Kategorie produktów

Powrót do szkoły

Piątek, 11 września 2009 HURT & DETAL Nr 8 (42) / 2009
Wakacje dobiegają końca, a tym samym dzieci czeka powrót do szkoły. Będzie to czas nie tylko spędzony z kolegami z klasy, ale również - czy wręcz przede wszystkim - wytężonej nauki. Dlatego rodzice szczególną uwagę przykładać będą do pełnowartościowego śniadania dla swoich pociech. Warto więc sprawdzić, czy aby wszystkie produkty, po które będą chcieli sięgnąć robiąc zakupy, znajdują się w ofercie sklepu.

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia. Zwłaszcza dla dzieci, które nie tylko intensywnie rosną i rozwijają się, ale również mają wzmożony wysiłek psychiczny i fizyczny podczas wielu godzin spędzonych w szkole. Coraz bardziej uświadomieni rodzice wiedzą, jak ważna jest prawidłowa i zbilansowana dieta, zwłaszcza dla najmłodszych. Na pierwsze i drugie śniadanie wybierają więc produkty, które dostarczają dzieciom nie tylko odpowiednią porcję energii, ale również odpowiednich witamin i składników mineralnych. 

 

Ważne składniki

 

Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym rozwijają się bardzo szybko i potrzebują dużej ilości energii, białka oraz zdrowego i odżywczego tłuszczu. Wśród składników, które odgrywają ważną rolę w rozwoju można wymienić pełnowartościowe białko, wapń, witaminy z grupy B, a zwłaszcza B6 i B12, żelazo, cynk, jod oraz kwasy tłuszczowe, głównie te z grupy omega-3, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i komórek nerwowych odpowiadających za przesyłanie informacji. Niedobory witaminy B powodują zaburzenia funkcji neurologicznych - nerwowość, drażliwość, znużenie, a w skrajnych przypadkach depresję oraz pogorszenie w nauce. Niższe wskaźniki IQ czy problemy z koncentracją związane są również z niedoborem żelaza. Jego niedobory mogą prowadzić także do anemii. Dlatego w diecie powinny znajdować się produkty mleczne, jak kefiry, jogurty, sery, mięso, orzechy i zielone warzywa. I coraz większa rzesza rodziców wie o tym i po te artykuły sięga podczas codziennych zakupów, z myślą o śniadaniu dla swoich dzieci. I warto pamiętać o tych produktach, aby nie zabrakło ich na sklepowej półce.

 

Pożywne śniadanie

 

Pierwsze i drugie śniadanie to przede wszystkim pożywna kanapka z masłem, serem, wędliną i z dodatkiem warzyw. Oprócz tego dzieci chętnie jedzą jogurty, serki, musli, płatki kukurydziane. Do picia najzdrowszy jest kefir lub maślanka, soki owocowe lub woda. Podstawę drugiego śniadania zabieranego do szkoły stanowi kanapka z wędliną, serem - żółtym, białym, topionym, warzywami jak np. listek sałaty, ogórek, papryka. Rodzice do kanapek dodają ketchup, majonez, aby były mniej „suche" i aby dzieci chętniej je jadły. Popularne owoce, które rodzice dają dzieciom do szkoły to jabłka i banany. Do picia najczęściej uczniowie dostają soczki w kartonikach i wodę niegazowaną w małych plastikowych butelkach. Soki stanowią ekwiwalent surowych owoców i warzyw, które - zgodnie z zaleceniami dietetyków - są absolutnie niezbędne w diecie dzieci.

 

Soki, nektary, napoje

 

Rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych dla dzieci rozwija się w tempie kilku - kilkunastu procent  rocznie. „Mamy nadzieję, że uruchomienie w Polsce unijnego programu Owoce w szkole, zapowiadane przez Ministerstwo Rolnictwa już na wrzesień, zwiększy konsumpcję soków owocowych i warzywnych wśród najmłodszych konsumentów i będzie dodatkowym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi tego rynku. Rosnąca świadomość zdrowotna  rodziców i dyrekcji polskich szkół jest również bardzo istotnym czynnikiem sprzyjającym konsumpcji soków owocowych przez dzieci, bowiem z coraz większej liczby szkół zaczynają znikać automaty z gazowanymi, słodzonymi napojami, a zamiast nich  w szkolnych sklepikach pojawiają się coraz częściej soki" - mówi Joanna Bancerowska, Public Relations Manager Rzecznik Prasowy Agros Nova Sp. z o.o.

 

W segmencie soków i napojów dla dzieci nie ma spektakularnych innowacji, jeśli chodzi o formułę produktów, ale  ogromnie dużo dzieje się w obszarze komunikacji z konsumentami oraz opakowań. Dziecięcy odbiorca jest niezwykle wymagający i potrzebuje wciąż nowych bodźców, które w sposób emocjonalny zachęcą go do zakupu. Stąd zmieniające się opakowania i intrygujące reklamy.

 

Jakość najważniejsza

 

Rodzice coraz większą wagę przywiązują do diety dzieci - kupują dla nich zdrowe i smaczne produkty. Przy wyborze liczy się marka, jakość, mniej cena. Dla dzieci produkt musi być atrakcyjny pod kątem smaku, jak i opakowania, które musi być nie tylko funkcjonalne, ale przede wszystkim wyraziste i atrakcyjne. Dzieci są otwarte na innowacyjne pomysły - szukają ciekawych, kolorowych opakowań oraz nietypowych połączeń smakowych. To, w jakim tempie rynek produktów dla dzieci będzie się rozwijał zależy w dużej mierze od samych producentów: ich aktywności reklamowej, a także innowacyjności w oferowaniu produktów.

 

Produkty dla dzieci powyżej 3 lat nie wymagają dodatkowych certyfikatów, czy atestów. Produkowane są zgodnie z Ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 o bezpieczeństwie żywności i żywienia i właściwymi Rozporządzeniami.

 

„Nasza propozycja na śniadanie dla dzieci to głównie płatki śniadaniowe Mlekołaki, kakao Puchatek, jak również soki Kubuś - produkty, które dadzą dziecku energię na cały dzień. Do szkoły proponujemy Kubusia Scool - porcję owoców w funkcjonalnej butelce. Dla orzeźwienia doskonały będzie Kubuś Waterrr, nasza tegoroczna nowość" - mówi Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej, Dział Public Relations, Grupa Maspex Wadowice.

 

Edukacja rodziców

 

 „Dużą wagę przykładamy do edukacji mam. Mimo iż nasze produkty przeznaczone są dla najmłodszych dzieci, stale przypominamy rodzicom, że także dla dzieci powyżej 3. roku życia powinni wybierać napoje, nektary i soki bez zawartości cukru rafinowanego oraz zwracać baczną uwagę na obecność kwasu cytrynowego. Takie informacje powinny być dostępne na etykiecie napoju. Soki w kartoniku znakomicie nadają się do przedszkola czy szkoły, na spacer czy wycieczkę, gdzie wygodnie i szybko dziecko chce ugasić pragnienie. Dzięki starannie skomponowanemu składowi soki BoboVita stanowią alternatywę dla owoców, bowiem jeden soczek równa się jednej porcji owoców. Może to być idealna propozycja dla dziecka, które nie zawsze chętnie je owoce, a kolorowe i lekkie opakowanie może je do ich smaku przekonać" - mówi Małgorzata Kołodrub, kierownik ds. komunikacji NUTRICIA Polska.

 

Woda jest niezbędna

 

Rodzice coraz chętniej dają dzieciom do szkoły do picia wodę. Woda jest podstawowym elementem zbilansowanej diety i jest konieczna do tego, aby organizm mógł właściwie funkcjonować - to jego główny składnik, rozpuszczalnik i nośnik substancji odżywczych, który reguluje temperaturę ciała, ciśnienie tętnicze, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii i wzmaga naturalne procesy odpornościowe. Dobry stan zdrowia dziecka i jego prawidłowy rozwój wymagają zapewnienia właściwego bilansu płynów ustrojowych. Bilans ten polega na zachowaniu właściwej równowagi między ilością spożywanej i wydalanej z organizmu wody. Czysta woda to najbardziej naturalny, a tym samym najzdrowszy płyn dla dzieci. „Należy dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu dziecka. Najlepiej postawić butelkę z wodą w zasięgu jego rąk. Niech pije wodę zamiast słodzonych napojów - woda nie zawiera cukru i pustych kalorii, co jest szczególnie ważne w dobie rosnących problemów z próchnicą, nadwagą i otyłością wśród najmłodszych" - tłumaczy Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.  - „Warto przyzwyczajać dziecko, aby pragnienie zaspokajało wodą. Zadbajmy, aby jej regularne spożywanie stało się nawykiem wszystkich domowników".  We wrześniu rusza ogólnopolska kampania edukacyjna „Mamo, Tato, wolę wodę!", której celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie dziecka oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. Organizatorem akcji jest Żywiec Zdrój S.A. Patronat merytoryczny nad programem objęły Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka, a patronat honorowy - Ministerstwo Zdrowia.

 

Tylko nie „puste kalorie"

 

Dzieci uwielbiają przekąski, a zwłaszcza podczas szkolnych przerw pomiędzy lekcjami. Batoniki, ciasteczka, chipsy są pyszne, lecz posiadają niewiele wartości odżywczych, za to kalorii -  zawierają aż nadto. Niestety słodkie „puste kalorie" często przegrywają ze zdrowymi przekąskami, owocami i warzywami. Jak przekonać dzieci do atrakcyjności tych produktów? Można zaproponować im np. chipsy owocowe. - „Kamis Fit up! to idealna alternatywa dla słodkości i pewność, że dziecko codziennie będzie chrupało pełne witamin i mikroelementów owoce. W dodatku - w ulubionej przez nie formie- chipsów.  Kamis Fit up! to linia naturalnych produktów bez soli i wzmacniaczy smaku, z dodatkiem błonnika, która pomaga utrzymać właściwą, racjonalną dietę, a dzięki składnikom znajdującym się w ziołach, przyprawach, owocach i warzywach - korzystnie wpływa na zdrowie i witalność" - mówi Sylwia Kalska, PR Manager Kamis-Przyprawy S.A.

 

Dzięki zdrowemu jedzeniu dzieci są pełne energii oraz rosną i rozwijają się prawidłowo, są zdrowe i aktywne. Zdrowe, smaczne drugie śniadanie dodaje dzieciom energii jakiej potrzebują, aby uczyć się i czerpać przyjemność z bycia w szkole. A dla właściciela sklepu to pewny i rosnący zarobek.

 

Maja Święcka

tagi: powrót do szkoły , produkty dla dzieci ,