Patrząc na trendy sprzedaży alkoholu z perspektywy kilku ostatnich lat można zauważyć, iż paradoksalnie czas karnawału charakteryzuje się najniższą sprzedażą w roku. W dużej mierze spowodowane jest to końcem corocznego boomu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia, szałem zakupowym oraz imprezami sylwestrowymi.
Po bardzo intensywnej drugiej połowie grudnia pod względem towarzyskim, w którym dużo częściej mieliśmy okazję spotykać się z rodziną i przyjaciółmi, początek roku staje się czasem odpoczynku. Zaczynamy w większym stopniu myśleć o postanowieniach noworocznych, jednocześnie planując wydatki na najbliższe miesiące, przez co jesteśmy też mniej skłonni do rozrzutności.
Zastanawiając się nad samą istotą karnawału, można dojść do wniosku, że jego ranga w porównaniu z dawnymi "balami karnawałowymi" niepomiernie spadła. Organizowane są rzadziej i z mniejszą pompą. Dzisiaj, w dużym stopniu my sami wyznaczamy czas zabawy, który jest podporządkowany naszemu trybowi życia.
"Dosyć duże wydatki, które mają miejsce w tym czasie wpływają na mały rekonesans i wraz z początkiem roku, kiedy spoglądamy do portfela, decydujemy się na większe oszczędności, żeby podreperować nieco nasze finanse" – mówi Wojciech Adasik, Brand Manager Polmos Wytwórnia Wódek "Wratislavia". – "Głównymi działaniami, które w tym czasie będziemy prowadzić to promocje pakietowe oraz promocje cenowe, mające na celu pobudzenie zarówno dystrybutorów jak i konsumentów."
Z kolei Joanna Kalicka, PR Manager w firmie Bols Sp. z o.o. uważa, że okres karnawału to czas żniw w branży alkoholowej zwłaszcza w kanale on-trade. Jej zdaniem pełne kluby, zabawa do białego rana, podczas której pije się najmodniejsze drinki w danym sezonie to wymarzony czas dla producentów alkoholu.
Promocje np. marki BOLS, w których udział biorą Ambasadorki, rozdające patent sternika imprez nie tylko przyciągają konsumentów. Są również doskonałą okazją komunikowania marki w wypełnionych po brzegi lokalach. "Z rąk pięknych Ambasadorek marki BOLS od stycznia do lutego w klubach w całej Polsce przy zakupie butelki wódki BOLS będzie można otrzymać właśnie taki patent, który uprawnia do sterowania najlepszymi imprezami" – informuje Joanna Kalicka.
Dla firmy Nemiroff okres karnawału jest jednym z najlepszych okresów sprzedaży. Trunki kupują wtedy konsumenci na potrzeby "własne", jak też na potrzeby spotkań towarzyskich, bankietów, bali. "Z natury rzeczy ten okres sprzedaży alkoholi wpływa znacznie na wzrost sprzedaży, a w niektórych kategoriach alkoholi sprzedaż wzrasta nawet o 50%. Konsumenci, zależnie od sytuacji materialnej, kupują alkohole z niższej półki cenowej, jednakże znaczna część konsumentów decyduje się na zakup alkoholi droższych tj. wódek z klasy Premium, whisky, brandy i koniaków. Bogata oferta alkoholi w opakowaniach z wartością dodaną przyczynia się do wzrostu sprzedaży tych produktów" – mówi przedstawiciel firmy.
Oferta promocyjna spółki Nemiroff na okres karnawałowy, to wódka LEX, a także Honey Pepper i Brzozówka w estetycznym opakowaniu z kieliszkami. "Nasza oferta obejmuje także nowy produkt Nemiroff Citron – wprowadzony ostatnio do sprzedaży. W sprzedaży promocyjnej pojawiły się także pozostałe wódki Nemiroff z wartością dodaną tj. miniaturką Nemiroff Citron lub Pepsi" – dodaje przedstawiciel Nemiroff'a.
Zdaniem Wojciecha Borkiewicza, dyrektora marketingu w firmie Stock Polska koniec roku zazwyczaj przynosi wzrost popytu na mocne trunki i jest to naturalna tendencja. "Okołoświąteczny wzrost sprzedaży alkoholi zaczyna stabilizować się w okolicach lutego wraz z końcem karnawału, dlatego też nie decydujemy się na świąteczno-karnawałowe akcje, które mogą zalegać w sklepowych magazynach w okolicznościowych opakowaniach, lub z dedykowanymi upominkami. Poziom sprzedaży naszych alkoholi ma tendencję wzrostową, nawet z wyłączeniem karnawału, ponieważ stawiamy przede wszystkim na jakość oferowanych produktów i konsumenci to doceniają. Od lat cieszą się one zaufaniem klientów, dlatego chętnie wybierane są w okresie zabaw jako składniki kolorowych drinków" – mówi Wojciech Borkiewicz.
Według Borkiewicza tradycyjna Żołądkowa Gorzka w połączeniu np.: z ogórkiem i Spritem to prawdziwy hit imprez: od kameralnych spotkań po wielkie imprezy i bale. Jak zaznacza, w tym roku wiele osób w karnawale wykorzysta do drinków również nowe produkty z portfolio firmy obecne na rynku od kilku miesięcy, np.: Stock Prestige Vodka, czy Żołądkową Gorzką z Trawą Żubrową.
Tomasz Masal
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...