Kategorie produktów

Słodycze z Raciborza - Mieszko S.A.

Niedziela, 03 września 2006 HURT & DETAL - Nr 5 (7) / 2006
Firma Mieszko S.A. to jeden z najbardziej znanych polskich producentów słodyczy - działa na rynku od 1993 roku, kontynuując liczącą ponad pół wieku tradycję cukiernictwa zakładów Ślązak i Raciborzanka. Od 1997 roku notowana jest na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W ciągu 13 lat od założenia firmy, jej przychody wzrosły prawie siedmiokrotnie. Obecnie firma dysponuje dwoma zakładami produkcyjnymi w Raciborzu i jednym w Warszawie, w których zatrudnia blisko 900 osób. Mieszko S.A. produkuje karmelki, wyroby czekoladowe i wafle na rynek polski oraz na eksport do krajów UE, Stanów Zjednoczonych i Rosji. Najbardziej znane produkty Mieszko to: cukierki musujące Zozole - lider na rynku cukierków musujących - karmelki Frutis, pralinki Klejnoty, czekoladki Michaszki oraz wafelki Miłe Chwile. Mieszko S.A. to nowoczesna i dynamiczna firma, która starannie obserwuje rynek i precyzyjnie reaguje na jego potrzeby. Z myślą o przyszłości stawia sobie za cel nieustanne kształcenie i rozwój. Poszukuje nowoczesnych rozwiązań najlepsze z nich wprowadzając w życie.

Struktura akcjonariatu.

- Central European Confectionary Holdings B.V. - 66,20%
- Pozostali - 33,80%

Władze Spółki.

Rada Nadzorcza

Leszek Muzyczyszyn
- przewodniczący RN
Bogna Sikorska - Członek RN
Dominika Kraśko - Członek RN
Marek Jakubczyk - Członek RN
Nicholas Kabcenell - Członek RN


Zarząd

Marek Moczulski
- Prezes Zarządu, Dyr. Generalny
Marek Malinowski
- Członek Zarządu, Dyr. Handlowy
Marcin Wower
- Członek Zarządu, Dyr. Finansowy


Dane finansowe za ostatni rok

W 2005 roku ZPC Mieszko S.A. osiągnęły przychody ze sprzedaży na poziomie 180,326 mln zł, co oznacza wzrost o 3,5 proc. w porównaniu do 2004 roku, kiedy wyniosły one 174,312 mln zł. W IV kwartale natomiast przychody osiągnęły poziom 52,777 mln zł.
W ujęciu całorocznym spółka odnotowała zysk brutto ze sprzedaży na poziomie 64,088 mln zł, co oznacza wzrost o 10,7 proc. w stosunku do 2004 roku, kiedy wyniósł on 57,873 mln zł.
W czterech kwartałach 2005 r., spółka narastająco wypracowała zysk po opodatkowaniu (zysk netto) w wysokości 1,486 mln zł, co oznacza wzrost o 789,8 proc. w stosunku do zysku netto za 2004 rok, który wyniósł 0,167 mln zł. Zysk operacyjny za cały rok wyniósł 7,588 mln zł, wzrastając o 60,1 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
W IV kwartale 2005 roku zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 8,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku i wyniósł 20,216 mln zł. Zysk po opodatkowaniu (zysk netto) wzrósł o 2,044 mln zł w stosunku do IV kwartału 2004 roku i osiągnął poziom 2,083 mln zł. Zysk operacyjny w IV kwartale wyniósł 4,006 mln zł i był o 1,886 mln zł większy niż w tym samym okresie roku poprzedniego.
Dzięki konsekwentnemu programowi restrukturyzacyjnemu i wysokiej dynamice sprzedaży spółka w roku 2005 poprawiła marże na wszystkich poziomach. Podobnie jak w roku poprzednim marża brutto wzrosła: z 33,2 proc. w roku 2004 do 35,5 proc. w roku 2005.

Pozycja rynkowa

Pozytywne efekty rozpoczętego przez prezesa Marka Moczulskiego w październiku 2003 roku, programu restrukturyzacyjnego zaowocowały umocnieniem pozycji rynkowej spółki i znaczną poprawą jej rentowności. Rok 2006 jest kontynuacją tego programu. Zgodnie z założeniami zanotowano dalszą poprawę wyników. Ponieważ branżę spożywczą cechuje pewna sezonowość, wyniki finansowe będą się różnić w poszczególnych kwartałach, natomiast w ujęciu rocznym rezultat finansowy z pewnością będzie lepszy niż ubiegłoroczny. Na ten rok zarząd zaplanował dalszą poprawę rentowności sprzedaży i zwiększenie udziałów rynkowych, a także inwestycje w poszczególne marki oraz podniesienie poziomu znajomości produktów.
Firma Mieszko w ubiegłym roku osiągnęła najwyższą dynamikę wzrostu sprzedaży na rynku słodyczy. Według badań firmy AC Nielsen, porównując okres roczny: październik 2004 - wrzesień 2005 z analogicznym okresem roku poprzedniego, sprzedaż wartościowa Mieszko wzrosła o 25 proc. Jest to najwyższa dynamika na rynku słodyczy wśród wszystkich firm cukierniczych. Dla porównania, w tym samym czasie cały rynek słodyczy wzrósł zaledwie o 0,7 proc. Bardzo dobry wynik spółki został osiągnięty dzięki sprzedaży pralinek (wzrost o 53 proc. przy wzroście kategorii na poziomie 5,6 proc.) i cukierków (wzrost o 29 proc. przy 1-procentowym wzroście kategorii cukierków - bez uwzględnienia lizaków).
Zanotowany wzrost udziałów rynkowych w grupie pralin jest wynikiem umacniania marki Mieszko, jako marki parasolowej dla pralinek oraz wejścia w nowe grupy produktów: karmelki twarde, lizaki, żelki pod marką Frutis oraz żelki, lizaki i gumy pod marką Zozole. Oferta Mieszko w kategorii pralin i wyrobów czekoladowych została poszerzona w trzecim kwartale 2005 roku o kilka nowości: nową linię wiśni w czekoladzie - Cherrissimo, bombonierkę Bellissima, czekoladki Marcepan, Momento Mint oraz nowe galaretki Solo. Wprowadzone z sukcesem nowości są produktami komplementarnymi do oferty spółki, co stanowi świadectwo dobrego rozszerzania portfela produktów i jednoczesnego wykorzystywania szans wzrostu organicznego.
Dzięki stałemu umacnianiu pozycji czołowych produktów z oferty oraz efektywnemu wprowadzaniu nowości, Mieszko dynamicznie zwiększa swoje udziały rynkowe.
Wg AC Nielsen sprzedaż pralin Mieszko zanotowała wzrost udziałów z 2,7 proc. wartościowo za okres czerwiec/lipiec 2005 do 4,5 proc. wartościowo za okres czerwiec/lipiec 2005. Jest to, więc wzrost udziałów o 66 proc. W kategorii cukierki sprzedaż Mieszko zanotowała wzrost udziałów z 4,2 proc. ilościowo za okres kwiecień/maj 2004 do 6,1 proc. ilościowo za okres czerwiec/lipiec 2005. Dynamika wzrostu udziałów wynosi, więc 45 proc.
Poszerzenie portfolio o nowe produkty z pewnością przyczyni się do kolejnych sukcesów marki Mieszko, zarówno w znanych jak i nowych kategoriach, czego przykładem jest Chałwa Tradycyjna, która została wprowadzona do sprzedaży jesienią 2005 roku czy Śliwka w czekoladzie wprowadzona na przełomie stycznia i lutego br. Hitem rynkowym br. jest elegancka bombonierka Amoretta, która wyróżnia się ciekawą stylistyką i kształtem opakowania – bomboniera ma formę eleganckiego pudełka mieszczącego dwie warstwy czekoladek
Firma Mieszko od kilku lat specjalizuje się w segmencie słodyczy dla dzieci. Po sukcesie, jakim było w drugim kwartale 2005 rozszerzenie marki Zozole o nowości: żelki, gumy i lizaki oraz wprowadzenie do sprzedaży odświeżonych opakowań karmelków Zozole, spółka systematycznie umacniała swoją pozycję rynkową w grupie cukierków. Dynamika sprzedaży Zozoli wzrosła w 2005 roku o 9 proc. w stosunku do roku 2004. Tegoroczną atrakcją Zozoli jest wprowadzony nowy wariant cukierków - Zozole Color. Nowe Zozole musują i kolorują! Zozole Color to karmelki o smakach bananowym oraz brzoskwiniowym. Barwią język na zabawne kolory: banan na turkusowo, a brzoskwinia na granatowo. W sierpniu br. firma Mieszko wprowadziła na rynek kolejną nowość pod marką Zozole rozszerzając tym samym asortyment marki. Jest to wyjątkowy produkt: super wystrzałowe, czekoladowe draże ze strzelającym nadzieniem - tzw. „popping candy. Dostępne są na rynku w dwóch wariantach smakowych – czekoladowym i owocowym.
W 2006 roku spółka zwiększyła inwestycje na promocję i reklamę. Skupiono się na kluczowych markach - Mieszko, pod którymi sprzedawane są praliny i marce Zozole (cukierki, żelki, lizaki i gumy do żucia). W pierwszej połowie roku marka Zozole była wsparta intensywną promocją konsumencką. Ponadto w celu umocnienia kontaktu z grupą docelową unowocześniona i uatrakcyjniona została strona internetowa www.zozole.pl.
Sprzedaż pralin natomiast została wsparta kampanią reklamową, która umocniła wizerunek marki i kreowała wizerunek Mieszko jako specjalisty od czekoladek z nadzieniem: „Mieszko Królestwo Nadzienia”.

Sukcesy

Sukcesy rynkowe i finansowe firmy Mieszko są zauważane i doceniane.
W styczniu br. Mieszko S.A. otrzymała Złoty Laur Umiejętności i Kompetencji w kategorii Przedsiębiorstwo Polskie. Nagroda została przyznana przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach. W uzasadnieniu wyboru tej właśnie firmy podkreślano m.in. odniesiony sukces finansowy i rynkowy, sprawnie przeprowadzaną restrukturyzację, wykreowanie i stałe umacnianie własnych marek, rozwój firmy oparty na nieustannym kształceniu się oraz precyzyjnym reagowaniu na potrzeby rynku, a także skuteczną ekspansję na rynku wyrobów cukierniczych w Polsce i za granicą.
Spółka konsekwentnie wdraża także najnowocześniejsze technologie z zakresu telekomunikacji i informatyki. Inwestycje w tym zakresie zaowocowały otrzymaniem przez firmę 18 października 2005 roku nagrody na IV Kongresie Technologicznym. Nagroda została przyznana za stosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w biznesie. Mamy świadomość, że to również dzięki stawianiu na nowoczesność pozostajemy wśród liderów branży spożywczej. Ta innowacyjność przekłada się także na umacnianie naszej pozycji na polskim i światowym rynku, a co najważniejsze na tworzenie coraz lepszych produktów dla naszych klientów.

W II kwartale br. firma Mieszko nawiązała strategiczną współpracę z firmą Hoop SA, znanym producentem napojów, poprzez udzielenie licencji na produkcję napojów musujących pod marką Zozole. Napój musujący pod nazwą Zozole przyciąga najmłodszych wizerunkiem dobrze znanych dzieciom bohaterów: Zozola, Zozolki i Zozololka. Projekt ten jest elementem działań umacniających pozycję rynkową Mieszko SA i kolejnym etapem zwiększenia dynamiki firmy..

W czerwcu br. ZPC Mieszko S.A. zostały poddane auditowi certyfikującemu na zgodność ze standardami IFS i BRC. International Food Standard jest własnością dwóch międzynarodowych sieci handlowych: niemieckich i francuskich, które stworzyły wspólny system oceny zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Spełnienie wymagań IFS w 99% przez nasze zakłady Mieszko w Raciborzu gwarantuje uzyskanie certyfikatu na poziomie wyższym.

Asortyment produktów

Cukierki

- karmelki twarde i nadziewane (Zozole, Frutis, Pikolo, Tutti Frutti)
- lizaki (Zozole, Frutis)
- żelki (Zozole, Frutis, Gumini)
- krówki
- gumy (Zozole)

Wyroby czekoladowe

Praliny z delikatnymi kremowymi nadzieniami, oryginalne Michaszki i Trufle, Marcepan, lekkie galaretki owocowe Duet, Solo, oblane czekoladą, Espresso - czekoladka o aromacie włoskiego espresso oraz Kule Armatnie i Momento.

- Bombonierki (Amoretta, Cherrissimo, Klejnoty, Stella, Twój Sekret, Bellissima)
- Praliny luzem, w pudelkach i torebkach
- Michaszki, Trufle, Marcepan – luzem, w pudelkach i torebkach
- Galaretki w czekoladzie – luzem, w pudelkach i torebkach

Wafle

Wafelki Miłe Chwile w trzech najbardziej popularnych smakach: czekoladowym, orzechowym i mlecznym.

- oblewane
- nieoblewane

Chałwa Tradycyjna

Tradycyjny i wyjątkowy smakołyk o korzeniach wschodnich w najpopularniejszych smakach: wanilinowym, kakaowym oraz z bakaliami jako impulsowa przekąska oraz blok chałowy

tagi: Mieszko S.A. , mieszko , słodycze , zozole , michaszki , praliny ,