Kategorie produktów

Czekoladowe wyznanie

Czwartek, 20 stycznia 2011 HURT & DETAL Nr 01 (59) / 2011
Zakochani są wśród nas... i obdarowują się wzajemnie nie tylko pocałunkami, ale także słodkościami. Pamiętać o tym powinien każdy detalista, zwłaszcza w okresie walentynkowym. Dzięki temu zarobek sklepu będzie dużo wyższy, a zakochani szczęśliwsi.

Dzień Zakochanych w swojej tradycji nawiązuje zarówno do zwyczajów pogańskich, jak i chrześcijańskich. Luty w Atenach był miesiącem poświęconym zakochanym parom i płodności. Legenda głosi, iż w Rzymie w przeddzień święta płodności obchodzonego 15 lutego chłopcy wpisywali imiona swoich sympatii na kartkach i wrzucali do urn, potem losowali i dobierali się w pary. Prawdopodobnie, w nawiązaniu do tego zwyczaju papież Gelazy I w 496 r. poświęcił dzień 14 lutego Świętemu Walentemu i ogłosił ten dzień Świętem Zakochanych.

Najbardziej znanym w tradycji Świętym Walentym był ksiądz biskup, który żył w III w n.e w Rzymie. Cesarz Klaudiusz II zakazał ślubów, ponieważ chciał, aby jak najwięcej mężczyzn zaciągało się do armii, a nie dbało o swoje rodziny. Ksiądz Walenty jednak mimo zakazu udzielał potajemnie ślubów zakochanym. W czasie prześladowań ponoć uzdrowił on ze ślepoty córkę jednego ze sług cesarskich i doprowadził do nawrócenia całej jego rodziny. To bardzo rozgniewało władcę. Biskup został stracony 14 lutego 269 roku stracony.

Walentynki to czas, kiedy szczęśliwie zakochane pary obdarowują się prezentami i słodkimi upominkami. To także idealna okazja dla nieśmiałych, by wyznać skrywaną miłość. Sposobem na to są walentynkowe kartki, listy dołączone do „czekoladowego wyznania”.

Pomóc w tym może zakochanym, niczym kiedyś Święty Walenty, właściciel sklepu. Wystarczy odpowiednio wcześnie uzupełnić asortyment sklepowy w słodkie upominki.

Walentynkowy sklep

W tym wyjątkowym, radosnym okresie pełnym ciepła i miłości, na półce każdego sklepu powinny zagościć słodycze w pięknych walentynkowych opakowaniach.

Warto, aby na ten czas wprowadzić równie niezwykły klimat do swojego sklepu. Uzyskamy go dzięki rozwieszeniu na przykład czerwonych lampeczek i serduszek.

W tym okresie nie można zapomnieć także o odpowiednim wyeksponowaniu produktów okolicznościowych. Wszystkiego rodzaju bomboniery w walentynkowych opakowaniach, czekolady i praliny powinno się umieścić w widocznym miejscu. Dobrym pomysłem będzie także ułożenie tego typu słodkości w zasięgu wzroku i ręki klienta, aby ułatwić mu wybór.

Dorota Weres, PR Manager Eurovita doradza detaliście, żeby produkty okazjonalne wyeksponować tak, aby były dobrze widoczne, a więc na szczytach regałów, ekspozytorach lub wyspach. W mniejszych sklepach sprawdzają się miejsca przy stoiskach z alkoholem i na ladzie.

A co na półce?

Producenci prześcigają się w specjalnych ofertach na ten czas. Wyśmienite praliny, smaczne czekolady to nie wszystko. Kupujący walentynkowe upominki w tym okresie zwrócą szczególną uwagę nie tylko na zawartość, ale przede wszystkim na opakowanie.

Producenci oferują szeroki wybór takich produktów. Często znane i lubiane słodkości mają nowe, walentynkowe opakowania. W kształcie serca, z walentynkowym designe, w kolorze czerwonym czy z dodatkowym upominkiem - wybór jest ogromny.

Na przykład Eurovita poleca różnorodne produkty, począwszy od czekolad „Tylko dla Ciebie” Terravita, bombonierek z serduszkami, po małe walentynki, czyli czekoladowe serduszka. „Oferta Tylko dla Ciebie ma charakter upominkowy, a produkty nie są jednoznacznie dedykowane na walentynki, dlatego może pozostać na półkach i doskonale sprawdzi się także na inne podarunkowe okazje” – dodaje Dorota Weres.

Z kolei Krzysztof Tomala, Dyrektor Handlowy Mega Studio podkreśla, że ich tradycyjna oferta bombonierek dopełniona została

produktem „Sweet Rose” – niebanalnym słodkim prezentem z pysznymi pralinkami i dołączoną sztuczną różą.

Warto uzupełnić sklepową półkę w tego typu produkty odpowiednio wcześnie.

„Do Walentynek, podobnie jak do innych tego typu okresów w roku, przygotowujemy się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem tak, aby naszym klientom zapewnić szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach. W naszej ofercie mamy czekolady, praliny czy bombonierki o różnym smaku, w różny sposób zapakowane o rozmaitej wielkości. Wspólnie z producentami przygotowujemy także szereg akcji promocyjnych dotyczących cen produktów, zestawów specjalnych czy gratisów. Informacje o okolicznościowych promocjach walentynkowych słodkości prezentujemy poprzez gazetki skierowane do naszych klientów czy sezonowe wystawki w widocznych miejscach supermarketów.” – mówi Mariusz Myszak, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży w Stokrotce.

Jeżeli po walentynkach na półkach zostaną słodkości w serduszkach czy czerwonych opakowaniach i nie tylko, nie ma się czym martwić. Tego typu produkty są idealne na prezent na każdą okazję dla bliskiej osoby. Z badań konsumenckich również wynika, że czekoladowe słodkości są popularne wśród Polaków.

Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2009 do września 2010 roku wynika, że kupowanie wyrobów czekoladowych pakowanych (mieszanki, bombonierki, itp.) deklaruje 52% Polaków w wieku od 15 do 75 lat.

37,63% badanych kupuje wyroby czekoladowe pakowane (mieszanki, bombonierki, itp.) 2-3 razy w roku, 29,97% raz w miesiącu, 16,16% 2-3 razy w miesiącu, 12,26% raz w roku lub rzadziej, 3,97% raz w tygodniu lub częściej. Szczegółowe informacje dotyczące 25 marek wyrobów czekoladowych pakowanych najczęściej kupowanych przez respondentów, którzy zadeklarowali ich kupowanie znajduje się w zestawieniu tabelarycznym TOP 25.

Również eksperci potwierdzają dobrą kondycję i perspektywy tej kategorii na rynku.

„Wymagający rynek słodyczy w Polsce systematycznie rośnie. Kluczem do sukcesu jest zaskakiwanie konsumentów poprzez oryginalne oraz wyszukane opakowanie przy zachowaniu najwyższej jakości produktu” – komentuje Krzysztof Tomala.

„Jedną z kategorii wyrobów okazjonalnych, oprócz świątecznych, są produkty walentynkowe. Ta kategoria wyrobów ma potencjał rozwojowy” – dodaje Dorota Weres.

Przechowywanie

Wszystkie wyroby czekoladowe powinny być przechowywane w temperaturze pokojowej, która nie może przekraczać 20 stopni Celsjusza. Lodówka nie jest dobrym miejscem dla czekolady. Od niskiej temperatury na wyrobach czekoladowych pojawia się biały nalot, który co prawda nie psuje smaku, ale wygląda nieestetycznie i często klienci posądzają produkt o nieświeżość. Odpowiednio przechowywana dobrej jakości czekolada powinna się błyszczeć i być gładka w dotyku. Warto pamiętać również o tym, aby nie przechowywać czekolady w zbyt wysokiej temperaturze (np. w pobliżu grzejników czy w silnie nasłonecznionych miejscach), ponieważ pod wpływem ciepła wytrąca się z niej tłuszcz. Przez co na lśniącej powierzchni pojawiają się plamy.

Walentynki zbliżają się dużymi krokami, dlatego już najwyższy czas uzupełnić asortyment sklepowy o słodkie pyszności.

tagi: FMCG , walentynki , słodycze , podarunki ,