Kategorie produktów

Rynek nabiału

Czwartek, 20 stycznia 2011 HURT & DETAL Nr 01 (59) / 2011
Nabiał to produkty, które z całą pewnością można nazwać sklepowymi pewniakami. Poszczególne kategorie odnotowują wzrosty, w tym i dwucyfrowe. Dodatkowo są to elementy codziennej diety niezwykle lubiane, popularne i co najważniejsze – zdrowe.

Nabiał, oprócz tego, że jest smaczny, jest niezwykle ważny w codziennej diecie każdego człowieka. Zawiera łatwo przyswajalne przez organizm białko, tłuszcze, sole mineralne (fosfor, siarka, magnez, chlor, jod) oraz witaminy takie, jak: A, B2, B12, D – dlatego więc odgrywa tak istotną rolę w piramidzie zdrowego odżywiania. Wapń zawarty w nabiale, jest bardzo ważnym składnikiem prawidłowo skomponowanej diety dzieci i młodzieży, kobiet, zwłaszcza w ciąży i osób po 50 roku życia. Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby wybierać produkty mleczne te o ograniczonej zawartości tłuszczów. Dlaczego? Aby uniknąć nadmiaru nasyconych kwasów tłuszczowych. Warto zatem w asortymencie sklepu posiadać produkty nabiałowe o obniżonej zawartości tłuszczu, których oferta producentów dotyczy w zasadzie wszystkich kategorii. Po te produkty chętnie sięgają zarówno osoby dbające o właściwe żywienie, jak i te borykające się z nadwagą i będące na diecie, jak i osoby przestrzegające diety ze względu na schorzenia czy chorobę. Komponując sklepową półkę pamiętajmy jeszcze o jednej grupie klientów – o osobach uczulonych na niektóre składniki mleka i produktów pochodzenia mlecznego. Naprzeciw potrzebom tych konsumentów wychodzą producenci posiadający w swojej ofercie tego typu produkty.


Mleko
Mleko, to podstawowy składnik, z którego powstaje nabiał. Jest również fundamentem wielu smacznych dań, takich jak chociażby naleśniki, zupy mleczne czy budynie. Dzięki dużej zawartości wapnia mleko jest doskonałym, naturalnym, czyli łatwo przyswajalnym źródłem tego pierwiastka, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Mleko zawiera również składniki mineralne, witaminy D i A, jak i te z grupy B oraz zaopatruje nasz organizm w białko, będące podstawowym budulcem komórek i tkanek oraz w węglowodany, dostarczające naszemu organizmowi energii.
Z danych Nielsena wynika, że w okresie od grudnia 2009 do listopada 2010 (okres badawczy dotyczy wszystkich poniżej omówionych kategorii) sprzedaż mleka UHT wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej aż o 9,7% wartościowo, a ilościowo o 10,3%, a wartość całego rynku wyniosła 121,159 mln zł. Wolumen sprzedaży w tym okresie wyniósł ponad 561 mln litrów.
Największą popularnością spośród mleka UHT cieszy się zdecydowanie to o zawartości 3,2% tłuszczu, na które przypadło 50,1% rynku w ujęciu ilościowym. Na drugim miejscu plasuje się mleko o zawartości 2%, a na trzecim 1,5% tłuszczu (udziały wynoszą odpowiednio 19,8% i 18%).
Mleko UHT największą popularnością cieszy się w supermarketach – 50,8% sprzedaży w ujęciu wartościowym. Na drugim miejscu w hipermarketach – 15,9%, a kolejne należą do średnich, małych i dużych sklepów spożywczych (odpowiednio 13,5%, 10,1%, 9,7%).


Napoje mleczne
Fermentowane napoje mleczne, czyli jogurty, kefiry, zsiadłe mleko i maślanka, to smaczna alternatywa dla mleka i doskonała propozycja dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy, czyli cukru mlecznego. Spożycie kefiru ma pozytywny wpływ na regulację procesów przemiany materii, odbudowuje florę bakteryjną przewodu pokarmowego, a także łagodzi skutki zatruć pokarmowych. Kefir usprawnia procesy przyswajania białka i wapnia, obniża ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi. Hamuje również rozwój bakterii chorobotwórczych w przewodzie pokarmowym oraz jest źródłem witaminy B. Wymieniając zalety kefirów warto również wspomnieć o tym, że posiadają one zdolność do rozkładania związków rakotwórczych, które przyswajane są przez organizm wraz z pokarmem. Jogurt jest źródłem łatwo przyswajalnego białka, a także wapnia, fosforu, potasu i witamin z grupy B. Warto pamiętać, że napoje mleczne dostępne są nie tylko te w odmianach naturalnych czy owocowych, ale również warzywnych i ziołowych, których klienci coraz częściej poszukują.
„Rynek nabiałowy to bardzo perspektywiczny rynek, wystarczy spojrzeć na wybraną grupę asortymentową, np.: jogurty. Jakiś czas temu było tylko kilka standardowych smaków, dziś to już cała kategoria: jogurty funkcjonalne, z kolagenem, z koenzymem, ze zbożem, z aloesem, z egzotycznymi owocami… Produkty branży FMCG, a wśród nich także i produkty nabiałowe rozwijają się na zasadzie dywergencji, czyli rozwój poprzez podział, co jak widać na przedstawionym przykładzie w znaczący sposób wpływa na rozwój tego rynku” – mówi Katarzyna Grabowska-Krawczyńska Pełnomocnik Zarządu ds. Handlu i Marketingu POLMLEK OLSZTYN Sp. z o.o.
Rynek kefirów wart jest ponad 2 mld 286 mln złotych i w przeciągu roku wzrósł wartościowo i ilościowo o 6,5%. Największą popularnością wśród konsumentów cieszy się jogurt naturalny, któremu przypada 88,1% rynku w ujęciu wartościowym. Konsumenci najchętniej kupują te w plastikowym pudełku (63% udziałów wartościowych i 64,8% ilościowych). Na drugim miejscu plasują się te w butelce plastikowej – 33,1% wartościowo i 30,4% ilościowo. Podobnie, jak w przypadku mleka, kefiry najczęściej kupowane są w supermarketach – 43,4% w ujęciu wartościowym. Co ważne – na drugim miejscu znajdują się średnie sklepy spożywcze (18,4%). Kolejne miejsca należą do: hipermarketów (15,4%) oraz dużych i małych sklepów spożywczych (11,5% i 11,3%).
Podobnie wygląda sprzedaż jogurtów pitnych – pierwsze dwa miejsca należą do supermarketów i hipermarketów, którym odpowiednio przypada 42,6% i 22,3% w ujęciu wartościowym. Dużym, średnim i małym sklepom spożywczym przypada 11,4%, 15,5% i 8,1%. Rynek jogurtów pitnych wart jest ponad 551 milionów złotych, a wielkość sprzedaży to przeszło 72 miliony kilogramów.


Sery białe
Sery białe w omawianym okresie dały obrót ponad miliard 639 milionów złotych, co oznacza sprzedaż aż 159 milionów kilogramów. Sery białe najchętniej kupowane są w supermarketach – 46,7% wartościowo. Dużym, średnim i małym sklepom spożywczym przypada odpowiednio 10,1%, 15,0% i 10,2%. Hipermarketom, które plasują się pod tym względem na drugim miejscu, 18%. Największą popularnością cieszą się sery białe naturalne, którym przypada 31,2% rynku w ujęciu wartościowym (ilościowym 34,3%). Równie popularne są serki do smarowania pieczywa – 26,7% wartościowo i 19,9% ilościowo oraz serki wiejskie (23,5% wartościowo i 29,7% ilościowo). Pozostała część rynku (w sumie 18,6% wartościowo i 16,1% ilościowo) należy do: serów do wypieków, Mozzarelli, Fety i kategorii inne, m.in. Bryndza, Oscypki.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2009 do września 2010 roku wynika, że spożywanie twarożków i serków wiejskich w kubeczkach deklaruje 67,3% Polaków w wieku od 15 do 75 lat.
28,27% badanych kupuje twarożki i serki wiejskie w kubeczkach rzadziej, niż raz w tygodniu, 27,08% raz w tygodniu, 24,26% 2 razy w tygodniu, 14,01% 3-4 razy w tygodniu, 3,96% 5-6 razy w tygodniu oraz 2,42% codziennie.
Nabiał jest perspektywiczną kategorią i z całą pewnością pozwoli zarobić każdej placówce detalicznej.
Warto pamiętać o jego właściwej ekspozycji oraz o przechowywaniu w odpowiednich temperaturach. 

tagi: FMCG , nabiał , rynek nabiału ,