodatkach. Niezmienny jest jednak fakt, że najlepszym zainteresowanie cieszy się sól spożywcza, warzona, jodowana" - mówi Hanna Giszter. 

  

Kasza

 

Kasza jest jednym z najstarszych składników polskiej diety. Jeszcze w latach 80-tych kasze zaraz obok mąki były wytwarzane w prawie każdym z działających wówczas młynów. Produkcja kaszy w naszym kraju zmniejsza się już od przełomu lat 80 i 90-tych. W segmencie tym następuje powolny, lecz systematyczny spadek produkcji. Przeciętne miesięczne spożycie kaszy w I półroczu 2008 roku osiągnęło poziom 0,15 kg na osobę. W I kwartale 2008 po kaszę sięgnął co drugi konsument.

 

Dokonując wyboru, kieruje się on tradycją i ceną, nabywając ją z niską częstotliwością raz lub dwa razy w miesiącu albo nawet mniejszą (co odpowiada nieregularnemu i sporadycznemu profilowi zakupów). Największą grupę konsumentów stanowią osoby w wieku 40-50 lat z 6-osobowych i większych gospodarstw domowych.

 

Popyt na kasze spada wraz ze wzrostem dochodów. Konsumenci o miesięcznych dochodach do 1 500 zł na osobę spożywają miesięcznie około 0,3 kg kasz na osobę, podczas gdy osoby o dochodach powyżej 1 500 zł tylko 0,1 kg na osobę miesięcznie. Najczęściej kupuje się kaszę mannę - traktowaną jako produkt dietetyczny oraz z przeznaczeniem dla dzieci. Kolejne miejsce zajmuje najpopularniejsza z kasz jęczmiennych - mazurska, następnie grubsza „wiejska", a dalej gryczana o największej wartości odżywczej.

 

Ryż

 

Spożycie ryżu w Polsce przez kilka ostatnich lat regularnie rosło by osiągnąć poziom 0,29 kg na osobę miesięcznie, wynika to m.in. ze wzrostu świadomości klientów, oraz wzrostu liczby lokali gastronomicznych oferujących kuchnię chińską, indyjską, tajlandzką, czy wietnamską. Na pewno niebagatelny wpływ na wzrost spożycia ryżu ma także moda na zdrową żywność. I nic dziwnego, gdyż zawiera on witaminy, składniki mineralne oraz błonnik.

 

Najbardziej wartościowy jest ryż nie przetworzony, tzw. brunatny lub pełnoziarnisty, zawierający 75% węglowodanów oraz 7,5% białka. Jednak najbardziej popularny jest ryż biały (polerowany) o mniejszej wartości odżywczej. Na polskim rynku jest on najczęściej dostępny w saszetkach ułatwiających gotowanie.

 

Ryż, pomimo swej rosnącej popularności (jest on spożywany przez ponad 2/3 konsumentów), pozostaje raczej urozmaiceniem, niż podstawą polskiej diety. Nieregularne i sporadyczne spożycie dotyczyło ponad 40% wszystkich nabywców tego produktu. Osoby spożywające ryż regularnie stanowią zaledwie 5% wszystkich nabywców.

 

Mąka

 

Rynek kategorii mąki rośnie. Dużą dynamikę zapewnia wzrost zużycia tego typu produktu w kanale przemysłowym. Łączy się to ze zmianami żywieniowymi Polaków, którzy coraz częściej kupują półprodukty i żywność gotową. Istnieje również duża grupa konsumentów, którzy kontynuują tradycje rodzinne i samodzielnie przygotowują produkty z mąki jak: pierogi, ciasta, naleśniki, itp. - mówi Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej w Grupie Maspex Wadowice - producenta m.in. Mąki Puszystej i Tradycyjnej pod marką Lubella.

 

 

Propagowanie zdrowego stylu życia w różnych mediach i opinie środowisk lekarskich sprawiły , że z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, rośnie popyt na produkty, które sprzyjają naszemu zdrowiu i kondycji fizycznej.  Jest to tendencja, której żaden kryzys nie będzie w stanie zahamować, a oferta rynkowa będzie coraz szersza.

tagi: sypkie produkty , rynek sypkich produktów , cukier , kasza , ryż , sól ,