Kategorie produktów

Dynamiczny rozwój

Poniedziałek, 21 listopada 2011 HURT & DETAL Nr 11 (69) / 2011 (Hurt i Detal)
20 supermarketów Gama do końca roku, a przyszły rok zamknięty liczbą 100 placówek. Do tego nowe spółdzielnie w projekcie. Dedykowana spółdzielniom Społem spółka Partnerski Serwis Detaliczny z Grupy Emperia świętuje właśnie trzecie urodziny. O podsumowanie tego okresu i plany na przyszłość zapytaliśmy Małgorzatę Więch, Członka Zarządu PSD
Czy przez trzy lata działalności zmieniło się coś w ofercie PSD dla spółdzielni?
» Ta oferta została skonstruowana wspólnie ze spółdzielniami i razem z nimi na bieżąco pracujemy, by była ona maksymalnie atrakcyjna. Przyglądamy się naszym wspólnym doświadczeniom i udoskonalamy pewne zapisy. Zmiany są jednak raczej kosmetyczne, a całość bazuje na trzech zasadniczych obszarach: pakiecie handlowym, marketingowym i operacyjnym. W ramach pierwszego z nich, w imieniu spółdzielni, negocjujemy umowy z dostawcami i producentami, pomagamy obniżać koszty dostaw oraz dajemy dostęp do produktów marki własnej, zwiększających sprzedaż i marżę. Poprzez pakiet marketingowy wspieramy spółdzielnie w organizacji promocji, otwarciach sklepów, a także analizach handlowych. Na pakiet operacyjny składa się pomoc w doborze asortymentu, zamówieniu wyposażenia sklepu, systematycznej ocenie placówki czy szkoleniach kadry. To także dostęp do rozwiązań operacyjnych, pozwalających skutecznie konkurować na rynku.
Wśród Spółdzielni krąży kilka mitów dotyczących PSD. Spróbujmy je zweryfikować. Czy przystąpienie do PSD wiąże się z utratą tożsamości spółdzielni?
» Absolutnie nie, spółdzielnie przystępujące do projektu PSD w żaden sposób nie tracą swojej tożsamości. Nadal działają pod własną marką, z własnym zarządem, a PSD jest tylko podmiotem integrującym całość projektu. Podobnie jest w przypadku wspólnej marki supermarketów – Gama – której znak jest prawem, a nie obowiązkiem. Na nowym szyldzie, obok logo Gama, możliwe jest umieszczenie logo spółdzielni. Właścicielami znaku Gama są po połowie – spółdzielnie i PSD. Także treść umowy partnerskiej była szyta na miarę potrzeb spółdzielczości – stąd możliwość wyjścia z projektu w ramach trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, bez żadnych konsekwencji.
Kluczowym dostawcą dla spółdzielni partnerskich PSD jest spółka Tradis. Na czym polega oferta Tradisu dla spółdzielni?
» Skala działalności Tradisu, który jest jednym z największych dystrybutorów na polskim rynku, daje tej spółce bardzo silną pozycję w negocjacjach handlowych. To z kolei przekłada się na atrakcyjność oferty, z której korzystają również spółdzielnie. Spółdzielnie partnerskie PSD zamawiają obecnie w Tradisie ok. 30% towaru, pozostałą część dostaw realizują wspólnie z dostawcami bezpośrednimi i dystrybutorami regionalnymi. Dodatkowo, wspólnie z Tradisem realizujemy programy specjalne dla PSD, w których im większa lojalność zakupowa tym większe profity.
Konkurencja zarzuca PSD, że skupia przede wszystkim średnie i małe spółdzielnie. Jak wygląda pozyskiwanie „dużych” spółdzielni do projektu?
» Nikogo nie zamierzamy namawiać za wszelką cenę, dajemy czas na podjęcie świadomych decyzji. Na zaufanie pracujemy już trzy lata i jestem przekonana, że naszymi działaniami skutecznie pokazujemy, że PSD to jedyny kompleksowy, partnerski projekt dla spółdzielni. Na pewno w przyszłym roku, wznowimy rozmowy z największymi spółdzielniami, ale decyzję o ewentualnym dołączeniu do projektu PSD pozostawiamy im samym.
Jak rozwija się sieć Gama? Czy już można dokonać pierwszych podsumowań?
» Obecnie mamy kilkanaście sklepów, do końca roku będzie ich około 20, a przyszły rok chcemy zamknąć liczbą 100 placówek pod szyldem Gama. Plany są zatem ambitne, ale jak najbardziej realne. Dotychczas uruchomione placówki, działające zgodnie ze standardami Gamy, odnotowują wzrosty sprzedaży od kilku do nawet 114% – w przypadku spółdzielni z Kielc. Na nadchodzący rok przygotowujemy dla Gamy wiele działań promocyjnych.
A jakie są plany rozwoju PSD, czy w przyszłym roku do projektu dołączą kolejne spółdzielnie?
» Pozyskanie nowych partnerów do współpracy to, obok rozwoju sieci Gama, jeden z naszych przyszłorocznych priorytetów. Obecnie prowadzimy negocjacje z blisko 90 spółdzielniami, wiele z tych rozmów jest już na bardzo zaawansowanym etapie. Spodziewam się, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać jakąś umowę. Dużym ułatwieniem w negocjacjach jest dla nas sieć Gama, która została bardzo pozytywnie przyjęta przez środowisko spółdzielczości.
KZRSS pracuje nad marką własną. Jak te kwestie wyglądają obecnie w PSD? Czy współpracujące spółdzielnie mają dostęp do produktów marki własnej?
» Obecnie korzystamy z oferty marki własnej oferowanej przez Tradis. Składa się na nią niemal 300 produktów rożnych kategorii, pozycjonowanych przy liderach rynkowych. To produkty o wysokiej jakości i niskiej cenie, gwarantujące bardzo dobrą średnią marżę i zyski. Ta marka dla PSD będzie kontynuowana. Jednocześnie wspólnie z Tradisem pracujemy nad nowym projektem marki własnej dla spółdzielni partnerskich PSD. Spodziewamy się, że już w pierwszym kwartale 2012 roku ta oferta będzie dla nas dostępna. W pierwszym etapie będzie to około 50 produktów marki własnej, w najniższym cenowo segmencie. Biorąc zatem pod uwagę dostępność produktów marki własnej dla spółdzielni w Tradisie, rozwiązania proponowane przez KZRSS nie wydają się konkurencyjne, ani cenowo, ani asortymentowo.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk

tagi: PSD ,