Kategorie produktów

Nowy Fuso Canter już wkrótce na polskich drogach

Poniedziałek, 21 listopada 2011 HURT & DETAL Nr 11 (69) / 2011 (Hurt i Detal)
W dniach 25-26 października w Ludwigsburgu (Niemcy) odbyła się – specjalnie dla polskich dziennikarzy – prezentacja najnowszej generacji Fuso Canter. Nowy Canter został całkowicie zmodernizowany zarówno technicznie, jak i pod względem wyglądu zewnętrznego. W wewnętrznej terminologii producenta, ten światowy przebój Daimler Trucks został opatrzony symbolem TF.
Zwiększona ładowność i zdecydowanie niższe koszty eksploatacji (wydłużone okresy międzyprzeglądowe) sprawiają, że nowy Fuso Canter jest jeszcze bardziej ekonomiczny. Pojazd w wersji 3,5-tonowej dysponuje niespotykanym w innych samochodach tego segmentu, niezależnym zawieszeniem przedniej osi. Modele cięższe wyposażane są natomiast opcjonalnie w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP). Zewnętrznie i wewnętrznie zmodernizowana kabina kierowcy zapewnia wysoki poziom komfortu kierowcy i pasażera. Pozycja lidera w segmencie lekkich samochodów ciężarowych, zostanie dodatkowo wzmocniona dzięki wprowadzeniu pierwszej w tym segmencie dwusprzęgłowej przekładni Duonic. Dostawy nowego Cantera na rynek europejski, produkowanego w portugalskiej fabryce w Tramagal, rozpoczęły się w październiku, a w polskich salonach pojawi się na przełomie roku.
Duonic
Przekładnia dwusprzęgłowa Duonic jest jedną z wyjątkowych innowacji technicznych nowego Fuso Canter. Model ten jest pierwszym na świecie samochodem ciężarowym, w którym zastosowano tego typu rozwiązanie. Przekładnia ta, zwana także przekładnią DSG, już dawno została doceniona w samochodach osobowych. Oprócz niskiego zużycia paliwa, sprzyja ona również mniejszemu zużyciu podzespołów, zwiększa wygodę pracy kierowcy (szczególnie na krótkich odcinkach) oraz łączy komfort obsługi automatycznej skrzyni biegów z efektywnością skrzyni mechanicznej. Największą zaletą przekładni dwusprzęgłowej jest fakt, iż podczas jazdy odpowiednie sprzęgło automatycznie przygotowuje kolejny bieg, dzięki czemu jego włączenie następuje płynnie. Duonic dysponuje także funkcją bezpiecznego parkowania. Przekładnia dwusprzęgłowa Duonic daje kierowcy możliwość wyboru pomiędzy trybem automatycznym a manualnym sekwencyjnym – takim jak w klasycznej automatycznej skrzyni biegów Tiptronic.
Silniki spełniające normę Euro-5
Skrzynia biegów Cantera współpracuje ze sprawdzonym, czterocylindrowym silnikiem Diesla, spełniającym normę emisji spalin Euro 5. Jednostka o pojemności skokowej 3,0 l jest dostępna w trzech wersjach mocy: 96 kW (130 KM), 110 kW (150 KM) lub 129 kW (175 KM). Nowoczesny silnik o długim skoku tłoków, oznaczony wewnętrznym symbolem 4P10, jest przykładem zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Należą do nich: zastosowanie dwóch wałków rozrządu umieszczonych w głowicy i napędzanych łańcuchem, cztery zawory na cylinder, turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT), system bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail i piezowtryskiwacze. Parametry silników o najniższej i najwyższej mocy, pozostały niezmienione w stosunku do modeli poprzedniej generacji. Moc silnika w wariancie pośrednim zwiększono ze 107 kW (145 KM) do 110 kW (150 KM). Nie zmienił się natomiast maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm, choć zakres prędkości obrotowej jest obecnie niezwykle szeroki – od 1 350 do 2 840 obr/min. Dzięki takiemu sercu, nowy Canter jest wzorem mocy i osiągów jezdnych.
Bardziej efektywny i z funkcją start/stop
Nowy Canter jest obecnie dostępny z funkcją start/stop – zarówno w wersji z przekładnią dwusprzęgłową Duonic, jak i ze skrzynią mechaniczną. Do zwiększenia jego efektywności w równym stopniu przyczynia się wzrost ładowności i obniżenie kosztów eksploatacji. Nie bez znaczenia pozostaje także wydłużenie okresów międzyprzeglądowych z 30 000 do 40 000 km.
Bardziej funkcjonalny kokpit
Gruntownie zmodernizowana kabina kierowcy nowego Cantera wyznacza nowy poziom komfortu w klasie lekkich samochodów ciężarowych. Funkcjonalna kabina umieszczona nad silnikiem wyróżnia się nowym, dwukolorowym i harmonijnie zorganizowanym kokpitem, w którym zastosowano materiały najwyższej jakości. Kierowca i pasażer mają ponadto ułatwioną możliwość zmiany miejsca w kabinie.
Tomasz Pańczyk

tagi: Fuso Canter ,