Piwo znali już pogańscy Słowianie. Popularnymi w całej Europie smakoszami tego napoju byli Bolesław Chrobry i Władysław Jagiełło. Na świecie piwo znane było już 4 000 lat p.n.e w kulturze Sumerów i nosiło nazwę „sikaru”.
Produkcja piwa
W średniowieczu piwo zawierało niewielką ilość alkoholu i nie było filtrowane. W Europie było codziennym napojem spożywanym do posiłków i przygotowywanym w warunkach domowych. Sztuka warzenia piwa rozwinęła się w klasztorach. Podczas eksperymentów ze składnikami chmiel stał się głównym surowcem, z którego produkowano piwo.
Obecnie produkcja tego napoju odbywa się wieloetapowo. Najprościej mówiąc piwo produkowane jest podczas fermentacji brzeczki (czyli wodnego wyciągu ze słodu jęczmiennego) przy użyciu drożdży. W dużym skrócie wygląda to następująco: najpierw produkcja słodu, który powstaje z jęczmienia browarnego. Drugi etap to warzenie, które polega na zmieleniu słodu, substancji niesłodowanych i zalaniu ich ciepłą wodą. Podczas kolejnego procesu zwanego fermentacją drożdże powodują rozkład cukrów prostych na alkohol etylowy i dwutlenek węgla. Następnie piwo poddawane jest leżakowaniu, podczas którego rozkładają się produkty uboczne fermentacji.
Celem kolejnego zabiegu, czyli filtracji jest oddzielenie zawiesin oraz uzyskanie odpowiedniej klarowności napoju. W wielu przypadkach produkcji piwa podlega również pasteryzacji w celu uzyskania większej trwałości. Jednak coraz większą popularnością cieszą się piwa niepasteryzowane.
Na zdrowie!
Badania wykazały, że osoby w wieku do 50 lat regularnie spożywające piwo osiągały lepsze wyniki w testach wiedzy niż te, które nie piły tego trunku wcale. Nie bez przyczyny wymienia się wiele zdrowotnych właściwości piwa.
Złocisty napój zawiera naturalne składniki. Produkowany jest głównie z jęczmienia, chmielu, wody i drożdży oraz innych zbóż typu kukurydza, owies czy pszenica. Z jęczmienia browarnego otrzymuje się słód. Chmiel jest bardzo dobrym, a co ważniejsze naturalnym konserwantem, który nadaje smak i aromat goryczki. Woda stosowana do produkcji piwa pochodzi ze źródeł regionu, w którym produkuje się piwo.
Głównym zadaniem drożdży jest doprowadzenie do fermentacji, w dużym stopniu wpływają także na smak piwa. Piwo zawiera witaminy B, B1, B2, PP, B12, składniki mineralne (fosfor, magnez, potas, wapń) oraz przeciwutleniacze, które ułatwiają proces odbudowy mięśni. Złocisty napój wspomaga również przemianę materii, obniża poziom cholesterolu, oczyszcza nerki z osadów wapniowych i kamieni oraz wpływa pozytywnie na drogi moczowe. Dr Erik Skovenborg, zajmujący się medycznymi aspektami spożywania alkoholu, stwierdził, że picie jednej dużej szklanki piwa dziennie może chronić przed osteoporozą. Zawarty w piwie alkohol przyczynia się do hamowania aktywności hormonów, które sprzyjają osłabianiu kości. Naukowcy twierdzą, że piwo daje w tej kwestii nawet lepsze efekty od wapna. Złocisty napój pity z umiarem i w odpowiednich ilościach poprawia kondycję organizmu, o czym piwoszom przypominać nie trzeba, ale można tym faktem zachęcić do zakupu piwa klientów nieprzychylnych temu napojowi.
W okresie jesiennym i zimowym, kiedy bardzo łatwo o „grypę” można wykorzystać walory piwa. Grzane z sokiem malinowym bądź miodem i goździkami może pomóc na lekkie przeziębienie. Bardzo dobrze rozgrzewa i łagodzi pierwsze symptomy choroby.
Piwo ma charakter zdrowotny nie tylko „od wewnątrz”, ale także pozytywnie wpływa na skórę. Już Egipcjanki odświeżały twarz i ciało piwem. Natomiast prosto z Czech przyszła do Polski moda na kąpiele piwne. Tego typu przyjemności oferowane są w ośrodkach SPA, ale nie ma przeciwwskazań do
spróbowania tego zabiegu w domowej wannie. Do gorącej wody wystarczy dolać 2-3 litry ulubionego piwa i delektować się tą przyjemnością około 20 minut.
Po takiej kąpieli skóra będzie gładka, nawilżona i jędrna. Można więc spróbować polecić klientkom piwny sposób dbania o ciało, a zyski w sprzedaży piwa zapewne wzrosną.
Butelka, puszka...
W barach i restauracjach piwo najczęściej podawane jest z beczki. Barmani rozlewają je przeważnie do szklanych kufli, często podpisanych marką konkretnego trunku.
Jak zauważa Piotr Chęcielewski – Wiceprezes Zarządu ds. Marketingu w Carlsberg Polska, po piwo butelkowe sięgają chętnie konsumenci lubiący delektować się piwem w domowym zaciszu lub na spotkaniach w gronie znajomych w pubach czy klubach. Coraz większą rolę odgrywają butelki bezzwrotne – rozwiązujące problem skupu – w których najczęściej dostępne są piwa z segmentu Premium.
Piwa butelkowane zazwyczaj są przefiltrowane i złocisty napój, który się w nich znajduje nie zawiera drożdży. Zielony, bądź brązowy kolor butelki chroni piwo przed promieniami słonecznymi.
„W ciągu ostatnich lat najpopularniejszym opakowaniem piwa w Polsce jest puszka. Argumentami przemawiającymi za puszką są zarówno wygoda (m.in. w transporcie), funkcjonalność, jak i atrakcyjność wizualna tego opakowania” – dodaje Piotr Chęcielewski. Pierwsze aluminiowe puszki stworzono w roku 1959 i przypominały one obecne opakowania z tuńczykiem, w których w celu otworzenia należało zerwać wieczko. Ale już sześć lat później ówczesne puszki przypominały te współczesne. Jednak najwłaściwszym sposobem spożywania piwa w domowych warunkach jest rozlanie go do odpowiednio przeznaczonych do tego kufli. A te powinny być zaokrąglone na brzegach, by bąbelki wolniej się ulatniały.
Odradza się podawanie piwa w plastikowych kubeczkach i picie tego trunku przez słomkę. Można też podpowiedzieć klientowi, że ważny jest sposób nalewania piwa. Powinno się lać je powoli do zimnego przechylonego kufla, napełniając 2/3 jego pojemności. Następnie postawić kufel w pionie i dopełnić. W ten sposób powstała piana zachowa smak i zapach trunku na dłużej. Piwo podaje się w temperaturze 8-12 °C. Należy pamiętać o zasadzie – im ciemniejsze piwo tym może być cieplejsze. Dlatego też nie poleca się schładzania piwa poniżej 6-7 °C, ponieważ wówczas może stracić ono swój oryginalny smak.
Klasyfikacja
Piwo klasyfikuje się ze względu na sposób w jaki drożdże przeprowadzają fermentację. A tej są dwa rodzaje – górna i dolna.
Fermentacja górna odbywa się przy udziale drożdży unoszących się na powierzchni piwa w temperaturze 15-20°C. Złociste napoje, które powstają w wyniku tego typu fermentacji to na przykład:
Piwo pszeniczne – którego ponad połowę składu stanowi słód pszeniczny,
Kolsch – ziołowe piwo produkowane w Kolonii,
Porter – gorzka odmiana piwa wywodząca się z Anglii,
Ale – piwo z wysp brytyjskich,
Stout – wywodzi się z Irlandii i popularna odmiana tego piwa to Guinness o charakterystycznej ciemnej barwie. Piwo zawiera dużą ilość chmielu i dodatek palonego jęczmienia,
Lambic – piwo o bogatej palecie smakowej (malinowe, wiśniowe, jabłkowe).
Fermentacja dolna natomiast zachodzi w niższej temperaturze około 5-13°C i zakończona jest opadnięciem drożdży. Najpopularniejsze rodzaje piwa pochodzące z tego typu fermentacji to:
Pilsner – złote, gorzkie,
Lager – podobne jak pilsner,
jednak zawiera mniej alkoholu i chmielu,
Ice Langer – można je przechowywać w przezroczystych butelkach, ma niską zawartość chmielu i kojarzone jest z typowo amerykańskim piwem,
Piwo słodowe – kolor ciemnego bursztynu i niska zawartość alkoholu (1,2%) oraz łagodny smak to cechy odróżniające je od innych.
Oprócz podstawowej klasyfikacji piw ze względu na rodzaj fermentacji można podzielić ten trunek według następujących kryteriów: kolor piwa, zawartość alkoholu, pasteryzacja bądź jej brak, rodzaj słodu, obecność dodatkowych składników (dodatki ziół, miodu i aromatów – piwa smakowe), brak lub obecność filtracji, miejsce i sposób warzenia.
Popularne wśród kobiet są piwa smakowe. Dużym zainteresowaniem cieszą się piwa malinowe, jabłkowe czy miodowe. Warto więc mieć szeroki wachlarz piw smakowych na sklepowej półce. Dobrym pomysłem na zwiększenie zarobku jest również ułożenie w pobliżu półki z tym niezwykle popularnym złocistym napojem syropów smakowych, na przykład malinowego, który dodany do zwykłego piwa bez aromatów nada mu słodkawy smak. Jest to dobre rozwiązanie dla klientów, którzy nie przepadają za gorzkawym smakiem piwa.
Ważne dane
Według badań Nielsena z okresu od czerwca 2009 do maja 2010 roku wartość sprzedaży piwa wyniosła ponad 13 mld zł i w porównaniu do okresu poprzedniego (czerwiec ’08 – maj ’09) wzrosła o 0,7%. Piwa w puszce sprzedano w badanym okresie za ponad 7 mld zł, w butelce za niecałe 6 mld zł
a w plastikowym opakowaniu za jedyne 133 mln zł. Pod względem zawartości alkoholu najwyższy udział w wartości sprzedaży miały piwa Full Light (5,0-6,2%). Wartość sprzedaży wyniosła prawie 10 mld zł i w porównaniu do poprzednio badanego okresu wzrosła o 1,2%. Strong more than 6,2% zajęły
drugie miejsce z wynikiem wartości sprzedaży ponad 2 mld zł i spadła o 0,8%.
Na trzecim miejscu uplasowały się piwa Light (0,51-4,9%), które osiągnęły wartość opiewającą na prawie 745 mln zł, co w porównaniu z poprzednim okresem daje 0,4% spadku.Na ostatnim miejscu znalazły się piwa zawierające mniej niż 0,5% alkoholu z wynikiem niezmiennym od roku – prawie 120 mln zł.
Jeżeli chodzi o piwa smakowe, których sprzedaż znacznie rośnie, wyniki są następujące: w okresie od czerwca 2009 do maja 2010 roku wartość sprzedaży wyniosła nieco ponad 666 mln zł i w porównaniu z okresem czerwiec ’08 – maj ’09 wzrosła o 15,7%. Wielkość sprzedaży w aktualnym okresie opiewa na ponad 90 mln litrów i wzrosła przez rok o ponad 4%.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 roku wynika, że spożywanie piwa deklaruje 58,1 % Polaków w wieku od 18 lat. Najczęściej spożywanymi markami piw wśród respondentów, którzy stwierdzali ich spożywanie były: Żywiec (15,8%), Żubr (13%), Tyskie Gronie (11%), Lech Premium (8,3%),Warka Jasne Pełne (7,8%) i Redds (6,7%). 19,6% badanych spożywa piwo 2-3 razy w miesiącu, 19% 2 razy w tygodniu,16,6% raz w tygodniu, 12,9% 3-4 razy w tygodniu, 12,2% rzadziej niż raz w miesiącu, 8,8% raz w miesiącu, 6,5% codziennie, 4,4% 5-6 razy w tygodniu. Szczegółowe informacje dotyczące marek piw najczęściej spożywanych przez Polaków powyżej 18. roku życia przedstawia tabela top 20.
Zważając na badania rynkowe, które wykazują duże zainteresowanie konsumentów piwem, oraz na jego zdrowotne właściwości nie zapominajmy o zapewnieniu w sklepie szerokiego wyboru tego złocistego napoju.
tagi: piwo , trunki , FMCG , picie , alkohol ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...