Wiadomości

Jakie promocje preferują polacy? Raport Shoppers’ Perspective 2017

Poniedziałek, 27 lutego 2017
Polacy na zakupach nastawieni są na maksymalizację korzyści. Chcą kupić jak najtaniej, jak najlepsze produkty i jak najszybciej dostać nagrodę, którą obiecuje sklep. Cena, jakość, marka – co decyduje o wyborze produktów przy sklepowej półce? Tego możemy dowiedzieć się z najnowszej edycji raportu badawczego "Shoppers' Perspective 2017" przygotowanego przez agencję badawczą Open Research, specjalizującą się w realizacji badań shopperowych.
– Co roku badamy zmiany w zachowaniach zakupowych Polaków. W Polsce lubiane są promocje dające natychmiastową korzyść, jednak w ostatnim roku nastąpiło znaczące osłabienie tej preferencji – wynika z raportu „Shoppers' Perspective 2017”, przygotowanego przez naszą agencję badawczą Open Research. Można wiązać to ze zmianami form promocji stosowanych przez najpopularniejsze sieci handlowe. Wystarczy wspomnieć o zwrocie produktu w Lidlu albo Gangu Świeżaków Biedronki. – mówi Mariusz Pyc, Client Service Director w Open Research.

Okazuje się, również, że aż 57 proc. badanych dokupuje produkty spożywcze na bieżąco, rzadziej zaś w formie dużych zakupów na cały tydzień. To zdecydowany wzrost w stosunku do stanu stwierdzonego w badaniach z roku 2016. Można zakładać, że najbardziej zyskują na tym właśnie mniejsze sklepy, zlokalizowane blisko domu czy miejsca pracy konsumenta.

– Nasz raport to jedyna taka analiza na rynku, dostarczająca wiedzy na temat zachowań klientów, segmentów i promocji dla aż 41 kategorii produktowych. To kluczowe informacje dla producentów oraz sieci handlowych które chcą skutecznie zarządzać sprzedażą – dodaje.

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI:
  • Promocje z natychmiastową korzyścią dla klienta są preferowane przez Polaków, jednak następuje osłabienie tej preferencji.
  • Polacy to klienci rozważni i niezbyt romantyczni. Lubią okazje oraz promocje dające natychmiastową gratyfikację, ale codzienne zakupy skrupulatnie planują.
  • Wolimy robić mniejsze zakupy, a częściej, uzupełniając domowe zapasy.
  • Częściej kupujemy w sposób niezaplanowany przez co popularność zakupów planowanych spada – przede wszystkim, jeśli chodzi o kosmetyki.

Podsumowanie raportu można pobrać bezpłatnie ze strony http://raporshoppersperspective2017.openresearch.pl/


Efekt promocji najlepiej odczuwalny od razu


Jakie promocje najskuteczniej wpływają na sprzedaż? Tegoroczna edycja badania „Shoppers’ Perspective” dowodzi, że klienci wciąż preferują takie oferty, które dają im natychmiastową korzyść - ta grupa to aż 57% badanych. To mniej niż rok temu, gdy wybieranie tego typu ofert deklarowało 65% osób biorących udział w badaniu. Chodzi tu o obniżki cen, dodawanie produktu gratis, bon do wykorzystania na kolejnych zakupach albo większą ilość produktu w tej samej cenie.

1_1.jpg

Coraz chętniej Polacy wybierają promocje, w których nagroda jest odroczona w czasie, czyli np. zbieranie punktów lub naklejek za zakupy, programy lojalnościowe czy konkursy z nagrodami. Ostatnie promocje w sieciach Biedronka (Gang Świeżaków) i Lidl (możliwość zwrotu towarów, z których klienci byli niezadowoleni) są tego najlepszym dowodem. Lojalizowanie klienta jest dla sieci również bardziej opłacalne niż stymulowanie jego zakupów samymi obniżkami cen.

Polacy nie kupują FMCG przez internet

Choć wiele mówi się o rozwoju kanału elektronicznego, wciąż widać nieufność w stosunku do zamawiania artykułów spożywczych czy chemii gospodarczej przez internet. Dobra szybko zbywalne Polacy wolą kupować na miejscu, by zaspokoić od razu swoje potrzeby.

Na zakupy Polacy najczęściej chodzą do dyskontów, hipermarketów i supermarketów. Wyjątek stanowi kategoria kosmetyków, które kupowane są w dużej mierze w wyspecjalizowanych sklepach, do których klienci mają większe zaufanie. Większość badanych wybiera się po nie do sieciowych drogerii (37%), ale kupuje je także w małych sklepach drogeryjnych (5%), perfumeriach sieciowych (5%) czy w internecie (4%).

Zakupy na co dzień, czy od święta?

Największa grupa badanych, bo aż 57%, dokupuje produkty spożywcze na bieżąco. Robią oni regularne, ale mniejsze zakupy, uzupełniające zapasy spożywcze.

Do robienia dużych, tygodniowych zakupów, przyznaje się niemal co czwarty Polak (23%). Nieco mniej, bo 18% osób biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez Open Research, udaje się do sklepu po konkretny produkt.

Kryzys zażegnany, nie kupujemy już z listą

Jeszcze do niedawna Polacy skrupulatnie planowali wydatki i racjonalizowali swoje zakupy. Poprawa sytuacji ekonomicznej, na którą niewątpliwie wpływ ma program 500+, sprawiła, że klienci rzadziej przychodzą do sklepu z przygotowaną listą. Częściej (+6% w stosunku do ubiegłego roku) Polacy pozwalają sobie na spontaniczne zakupy. Pod wpływem impulsu najczęściej kupowane są kosmetyki (25%), czyli produkty, które mogą służyć poprawianiu nastroju. Z kolei co piąty Polak spontanicznie kupuje artykuły spożywcze i chemię gospodarczą.

Kim jest klient AD 2017?

W swoim raporcie agencja badawcza Open Research szczegółowo analizuje, jakimi kryteriami kierują się klienci, gdy sięgają po produkty na sklepowych półkach. Bardzo ważnym czynnikiem wciąż pozostaje cena. W segmencie wrażliwych cenowo shopperów można wyróżnić trzy podgrupy klientów: łowców okazji, poszukujących „dobrego produktu w dobrej cenie” oraz wrażliwych na cenę, świadomych konsumentów, którzy nie lubią przepłacać. Co ciekawe, grupa nie lubiących przepłacać to osoby o stosunkowo wysokich dochodach na gospodarstwo domowe.

Badanie Open Research wyróżnia również inne segmenty kupujących, w tym zorientowanych na markę i zwracających uwagę przede wszystkim na jakość. Raport „Shoppers’ Perspective 2017” to bogate źródło wiedzy dla działów marketingu, firm z kategorii FMCG, sieci handlowych, agencji reklamowych, a także dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą lepiej zarządzać sprzedażą i zrozumieć polskiego klienta.

W raporcie "Shoppers' Perspective 2017" dodatkowo m.in.:

    ♦ Jaka jest skuteczność oddziaływania różnych mechanizmów promocyjnych?
    ♦ Jaka jest wartość koszyka zakupowego w poszczególnych kategoriach?
    ♦ Jaki jest wizerunek sieci handlowych wśród klientów?
    ♦ Szczegółowa segmentacja shopperów


Strona poświęcona raportowi „Shoppers’ Perspective 2017” http://openresearch.pl/aktualnosci/jakosc-marka-czy-promocja-drivery-skutecznie-napedzajace-sprzedaz/




tagi: Raport Shoppers’ Perspective 2017 , preferencje , promocje , sprzedaż , konsument ,