Kategorie produktów

Czekolada - smaczna i zdrowa

Piątek, 16 lutego 2007 HURT & DETAL Nr 2 (12) / 2007
Czekolada potrafi odnaleźć w duszach ludzkich to, o czym dawno już zapomnieli, czyli chęć do zabawy i apetyt na seks. Nieprawda? Na własne oczy mogli zobaczyć to widzowie filmu "Czekolada" na podstawie powieści Joanne Harris pod tym samym tytułem. Jak jest w codziennym życiu? Czekolada poprawia nam humor i uprzyjemnia życie, a czekoladowe serduszka pozwalają wyrazić nawet skrywane uczucia.

Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, czekolada jest nie tylko smaczna, ale też zdrowa. Do jej najbogatszych w wartości odżywcze odmian należy czekolada gorzka. W swojej czystej, ciemnej postaci jest ona najlepszym źródłem antyoksydantów. Substancje te mają zdolność niwelowania szkodliwego wpływu wolnych rodników, dzięki czemu opóźniają procesy starzenia się organizmu oraz redukują uszkodzenia komórek. Czekolada gorzka posiada także dużą zawartość żelaza, magnezu i potasu, które są bardzo ważne dla zdrowia każdej kobiety. Produkt ten słynie z pozytywnego wpływu na nastrój. Po zjedzeniu niewielkiego kawałka we krwi podnosi się poziom serotoniny i endorfin, które odpowiadają za dobry humor. Czekolada wpływa więc łagodząco na niepokój i depresję.

Dorota Piwowarska, menadżer ds. marketingu w firmie Wawel dodaje, że w czekoladzie zawarta jest również teobromina pobudzająca prace nerek i posiadająca działanie zbliżone do kofeiny. Czekolada jest jednym z najbogatszych źródeł polifenoli - przeciwutleniaczy zapobiegających chorobom układu krążenia. Dlatego też powinniśmy jeść czekoladę i to jak najczęściej.

Czekoladę uważa się także za jeden z afrodyzjaków. Wiedzieli o tym już dawni podrywacze, łamiący kobiece serca - Markiz de Sade oraz Casanova. A jeżeli chcemy okazać komuś swoją wdzięczność, to co mu kupujemy? Oczywiście, że pięknie zapakowaną czekoladę.

W związku z tym, że czekolada powszechnie uważana jest za specjał poprawiający nastrój, jej spożycie wzrasta w okresie jesienno-zimowym, kiedy wiele dni jest pochmurnych i deszczowych. Klienci kupują też więcej łakoci w okresie świąteczno - noworocznym. Tym razem nie ma to nic wspólnego ze smutkiem, a raczej z radością dawania smacznego upominku. Producenci starają się wtedy także zapewnić urodę podarunku – czyli tworzą specjalne oferty w okazyjnych opakowaniach.

W okresie świąt Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy notujemy wzrost sprzedaży słodyczy – zapewnia Anna Telakowiec, kierownik portfolio w firmie Cadbury Wedel. Jest to związane m.in. z tradycyjnymi upominkami świątecznymi oraz zwiększoną konsumpcją słodyczy w okresie świątecznym. Zwłaszcza Boże Narodzenie powoduje zwiększone zainteresowanie czekoladą – jest ona kupowana jako prezent na Mikołajki oraz jako dodatek do paczki pod choinkę. Latem natomiast notuje się ograniczenie sprzedaży produktów czekoladowych.

Podobną opinię w zakresie sezonowości sprzedaży wyraża Dorota Piwowarska z firmy Wawel. Według niej z reguły najlepszymi okresami sprzedaży zarówno czekolady jak i słodyczy czekoladowanych są okresy świąteczne, zwłaszcza okres Bożego Narodzenia, kiedy to diametralnie wzrasta ich sprzedaż. Stąd tak bogate oferty okazjonalne przygotowywane dla klientów w tym okresie. Oczywiście większe spożycie jest również uwarunkowane pogodą i warunkami atmosferycznymi. Zdecydowanie częściej czekoladę spożywa się w okresie jesienno-zimowym, w pochmurne, deszczowe i mroźne dni niż w dni upalne i słoneczne.

Wszelkiego rodzaju specjalne okazje są dobrym momentem na podarowanie czekolady w prezencie. „Właśnie dlatego marka Goplana dostarcza klientom produkty w stosownych opakowaniach na różne okazje. W ten sposób troszczymy się o konsumentów i szybko reagujemy na zapotrzebowanie na rynku.” – podkreśla Witold Araszkiewicz, młodszy kierownik marki z Jutrzenki.

Polska jest krajem, w którym obserwujemy mocno zakorzeniony zwyczaj obdarowywania się drobnymi upominkami czekoladowymi: zarówno popularnymi i cenowo dostępnymi tabliczkami, jak i bombonierkami – niezwykle popularną Pasjonatą czy innymi pralinami w pudełkach, np. Wedlowskim Ptasim Mleczkiem, które jest popularnym prezentem – zapewnia Anna Telakowiec z Cadbury Wedel.

Niektórzy nie wyobrażają sobie życia bez czekolady, inni sięgają po nią od czasu do czasu. Na szczęście różnorodność w tym segmencie pozwala znaleźć każdemu coś dla siebie. Trzy podstawowe typy czekolady można wyróżnić, w oparciu o zawartość w niej kakao. Są to: czekolada naturalna (ciemna), czekolada mleczna i czekolada biała. Dobrej jakości czekolada ciemna powinna zawierać co najmniej 43% kakao, ale nie mniej niż 26% masła kakaowego. W tej grupie najbardziej wytrawne czekolady zawierają 70, a nawet 80% kakao, ale ze względu na mało słodki smak są mało popularne. W sprzedaży dostępna jest też czekolada zawierająca 90% kakao, ale smak jej jest naprawdę gorzki.

Czekolady mleczne cieszą się największą popularnością wśród smakoszy. Czekolada biała, w swoim składzie nie zawiera proszku kakaowego, a jedynie 20% masła kakaowego, i dlatego przez znawców nie jest traktowana jako czekolada.

Oprócz „magicznej aury”, wokół czekolady nagromadziło się też wiele mitów. Często wskazywana jest jako główny wróg odchudzających się, którzy skuszeni fantastycznym smakiem, zapominają o reżimie żywieniowym. Prawda jest taka, że 100 gramów czekolady – standardowa tabliczka – to około 400 kcal. Nie często jednak „pochłaniamy” na raz całą tabliczkę. Kilka kostek nie zaszkodzi nikomu, szczególnie jeśli będziemy pamiętać o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania na co dzień. Zalecane jest spożywanie umiarkowanych ilości tego produktu – nawet 3-4 kostki dziennie.

W popularnym myśleniu pokutuje też mit, że czekolada jest przyczyną próchnicy, trądziku, alergii i migren. „To nie jest prawda” – mówi Dorota Weres, manager PR Eurovita Sp. z o.o. Jeśli chodzi o próchnicę, to czekolada rozpuszcza się w ustach i tylko przez krótką chwilę ma kontakt z zębami. Prawdą jest, że cukier przyczynia się do próchnicy, ale czekolada jest w tym przypadku mniej groźna niż kleiste cukierki, landrynki, czy lody, które znacznie dłużej pozostają w jamie ustnej.
Czekolada niezwykle rzadko powoduje alergię. Alergenami jest mleko i orzechy, dlatego przed spożyciem ulubionej czekolady, należy zapoznać się z jej składem.

Czekoladę wykorzystuje się także w wielu przepisach i to nie tylko słodkich. Oprócz dodatku do wielu rodzajów ciast i wszelkiego typu deserów, czekolady używamy – szczególnie w jej ciemnej wersji – do przygotowywania sosów do mięs.

Ponieważ sprzedaż maleje w okresie letnim niektóre firmy starają się rozszerzyć ofertę o produkty, które będą przydatne konsumentom również w ciepłe dni. „Mając to na uwadze mamy w ofercie produkty czekoladowe, po które konsument chętnie sięga w największe upały. Są to sosy do deserów i lodów marki Terravita, które mamy w ofercie w opakowaniu 200g dla detalu i 1000g dla gastronomii. Sos czekoladowy jest jednym z liderów w tej kategorii produktów. Inną grupą produktów nie podlegających sezonowości sprzedaży są kremy do smarowania Terravita o smakach czekoladowym, czekoladowo-orzechowym i toffi, które tak lubią dzieci” – mówi Dorota Weres.

W poprzednim roku „letnie” nowości wprowadził także na rynek Wedel. Były to czekolada nadziewana Cytrynowa oraz czekolada z drobinkami mięty. Jak zapewniają przedstawiciele firmy, oba smaki cieszyły się dużym zainteresowaniem konsumentów. (AS)

---------------------------------------

Komentarz rynkowy

Dorota Weres, Manager PR, Eurovita

Ostatnio, w związku z propagowaniem zdrowego stylu życia, zmieniają się nasze zwyczaje żywieniowe. Odzwierciedlają to tendencje na rynku czekolady, czyli wzrost rynku wyrobów czekoladowych ciemnych i szlachetnych, a jednocześnie zdrowych, czyli czekolad deserowych i gorzkich Zawierają one mniej cukru, są mniej kaloryczne i tuczące. Mając to na uwadze rozszerzyliśmy ofertę czekolad Terravita o serię tabliczek gorzkich i deserowych z dodatkami, a więc o czekolady 100g: gorzką, gorzką bakaliową, gorzką potrójnie orzechową i deserowych 250g: deserową amaretto z morelami i deserową malaga z rodzynkami.

----------------------------------------

Anna Telakowiec, Kierownik Portfolio, Cadbury Wedel

Polacy chętnie jedzą słodycze. Ich sprzedaż w Polsce rokrocznie wzrasta i jest to trend obserwowany już od dłuższego czasu. Polacy coraz częściej sięgają po słodycze i towarzyszą temu zwiększone wydatki w kategorii zarówno wyrobów czekoladowych jak i pozostałych słodyczy. Zainteresowaniem cieszą się marki i doskonale znane produkty mające ugruntowaną pozycję na rynku. Trendowi temu sprzyjają także nowości wprowadzane przez producentów na rynek. Największy wzrost wykazuje segment pralin, w tym najwyższą tendencją wzrostową charakteryzuje się Ptasie Mleczko.
Prognozujemy, iż obserwowany przez nas pozytywny trend na rynku słodyczy nie zmieni się. Spodziewamy się więc, że kolejny rok także będzie korzystny dla producentów słodyczy i odnotujemy dalszy wzrost sprzedaży w tej kategorii.

tagi: czekolada ,