Kategorie produktów

Rynek produktów dla dzieci

Wtorek, 10 października 2006 HURT & DETAL - Nr 6 (8) / 2006
Pieluszki, przekąski, delikatne balsamy i kremy - to tylko kilka rzeczy, bez których nie obędzie się żaden rodzic małego dziecka. Producenci prześcigają się w oferowaniu produktów jak najwyższej jakości, w jak największym wyborze. Jaki asortyment oferują firmy? Co trzeba mieć na półkach i czego poszukują klienci?

Co się sprzedaje najlepiej?

Podczas gdy w segmencie pieluch nie widać skokowych wzrostów czy spadków sprzedaży, dynamicznie rozwija się rynek majteczek dla dzieci. Jak ocenia Małgorzata Mejer, rzecznik prasowy Procter & Gamble, przyrost jest dwucyfrowy. Klienci nie tylko zwracają uwagę na cenę, ale także na jakość produktu – wiadomo przecież, że chcieliby najlepszych rzeczy dla swoich pociech.

Zdaniem Anety Grzegorzewskiej-Półtorak z Nivea Polska S.A. w najbliższych latach rynek nadal będzie rósł ilościowo i wartościowo. Do najszybciej rozwijających się segmentów na rynku produktów dla dzieci zaliczyła mleczka do ciała, produkty do kąpieli i przeciwsłoneczne oraz nawilżone chusteczki do oczyszczania.

Pieluszki oraz chusteczki Pampers są marką najczęściej wybieraną przez konsumentów oraz marką najbardziej znaną. „Dzisiaj stanowią ok. 60% rynku pieluszek w Polsce, chusteczki zaś – 40%. Zarówno w jednym, jak i drugim segmencie jest to licząca się marka produktów” – mówi Małgorzata Mejer z firmy Procter & Gamble.

Zdaniem producenta, pieluszki Pampers mają przede wszystkim posiadać bardzo dobrą chłonność oraz zapewnić odpowiednią pielęgnację. Dzięki pasemkom balsamu, które tworzą na skórze warstwę ochronną, pieluszki pomagają bronić się skórze przed podrażnieniami. Konstrukcję tych produktów, ponad jej podstawowe cechy, wyróżniają rozciągliwe boczki, umożliwiające większą swobodę ruchów malucha. Pieluszka na całej swej powierzchni jest przewiewna, dzięki czemu świeże powietrze może docierać do skóry dziecka – zapewniaja producent. Ponadto dla tych maluchów, które już chodzą Pampers oferuje majteczki „Pampers First Steps”.

W portfolio firmy znajdziemy także chusteczki pielęgnacyjne, które pozwalają dokładnie i delikatnie umyć skórę dziecka oraz zapewniają jej właściwą pielęgnację, chroniąc ją przed podrażnieniami. Mogą być stosowane od pierwszego dnia życia dziecka. Chusteczki Pampers Sensitive zawierają balsam z rumiankiem i stosowane przy każdej zmianie pieluszki zapewnią ochronę delikatnej skóry niemowlęcia. Nie zawierają substancji zapachowych, dlatego są odpowiednie nawet dla szczególnie wrażliwej skóry noworodka. Wykonane ze specjalnych włókien chusteczki Pampers są miękkie, a przy tym wytrzymałe i elastyczne, dzięki czemu mogą dotrzeć do wszystkich fałdek i trudno dostępnych miejsc na skórze dziecka. Produkt ten otrzymał rekomendację Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego.
Zdaniem przedstawiciela firmy najlepszym sposobem jest łączenie sprzedaży – pieluszki + chusteczki co gwarantuje dobry zbyt produktów. Jak zaznacza Małgorzata Mejer, chusteczki mają duży potencjał wzrostu sprzedaży.

Nr 1 w pielęgnacji kosmetyków dla dzieci i niemowląt

Opisując rynek pielęgnacyjnych kosmetyków dla dzieci, dużo miejsca należy poświęcić firmie NIVEA Polska S.A., która jest zdecydowanym liderem z wartościowymi udziałami rynkowymi na poziomie 30,6%. Marki dziecięce tej firmy to NIVEA Baby, będąca numerem 3 tego rynku (z wartościowymi udziałami rynkowymi 13,4%) i Bambino, które jest numerem 1 rynku kosmetyków do pielęgnacji niemowląt i dzieci (z wartościowymi udziałami rynkowymi 17,2%) – podaje Aneta Grzegorzewska-Półtorak, Junior Relation Manager NIVEA Polska SA Grupa Beiersdorf.

„Obie nasze marki kosmetyków dla niemowląt i dzieci charakteryzują się wysoką jakością produktów, pełnym bezpieczeństwem (mogą być używane od pierwszych dni życia, nie uczulają) i pozytywnymi opiniami niezależnych autorytetów w dziedzinie pielęgnacji i zdrowia dzieci, spełniając przy tym potrzeby różnych konsumentów” - mówi Aneta Grzegorzewska-Półtorak.

NIVEA Baby to jedyne kosmetyki do pielęgnacji niemowląt polecane przez Instytut Matki i Dziecka. Wszystkie produkty są hipoalergiczne – mogą być stosowane nawet u niemowląt, których skóra jest wyjątkowo delikatna i wrażliwa. Nie powodują uczuleń i podrażnień, oraz zostały opracowane w oparciu o najnowsze badania naukowe przez laboratoria NIVEA oraz lekarzy pediatrów i dermatologów. Są przebadane klinicznie i dermatologicznie, charakteryzują się przyjaznym dla skóry niemowląt pH. Wszystkie produkty posiadają atest Państwowego Zakładu Higieny.

Bambino to sprawdzone od pokoleń, cieszące się wielkim zaufaniem mam kosmetyki dla najmłodszych. Ich formuły oparte są na bezpiecznych, naturalnych składnikach, które zapewniają skórze dziecka zdrowie i bezpieczeństwo od pierwszych dni życia. Także te kosmetyki posiadają pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka oraz atest Państwowego Zakładu Higieny.

Ochronno-pielęgnacyjne Bobini

Na półkach sklepowych znajdziemy również produkty oferowane przez firmę Global Cosmed. Seria Bobini Baby to kosmetyki ochronno – pielęgnacyjne dla niemowląt. W skład tej linii wchodzą: szampon i płyn do kąpieli (produkt dwufunkcyjny dzięki czemu można jednocześnie umyć ciało oraz włosy), oliwka pielęgnacyjna, balsam do ciała.

 
Kolejnym dwufunkcyjnym produktem w portfolio firmy jest płyn do kąpieli z oliwką - zawarta w płynie oliwka zapobiega wysuszaniu skóry podczas kąpieli, intensywnie nawilża i tworzy delikatną warstwę ochronną. W ofercie firmy jest również Krem pielęgnacyjno – ochronny oraz Krem przeciw odparzeniom.

Kosmetyki myjąco - pielęgnacyjne dla dzieci Bobini, polecane są do stosowania od pierwszego roku życia. Posiadają delikatne substancje ochronne, łagodzące podrażnienia i nawilżające skórę, pH 5,5 jest dostosowany do naturalnego odczynu skóry. Są przebadane przez instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Godne polecenia są też Pasta do zębów, Żel do zębów, Szampony z żelem pod prysznic, Szampony z płynem do kąpieli oraz Mydło w kostce. Firma oferuje również balsamy do opalania i piankę po opalaniu.

Najdelikatniejsza pielęgnacja

Według Sylwii Michno, głównego specjalisty ds. rozwoju w krakowskiej firmie Barwa Spółka z o.o. - rynek preparatów dla niemowląt i dzieci stanowi najbardziej bezpieczną gamę kosmetyków dzięki wymaganym badaniom klinicznym prowadzonym przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie. Pozytywne opiniowanie produktów potwierdza bowiem ich jakość oraz bezpieczeństwo stosowania.

Produkty dla niemowląt i dzieci skupione są w dwóch grupach, do których należą kosmetyki myjące oraz kosmetyki pielęgnacyjne. W grupie produktów myjących znajdują się szampony, płyny do kąpieli oraz mydła w kostkach. W Polsce dominującym środkiem myjącym dla niemowląt jest nadal mydełko w kostce. Coraz bardziej popularne stają się płyny do kąpieli, a to za sprawą dzieci w wieku powyżej 3 lat, które same mogą wybierać stosowane przez siebie kosmetyki. Najpopularniejszymi zapachami są wiśnia, malina, brzoskwinia i coca-cola.

Barwa oferuje swym najmłodszym klientom linię produktów BEBI. Jest to linia produktów stworzona dla niemowląt i dzieci. Produkty z tej serii polecane są również dla osób o szczególnie wrażliwej skórze – zapewnia Sylwia Michno.

Każdy wyrób opracowany został na bazie starannie dobranych surowców naturalnych bez dodatków barwników. Produkty poddane zostały wnikliwym testom klinicznym i otrzymały pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka (IMiD). Seria BEBI zawiera następujące produkty: delikatne mydełko toaletowe, szampon, płyn do kąpieli, płyn do prania pieluszek i bielizny niemowlęcej, płatki mydlane. Na szczególną uwagę zasługują płatki mydlane, które są głównym wyróżnikiem serii. Jest to produkt łagodny i naturalny przeznaczony do prania pieluszek, bielizny niemowlęcej i ubranek dziecięcych. Płatki polecane są również do prania ręcznego delikatnych tkanin z wełny i jedwabiu, a także z włókien naturalnych (len, bawełna). Nadają się także do prania w pełnym zakresie temperatur w pralkach wirnikowych. Płatki BEBI nie zawierają detergentów, enzymów, barwników i kompozycji zapachowych. Wyrób ten cieszy się uznaniem szerokiej grupy odbiorców. W najbliższych miesiącach planujemy zmianę szaty graficznej wszystkich produktów BEBI oraz wprowadzenie nowych produktów pielęgnacyjnych – informuje Sylwia Michno.

Wśród kosmetyków do pielęgnacji niemowląt i dzieci królują obecnie chusteczki nawilżające do ciała o właściwościach oczyszczających. Nowościami w grupie produktów pielęgnacyjnych są mleczka do ciała, które jednak nie zagrażają mocnej pozycji tradycyjnych oliwek. Istotną rolę odgrywają również kremy pielęgnacyjne oraz kremy przeciw odparzeniom, które z powodzeniem zaczęły zastępować pudry i zasypki. Najbardziej popularnym surowcem stosowanym w kosmetykach dla niemowląt i dzieci jest ekstrakt z kwiatu rumianku z racji jego łagodzących, przeciwzapalnych i antyseptycznych właściwości.

Rynek kosmetyków dla niemowląt i dzieci jest zdominowany przez marki koncernowe Nivea, JJ i P&G. Linia BEBI cieszy się jednak uznaniem już od ponad 10 lat, co potwierdza fakt, że polskie kosmetyki spełniają oczekiwania konsumentów i dorównują jakością produktom markowym, dzięki czemu wciąż zajmują stabilną pozycję na rynku krajowym – dodaje Sylwia Michno.


Coś smacznego dla najmłodszego

Pośród wielu produktów przeznaczonych dla dzieci, znaczącą kategorią są artykuły spożywcze. Jak ocenia Alina Mrozek, kierownik marketingu w firmie Kruger Spółka z o.o., segment produktów dla dzieci jest segmentem bardzo trudnym, gdyż trzeba brać pod uwagę oczekiwania zarówno konsumenta ostatecznego jakim jest dziecko, jak również konsumenta - rodzica, który jest odpowiedzialny za prawidłowe odżywianie swojej pociechy i to on ostatecznie decyduje w tych kategoriach o zakupie.

Zdaniem przedstawiciela firmy, w ostatnich latach segment ten bardzo mocno się rozwija, na rynku pojawiają się liczne nowości, a jednocześnie producenci coraz większą wagę przywiązują do właściwej strony żywienia dzieci już od najmłodszych lat. Z drugiej strony opakowania dla najmłodszych konsumentów są coraz ładniejsze, pełniejsze kolorów z ciekawych rozwiązań funkcjonalnych. Sprzedaż wsparta jest licznymi promocjami konsumenckimi.
Firma Kruger posiada w swojej ofercie produkty dla dzieci z różnych kategorii. „Proponujemy herbatki rozpuszczalne dla dzieci już od 1 miesiąca życia w 7 smakach, przygotowane na bazie naturalnych składników i glukozy oraz z dodatkiem witaminy C. Dla starszych dzieci oferujemy kakao rozpuszczalne Mix Fix z witaminami i wapniem oraz nowość w naszej ofercie, która niebawem wejdzie na rynek Mix Fix GO! z witaminami, wapniem, magnezem i z mniejszą zawartością cukru, który został zastąpiony zdrowszą dla dziecka glukozą. W ramach słodyczy proponujemy ofertę 3 kremów Pasta Nussa o smaku  czekoladowo-orzechowym, Pasta Duo o smaku czekoladowo - mlecznym i oryginalny Pasta Vanilla o smaku waniliowym” – wymienia Alina Mrozek.

Firma nie zapomina również o dzieciach w kategorii suplementów diety, do której należą musujące tabletki witaminowo-mineralne, wspomagające prawidłową dietę i rozwój dziecka. „Bąbelki” występują w smakach malinowym i coli.
W październiku br. w kategorii produktów dla dzieci pojawi się nowy produkt w suplementacji diety dzieci - DR VITAMUSSS - witaminy dla dzieci do bezpośredniego spożycia z efektem musowania na języku. Receptura oparta jest na składnikach szczególnie ważnych dla prawidłowego rozwoju dziecka , witaminach i wapniu. Zamierzamy wprowadzić dwa produkty : multiwitaminę z wapniem o smaku pomarańczowym i wapń z witaminą C i witaminą D3 o smaku wiśniowym.

Nestle dla najmłodszych

Znaczącą pozycje na rynku zajmują kaszki firmy Nestlé, które ostatnio przeszły metamorfozę. Obecnie, jedenaście smaków kaszek, dostosowanych jest do każdego etapu rozwoju dziecka. Najbardziej zauważalną zmianą jest ich doskonała rozpuszczalność i kremowa konsystencja, uzyskana dzięki użyciu do produkcji nowego, szlachetnego gatunku ryżu. Nowe kaszki to również naturalne dodatki owocowe m.in.: sok z jabłek i gruszek oraz płatki bananowe. Dzięki nim, kaszki uzyskują smak charakterystyczny dla danego owocu a jednocześnie łagodny dla wrażliwego podniebienia dziecka.

Kaszki bezmleczne zostały wzbogacone w komplet ośmiu, a mleczne – dwunastu witamin oraz dwa niezastąpione w diecie dziecka pierwiastki: żelazo, odpowiedzialne za tworzenie hemoglobiny i wapń, niezbędny do prawidłowego kształtowania się układu ruchowego. W połączeniu z witaminą C, obecną we wszystkich kaszkach Nestlé, wapń ma także dobroczynny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego oraz pracę serca. Kaszki stanowią więc pełnowartościowy posiłek i są doskonałym składnikiem codziennej diety malucha.

Oferta skierowana jest do dzieci na każdym etapie rozwoju. Dla maluchów od 5. m-ca (Etap 1) proponujemy Kaszkę ryżową, Kaszkę ryżową z jabłkami, Kaszkę ryżową z malinami oraz Kaszkę mleczno-ryżową. Dietę nieco starszych dzieci (Etap 2, od ok. 7. m-ca) można wzbogacić o Kaszkę ryżową z gruszkami i jabłkami. Kolejne pięć smaków kaszek mleczno-ryżowych: z bananami, z pomarańczami, z malinami, z morelami oraz truskawkowa to propozycja dla dzieci na 3 Etapie rozwoju (od ok. 10. m-ca). Dzieci, które ukończyły pierwszy rok życia (Etap Junior), mogą ze smakiem zajadać przygotowaną specjalnie z myślą o nich Kaszkę mleczno-ryżową z kakao.
Nestlé stara się jak najściślej dopasować swoją ofertę do potrzeb małych konsumentów. Oprócz kaszek znajduje się w niej cała gama mlek modyfikowanych takich jak NAN 2, NAN 2R czy Nestlé Junior, kleików i deserów owocowych „Misiowy Sad”, jak również nowości rynkowe: Miśkopty, Nestlé „Zupka Świeżych Warzyw”, Nestlé „Kaszka do picia” czy Nestlé „Mleko i Owoce”. Nestlé oferuje również unikalne na polskim rynku produkty probiotyczne: NAN 2 Bifidus, Kaszka ryżowo-kukurydziana Bifidus, Kaszka 8 zbóż Bifidus, Mleko Nestlé Junior Bifidus.
Nestlé „Misiowy Sad” to na przykład idealne rozwiązanie na przechadzkę lub na dłuższe wyjazdy. Plastikowe pojemniczki z deserem są lekkie, a jednocześnie nie należy obawiać się ich stłuczenia. Kształt opakowania oraz tłoczenia na jego powierzchni sprawiają, że starsze dzieci mogą samodzielnie trzymać je w rączce. Produkt dostępny jest w różnych wersjach w zależności od wieku dziecka.
Nestlé Miśkopty – wprowadzone na rynek w 2004 roku były pierwszymi herbatniczkami stworzonymi specjalnie z myślą o niemowlętach. Przekąska - kruche herbatniczki w kształcie misia, zastała wzbogacone w 7 witamin, żelazo oraz wapń; Miśkopty przeznaczone są dla dzieci w 3 etapie rozwoju, tzn. od około 10 m-ca życia. Produkt został wyróżniony nagrodami opiniotwórczych magazynów dla rodziców „Mamo to ja” i „Dziecko”.

Nestlé „Kaszka do picia” to pierwsza na rynku kaszka na bazie mleka modyfikowanego o płynnej konsystencji. Dzięki temu, po otwarciu opakowania jest od razu gotowa do podania z butelki lub kubeczka. Posiada pozytywną opinie Centrum Zdrowia Dziecka. Natomiast Nestlé „Mleko i Owoce” to pierwszy produkt dla niemowląt łączący mleko modyfikowane i owoce.
Wiadomo powszechnie, że najdoskonalszą dietą dla każdego maleństwa jest mleko matki. Chroni ono dziecko przed alergią, wspiera rozwój i dostarcza energii, dlatego należy karmić piersią jak najdłużej. Jeżeli jednak z rożnych przyczyn nie możesz karmić naturalnie, ochronę przed alergią da dziecku hypoalergiczne mleko w proszku NAN H.A. 2.

Unowocześniona formuła NAN H.A. 2 zawiera unikalną kompozycję składników odżywczych i ochronnych. NAN H.A. 2, podobnie jak mleko matki, zapewnia niemowlęciu ochronę przed alergią i wszechstronny rozwój. Kiedy maluch przestaje być już niemowlęciem z staje się małym dzieckiem Nestlé proponuje mleko modyfikowane przeznaczone dla dzieci pomiędzy 1. a 3. rokiem życia. Jego dieta jest już bardzo zróżnicowana, jednak przynajmniej 2 posiłki dziennie powinny wciąż bazować na mleku. Skład mleka Nestle Junior jest skomponowany tak, by uzupełnić zapotrzebowanie młodego organizmu na wszelkie niezbędne w tym okresie życia składniki odżywcze i mineralne, wśród których szczególnie istotne są: wapń, który wraz z witaminą D wpływa na prawidłowy rozwój kości i zębów, żelazo, które zapobiega anemii, oraz aż 13 witamin potrzebnych do prawidłowego rozwoju całego organizmu dziecka.

Na rynku dostępna jest także wersja Junior R. To mleko modyfikowane z dodatkiem kleiku ryżowego, które sprawia, że dziecko dłużej czuje się najedzone. W ofercie znajduje się także Nestle Junior Bifidus, który jest pierwszym i jedynym mlekiem o udowodnionym działaniu probiotycznym dla dzieci. Zawiera specjalnie dobrane, żywe kultury bakterii (Bidobaketrium lactis Bb12), które pozytywnie wpływają na zdrowie dziecka. Każda szklanka mleka Nestlé Junior Bifidus to nie tylko zbilansowany posiłek, lecz również miliony mikroorganizmów, które chronią zdrowie małego dziecka. (AS)

tagi: produkty dla dzieci ,