Kategorie produktów

Przy kawie o Mokate

Poniedziałek, 19 grudnia 2011 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 12 (70) / 2011
O Justynie Steczkowskiej i o tym, dlaczego została twarzą herbaty Loyd, o sukcesie dystrybucji włoskiej kawy Lavazza oraz o historii firmy Mokate opowiada Sylwia Mokrysz z zarządu Mokate S.A. w rozmowie z Tomaszem Pańczykiem, Redaktorem Naczelnym miesięcznika Hurt & Detal.

Mokate ma wieloletnią tradycję, ale jej historia zaczęła się niepozornie. Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom jak wyglądała droga do sukcesu.

» Historia Mokate w Ustroniu sięga lat 90-tych – w 1990 roku rodzinny biznes zaczęła prowadzić pani Teresa Mokrysz. Powstała nazwa Mokate – od nazwiska i imion współwłaścicieli – MOkrysz-KAzimierz-TEresa. Dziś można powiedzieć, że właśnie w latach 90-tych, dzięki Mokate, rozpoczęła się era cappuccino w Polsce. Jednak od pewnego czasu Mokate to również herbata – ustrońska firma jest drugim co do wielkości producentem tego napoju w Polsce.

Klasyczna herbata, herbaty smakowe, grzańce – jak rozwija się rynek tych produktów i jaką pozycję zajmują na nim produkty marki Mokate?

» Na rynku herbaty jesteśmy obecni już prawie 10 lat (od 2002 roku). Przez cały ten czas pozostajemy w czołówce producentów w Polsce, jednocześnie budując naszą pozycję poza granicami kraju – przede wszystkim u naszych południowych sąsiadów: w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech…, chociaż nasze herbaty można kupić również w Afryce i Chinach. O skali ekspansji Mokate świadczy udział eksportu w produkcji ogółem – wynosi on już prawie 60%.
W ciągu tych 10 lat wprowadziliśmy na rynek wiele nowatorskich produktów – jak chociażby herbatki z ziołami i suszonymi owocami z serii „Babcia Jagoda”, wyjątkowe herbaty Loyd Tea – na przykład z czerwonokrzewu afrykańskiego czy mieszankę herbaty białej z lawendą. Kilka lat temu opracowaliśmy nowatorską technologię łączenia herbaty z alkoholem – zamkniętym w mikrokapsułkach – tak powstała popularna linia Grzańców Mokate. Do tej pory jest to ewenement na skalę europejską. Między innymi dzięki takim innowacyjnym produktom zostaliśmy w tym roku wybrani przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk do grona 200 najbardziej innowacyjnych firm w Polsce.
Jesteśmy wiceliderem rynku czarnych herbat ekspresowych, z udziałami przekraczającymi 12,3% w ujęciu ilościowym oraz 7,9% w ujęciu wartościowym (MEMRB za okres maj-czerwiec 2011 r.). Planujemy ekspansję w segmencie herbat ziołowych, aktualnie realizujemy związane z tym duże inwestycje.
Na rynek herbat premium wprowadzamy nowy produkt: herbatę Loyd. To wielkie przedsięwzięcie i wyzwanie. Nasi partnerzy i konkurenci wiedzą, że jeżeli dążymy do jakiegoś celu, to nie brakuje nam wytrwałości i skutecznie go realizujemy.

Twarzą herbaty Loyd została Justyna Steczkowska. Wybór tej gwiazdy zapewne nie był przypadkowy. Proszę powiedzieć – dlaczego właśnie Justyna?

» Chcieliśmy, aby ten wyjątkowy produkt był reprezentowany przez osobę posiadającą „radość życia i tajemniczość”. Z tym kojarzy się nam wszystkim Justyna Steczkowska. Nie zapominamy też o drugiej twarzy artystki. Justyna to pełna wdzięku, temperamentu i elegancji, atrakcyjna, zdecydowana i pewna siebie kobieta.
Herbata jest napojem tajemniczym, posiada wiele ukrytych i nie poznanych do tej pory właściwości. Jej picie ma w sobie coś rytualnego i… radosnego. Wizerunek artystyczny Justyny Steczkowskiej doskonale współgra z tym egzotycznym napojem.

Jesteście dystrybutorem włoskiej Lavazzy, jak wygląda sprzedaż tej ekskluzywnej kawy?

» Autoryzowanym dystrybutorem kawy Lavazza zostaliśmy w styczniu tego roku. Jak na pierwsze kilkanaście miesięcy współpracy dane są optymistyczne – sprzedaż ilościowo wzrosła aż o 5%. To satysfakcjonujący wynik. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że ważni są ludzie – Mokate dysponuje rewelacyjną siecią dystrybucji.

Czarna wizja kryzysu w Polsce, niestabilna sytuacja w wielu krajach – jak nastroje w Mokate?

» Jesteśmy konkurencyjną, międzynarodową firmą. Siłę czerpiemy z doświadczenia, wieloletniej tradycji w prowadzeniu rodzinnego biznesu i doborowych pracowników. Polski rynek nigdy nie był łatwy – pamiętamy sytuację w latach 90-tych, rodzenie się kapitalizmu. Przez ostatnich dwadzieścia lat staliśmy się mocną polską grupą, skupiającą przedsiębiorstwa zlokalizowane w wielu krajach. To pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Jakie macie plany na 2012 rok?

» Będziemy kontynuować aktualne inwestycje. W ubiegłym roku w Ustroniu powstał nowoczesny magazyn wysokiego składowania w systemie „drive in” o pow. 2,2 tys. mkw. Przechowywane są w nim obecnie surowce herbaciane i ziołowe. W tym roku prowadzimy prace związane z rozbudową ciągów technologicznych wykorzystywanych do produkcji herbat ziołowych. „Dosprzętowienie” obejmuje między innymi uruchomienie nowych oraz włączenie w już funkcjonujące linie produkcyjne, nowoczesnych, automatycznych zestawów do ważenia i dozowania ziół oraz ich pakowania.

Dziękuję za rozmowę.

tagi: Mokate ,