Kategorie produktów

Kraj herbatą płynący

Piątek, 21 listopada 2008 HURT & DETAL Nr 11 (33) / 2008
W poprzednim numerze miesięcznika HURT & DETAL omawialiśmy rynek herbaty w Polsce. Drugą częścią tematu są komentarze przedstawicieli firm związanych z tym rynkiem. Zapytaliśmy ich m.in. o to, jakie zmiany zaszły na polskim rynku herbaty w ciągu ostatnich lat, a jakich możemy się spodziewać? Czy wzrost siły nabywczej polskich konsumentów przekłada się na rosnący popyt na wyroby Premium?

-  Katarzyna Kowalska, Product Manager, Premium Foods Marketing Services Sp. z o.o. twierdzi, że można zaobserwować duży „wartościowy skok" rynku. Stoją za tym dwa ogólne trendy: (1) już powyżej wymieniony trend konsumencki zakupu coraz droższych, bo lepszych herbat, a (2) ogólny wzrost popularności herbat z pro-zdrowotnymi cechami - fakt, który odpowiada ogólnym trendom rynkowym zdrowego trybu życia i żywienia. Coraz więcej ludzi jest świadomych potencjalnych problemów zdrowotnych z powodu nieodpowiedniego trybu życia i żywienia, i chcą coś zmienić w swoim życiu: np. redukować nadkonsumpcję kawy w biurze i pić zamiast trzeciej, czwartej, piątej filiżanki kawy smaczną herbatę owocową albo zieloną. W efekcie czego powstał nowy segment na rynku herbaty - herbaty funkcjonalne. Są to herbaty, którym przypisuje się fizjologiczny wpływ na ludzki organizm: taka herbata może np. pomóc przy obniżeniu poziomu cholesterolu w krwi lub przy spalaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej. Charakterystyczne dla herbat funkcjonalnych są aktywne w działaniu komponenty. Jako produkty specjalistyczne cena herbat funkcjonalnych jest wyższa niż średniorynkowa. Herbaty funkcjonalne są sprzymierzeńcem człowieka w walce ze schorzeniami naszych czasów.

 

- Znacząco rozwija się segment herbat zielonych i funkcjonalnych (takich jak nasza La Karnita), należy spodziewać się, że wkrótce szturmem zaczną zdobywać rynek herbaty o standardzie BIO, które na zachodzie stanowią już często 40-50% rynku. Bio-Active ma ciekawe produkty w każdym z tych segmentów. Ponadto można zauważyć coraz większą konkurencyjność, półka sklepowa niekiedy jest za mała żeby zmieścić wszystkie propozycje jakimi kuszą konsumenta producenci, których na rynku wciąż przybywa. Uważam, że wzrost siły nabywczej przekłada się na rosnący popyt na wyroby Premium. Dlatego Bio-Active przygotowuje nową serię herbat PREMIUM będącą propozycją naszego kipera KIPER'S SELECTION. Będą to mieszanki spotykane dotąd jedynie w najlepszych herbaciarniach, po przystępnej cenie. Chcemy pokazać polskiemu klientowi różne ciekawostki ze świata herbaty, tak by mógł poznać naprawdę wysublimowane smaki. Bardzo ciekawym produktem będzie choćby ARTISTIC TEA, ręcznie zwijane herbaciane kulki, które po umieszczeniu w dzbanuszku i zalaniu gorącą wodą, rozwijają się w kwiat. Jako pierwsi w skali światowej dodamy do tego produktu smak - mówi Jakub Kosiński z firmy Bio - Active.

 

- Małgorzata Leszczyńska, Marketing Manager marki Irving uważa, że Polacy przywiązują coraz większą wagę do produktów naturalnych, smacznych i wysokiej jakości. Mimo, że wciąż największym zamiłowaniem darzą klasyczną czarną herbatę ekspresową, to od kilku lat obserwujemy znaczny wzrost popularności innych rodzajów herbat: owocowych i aromatyzowanych owocami (+26% wart.), zielonych - zarówno czystych, jak i aromatyzowanych (+22% wart.) oraz mieszanek funkcjonalnych (+18% wart.). Polscy konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o asortyment herbat i, mimo niesłabnącej sympatii dla najpopularniejszej w Polsce aromatyzowanej herbaty - Earl Grey, wciąż poszukują nowych, ciekawych smaków. Stąd prócz stałej, doskonałej jakości suszu herbacianego i mieszanek smakowych coraz ważniejszą rolę pełni szeroki, ciekawy i innowacyjny asortyment produktów oferowanych w ramach jednej marki. Wśród widocznych trendów zauważymy zapewne kontynuację wzrostu rynku herbaty w saszetkach kosztem liściastej, a przede wszystkim granulowanej. Wśród herbat w saszetkach spodziewamy się w najbliższym czasie wzrostu spożycia herbat innych niż czarne - zielonych i białych. W oparciu o herbatę czarną, a także pozostałe gatunki, producenci zaoferują zapewne nowe mieszanki smakowe. Wzrostowym trendem charakteryzuje się także w chwili obecnej rynek herbat funkcjonalnych i zgodnie z naszą prognozą ten trend zostanie utrzymany. Mniej optymistycznym z punktu widzenia konsumentów trendem, z uwagi na rosnącą cenę surowca, który do chwili obecnej nie jest odzwierciedlony w cenach półkowych, może być wzrost cen na półce herbat. Z całą pewnością konsumenci posiadający wyższą siłę nabywczą są skłonni kupować droższe herbaty. Jednak w parze z pozycjonowaniem cenowym na wyższej półce musi iść doskonała jakość, preferowany przez Polaków profil smakowy i ciekawe propozycje asortymentowe. Niezbędnym elementem jest też świadomość marki i jej wartości. Stąd w przypadku herbat Irving szczególna dbałość o powyższe elementy.

 

- Polski rynek herbaty stale rośnie, szczególnie segment produktów Premium. Na rynku niezmiennie królują herbaty czarne, których udział stanowi ponad połowę wartości całego rynku. Pomimo to od jakiegoś czasu obserwujemy systematyczny spadek udziału segmentu herbat klasycznych na rzecz herbat zielonych, owocowych i funkcjonalnych. Trend ten z pewnością nie tylko się utrzyma, ale w kolejnych latach będzie wzrastał - natomiast nie należy się spodziewać, że kiedykolwiek pozycja herbat czarnych zostanie poważnie zagrożona przez inny segment herbat. Wciąż poszukujący nowych doznań smakowych konsumenci oraz duża konkurencyjność rynku sprawią, że w następnych latach możemy oczekiwać coraz bogatszej oferty firm herbacianych, których produkty będą się charakteryzowały nie tylko oryginalnym smakiem, ale również dobroczynnym wpływem na organizm. Kolejny zauważalny trend dotyczy herbat w torebkach, których prostota przyrządzania nie pozostaje (i nie będzie pozostawała w przyszłości!) bez wpływu na ich wzrastającą popularność kosztem herbat sypanych, co jednocześnie doskonale wpasowuje się w coraz szybsze tempo życia, którego nadrzędnym przejawem jest dążenie do szeroko rozumianej wygody. W Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach europejskich, coraz wyraźniej zaznacza się moda na zdrowy styl życia przejawiający się m.in. w tym, że konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty, które poza spełnianiem swoich tradycyjnych funkcji mają do zaoferowania nabywcy „dodatkowe korzyści". Trend ten wyraźnie jest widoczny również na rynku herbat - jak już wspominałam wcześniej, klienci pragną rozkoszować się unikalnym smakiem herbaty najwyższej jakości, która jest w oczywisty sposób uwiarygodniana przez marki segmentu Premium - mówi Dominika Chwastek, Analityk Sprzedaży i Marketingu, Teekanne Polska Sp. z o.o.

 

- Jacek Sim, Rzecznik Prasowy Herbapol Lublin S.A. twierdzi, że jeszcze kilka lat temu polski rynek herbat był zdominowany przez herbaty czarne. Obecnie są one w odwrocie, a dynamiczny wzrost odnotowują segmenty herbat owocowych, ziołowych i zielonych, które wraz z herbatami funkcjonalnymi i Earl Grey stanowią już ponad 50% rynku herbat.   Znaczenie tych herbat będzie rosnąć z uwagi na wysoką dynamikę ich rozwoju: segment herbat owocowych rośnie o 29% (MAT AM'08/MAT'AM'07, wartościowo AC Nielsen), zielonych o 32%, ziołowych o 15%, podczas gdy segment herbat czarnych odnotowuje wzrosty co najwyżej kilkuprocentowe. Dodatkowo rośnie cena herbaty czarnej jako surowca, co może spowodować podwyżki cen i dodatkowe zmniejszenie spożycia na rzecz herbat owocowych i ziołowych. W najbliższych latach możemy się spodziewać kontynuacji tych tendencji oraz dodatkowo rozwoju herbat funkcjonalnych, których coraz więcej pojawia się na rynku. Twierdzi on także, że wzrost sprzedaży herbat droższych jest większy niż tych ze średniej półki. Rośnie średnia cena opakowania herbaty. Z drugiej strony coraz większą popularnością cieszą się herbaty funkcjonalne, które są relatywnie droższe w porównaniu do herbat owocowych czy ziołowych. Polaków stać na coraz więcej, oferta producentów jest bogata, więc ludzie coraz częściej sięgają po bardziej wyrafinowane rodzaje herbat lub po prostu po droższe marki.

 

- Sylwia Mokrysz, pełnomocnik firmy Mokate SA w Ustroniu uważa, że pomimo tego, iż można zauważyć pewną stabilizację rynku, w dalszym ciągu klienci będą poszukiwać nowych smaków i aromatów. Segment herbatek owocowych dalej będzie się poszerzał, jednak nie w takim tempie jak do tej pory. Herbatki funkcjonalne mają już swoich wiernych konsumentów. Zabiegamy o nowych - dynamicznych młodych ludzi, którzy na pewno sięgną po produkty ułatwiające im zachowanie dobrej kondycji fizycznej na długi czas. Myślę, że będziemy powoli przejmować trendy z rynku południowego, gdzie herbaty czarne mają około 20 proc. rynku. Reszta to przede wszystkim herbatki smakowe, które traktowane są bardziej jako „coś smacznego" niż napoje. Oraz oczywiście herbatki funkcjonalne.  Niewątpliwie wzrost siły nabywczej ma wpływ na rosnący popyt na wyroby Premium. Od pewnego czasu coraz lepiej sprzedają się nasze herbaty sygnowane marką Loyd Tea - linia ta skierowana jest do wymagających klientów.

 

- Coraz chętniej wybieramy produkty jakościowe (nie tylko jeśli chodzi o herbatę), mamy coraz większe wymagania co do asortymentu (nie wystarcza nam już jedna herbata na wszystkie okazje, szukamy nowych smaków, na domowych półkach coraz częściej pojawia się więcej niż jedna herbata) i mamy coraz wrażliwsze podniebienia - potrafimy odróżnić dobrą herbatę od słabej i dokonać świadomego wyboru. Nie trzeba być prorokiem, żeby stwierdzić, że za kilka lat sprzedaż herbat dobrej jakości wzrośnie przede wszystkim kosztem herbat przeciętnych, choć najniższa grupa cenowa i jakościowa z pewnością jeszcze dłuższy czas będzie znajdowała odbiorcę - twierdzi Tomasz Witomski, Prezes firmy Gourmet Foods.

 

Marcin Kowalczyk, Dyrektor Handlowy z firmy Levant Import-Export wyjaśnia, że oprócz herbaty malinowej, tak popularnej w sezonie jesienno-zimowym, mówić można o nowych smakach na tę porę, które od kilku lat cieszą się coraz większym zainteresowaniem. - Jeżeli spojrzymy na gamę herbat marki Ahmad Tea London, to bez wątpienia taką pozycją jest HERBATA CYNAMONOWA. W związku z sukcesem tego smaku w sezonie jesienno-zimowym obecnie wprowadzamy na rynek Rooibos z Cynamonem. Kolejną pozycją, którą można śmiało określać jako idealną na tę porę roku jest herbata z kardamonem. Kardamon to przyprawa przypisana dla kawy ale świetnie sprawdza się jako dodatek do herbaty. Obecnie sprzedajemy herbatę CEYLON z kardamonem w opakowaniach 100 torebek. Warto odnotować również smak Dzikiej Róży z Wiśnią. Jest to nasza nowość, ale spodziewamy się dużego zainteresowania tą pozycją - dodaje. - Zachęcam również do spróbowania kolejnych interesujących nowości, które właśnie wprowadzamy do sprzedaży: Mieszanka cytrusowa, Owoce sadu, Rumianek z trawą cytrynową, Mięta pieprzowa z trawą cytrynową,

 

- Zmiana to przede wszystkim nastawienie konsumenta na jakość. Nie dotyczy to tylko rynku herbat, ale całego rynku spożywczego. Uważam, że wzrost siły nabywczej polskich konsumentów przekłada się na rosnący popyt na wyroby Premium. Jestem przekonana, że ta tendencja będzie umacniała się w przyszłości - mówi Marta Głowska, Dyrektor ds. Sprzedaży w sieci Czas na Herbatę.

 

 - Ewa Goślicka, Dyrektor ds. importu i marketingu w Firmie „ZAS-POL" Sp. z o.o. uważa, że świadomość walorów zdrowotnych herbat, w tym również najczęściej konsumowanych herbat czarnych i wynikające stąd zainteresowanie produktami wysokiej jakości stwarza również większe możliwości rozwoju segmentu Premium. Proponowana przez nas czarna herbata IMPERIAL NATURTEA, pochodząca z ekologicznych plantacji północnych Indii, spełnia oczekiwania konsumentów w odniesieniu do jakości i szczególnej atrakcyjności produktu -  smak i aromat gwarantowany rejonem pochodzenia i ekologiczną uprawą  pozwala na zachowanie pełni walorów smakowych i zdrowotnych herbaty.

 

- Rosnące wymagania Polaków co do jakości spożywanej herbaty są obiecujące dla firmy Astra. Coraz częściej klienci poszukują nie tylko smacznych, ale i naturalnych produktów. Rośnie również krąg ludzi, którym zależy na piciu herbat coraz lepszych gatunków. Jest to szczególnie ważne przy coraz większym tempie życia, gdyż rozkosz picia herbaty i dobry stan ducha są ze sobą ściśle powiązane. Naszą siłą jest różnorodność oferty przygotowanej z myślą o konsumentach wymagających, ceniących dobry smak, a także tych, którzy ciągle poszukują światowych nowości.  Firma od wielu lat wprowadza na rodzimy rynek herbaty zupełnie nie znane a cenione zarazem w innych zakątkach świata. Na afrykańskich plantacjach, skąd sprowadzamy surowiec do produkcji np. herbaty Safari i Rooibos do dziś nie spotyka się żadnych maszyn, nie stosuje się nawozów sztucznych, ani środków ochrony roślin. W naszej ofercie znajdują się również: wysokogatunkowe herbaty Yunnan i Darjeeling oraz pochodzące z plantacji u stóp Himalajów herbaty Pieśń Gór oraz Dwanaście Bram, a także inne herbaty zdrowia jak Yerba Mate, herbata zielona Sencha Ogrody Edenu, czerwona Pu-Erh czy naturalnie aromatyzowana Earl-Grey - mówi Dorota Kalota z Firmy Astra.

 

Katarzyna Sendal

tagi: herbata , rynek herbaty , opinie producentów ,