Kategorie produktów

Soki i nektary

Niedziela, 03 września 2006 HURT & DETAL - Nr 5 (7) / 2006
Gdy analizujemy łącznie kategorię soków i nektarów widzimy w ostatnim roku wyraźny kilkuprocentowy wzrost sprzedaży. Jednak w duecie tych dwóch kategorii zdecydowanie lepszą kondycję i wyniki mają nektary, które w ostatnich dwóch latach idą do przodu jak burza, "podkopując" ugruntowaną pozycję znacznie mocniejszego partnera (soków), który jednak traci siły i dostał lekkiej zadyszki - ocenia Joanna Bancerowska, PR Manager Agros Nova Sp. z o.o.

Sok kontra nektar

Oznacza to, że rynek soków, którego wartość jest o ok. 40% wyższa niż nektarów, jest już nasycony, a konkurencja na nim niezwykle ostra. W ostatnim roku jego wartość zmniejszyła się o kilka procent. Tymczasem kategoria nektarów rozwija się bardzo dynamicznie. W obydwu kategoriach karty rozdają polscy producenci.

Soki i nektary sprzedawane są w niemal wyłącznie w opakowaniach kartonowych i szklanych (PET ok. 1-2%). W sokach królują kartony, chociaż od 2003 r. obserwujemy niewielki, ale systematyczny wzrost wartości sprzedaży szklanych butelek (ponad 12% w pierwszym półroczu bieżącego roku). W kategorii nektarów jest podobnie – pod względem formatu opakowań dominują kartony (choć ich przewaga nad butelkami szklanymi jest mniejsza niż w sokach), a ich udział w rynku w ciągu ostatnich dwóch lat rośnie (odwrotnie niż w sokach).

W ofercie Agros Nova znajdują się doskonałe soki i nektary popularnych marek: Fortuna, Garden, Tarczyn, DrWitt oraz Pysio. Fortuna oferuje 16 wariantów smakowych soków i nektarów w kartonach o pojemności 1 litr oraz butelkach szklanych o pojemności 0,33 litra. Secyficzną jest znana już na rynku linia Fortuna Karotka, w której znajdują się gęste, przecierowe soki marchwiowo-owocowe, bogate w beta-karoten. Oferowane są w sześciu wariantach smakowych. W 2005 roku Fortuna wprowadziła także na rynek nową linię soków: Karotkę Warzywną. Karotka Warzywna - to przecierowe soki wielowarzywne „doprawione ze smakiem” w kartonowych opakowaniach o pojemności 500 ml. Karotka Warzywna to także niskokaloryczna przekąska, której walory smakowe i żywieniowe docenili eksperci magazynu o zdrowiu VITA nagradzając ją tytułem „Złota Vita”.

Garden to soki i nektary owocowe w kartonach o pojemności 1,5 L. Są dostępne w pięciu wariantach smakowych. Nowością jest tu linia Gardena – prosto z sadu. 2-litrowe nektary w formule rodzinnej: „1L + 1L gratis” są odpowiedzą firmy na dynamicznie rosnący segment dużych pojemności.

W ofercie Agros Nova znajdziemy także soki przecierowe marchewkowe i owocowe Pysio. Jak zaznacza Joanna Bancerowska - mają one bardzo korzystną cenę w stosunku do konkurencji. Soki Pysio dostępne są w dwóch liniach opakowań szklanych (butelki o pojemności 320 ml z charakterystycznym kapturkiem oraz butelkach o pojemności 985 ml z formułą promocyjną „750 ml + 30% gratis”) oraz w kartonikach 0,2 litra z „turborurką”.

Aktualnie w ofercie Pysia znajdują się trzy linie produktowe: soki marchewkowe w sześciu wariantach smakowych, soki owocowe w czterech kolorowych kompozycjach smakowych oraz Pysio Banana Bum - nowa linia nektarów przecierowych na bazie banana z dodatkami egzotycznych owoców.

Marką obecną na polskim rynku od 40 lat jest Tarczyn. Soki i nektary z tym znakiem obejmują dziesięć smaków produkowanych wyłącznie w szklanych butelkach o pojemności 0,33 litra.

W portfolio Agros Nova znajduje się też linia wysokiej jakości soków i nektarów, przygotowanych z naturalnych składników, bez dodatku konserwantów, sztucznych barwników i sztucznych aromatów - DrWitt. Produkty te są bogate w naturalne witaminy i mikroelementy, a pasteryzacji zawdzięczają długi termin przydatności do spożycia. Są dostępne w czterech wariantach smakowych w charakterystycznych szklanych butelkach o pojemności 1 litr i 0,3 litra. Sok pomarańczowy DrWitt otrzymał najwyższą ocenę i zajął pierwsze miejsce w rankingu „Świata Konsumenta” w styczniu 2005 r.
Atutem soków i nektarów są nie tylko walory smakowe, ale przede wszystkim walory odżywcze i zdrowotne. Witaminy i mikroelementy pomagaja przecież zachować dobrą formę, gdy na dworze robi się coraz zimniej. Soki warzywne zawierające potas, witaminy i niewiele kalorii, mogą stanowić ekwiwalent małego posiłku (np. drugiego śniadania) i stały składnik diety. Soki marchewkowe są bogate w beta-karoten. Zawierają optymalną dla zdrowia i urody kompozycję witamin przeciwutleniających: A, C i E. Jak podaje producent, jedna szklanka soku Fortuna Karotka pokrywa 100% dziennego zapotrzebowania organizmu na te witaminy. Z kolei soki pomarańczowe czy nektary z czarnej porzeczki zawierają witaminę C, która pełni ważną rolę w procesach tworzenia tkanek. Ma działanie oczyszczające i odtruwające organizm, a także pobudzające siły witalne i eliminujące zmęczenie przez co wzmacnia układ odpornościowy.

Pijemy coraz więcej

Kategoria soków, nektarów i napojów niegazowanych to wg danych ACNielsen jedna z trzech najważniejszych kategorii wśród napojów bezalkoholowych. Wspomniany już spadek sprzedaży soków na rzecz nektarów spowodowany jest między innymi tym, że segment soków 100% jest ściśle określony przez prawo. Jak wyjaśnia Mirosław Stochaj, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Coca-Cola HBC Polska, aby produkt mógł być zaliczony do tego segmentu musi być wyprodukowany w 100% z naturalnego soku i nie może być słodzony cukrem. Ogranicza to automatycznie możliwości wprowadzania na rynek nowych produktów o innowacyjnym składzie, które zazwyczaj w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju kategorii. Wspomniane obostrzenia nie dotyczą już segmentu nektarów, co pozwala producentom na rozwinięcie skrzydeł i oferowanie konsumentom coraz bardziej wyrafinowanych i innowacyjnych produktów.

W ramach napojów niegazowanych – trzeciego z segmentów omawianej kategorii – spadek sprzedaży notują napoje niegazowane w dużych opakowaniach PET (2l i powyżej). Są to produkty tradycyjnie kojarzące się konsumentom z mniej zdrowym, gorszym substytutem soków czy nektarów i wobec obserwowanych zmian stylów życia na bardziej pro-zdrowotny cieszą się coraz niższym zainteresowaniem. Z tego samego powodu obserwujemy wzrost sprzedaży napojów niegazowanych w kartonach, które w świadomości konsumenta są znacznie bliższe sokom 100% i nektarom. W ramach napojów niegazowanych obserwujemy również wzrost sprzedaży produktów w małych, wygodnych opakowaniach PET.

Jak ocenia Mirosław Stochaj, kontynuacji opisanych powyżej trendów należy się spodziewać również w najbliższej przyszłości. Warto pamiętać, że rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych w Polsce jest jednym z najlepiej rozwiniętych i konkurencyjnych rynków tego typu w Europie. Jednocześnie kategoria rokuje nadzieję na dalszy rozwój w przyszłości w związku ze stosunkowo niskim spożyciem per capita w Polsce w porównaniu do innych krajów europejskich oraz wspomnianym już trendem w zachowaniach konsumenckich.

Coca-Cola HBC Polska obecnie skupia swoją uwagę w tym segmencie rynku na kanale HoReCa (24% wartościowego udziału w rynku). Dla klientów z tego kanału posiada kompleksową ofertę smaków soków i nektarów Cappy w butelkach szklanych bezzwrotnych o pojemności 0,2l. Nowoczesna technologia produkcji typu „hot fill” pozwala do minimum skrócić okres pasteryzacji, a co za tym idzie, pozwala otrzymać produkt końcowy najwyższej klasy. Jak wyjaśnia filozofię firmy Mirosław Stochaj, w tym segmencie rynku ważne jest aby konsumentowi zapewnić maksymalne wrażenia smakowe, które można uzyskać spożywając 100% sok, tak wiec w ofercie handlowej firmy dominują soki.


Moda na zdrowie

Mocne wsparcie reklamowe buduje rynek i stwarza modę na picie soków. Ta ostatnia moda wpisuje się w trend na zdrowy styl życia. Polscy konsumenci szukają propozycji, które w pełni spełnią ich oczekiwania zarówno pod względem samego produktu – jego jakości i smaku, jak również pod względem opakowania – jego funkcjonalności i nowoczesności. Coraz częściej o wyborze decyduje marka, jakość i zaufanie, choć nadal nie bez znaczenia jest również cena. Zadaniem producentów jest trafnie odczytywać potrzeby konsumentów, zaspokajać je oraz zaskakiwać ich innowacyjnymi pomysłami. A ci ostatni są otwarci na nowości.

Patrząc w przyszłość firma Maspex Wadowice widzi rozwój soków, napojów i nektarów w aseptycznych opakowaniach plastikowych bez użycia konserwantów i sztucznych barwników. Dlatego też w ubiegłym roku firma wprowadziła na rynek kolejne produkty w tym segmencie: dwusmakowe napoje Tymbarku, linii Tymbark FIT z L- karnityną, napojach marchwiowych Kubuś Play oraz pod koniec roku 100% soki Tymbarku. W portfolio firmy znajdziemy produkty markowe: Kubuś, Tymbark oraz produkt ekonomiczny Caprio. Kubuś należy do najpopularniejszych soków przecierowych w Polsce. Wielokrotnie nagradzany przez specjalistów branżowych, jest również ceniony przez klientów. W ubiegłym roku na rynku pojawiły się napoje Kubuś Play, czyli orzeźwiające napoje dla dzieci w plastikowych opakowaniach bez sztucznych barwników i konserwantów, produkowany w technologii Top Aseptic. Jako atuty tego produktu firma wymienia wyróżniające się opakowanie - poręczny kształt, odpowiednią pojemność (0,4 l) oraz pierwsze na polskim rynku zamkniecie w postaci jednoczęściowego sport-cap’u. Dzięki plastikowej butelce dzieci mogą zabrać swoje napoje wszędzie i pić je tam, gdzie spędzają wolny czas. Tymbark to oferta soków, nektarów i napoje w kartonach, butelkach szklanych oraz aseptycznych butelkach plastikowych (bez sztucznych barwników i konserwantów. Natomiast Caprio to napoje w kartonach dla konsumentów, którzy szukają produktów wysokiej jakości w przystępnej cenie.

Owoce i warzywa oraz ich przetwory ze względu na wartość odżywczą mają duże znaczenie w żywieniu człowieka. Szczególne znaczenie mają w okresie jesienno-zimowym, kiedy coraz mnie je się świeżych owoców i warzyw. Wtedy soki są źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego.

tagi: soki , nektary , agros , maspex , coca-cola ,