Wiadomości

Rekordowe przychody ze sprzedaży i wynik finansowy firmy Henkel

Poniedziałek, 27 lutego 2017
Henkel zamyka rok 2016 z bardzo dobrymi wynikami. Mimo trudnych warunków rynkowych, kolejny raz wypracowaliśmy rekordowe wyniki przychodów ze sprzedaży i zysku oraz zrealizowaliśmy cele finansowe zakładane na ten rok obrotowy. Zysk Henkel osiągnął wysoki poziom. Po raz pierwszy w historii firmy skorygowany zysk operacyjny przekroczył kwotę 3 mld euro − powiedział Hans Van Bylen, prezes zarządu firmy Henkel. − We wrześniu sfinalizowaliśmy nabycie spółki Sun Products. Była to druga pod względem wielkości transakcja przeprowadzona przez firmę Henkel, stanowiąca znaczący krok na drodze jej rozwoju, który istotnie wzmocni dział Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) w Ameryce Północnej.
  • Przychody ze sprzedaży − wzrost o 3,5%, do 18,714 mld euro (wzrost w ujęciu organicznym: 3,1%)
  • Organiczny wzrost sprzedaży na rynkach wschodzących − o 6,8%
  • Dynamiczny wzrost zysku operacyjnego* − o 8,5%, do poziomu 3,172 mld euro
  • Bardzo wysoki wzrost marży EBIT* − o 70 pb, do 16,9% 
  • Bardzo wysoki zysk na akcję uprzywilejowaną* − 5,36 euro, wzrost o 9,8% 
  • Dwucyfrowy wzrost dywidendy** − o 10,2%, do poziomu 1,62 euro na akcję uprzywilejowaną

W listopadzie 2016 r. przedstawiliśmy nasze nowe cele i priorytety strategii do 2020 r. i na lata kolejne. Opierając się na solidnych fundamentach działalności, doskonałych wynikach osiągniętych w 2016 r. oraz jasno nakreślonych priorytetach na nadchodzące lata, jesteśmy zdeterminowani do pracy nad dalszym rozwojem naszej firmy w przyszłości.

Prognozy na 2017 r.

Prognozując rok obrotowy 2017, prezes Hans Van Bylen powiedział: „Przewidujemy utrzymanie się bardzo zmiennego i niepewnego otoczenia gospodarczego. Jednak dzięki jasno wytyczonym kierunkom strategicznym, silnemu zespołowi na całym świecie oraz innowacyjnym markom i technologiom o wiodącej pozycji na rynku, możemy osiągać dalszą poprawę rentowności. Na rok obrotowy 2017 przewidujemy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2%−4%. Spodziewamy się również, że skorygowana marża EBIT zwiększy się do ponad 17,0%, natomiast skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną będzie wyższy o ok. 7%–9%.”

Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy za 2016 r.

Przychody ze sprzedaży za rok obrotowy 2016 osiągnęły rekordowy poziom 18,714 mld euro, co oznacza wzrost o 3,5% w stosunku do roku poprzedniego. Po korekcie o wpływ różnic kursowych, wzrost wyniósł 7,1%. Pozytywny wpływ transakcji przejęć i zbycia aktywów wyniósł 4,0% i dotyczył przede wszystkim przejęcia spółki The Sun Products Corporation. Sprzedaż w ujęciu organicznym, tj. bez uwzględnienia wpływu różnic kursowych oraz transakcji przejęć i zbycia aktywów, znacznie wzrosła, o 3,1%.

Wszystkie sektory biznesowe znacząco zwiększyły sprzedaż w ujęciu organicznym. Dział Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) osiągnął organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 2,8%. W dziale Beauty Care (kosmetyki) sprzedaż wzrosła w ujęciu organicznym o 2,1%, natomiast w dziale Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) − o 4,7%.

Skorygowany zysk operacyjny (EBIT), z wyłączeniem zysków i kosztów o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji, poprawił się o 8,5%, osiągając rekordowy poziom 3,172 mld euro (2015 r.: 2,923 mld euro). Do tak dobrych wyników przyczyniły się wszystkie trzy sektory biznesowe. Wykazany zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 2,775 mld euro, wobec 2,645 mld euro w roku poprzednim.

Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) zwiększyła się o 0,7 pp, z 16,2% do rekordowo wysokiego poziomu 16,9%. Wykazana rentowność sprzedaży wzrosła o 0,2 pp, do 14,8% (2015 r.: 14,6%).

Odnotowano też poprawę wyniku finansowego z -42 mln euro do -33 mln euro. Pozytywny efekt spłaty obligacji hybrydowych znacznie przewyższył kwotę kosztów finansowych związanych z nabyciem The Sun Products Corporation.

Skorygowany zysk netto w ujęciu rocznym po odliczeniu udziałów niekontrolujących wzrósł o 10,0%, do 2,323 mld euro (2015 r.: 2,112 mld euro). Po odjęciu 40 mln euro zysku przypadającego na udziały niekontrolujące, wykazany zysk netto wyniósł 2,053 mld euro i był o 6,9% wyższy od kwoty 1,921 mld euro w roku poprzednim.

Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł o 9,8% – z 4,88 euro do najwyższego w historii firmy poziomu 5,36 euro. Wykazany zysk na akcję uprzywilejowaną zwiększył się z 4,44 euro do 4,74 euro.

Zarząd, Rada Nadzorcza oraz Komitet Akcjonariuszy zarekomendują Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy, które odbędzie się 6 kwietnia 2017 r., zwiększenie wysokości dywidendy na jedną akcję uprzywilejowaną o 10,2%, do 1,62 euro (2015 r.: 1,47 euro), jak również zwiększenie wysokości dywidendy na jedną akcję zwykłą o 10,3%, do 1,60 euro (2015 r.: 1,45 euro). Byłaby to najwyższa kwota dywidendy w historii firmy i oznaczałaby wskaźnik wypłaty w wysokości 30,3%.

Stosunek kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży obniżył się z 3,8% do 3,5%, co oznacza poprawę o 0,3 pp.

Pozycja finansowa netto wyniosła na koniec roku -2, 301 mld euro (31 grudnia 2015 r.: 335 mln euro). Zmiana związana jest przede wszystkim z płatnościami za nabyte aktywa.

Wyniki w podziale na sektory biznesowe

W roku obrotowym 2016 dział Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) odnotował wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2,8%, co jest wynikiem lepszym od dynamiki rozwoju rynku. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wyniosły 8,961 mld euro wobec 8,992 mld euro w roku poprzednim.

Wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym odnotowano na rynkach wschodzących, głównie w Ameryce Łacińskiej (dwucyfrowa dynamika sprzedaży) i Europie Wschodniej. Sprzedaż rosła również w Azji (z wyłączeniem Japonii).

W Afryce i na Bliskim Wschodzie osiągnięto dobre wyniki sprzedaży mimo niestabilnej sytuacji politycznej i osłabienia koniunktury utrzymującego się w niektórych częściach regionu. Na rynkach rozwiniętych sprzedaż utrzymała się na poziomie z ubiegłego roku. Sprzedaż rosła w Ameryce Północnej, natomiast w Europie Zachodniej utrzymała się na niezmienionym poziomie w ujęciu rok do roku. Ujemną dynamikę sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowano na rozwiniętych rynkach regionu Azji i Pacyfiku.

Skorygowany zysk operacyjny działu Adhesive Technologies był wyższy o 6,2% w ujęciu rok do roku i wyniósł 1,629 mld euro. Wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży aż o 1,1 pp skutkował zwiększeniem tego wskaźnika do rekordowego poziomu 18,2%. Wykazany zysk operacyjny wzrósł o 6,8%, do 1,561 mld euro.

Dział Beauty Care (kosmetyki) utrzymał trend wzrostowy z poprzednich lat. Dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym osiągnęła poziom 2,1% i ponownie była wyższa od wyników poszczególnych rynków. Nominalnie sprzedaż wzrosła do poziomu 3,838 mld euro (2015 r.: 3,833 mld euro).

W ujęciu geograficznym bardzo dobry wynik wypracowały rynki wschodzące. Zarówno w regionie Europy Wschodniej, jak i Ameryki Łacińskiej, tempo wzrostu przychodów ze sprzedaży było dwucyfrowe. Dodatnią dynamikę sprzedaży odnotowano w Azji (poza Japonią) oraz w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu. Na rynkach rozwiniętych utrzymywała się silna presja promocyjna i cenowa. Ze względu na trudne otoczenie rynkowe sprzedaż na tych rynkach spadła nieco poniżej poziomu z zeszłego roku. W Europie Zachodniej i na rozwiniętych rynkach Azji i Pacyfiku przychody ze sprzedaży również były niższe w ujęciu rok do roku. Wysoki wzrost sprzedaży działu Beauty Care w porównaniu z zeszłym rokiem odnotowano natomiast w Ameryce Północnej.

Skorygowany zysk operacyjny w dziale Beauty Care wzrósł o 6,1%, do poziomu 647 mln euro. Skorygowana rentowność sprzedaży poprawiła się aż o 1,0 pp, do rekordowego poziomu 16,9%. Wykazany zysk operacyjny wyniósł 526 mln euro wobec 561 mln euro w roku ubiegłym.

W roku obrotowym 2016, podobnie jak w latach ubiegłych, dział Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) wykazał rentowny wzrost. Przychody ze sprzedaży w ujęciu organicznym wzrosły o 4,7% w stosunku do roku ubiegłego, co jest wynikiem znacznie lepszym od dynamiki rozwoju rynku. Nominalnie sprzedaż wzrosła o 12,8%, do kwoty 5,795 mld euro, na co wpływ miały transakcje przejęcia sfinalizowane w 2016 r.

Dzięki świetnym wynikom rynki wschodzące znowu okazały się główną siłą napędową wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym. W Azji (z wyłączeniem Japonii) dział Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotował dwucyfrowy wzrost tej pozycji. Bardzo dobre wyniki sprzedaży odnotowano również w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu. Swój wkład w dobre wyniki miały Europa Wschodnia i Ameryka Łacińska, gdzie sprzedaż dynamicznie rosła. Na rynkach rozwiniętych wypracowano zadowalające wyniki. Dynamika wzrostu sprzedaży była wysoka w Ameryce Północnej i dodatnia w Europie Zachodniej.

Skorygowany zysk operacyjny działu Laundry & Home Care wzrósł o 13,7%, do poziomu 1 mld euro. Wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży o 0,2 pp skutkował zwiększeniem tej pozycji do nienotowanego wcześniej poziomu 17,3%. Wykazany zysk operacyjny wzrósł o 2,2%, z 786 mln euro do 803 mln euro.

Wyniki w podziale na regiony

W Europie Zachodniej sprzedaż w ujęciu organicznym utrzymała się na poziomie z ubiegłego roku ze względu na bardzo silną konkurencję. Wzrosty na rynkach południowej Europy nie zdołały w pełni skompensować spadku sprzedaży na rynku francuskim. Sprzedaż w regionie w ujęciu nominalnym wyniosła 5,999 mld euro, co oznacza niewielki spadek w porównaniu z poprzednim rokiem na skutek ujemnych różnic kursowych. W Europie Wschodniej sprzedaż w ujęciu organicznym wzrosła o 7,0%. Przyczyniły się do tego głównie wyniki sprzedaży na rynkach rosyjskim i tureckim. Nominalnie wartość sprzedaży w regionie wzrosła o 0,7%, do poziomu 2,713 mld euro (2015 r.: 2,695 mld euro). W Afryce i na Bliskim Wschodzie, mimo niestabilnej sytuacji politycznej i społecznej w niektórych krajach regionu, odnotowano wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 5,6%. Nominalnie wartość sprzedaży w regionie wzrosła o 3,7%, do poziomu 1,378 mld euro (2015 r.: 1,329 mld euro).

Przychody ze sprzedaży w regionie Ameryki Północnej zwiększyły się w ujęciu organicznym o 1,7%. Nominalnie wartość sprzedaży w regionie wzrosła o 15,2%, do poziomu 4,202 mld euro (2015 r.: 3,648 mld euro). Do wzrostu istotnie przyczyniło się przejęcie spółki Sun Products Corporation. Region Ameryki Łacińskiej zwiększył wynik sprzedaży w ujęciu organicznym o 13,8%, głównie za sprawą rynku meksykańskiego, na którym odnotowano dwucyfrowy wzrost. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wyniosły 1,055 mld euro wobec 1,110 mld euro w 2015 r. W regionie Azji i Pacyfiku odnotowano wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 3,2%. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 3,6%, do 3,246 mld euro.

Wyniki odnotowane we wszystkich sektorach biznesowych złożyły się na wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 6,8%, przy czym ponadprzeciętny udział w wyniku całej Grupy Henkel miały ponownie rynki wschodzące. Nominalnie sprzedaż nieznacznie wzrosła w ujęciu rok do roku, osiągając poziom 7,814 mld euro. Udział rynków wschodzących w sprzedaży ogółem wyniósł 42%, czyli nieco mniej niż w poprzednim roku. Był to efekt różnic kursowych i transakcji przejęcia. Przychody ze sprzedaży na rynkach rozwiniętych wzrosły w ujęciu organicznym o 0,4%, do 10,779 mld euro.


Prognozy wyników Grupy Henkel w 2017 r.

Henkel przewiduje, że wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym w roku obrotowym 2017 r. powinien wynieść między 2% a 4%, i zakłada, że wzrost w tym przedziale wypracują wszystkie sektory biznesowe. Skorygowana rentowność sprzedaży (EBIT) ma wzrosnąć w ujęciu rok do roku do poziomu powyżej 17,0%. Zgodnie z oczekiwaniami skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wyniesie pomiędzy 7% a 9%.





* Po uwzględnieniu kosztów/zysków o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji.
** Propozycja wysokości dywidendy na Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w dniu 6 kwietnia 2017 r.

tagi: Henkel , przychody , sprzedaż , wyniki finansowe ,