Wiadomości

Sieci handlowe i konsumenci wspólnie przeciw marnowaniu żywności

Piątek, 27 kwietnia 2012 Autor: Monika Dawiec,
Partnerami kampanii Federacji Polskich Banków Żywności „Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie” zostały: Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, trzy z sieci handlowych, które zrzesza POHiD – Carrefour, Tesco i Żabka oraz Federacja Konsumentów. Zaangażowanie partnerów potwierdza, że ograniczenie marnowania jedzenia jest wyrazem wspólnej odpowiedzialności.


„Cieszy nas szerokie zaangażowanie partnerów. Marnowanie żywności jest poważnym problemem społecznym - w Polsce marnuje się rocznie 9 milionów ton jedzenia, a jednocześnie ponad 2 miliony osób żyją poniżej granicy skrajnego ubóstwa. Na stronie niemarnuje.pl obserwujemy rosnące zainteresowanie konsumentów, którzy szukają sposobów na ograniczenie marnowania” – mówi Maria Gosiewska, koordynatorka programów edukacyjnych Federacji Polskich Banków Żywności.

Wybrane sieci handlowe włączyły się w kampanię społeczną Federacji Polskich Banków Żywności umieszczając na swoich stronach internetowych i terenach sklepów informacje, jak każdy może ograniczyć marnowanie jedzenia.

Żywność w supermarketach marnuje się na skutek obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawa nakłada podatek od darowizn na dystrybutorów, w związku z czym sprzedawcom bardziej opłaca się zutylizować żywność, niż przekazać ją potrzebującym. W efekcie rocznie w handlu i dystrybucji marnuje się do 300 tysięcy ton jedzenia. „Cały czas staramy się przekonać Ministerstwo Finansów, że zmiany w prawie są konieczne, szczególnie w myśl nowej rezolucji, która została w styczniu przegłosowana przez Parlament Europejski. Wzywa się w niej państwa członkowskie, w tym również Polskę, do zweryfikowania ustaw, które powodują większe marnowanie jedzenia” – mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Partnerstwo powstało w ramach Grupy Roboczej do spraw zrównoważonej konsumpcji. Jest to jedna z czterech grup wspierających prace zespołu do spraw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, działa przy Ministerstwie Gospodarki. Celem grupy jest dążenie do takich zmian w systemie rynkowym, by korzystanie z zasobów naturalnych, dóbr i usług było świadome, odpowiedzialne i odbywało się według najwyższych kryteriów etycznych, społecznych i środowiskowych. Jedną z podstaw zrównoważonej konsumpcji jest ograniczenie marnowanie jedzenia.

„Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie” – kampania Federacji Polskich Banków Żywności

Celem kampanii społecznej „Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie” jest rozbudzenie świadomości, jak znaczne skutki dla środowiska ma marnowanie jedzenia i jednoczesne wskazanie na codzienne sposoby przeciwdziałania marnowaniu. W ramach kampanii reklamy na nośnikach zewnętrznych pojawiły się w 15 miastach Polski, powstał spot telewizyjny, reklama prasowa, działania medialne i filmy edukacyjne. Kampania potrwa do końca kwietnia.

tagi: POHiD , Nie marnuj żywności , sieci handlowe ,