Kategorie produktów

Herbaty funkcjonalne

Piątek, 21 listopada 2008 HURT & DETAL Nr 11 (33) / 2008
Tomasz Olak Starszy Kierownik Produktów Naturalne Wspomaganie „Herbapol - Lublin" S.A.

Jeszcze kilka lat temu polski rynek herbat był zdominowany przez herbaty czarne. Obecnie są one w odwrocie, a dynamiczny wzrost odnotowuje segment herbat „non black" stanowiący blisko 50% (wartościowo) całego rynku herbat. Znaczenie tych herbat będzie rosnąć z uwagi na wysoką dynamikę ich rozwoju: segment herbat owocowych rośnie o 23,6% (MAT AS'08/MAT'AS'07, wartościowo AC Nielsen), zielonych o 32,6%, ziołowych o 15,2%, podczas gdy segment herbat czarnych odnotowuje wzrosty co najwyżej kilkuprocentowe. Dodatkowo na niekorzyść herbaty czarnej rośnie jej cena jako surowca, co może spowodować dodatkowe zmniejszenie jej spożycia na rzecz herbat owocowych i ziołowych. W najbliższych latach możemy się spodziewać utrzymania tego trendu oraz wzrostu udziału herbat funkcjonalnych, których coraz więcej pojawia się na rynku.

 

Liderem rynku herbat owocowo-ziołowych (łącznie z rynkiem aptecznym) jest Herbapol Lublin z udziałem wartościowym na poziomie ponad 21,3% (AS 2008 AC Nielsen). Podobnie sytuacja wygląda na samym rynku herbat funkcjonalnych (łącznie z rynkiem aptecznym)  gdzie Herbapol Lublin jako lider notuje udziały wartościowe na poziomie prawie 17% (AS 2008 AC Nielsen).

 

W naszej ocenie rynek herbat funkcjonalnych w najbliższych latach będzie w okresie dynamicznego wzrostu. Wynika to nie tylko z mody wellness (herbaty zielone czy Pu-erh) ale również ze wzrostu świadomości Konsumentów. Coraz większa część naszego społeczeństwa wybiera herbaty, które nie tylko dobrze smakują ale również posiadają dodatkowo właściwości prozdrowotne. Można zadać sobie pytanie po co pić herbaty funkcjonalne. Odpowiedź wydaje się bardzo prosta. Rytm życia od kilku lat nieprawdopodobnie przyspieszył, czego konsekwencją jest wzrost ...STRESU. Z prowadzonych badań wynika, że ok. 70% Polaków przyznaje się do życia w stresie. Inne źródła podają, iż prawie 20 mln osób narzeka na swoją zbytnią nerwowość, a niewiele mniej osób narzeka na kłopoty za snem. Stres związany z pracą zawodową uważany jest obecnie za drugi po bólach pleców najważniejszy problem zdrowotny pracowników w krajach Unii Europejskiej i dotykać może blisko 1/3 ogółu zatrudnionych. Stres stał się częścią naszego życia - dlatego też jest potrzeba równie stałego antidotum, czyli produktów, które pozwolą zachować zdrowie. Konsumenci poszukują zatem produktów, które pozwolą normalnie funkcjonować w opisanej rzeczywistości, produktów, które wspomogą funkcjonowanie naturalnych procesów naszego organizmu. Coraz częściej konsumenci poszukują po prostu produktów, które są nagrodą za „trud dnia codziennego", takimi produktami są na pewno Herbaty Funkcjonalne Herbapolu. Herbaty funkcjonalne wywierają na organizm szereg korzystnych działań - różnych, uzależnionych od tego, jakie jest przeznaczenie herbat i jakich składników użyto do ich produkcji. Największe grupy herbat funkcjonalnych skupiają się w blokach herbat wspomagających odchudzanie, tonizujących i uspokajających, a z drugiej strony pobudzających i dostarczających energię, usprawniających pamięć i koncentrację.

 

Rynek herbat funkcjonalnych w Polsce to trzeci segment pod względem wielkości sprzedaży (po herbatach czarnych i owocowych). Jednocześnie segment o wysokiej dynamice wzrostu odnotowanej już od kilku lat - w skali ostatniego roku sprzedaż herbat funkcjonalnych wzrosła wartościowo o 12,4%. Dzieję się to za sprawą coraz to bardziej zróżnicowanej ofercie produktowej, które w coraz większym stopniu zaspokaja potrzeby konsumentów.

 

W latach 2005-2007 herbaty funkcjonalne swój rozwój zawdzięczają głównie produktom „wspomagającym odchudzanie". Sprzedaż herbat „na odchudzanie" w ciągu tych 3 lat wzrastała bardzo dynamicznie - średnio rocznie o 84,0 %. W 2008 herbaty funkcjonalne swój dalszy wzrost zawdzięczają głównie rozwojowi nowych „obszarów" - głównie produktom „na trawienie", przeczyszczającym, uspokajającym, czy poprawiającym odporność. Nadal jednak prawie 30% rynku herbat funkcjonalnych zajmują herbaty „na odchudzanie" - jest to najważniejszy obecnie segment w tej kategorii produktów.

 

Niekwestionowanym liderem rynku herbat odchudzających jest Herbapol Lublin z udziałem wartościowym na poziomie ok. 50%. Herbapol był pionierem i twórcą tej kategorii produktów, wprowadzając w 2005 roku herbaty pod marką System SlimFigura. Do dzisiaj jest to najlepiej sprzedająca się seria herbat funkcjonalnych. System SlimFigura to marka nie tylko najchętniej wybierana przez konsumentów wśród herbat „na odchudzanie", ale i marka o najwyższej znajomości wśród produktów „odchudzających" - przeszło 60% kobiet odchudzających się zna markę SlimFigura.

 

W celu ugruntowania pozycji Lidera w obszarze Herbat Funkcjonalnych - Herbapol w roku 2008 wprowadził nową serię tego rodzaju produktów. Herbaty Funkcjonalne Herbapolu to kompozycje składników, które wspomagają naturalne funkcje organizmu oraz pozwalają zachować dobre samopoczucie. Skomponowane zostały z myślą o kobietach młodych, aktywnych, dbających o kondycję, które lubią pić herbatę i poszukują produktów pomagających zachować dobrą skuteczność w realizacji wyzwań w pracy, w domu, w rodzinie ... .

 

Herbaty Funkcjonalne Herbapolu przygotowano według specjalnie skomponowanych receptur, dzięki czemu zapewniają pożądane działanie oraz wyjątkowy i intensywny smak.

 

Od czerwca bieżącego roku konsumenci mogą oprócz Systemu SlimFigura dodatkowo wybierać wśród nowych herbat:

 

Pobudzenie - pomaga zmniejszyć stan osłabienia i zmęczenia, dodaje energii do życia dzięki zawartej w niej kofeinie i taurynie.

 

Wyciszenie - składniki (głównie melisa i głóg) pomagają niwelować stany podenerwowania, przywracając spokój, wyciszenie i uspokojenie.

 

Trawienie - specjalnie dobrana kompozycja ziół (mięta, kolendra, kminek, kurkuma), wspomaga prawidłowe trawienie i pomaga zachować związany z tym komfort życia.

 

Nastrój - składniki tej herbaty (guarana, liście mate), pomagają odzyskać dobre samopoczucie i siłę do bycia aktywnym.

 

Pod koniec września do sprzedaży trafiły 3 kolejne herbaty uzupełniając portfolio Herbapolu o:

 

Odporność - składniki pochodzenia roślinnego (malina, lipa) są źródłem przeciwutleniaczy, które wspomagają system odpornościowy, a dodatkowo są  skutecznym środkiem rozgrzewającym;

 

Koncentracja - pomaga zmniejszyć uczucie zmęczenia, zwiększa koncentrację i poprawia efektywność pracy mózgu;

 

Nawilżanie - mieszanka ziół, owoców i witamin A, E, C w naturalny sposób nawilży skórę, pozwoli zachować młody i promienny wygląd.

 

Należy pamiętać również, iż Herbapol jako lider wśród produktów opartych o składniki ziołowe, swoje portfolio funkcjonalne ma znacznie szersze niż tylko ww. nowości. Już od wielu lat, Herbapol oferuje wiele mieszanek ziołowych na różnego rodzaju dolegliwości, dostępne w aptekach i sklepach zielarskich.

 

Oprócz opisanych wyżej produktów w segmencie „Funkcjonalnym", Herbapol w 2008 roku wprowadził dodatkowo jeszcze jedną nowość pod marką SlimFigura Dieta. Są to produkty rozszerzające portfolio herbat SSF. SlimFigura Dieta to koktajl dietetyczny przeznaczony dla osób, które chcą odżywiać się racjonalnie i zdrowo, a przy tym dbają o sylwetkę i dobre samopoczucie. Bazę produktu stanowi siemię lniane oraz białko sojowe. Nasiona lnu zawierają substancje śluzowe o działaniu osłaniającym i łagodzącym na przewód pokarmowy. Błonnik pokarmowy zawarty w lnie pobudza perystaltykę jelit oraz zmniejsza uczucie głodu. SlimFigura Dieta ma wyjątkowy smak, a przy tym zawiera sporą dawkę witamin i składników mineralnych. Koktajl jest zapakowany w wygodne, pojedyncze saszetki co pozwala mieć go zawszy przy sobie. Jest łatwy i szybki do przygotowania. SlimFigura Dieta dostępna jest w trzech wariantach smakowych: banan, truskawka oraz wanilia.

 

SlimFigura Dieta to całkowicie nowatorski produkt, który na rynku nie ma bezpośredniego konkurenta, stąd już dziś realizuje wysoką sprzedaż.

tagi: Herbapol Lubli , Tomasz Olak , Herbaty funkcjonalne ,