Kategorie produktów

Lateksowy biznes

Czwartek, 19 lutego 2009 HURT & DETAL Nr 2 (36) / 2009
Prezerwatywa, znana już starożytnym Egipcjanom, najprawdopodobniej została wynaleziona około 2000 lat temu. Początkowo służyła jako osłonka chroniąca przed chorobami wenerycznymi i była wykonana z płótna. Japończycy do produkcji wykorzystywali rybie pęcherze, które w Europie zastąpiono prezerwatywami z jelit owiec i jagniąt, nasączanych przed użyciem lnianym olejem. Kondom lateksowy został wynaleziony w 1840 roku i od tego czasu niewiele się zmienił. Co prawda pojawiły się prezerwatywy smakowe, kolorowe czy wzmacniające doznania, jednak wygląd i idea pozostały bez zmian.

Rynek prezerwatyw w ujęciu ilościowym jest na stabilnym poziomie, natomiast wartościowo rośnie, co wskazuje na coraz większe zainteresowanie konsumentów produktami z wyższej półki. Taki trend jest przewidywany także na najbliższe lata.

 

Według raportu Memrb, rynek prezerwatyw w 2008 roku wyniósł 168 mln złotych. Sprzedano 108 mln sztuk tych produktów. Rynek zdominowany jest przez trzech głównych graczy - Ansell Unimil (48% udziału w wolumenie sprzedaży), SSL Healthcare Polska (25%) oraz Abpol (18%). Trochę inaczej wygląda podział pod względem wartości sprzedaży, gdzie na czołowej pozycji, z 42% udziału uplasował się SSL Healthcare Polska, Ansell Unimil posiada 38%, natomiast Abpol 14%. Pozostali producenci mają łącznie jedną dziesiątą rynku pod względem ilości sprzedaży i 6% wartościowo.

 

Na rynku widocznych jest wiele marek, a asortyment lateksowych środków antykoncepcyjnych można podzielić na trzy segmenty. Najdroższy - to wyroby z Europy Zachodniej i USA. Drugą grupę obejmują tańsze produkty krajowe. Trzeci segment - to bardzo tanie prezerwatywy importowane z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z Malezji, Korei Południowej, Tajlandii, Hongkongu i Indii. Dostępne są także produkty sprzedawane pod marką własną sieci.

 

Jeśli chodzi o moment i miejsce zakupu zasada jest jedna - produkt musi być dobrze widoczny, łatwo dostępny, aby nie trzeba było pytać i szukać, tylko szybko samemu wybrać i dyskretnie wrzucić pudełko do koszyka. Najlepiej żeby prezerwatywy leżały na półce w pobliżu leków OTC.

 

Pod względem ilości sprzedanych „gumek" głównym kanałem dystrybucji są kioski (22%) i stacje benzynowe (18%), prezerwatywy kupowane są także w aptekach (12%), hipermarketach (11%), małych i dużych sklepach spożywczo-przemysłowych (odpowiednio 11 i 10%). Największe obroty generują stacje benzynowe (22%), kioski (15%), apteki (14%) i hipermarkety (13%).

 

„Rośnie sprzedaż prezerwatyw w rynku nowoczesnym, czyli kupujemy coraz częściej prezerwatywy w super- i hipermarketach. Ten rynek rozwija się dynamicznie" - mówi Olgierd Wejner, Dyrektor Generalny Abpol Company Polska - „Swoją pozycję sprzedażową utrzymał kanał stacji benzynowych. Jest to ciągle bardzo popularna forma sprzedaży, szczególnie ze względu na swój charakter convenience (dostępność o każdej porze dnia i nocy). Równie ważny jest kanał tradycyjny, czyli kioski, sklepy spożywcze i drogeryjne.

 

Prezerwatywy najczęściej kupują młodzi ludzie (18-35 lat), którzy chcą się zabezpieczyć przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, czy niepożądaną ciążą.

 

Kondomy mają trzy podstawowe rozmiary: afroamerykański, europejski i azjatycki. Azjatycki jest najmniejszy, a afroamerykański - największy. Wśród rodzajów „gumek" wyróżnić można prezerwatywy nawilżane, nawilżane ze środkiem plemnikobójczym, smakowe, prążkowane, o strukturze kropkowanej, przedłużające doznania, z wypustkami, ekstra cienkie lub ekstra mocne. W modzie są wszelkie możliwe kolory (nie pomijając czarnego) i zapachy. Najpopularniejsze są prezerwatywy nawilżane i nawilżane ze środkiem plemnikobójczym.

 

„Polacy kupują prezerwatywy różnego rodzaju: nawilżane o gładkiej powierzchni, ze środkiem plemnikobójczym, środkiem przedłużającym stosunek, jak też prezerwatywy z wypustkami, prążkami czy użebrowaną powierzchnią" - mówi Katarzyna Musiał, Senior Brand Manager, Unimil S.A.

 

„Największym wzięciem cieszą się standardowe prezerwatywy Classic. Polacy nie stronią jednak od fantazji, wiec zaraz po prezerwatywie klasycznej najczęściej kupowane są Happy z prążkami oraz Warrior ze środkiem plemnikobójczym. Ze względu na walory smakowe dużym powodzeniem cieszy się również prezerwatywa truskawkowa Strawberry" - zapewnia Olgierd Wejner z Abpol Company Polska.

 

Dominującym w Polsce formatem są małe opakowania po 1-3 sztuki (ponad 90% rynku), ale powoli rośnie sprzedaż produktów w opakowaniach większych 4 - 12 sztuk.

 

Polacy stają się coraz bardziej wyzwoleni w sypialni. Pojawiają się nowe produkty związane z życiem intymnym, urozmaicające życie seksualne. Ci, którzy nie boją się eksperymentować kupują nie tylko prezerwatywy, ale też intymne żele potęgujące doznania czy nakładki wibracyjne. 

 

„Rynek żeli intymnych (nawilżających i do masażu) rozwija się dynamicznie, w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrósł on ilościowo o ok. 76% (dane MEMRB, MAT XI/ XII 2008 vs 2007). Rynek nakładek wibracyjnych jest mniejszy i rozwija się wolniej, jednak jest to segment rynkowy o dużym potencjale rozwoju" - mówi Katarzyna Musiał z Unimil S.A.

 

Producenci, aby zaspokoić nawet najbardziej wymagających klientów coraz bardziej urozmaicają swoją ofertę.

 

- „Firma Abpol posiada bogatą i urozmaiconą ofertę linii Rosetex" - mówi Olgierd Wejner, dyrektor generalny - „Tworzy ją 9 rodzajów prezerwatyw: Classic o prostym kształcie i gładkiej powierzchni, Happy z poprzecznymi prążkami, Lucy o karbowanej strukturze, Perfect z przewężeniem redukującym ryzyko zsunięcia się oraz Warrior nasączone środkiem plemnikobójczym nanoxynol-9. Bardzo ciekawą propozycją jest linia Rosetex Plus, w skład której wchodzą cztery typy prezerwatyw: bananowe, miętowe, truskawkowe oraz waniliowe. Nowinką technologiczną, unikatową na rynku polskim, jest uzyskane połączenie inspirującego aromatu z atrakcyjnym kolorem i lekko słodkim smakiem. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu lubrykanta standardowego innym, opartym na wodzie, co pozwoliło zniwelować gorzki smak.

 

„W swojej ofercie mamy prezerwatywy pod trzema markami: Unimil (segment premium), New Caress (segment mainstream) oraz Conamore (segment economy)" - mówi Katarzyna Musiał - „Pod naszą główną marką Unimil mamy najbardziej bogaty asortyment produktów: 7 rodzajów prezerwatyw, nakładkę wibracyjną Pleasure vibes oraz intymne żele nawilżające Silky Smooth i Warming Pleasure. Poza jednorodnymi prezerwatywami mamy w ofercie także 2 zestawy: 12 prezerwatyw w 4 rodzajach: Variety oraz zestaw 9 prezerwatyw w 3 rodzajach z nakładką wibracyjną: Xperiences".

 

Prezerwatywy Contact - to supercienkie, różowe, nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem o wyjątkowo komfortowym kształcie, dające naturalne doznania. Dostępne w opakowaniach po 3 i 12 sztuk.

 

UltraSafe - to nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem, ze środkiem plemnikobójczym Nonoksynol-9, dla dodatkowej ochrony. Dostępne w opakowaniach po 3 i 12 sztuk.

 

Protect - to nawilżane, pogrubione prezerwatywy ze zbiorniczkiem, dla wyjątkowo ostrożnych. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.

 

Xtra pleasure - to cienkie, nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem, o unikalnym kształcie oraz prążkowanej powierzchni dla wzmocnienia wrażeń i zwiększenia stymulacji obojga partnerów. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.

 

Max Love - to nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem o nowym, unikalnym kształcie, ze specjalnym środkiem pozwalającym przedłużyć stosunek. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.

 

Intense - to nawilżane prezerwatywy z wypustkami i użebrowaną powierzchnią dla maksimum stymulacji. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.

 

Prezerwatywy Natural - to nowość wprowadzona w roku 2009. Są to klasyczne, nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem, o gładkiej powierzchni i naturalnym kolorze. Dostępne w opakowaniach po 3 i 12 sztuk.

 

„Oferta prezerwatyw została uzupełniona o nakładkę wibracyjną Pleasure vibes. Jej wyjątkowo długi czas działania - do 35 minut, aż 3 zakresy prędkości wibracji, regulowane łatwym w użyciu przyciskiem oraz praktyczne pudełeczko do przechowywania to główne atuty, wyróżniające nasz produkt spośród konkurencji", zapewnia Katarzyna Musiał.

 

 

Nowością w asortymencie Unimil są także nawilżające żele intymne:

 

Żel Silky Smooth - silnie nawilża, a wyjątkowa formuła z aloesem i witaminą E polepsza uczucie komfortu podczas stosunku oraz zapewnia maksymalną przyjemność obojgu partnerom. Żel Warming Pleasure - oprócz silnych właściwości nawilżających, wywołuje delikatne uczucie ciepła, potęgując doznania u obojga partnerów.

 

Oba żele są dostępne w plastikowych buteleczkach po 50 ml, z pompką ułatwiającą dozowanie. Są beztłuszczowe, bezbarwne i bezwonne.

 

„Pod marką New Caress mamy prezerwatywy ze środkiem plemnikobójczym Safeness, prezerwatywy pogrubione Power Play, prezerwatywy dodatkowo nawilżane WetN'Wild, prezerwatywy ze środkiem przedłużającym stosunek Endurance, prezerwatywy o zapachu kokosowym Exotica oraz prezerwatywy z wypustkami Rough Rider. Pod marką Conamore mamy prezerwatywy nawilżane Wet, że środkiem plemnikobójczym Spermicidal, w prążki Ribbed oraz zestawy " - dodaje Katarzyna Musiał z Unimil S.A.

 

 

Zestaw Variety / 4 strony Przyjemności zawiera po 3 sztuki prezerwatyw: UltraSafe, Contact, Max Love i Xtra pleasure. Natomiast Xperiences to 9 cienkich prezerwatyw (po 3 sztuki prezerwatyw: Intense, Xtra pleasure i Max Love) oraz nakładka wibracyjna, której intensywne drgania dostarczają dodatkowej stymulacji i podniecenia.

 

SLL Healthcare, obecny w 150 krajach na całym świecie, światowy lider na rynku prezerwatyw (29% wartości światowej sprzedaży), to producent najbardziej znanej prezerwatywy na świecie - Durex. Firma ma w swym portfolio prezerwatywy w różnych rozmiarach, oprócz serii classic, także prezerwatywy nawilżane i prążkowane Arouser, bliskie ciału Close Fit, wyjątkowo cienkie Elite, wyjątkowo przedłużające przyjemność Performa, maksymalizujące przyjemność Pleasure Max i Pleasure Max Warming. W ofercie są także prezerwatywy smakowe, żele intymne nawilżające i wyzwalające dreszczyk emocji (Durex Play), oraz Durex Play Vibrations Ring - pierwsza w Polsce nakładka wibracyjna

tagi: prezerwatywy rynek ,