Kategorie produktów

Słodka półka

Poniedziałek, 21 listopada 2011 HURT & DETAL Nr 11 (69) / 2011 (Hurt i Detal)
W okresie świąteczno-noworocznym klienci wśród słodyczy wybierają najczęściej produkty droższe, głównie czekolady i bombonierki, a także słodkości w ozdobnych opakowaniach
W okresie przedświątecznym wśród artykułów spożywczych najlepiej sprzedają się produkty wykorzystywane przez konsumentów jako prezent dla bliskich oraz takie, które przeznaczone są do spożywania w gronie najbliższych. W związku z tym, jak przyznaje Agnieszka Kępińska-Sadowska, Kierownik ds. Kontaktów Zewnętrznych i Komunikacji Kraft Foods Polska, największą popularnością cieszą się głównie duże formaty czekolad oraz praliny, w szczególności kategoria tabliczek o gramaturze 250 g i 300 g. Większą sprzedaż notuje również standardowy format 100 g.
Kolejną grupą produktów, które cieszą się dużym powodzeniem w okresie Bożego Narodzenia są edycje limitowane. Tutaj konsumenci poszukują zarówno unikalnych świątecznych smaków, jak i atrakcyjnego opakowania.
Polscy konsumenci poszukują również słodyczy w opakowaniach świątecznych, z motywami bożonarodzeniowymi (np. gwiazdkami, choinkami, „Mikołajami”) oraz elementami podkreślającymi prezentowy charakter produktu (np. złotymi wstążkami, kokardami).
Jak podkreśla Dorota Weres, PR Manager Eurovita czekoladowe słodycze są nieodłącznym elementem świąt, dlatego nie może ich zabraknąć w paczkach z prezentami pod choinką oraz na świątecznym stole. Z tego powodu w okresie świąteczno-noworocznym znacząco wzrasta ich sprzedaż. Konsumenci kupują słodycze świąteczne, a więc czekoladowe figurki, zestawy dla dzieci oraz czekolady w okazjonalnych opakowaniach. Ze względu na charakter świąt najliczniej reprezentowana jest kategoria figurek, a wśród nich „Mikołaje”.
Słodycze w małych sklepach
Dane pozyskiwane przez CMR z kas fiskalnych zainstalowanych w reprezentatywnej grupie sklepów spożywczych pokazują, że w grudniu w handlu tradycyjnym raportowany jest wzrost wartości sprzedaży, jednak liczba klientów (transakcji) nie wzrasta. Przed świętami Bożego Narodzenia sklepy osiedlowe tracą część klientów na rzecz dużych supermarketów, dyskontów i hipermarketów.
Jednak, jak przyznaje Hubert Hozyasz z Centrum Monitorowania Rynku, w grudniu rośnie za to średnia wartość transakcji. Na ten wynik wpływa wzrost udziałów alkoholi mocnych, marek Premium oraz większy wolumen zakupów przed Bożym Narodzeniem.
Jedną z kategorii produktowych zwiększających swoje udziały w okresie zakupów przedświątecznych są wyroby czekoladowe, szczególnie praliny.
CMR dzieli wyroby czekoladowe na 3 główne segmenty: tabliczki czekoladowe, praliny (bomboniery, pianki, galaretki i cukierki w polewie czekoladowej) oraz batony i wafelki impulsowe w polewie. W grudniu spada znaczenie tego ostatniego segmentu na rzecz tabliczek oraz pralin. Dla pralin raportowany jest najwyższy przyrost sprzedaży, w sumie w grudniu na ich zakup wydawana jest co trzecia złotówka przeznaczana na wyroby czekoladowe.
Przed świętami obserwowany jest zazwyczaj wzrost zainteresowania klientów sklepów takimi produktami jak Ptasie Mleczko, Merci, Rafaello – czyli pralinami. Rosną też udziały w sprzedaży popularnych tabliczek czekoladowych, w tym Wedel Gorzka 100 g i Wedel Mleczna 100 g. Wzrasta również sprzedaż czekolad z segmentu Premium, np. Lindt, jednak produkty te w sklepach o powierzchni do 900 mkw. mają niską dystrybucję poniżej 10%.
„W grudniu 2010 roku, po około 20% sprzedaży paczkowanych produktów czekoladowych generowały produkty firm Kraft i Wedel, a około 15% – marki Ferrero. W sumie tych trzech producentów odpowiadało za 55% obrotu kategorią w sklepach małego formatu” – dodaje Hubert Hozyasz.
Właściwa kompozycja półki
Jednym z warunków satysfakcjonującej sprzedaży jest dobra ekspozycja. Jak podkreśla Dorota Weres, aby pokazać różnorodność form, smaków i opakowań świątecznych czekoladowych łakoci i zainteresować nimi konsumenta powinny być one atrakcyjnie wyeksponowane i oznaczone na wydzielonych półkach, okazjonalnych standach oraz wyspach.
Olgierd Rodziewicz-Bielewicz z Catman Polska przyznaje, że słodycze, to kategoria która na święta zmienia się nie do poznania. Przede wszystkim „rozpełza” się po sklepie, czyli „podpija” wiele dostępnych, małych miejsc ekspozycyjnych. Głównie za sprawą displayów producentów, dodatkowych zawieszek i stojaków.
Zmienia się też asortyment. Mamy oczywiście dużą ilość „Mikołajków” i tym podobnych świątecznych „emblematów”. Ale też słodka kategoria nie zapomina w tym okresie o dorosłych. Tutaj również zestaw słodyczy dostosowany do gustów stanowi wygodną formę prezentu, czy uzupełnienia świątecznej paczki. Ale to nie koniec. Święta to okres dobry do wprowadzania nowości oraz smaków bardziej wyrafinowanych i promocji produktów z najwyższych segmentów asortymentowo-cenowych.
Warto to wszystko mieć na uwadze przy obowiązkowej „rewizji” sklepowych półek. „Tym samym obowiązkowo zmieniamy ustawienia, tak aby święta były widoczne także na półce. Polecam również umiejętne stosowanie materiałów POS. Szczególnie warto oznaczać produkty: świąteczne, nowe, promocyjne” – dodaje ekspert z Catman Polska.
Sprzedaż słodyczy Premium
Według danych Nielsena, porównując okres świąteczny (grudzień 2010 – styczeń 2011) do analogicznego okresu sprzed roku, rynek słodyczy czekoladowych wykazuje wzrost sprzedaży wolumenowej (6,8% wzrostu okres do okresu), jak i wartościowej (4,3% wzrostu).
Ewelina Woda, Ekspert z AC Nielsen Polska przygląda się segmentacji rynku słodyczy czekoladowych i stwierdza, że największy segment w ujęciu wartościowym, w okresie świątecznym (grudzień 2010 – styczeń 2011) – praliny – rośnie zarówno wartościowo, jak i wolumenowo, i odpowiadał za 34,4% sprzedaży wartościowej całej kategorii słodyczy czekoladowych (wzrost o 1,0 p.p. w stosunku do okresu świątecznego roku ubiegłego). Sprzedaż tabliczek czekoladowych, stanowiących drugi pod względem wartości sprzedaży segment słodyczy, porównując okres świąteczny roku 2010/2011 do roku 2009/2010, rośnie. Batony i wafle w okresach świątecznych tracą na popularności w stosunku do segmentów, które częściej wybierane są jako upominki. Figurki czekoladowe w okresie świątecznym 2010/2011 odpowiadały jedynie za 5,5% sprzedaży wartościowej kategorii słodyczy, co świadczy o tym, iż nie są najchętniej wybieranym prezentem pod choinkę.
Ostatni sezon świąteczny charakteryzuje się wzrostami sprzedaży bądź stabilnym jej poziomem dla wszystkich segmentów kategorii słodyczowych, w odróżnieniu od sezonu wcześniejszego (grudzień 2009 – styczeń 2010), kiedy to wszystkie segmenty zanotowały „świąteczny spadek sprzedaży”. Święta w 2009 roku były okresem kryzysu oraz oszczędności, co znalazło swoje odbicie w wydatkach świątecznych.
W okresach świątecznych, podobnie, jak i przez cały rok, największe znaczenie dla sprzedaży kategorii słodyczy mają kanały handlu wielkoformatowego, a wśród nich dyskonty. Podczas ostatniego okresu świątecznego dla segmentu pralin najistotniejszym kanałem były hipermarkety (odpowiadające za 29% sprzedaży wartościowej tego segmentu). Porównując okres grudzień 2010 – styczeń 2011 z okresem letnim (czerwiec 2010 – lipiec 2010) widać, iż kanał hipermarketów zanotował 10 p.p. wzrostu dla sprzedaży wartościowej segmentu pralin, co udowadnia „świąteczne przeniesienie sprzedaży” do tego kanału.
Segment tabliczek czekoladowych Premium (Premium rozumiane, jako suma produktów o cenie za kilogram wyższej, niż 50 zł) porównując okres świąteczny roku 2010, z tym w roku 2009 zanotował 43% wzrostu sprzedaży wartościowej oraz 38,5% wzrostu sprzedaży wolumenowej, stanowiąc około 5% całkowitej kategorii tabliczek czekoladowych. W okresie świątecznym ubiegłego roku, poza wzrostem sprzedaży czekolad typu Premium, obserwowany był również wzrost wartościowej sprzedaży czekolad „ekonomicznych” (cena za kilogram > 25 zł).
Jakie wyniki wygenerują świąteczne zakupy w tym roku? Zależy to w dużej mierze od właściwego doboru asortymentu i odpowiedniego wyeksponowania słodyczy prezentowych. Uczmy się na błędach z roku ubiegłego i dopasujmy ofertę pod profil klienta.
Monika Dawiec

tagi: Słodka półka ,