Kategorie produktów

Smaki lata

Czwartek, 20 stycznia 2011 HURT & DETAL Nr 01 (59) / 2011
Zimą, kiedy każdy tęskni za owocowymi smakami lata dobrym sposobem na zwiększenie zarobku będzie uzupełnienie sklepowej półki o dżemy, konfitury, marmolady i powidła.

Przetwory z owoców są znakomitym źródłem energii na zimowe i wiosenne dni. Wśród tego typu produktów w swoim sklepie oprócz najbardziej popularnych dżemów, warto jest mieć także konfitury, marmolady i powidła, które doskonale mogą wzbogacić na przykład karnawałowe wypieki. Rynek przetwórstwa owocowego jest rynkiem stabilnym. Kategoria ta ma silnie zakorzenione tradycje w popycie konsumenckim.

Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2009 do września 2010 roku wynika, że spożywanie dżemów deklaruje 58,3% Polaków w wieku od 15 do 75 lat.

51,86% badanych spożywa dżemy rzadziej niż raz w tygodniu,19,47% raz w tygodniu, 16,33% 2 razy w tygodniu, 8,65% 3-4 razy w tygodniu, 2,41% 5-6 razy w tygodniu, 1,28% codziennie.

Czym się różnią?

W dżemach owoce powinny być zachowane w całości, w dużych fragmentach lub rozdrobnione w zżelowanej masie. Na rynku dostępne są dżemy w szerokiej gamie smaków.

Jak podkreśla Dorota Lozia, Główny Technolog GOMAR Pińczów, dżem owocowy to produkt o odpowiednio zżelowanej konsystencji, otrzymany przez gotowanie części jadalnych owoców świeżych lub mrożonych z dodatkiem cukru, kwasu cytrynowego, pektyny lub innych substancji dopuszczonych przez ustawodawstwo. W zależności od ilości dodanego cukru rozróżnia się 2 rodzaje dżemów:

• niskosłodzone o zawartości ekstraktu ogólnego oznaczonego refraktometrycznie nie mniej niż 28% i nie więcej niż 50%,

• wysokosłodzone o zawartości ekstraktu ogólnego oznaczonego refraktometrycznie nie mniej niż 63%.

Ilość pulpy lub przecieru wymagana do wytworzenia 100 g wyrobu gotowego nie może być mniejsza niż 35 g z wyjątkiem dżemu porzeczkowego, gdzie wymagana minimalna ilość owoców wynosi 25 g.

„Produkujemy dżemy niskosłodzone o zawartości ekstraktu nie mniej niż 35%. Zawartość owoców w dżemie truskawkowym i wiśniowym wynosi 40 g na 100 g wyrobu gotowego, w dżemie z czarnych porzeczek 30 g na 100 g wyrobu gotowego, pozostałe dżemy zawierają 35 g owoców na 100 g wyrobu gotowego. Nasze dżemy nie zawierają konserwantów, są pasteryzowane, występują w opakowaniach szklanych” – dodaje Dorota Lozia.

W konfiturze owoce są w całości, w związku z tym na rynku dostępne są smaki na przykład truskawki, wiśni, czereśni, agrestu, śliwki, moreli, gdyż te owoce podczas przyrządzania nie rozpadają się.

Główny Technolog GOMAR Pińczów informuje, że konfitury to przetwory, o odpowiednio gęstej lecz niezżelowanej konsystencji. Nie konserwuje się ich chemicznie, otrzymane są przez gotowanie jednego, dwóch lub wielu gatunków owoców świeżych lub mrożonych, z dodatkiem cukru białego oraz ewentualnym dodatkiem kwasu cytrynowego, substancji zagęszczających lub innych substancji dopuszczonych przez ustawodawstwo, utrwalone są termicznie w opakowaniach hermetycznie zamkniętych. W zależności od ilości dodanego cukru rozróżnia się 2 rodzaje konfitur:

• niskosłodzone o zawartości ekstraktu ogólnego oznaczonego refraktometrycznie nie więcej niż 45%,

• wysokosłodzone o zawartości ekstraktu ogólnego oznaczonego refraktometrycznie nie mniej niż 68%.

W marmoladzie z kolei wszystkie owoce są dokładnie rozgotowane i przetarte.

„Marmolada GOMAR Pińczów nie zawiera konserwantów, jest pasteryzowana, dostępna w opakowaniach szklanych” – podkreśla Dorota Lozia.

W zależności od konsystencji wyrobu gotowego rozróżnia się 2 rodzaje marmolad owocowych:

• twarde o zawartości ekstraktu ogólnego oznaczonego refraktometrycznie nie mniej niż 63%

• miękkie o zawartości ekstraktu ogólnego oznaczonego refraktometrycznie nie mniej niż 57%

Ilość pulpy lub przecieru wymagana do wytworzenia 100 g wyrobu gotowego nie może być mniejsza niż:

• 110 g – w przypadku marmolady twardej

• 80 g – w przypadku marmolady miękkiej

„Produkujemy marmoladę wieloowocową twardą o zawartości ekstraktu nie mniej niż 63%. Sporządzona jest ona ze 113 g owoców na 100 g wyrobu gotowego” – informuje Dorota Lozia.

Powidła natomiast to przetwór wykonywany ze śliwek. Jak podaje Główny Technolog

GOMAR Pińczów, produkt ten otrzymywany jest przez gotowanie śliwek świeżych lub mrożonych (bez pestek) i/lub przecieru śliwkowego z odpowiednim dodatkiem cukru. Zawartość ekstraktu ogólnego oznaczonego refraktometrycznie w powidłach wynosi nie mniej niż 54%.

Ilość pulpy lub przecieru ze śliwek wymagana do wytworzenia 100 g wyrobu gotowego nie może być mniejsza niż 160 g.

„Produkujemy powidła śliwkowe węgierkowe o zawartości ekstraktu nie mniej niż 54%. Sporządzone są ze 190 g owoców na 100 g wyrobu gotowego. Powidła nie są konserwowane, są utrwalone termicznie przez pasteryzację, występują w opakowaniach szklanych” – dodaje Agnieszka Gorczyca, Specjalista ds. Marketingu i Reklamy GOMAR Pińczów.

Zarówno najpopularniejsze wśród kategorii dżemy, jak również konfitury, marmolady i powidła można polecić klientowi nie tylko na kanapkę, ale także do ciast, naleśników, różnego rodzaju deserów oraz samodzielnego spożywania.

Przetwory na sklepowej półce

Wybierając produkty przetwórstwa owocowego warto pamiętać o ich jakości, gdyż klienci podczas zakupów coraz częściej zwracają uwagę na to, by w takich produktach nie było konserwantów i sztucznych barwników. Dla kupujących ważny jest też wybór smaków. Większość wybierze tradycyjne domowe smaki truskawkowe bądź wiśniowe, natomiast znajdą się także klienci poszukujący nowych, egzotycznych doznań smakowych. W związku z tym nie zapominajmy o uzupełnieniu sklepowej półki w asortyment o różnych smakach, tak by każdy klient mógł znaleźć coś dla siebie.

Jak odpowiednio poukładać przetwory owocowe na półce? Otóż jest kilka tajników, które zdradza Agnieszka Wróblewska, Specjalista ds. Marketing i Reklama GOMAR Pińczów:

• Pamiętaj, że więcej miejsca przeznaczonego na dany produkt, to większa jego sprzedaż,

• Półki należy napełniać na całej szerokości i głębokości produktami w liniach prostych,

• Zadbaj o to, aby produkty były zwrócone etykietami do przodu,

• Cena towaru musi być aktualna i widoczna,

• Siła oddziaływania marki jest wtedy najsilniejsza, gdy produkty jednego producenta wystawione są razem,

• Towar grupuj według wielkości opakowania (ustawianie obok siebie opakowań o różnej wielkości potęguje bałagan),

• Produkty duże wyglądają z zasady lepiej na dole regału, natomiast małe u góry regału.

Zima wciąż trwa. Coraz bardziej tęsknimy za latem i każdy coraz chętniej sięga po owoce, które kojarzą nam się z nim. Dlatego koszyk zakupowy z pewnością będzie bogatszy o przetwory owocowe. Pamiętwięc klienci będą poszukiwali słodkich dodatków do ciast czy deserów, które z chęcią serwują gościom podczas karnawałowych imprez.

tagi: FMCG , dżemy , konfitury , marmolady , powidła , przetwory ,