Wywiady

Image Recognition – wsparcie sprzedaży w każdych warunkach

Piątek, 15 września 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 09/211. Wrzesień 2023
System Image Recognition by Asseco to rozwiązanie, które umożliwia wygodne oraz szybkie gromadzenie informacji w punktach sprzedaży detalicznej. Pozwala skuteczniej zarządzać dostępnością produktów i merchandisingiem. Pojawiają się jednak spekulacje dotyczące tego, czy system jest równie skuteczny w trybie Offline. Wątpliwości wyjaśnia Piotr Łapiński, Product Manager w Asseco Business Solutions.
Obecnie na rynku rozwiązań z obszaru digitalizacji półki sklepowej można usłyszeć opinie jakoby Image Recognition w trybie Offline nie działało tak dobrze, jak w trybie Online. Pojawiają się zarzuty, że tryb Offline jest mniej rozwinięty technologicznie, a przez to daje mniejsze możliwości rozpoznawania obrazu. Gdzie leży prawda?

W naszym portfolio rozwiązań Image Recognition posiadamy zarówno tryb Online, jak i Offline, dzięki czemu z pełną świadomością możemy porównać oba rozwiązania. Tryb Offline cieszy się największym zainteresowaniem naszych klientów, ponieważ w zdecydowanej większości aspektów przewyższa tryb Online. Mamy świadomość, że część naszych konkurentów napotkało na pewne problemy w zmierzeniu się z wyzwaniami stawianymi przez tryb Offline. My nie zakładaliśmy, że to może się nie udać, stąd nasz sukces. Tryb Offline posiada wiele przewag, które znacząco wpływają na jakość oraz generowaną wartość biznesową tego rozwiązania.

Dlaczego osobno wspomina Pan o generowaniu wartości biznesowej? Czy te dwa obszary nie powinny iść z sobą w parze?

Oczywiście, że powinny. Problem w tym, że nie zawsze idą. W przypadku rozwiązań z obszaru digitalizacji póki sklepowej przy każdej początkowej rozmowie na temat rozpoznawania obrazów zawsze jednym z pierwszych pytań, jakie padają jest właśnie pytanie o jakość. A dokładnie jakość mierzoną ilością poprawnie rozpoznanych produktów. Jest to niezaprzeczalnie szalenie istotne, aby produkty były rozpoznawane poprawnie i w tym przypadku nie ma kompromisów.

A jak to się ma do trybów Online i Offline? Czy jest jakaś różnica w jakości rozpoznania produktów pomiędzy tymi trybami?

Jeżeli są, mówiąc kolokwialnie, „dobrze” zrobione, to nie ma. Różnica pomiędzy tymi trybami leży po stronie procesu, gdzie w przypadku Online zdjęcie, które robimy przy półce sklepowej wysyłane jest na serwer i dopiero tam następuje proces rozpoznania produktów, po czym po jakimś czasie wynik rozpoznania należy ponownie pobrać na urządzenie. W przypadku trybu Offline ten sam model AI, który już pamiętamy z trybu Online znajduje się już na urządzeniu. Dzięki takiemu podejściu drastycznie podnosimy doznania płynące z obsługi tego rozwiązania. W trybie Offline nie musimy się martwić tym czy w danym momencie mamy zasięg sieci komórkowej tak potrzebny, żeby wysłać zdjęcie na serwer. Dzięki Offline całość rozpoznania odbędzie się bez żadnej wysyłki na samym urządzeniu – tu i teraz.

Wróćmy do generowania wartości biznesowej. Czy sam fakt tego, że produkty będą rozpoznane prawidłowo nie generuje tej wartości?

To zależy, jakie sobie wyznaczyliśmy cele. Jeżeli naszym celem jest zebranie informacji o tym, jakie produkty są dostępne na półce sklepowej to taki cel będziemy realizować zarówno trybem Online (pamiętając o potencjalnych problemach z zasięgiem i oczekiwaniem na wynik rozpoznania), jak i Offline. Trwa transformacja z przedstawiciela w doradcę. Doradcę, który dzięki odpowiednim narzędziom i rozwiązaniom będzie w stanie w szybki i precyzyjny sposób przeanalizować sytuację na półce, otrzymać informację, które elementy na półce należy poprawić oraz sugestię, w jaki sposób należy to zrobić aby otrzymać wartość biznesową. I taką wartość biznesową będzie w stanie dostarczyć tylko tryb Offline. Wyznaję zasadę, że jak mamy zająć się jakimś problemem to musi się to zadziać tu i teraz. I dokładnie w taki sposób działa tryb Offline – dzięki temu, że model AI jest na urządzeniu nie muszę się martwić tym, że muszę coś wysłać na serwer. W tym trybie po prostu podchodzę do półki sklepowej i rozpoczynam jej skanowanie w naszym autorskim trybie LIVE. Nie muszę robić szeregu zdjęć, a jedynie skierować urządzenie w stronę produktów na regałach. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości tworzymy obraz 3D całej półki i znajdujących się na niej produktów a rozpoznanie odbywa się w kilka sekund.

W jaki sposób następuje w takim razie generowanie wartości biznesowej?

Do tego obszaru wykorzystujemy nasze rozwiązanie o nazwie System Rekomendacji, które zebraną informację na temat półki łączy z innymi źródłami danych takimi jak informacje o standardach półkowych potocznie zwanymi regułami Perfect Store czy też informacjami sprzedażowymi danego produktu. Wyobraźmy sobie, że niektóre produkty są nieobecne, część jest ułożona niezgodnie ze standardami widoczności, część jest poza strefą Eye Level, a jeszcze część ma nieprawidłowe etykiety cenowe. Wszystkie te parametry biznesowe są w ciągu kilku sekund analizowane dzięki trybowi Offline. W wyniku tej analizy otrzymujemy jasną informację, co jest do poprawienia, jak bardzo brak zachowanych standardów wpływa na sprzedaż i jak powinniśmy się tym zająć. Co więcej, w trybie Offline chwilę po tym, jak wprowadzimy poprawki mogę ponownie skierować urządzenie w stronę półki i ponownie w kilka sekund otrzymam podsumowanie co udało mi się poprawić i jak to wpłynie na moje cele biznesowe. Jeżeli więc celem organizacji szukającej rozwiązania Image Recognition jest tylko analiza co znajduje się na półce sklepowej wtedy można interesować się trybem Online. Jeżeli jednak poszukiwane jest rozwiązanie, które w kilka sekund przeanalizuje sytuację na półce, przełoży tę informację na wiedzę biznesową i podpowie, co należy zmienienić, aby osiągać lepsze rezultaty biznesowe wtedy z czystym sumieniem mogę wskazać Image Recognition w trybie Offline.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek




tagi: Asseco Business Solutions , Image Recognition by Asseco , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,