Kategorie produktów

Wędliny na świątecznym stole

Poniedziałek, 21 listopada 2011 HURT & DETAL Nr 11 (69) / 2011 (Hurt i Detal)
Luksusowe, trochę droższe, z segmentu Premium – tak w skrócie można opisać wędliny, które powinny zagościć w sklepowych lodówkach na święta.
Szynki, wędzonki, pieczenie czy pasztety to tylko jedne z wielu rodzajów wędlin, które pojawią się na świątecznych stołach.
Spożywanie wędlin według badania TGI Instytutu MillwardBrown SMG/KRC (kwiecień 2010 – marzec 2011) deklaruje 98,2% gospodarstw domowych. 31,39% gospodarstw domowych spożywa wędliny codziennie, 30,68% 3-4 razy w tygodniu, 25,38% 5-6 razy w tygodniu, 8,76% 2 razy w tygodniu, 3,79% raz w tygodniu lub rzadziej.
Najczęściej spożywane gatunki wędlin to szynka, kiełbasa, wędlina drobiowa, parówki, polędwica, pasztet, boczek, baleron, pasztetowa, salami, kaszanka, salceson i pieczenie.
Preferencje klientów
Świadomość zakupowa konsumentów jest coraz większa. Klient czyta etykiety, do wyboru danego produktu, marki podchodzi rozważnie, a decyzję podejmuje na podstawie zebranych informacji. W związku z tym, jak podkreśla Beata Mroziuk, Dyrektor Marketingu Tarczyński S.A., właściciele sklepów starają się dostosować do trendów rynkowych i aby sprostać wymaganiom swoich klientów, zwracają w szczególności uwagę na jakość i powtarzalność produktów danego producenta. Klienci są skłonni zapłacić trochę wyższą ceną ale za dobrej jakości produkt. Coraz bardziej liczy się marka producenta, która pojawia się chociażby na „cenówkach” w sklepach tradycyjnych.
Klienci w okresie świątecznym dużo wcześniej planują menu, ustalają listę zakupów, są bardziej skłonni do zakupów droższych i lepszych produktów. Zdecydowanie częściej ulegają pokusom i kupują coś pod wpływem impulsu w sklepie. Wszystko bowiem musi być idealne.
Jacek Lewicki, Prezes Grupy Drosed zauważa, że coraz więcej konsumentów wybiera lżejsze oraz mniej kaloryczne wędliny drobiowe. Dużym zainteresowaniem cieszą się produkty z kategorii wędlin, takie jak szynki i polędwice, kiełbasy oraz specjalności. Klienci coraz częściej zwracają także uwagę na bezpieczeństwo, jakość oraz skład produktów. Świadczy o tym szybko rozwijający się segment wędlin Premium. Jego wzrost szacuje się na klika do kilkunastu procent rocznie.
Monika Adamus, Kierownik Działu Marketingu PAMSO informuje, że o zakupach wędlin decyduje zwykle atrakcyjny wygląd produktu, następnie cena oraz marka. Szczególnie w okresach świątecznych oraz na inne wyjątkowe okazje, element ceny schodzi na dalszy plan. Niezmiennie wygląd konkretnego kawałka szynki czy polędwicy ma dla kupujących duże znaczenie.
Oferta hurtowni
Przed świętami Bożego Narodzenia, jak podkreśla Renata Deresz, Menadżer Kategorii w spółce Tradis, detaliści chętniej zaopatrują swoje placówki w produkty z tzw. „górnej półki”, bardziej luksusowe, zmniejsza się natomiast sprzedaż artykułów standardowych, tańszych. Wynika to ze skłonności klientów w tym okresie do podejmowania impulsowych decyzji, a także wydawania większych kwot na zakupy. W okresie przedświątecznym wzrasta sprzedaż głównie wszelkiego rodzaju artykułów wędzonych; szynek czy polędwic. Dużą popularnością cieszą się produkty paczkowane w małe porcje – maksymalnie 500 g. „W tej kategorii asortymentowej klienci sięgają zarówno po wyroby ogólnopolskich producentów, np. firmy Sokołów S.A. czy JBB, jak i po produkty regionalne, wytworzone przez lokalnych przedsiębiorców” – przyznaje Renata Deresz.
Z kolei Wojciecha Czyża, Menadżer Kategorii Produktów „Wędliny” z MAKRO Cash & Carry przyznaje, że poza najbardziej znanymi markami na rynku polskim, takimi jak Krakus i Gold, klientom MAKRO z powodzeniem proponuje się wędliny marek wschodzących, dotyczy to szczególnie artykułów wyprodukowanych według tradycyjnych metod produkcji wędlin. Z tego względu we wszystkich halach MAKRO w czasie przedświątecznym intensywnie promowana będzie akcja „Wędliny Tradycyjne”. Zaufanie klientów zdobywają wędliny od renomowanych dostawców m.in. Tarczyńskiego czy Wojciecha Dobija. W okresie świątecznym klienci hal MAKRO cenią przede wszystkim niepowtarzalność artykułów (takich jak w ofercie wędlin z linii „Bukiem Wędzone”) czy nowości rynkowe (jak na przykład wędliny pieczone). Powodzeniem cieszą się przede wszystkim szynki, polędwice, ale i dobre kiełbasy. Oczywiście nie możemy zapomnieć również o szynce konserwowej Krakus, która od wielu lat jest mile widziana na polskich stołach.
Wędliny w gazetkach promocyjnych
Biorąc pod uwagę wybrane rodzaje wędlin, a przede wszystkim asortyment typu kiełbasa, szynka, baleron i polędwica widać na przykładzie promocji, jak ważne są to kategorie w okresie poprzedzającym święta. Tomasz Łapacz, Market Analyses Manager, FOCUS Research Europe informuje, że w ubiegłym roku w hurtowych i detalicznych gazetkach sieci handlowych właśnie na listopad (10,2%) i grudzień (10,4%) przypadło największe natężenie działań promocyjnych. Aktywność całej kategorii wędlin w porównaniu do analogicznego okresu 2010 roku wzrosła o 7%, z czego największy procentowy wzrost dotyczył baleronu (+32%). W okresie poprzedzającym święta Bożego Narodzenia (listopad, grudzień) również najliczniej wśród wędlin reprezentowana była kiełbasa (43%). 26% promocji dotyczyło szynki, 11% polędwicy i 2,5% baleronu. Wśród wszystkich promowanych wędlin w okresie przedświątecznym zeszłego roku liderem wśród producentów okazał się Animex (9,4%). W tym roku również jako lider Animex reprezentował 7,5% wędlin w gazetkach. Największą grupą artykułów są jednak wśród wędlin artykuły typu „no name”, które reprezentują aż 14% tegorocznych promocji.
Monika Dawiec

tagi: Wędliny ,