Kategorie produktów

Dekoracja zapachem

Piątek, 16 marca 2012 HURT & DETAL Nr 3 (73) / 2012
Święta to czas, kiedy w naszych domach królują mniej lub bardziej tradycyjne dania. Unoszący się w powietrzu aromatyczny zapach to dekoracja mieszkań równie ważna, jak bazie, kwiaty, słodkie baranki i puszyste kurczaki.

Dekoracja, która nie jest możliwa do osiągnięcia bez aromatycznych przypraw. To one bowiem podkreślają smak naszych ulubionych wielkanocnych potraw – faszerowanych jajek, wędlin, sałatek czy też pieczonego mięsa. A te, odpowiednio doprawione smakują wyśmienicie. No i wspaniale pachną. Dlatego przyprawy cieszą się olbrzymim zainteresowaniem w okresie przedświątecznym i nie powinno ich zabraknąć w żadnym sklepie spożywczym. Co więcej – asortyment w tej kategorii powinien być poszerzony i wzbogacony o te specjalistyczne, np. przeznaczone konkretnie do jajek faszerowanych czy do sałatek.

Przyprawy w ofercie

Nie zapominajmy o tym, że niezmiernie ważne jest właściwe ustawienie przypraw. Jeśli nie posiadamy pomysłu na odpowiednią, czy też świąteczną ekspozycję – pozostawmy to zadanie przedstawicielom handlowym producentów. Podpowiedzą jak wyeksponować produkty oraz jak skomponować ofertę, pamiętając o tym, że tygodnie poprzedzające święta to nie tylko większa ilość osób robiących zakupy, ale także większy pośpiech, który towarzyszy wizycie w sklepie. Dlatego tak bardzo istotna jest właściwa, czytelna i logiczna ekspozycja. Doskonale wiedzą o tym producenci, którzy w gorącym okresie przedświątecznym wyjątkowo pilnują, aby w sklepach nie zabrakło nie tylko regularnych wizyt ich przedstawicieli, ale również atrakcyjnej oferty. A szczególnie ważne są produkty cieszące się największą popularnością, czego konsekwencją są specjalne zestawy promocyjne dedykowane konsumentom.

Na stołach od zawsze

Przyprawy królują na polskich stołach niemal od zawsze. Obecnie, oprócz tych podstawowych, prawie każdej potrawie możemy zadedykować konkretną mieszankę – na przykład do wieprzowiny, kurczaka, czy do ryb. Jest to olbrzymia wygoda dla konsumentów, którzy nie muszą, jak niegdyś, samodzielnie komponować ulubionych mieszanek. A skąd wywodzą się korzenie przypraw? Oczywiście z Azji. I tak na przykład celem morskich wypraw Krzysztofa Kolumba były m.in. zasobne w przyprawy – Indie. Wyspy korzenne były natomiast celem podróży Ferdynanda Magellana, co – tak na marginesie – uwieńczone było pierwszym opłynięciem kuli ziemskiej. Nie należy oczywiście temu się dziwić – przez tysiąclecia handel przyprawami przynosił lukratywne zyski.

Przyprawy w cyfrach

Jak podają badania TGI MillwardBrown SMG/KRC z okresu styczeń – grudzień 2011 – spożywanie przypraw deklaruje aż 88,7% Polaków. Prawie jedna trzecia badanych spożywa przyprawy codziennie (dokładnie 27,8%), 16% 5-6 razy w tygodniu, ponad jedna trzecia (30,29%) 3-4 razy w tygodniu, dwa razy w tygodniu 16,1% respondentów, a raz w tygodniu lub rzadziej 9,8%. Do marek z pierwszej trójki przypraw spożywanych najczęściej przez Polaków należą: Kamis (20,98%), Kucharek (20,59%) oraz Vegeta-Podravka (8,8%).

Jak podają dane Nielsena rynek mieszanek przypraw i dodatków wart był w okresie: grudzień 2010 – listopad 2011 blisko 680 mln złotych, a monoprzypraw (bez soli) prawie 353,5 mln złotych, co w sumie daje całkiem pokaźną wartość.

Jeżeli chodzi o lokalizację sprzedaży, to mieszanki przypraw i dodatki zdecydowanie największą popularnością cieszą się w supermarketach, którym przypada 38,7% w ujęciu wartościowym (dla porównania hipermarketom 16,8%). Na drugim miejscu plasują się – dlatego warto posiadać ciekawą ofertę przypraw – średnie sklepy spożywcze, którym przypada 18,1%. Dużym i małym sklepom spożywczym odpowiednio 13,8% oraz 12,6%. Podobnie wygląda lokalizacja sprzedaży monoprzypraw – supermarkety plasują się na pierwszym miejscu (38%), na drugim hipermarkety (17,7%), tuż za nimi średnie sklepy spożywcze (17,6%), a następnie duże i małe sklepy spożywcze (odpowiednio 13,5% i 13,2%).

Od czasów Kolumba i Magellana zmieniło się naprawdę wiele w otaczającym nas świecie. Z wyjątkiem jednego! Handel przyprawami nadal przynosi zyski.

Maja Święcka

tagi: przyprawy ,