Kategorie produktów

Zakochani pozwolą zarobić

Niedziela, 24 stycznia 2010 HURT & DETAL Nr 1 (47) / 2010
Ledwo skończyło się przedświąteczne szaleństwo zakupów, a już mamy kolejny okres wzmożonych utargów – karnawał. Ale to nie jedyna okazja, która pozwoli powiększyć zyski zarówno producentów, jak i sieci handlowych. Zbliżają się bowiem Walentynki.

Walentynki to dla producentów zwłaszcza słodyczy okres bardzo ważny, kiedy znacznie wzrasta sprzedaż. Polscy konsumenci coraz chętniej obdarowują w ten dzień ukochane osoby drobnymi upominkami, w tym słodyczami. Ale nie tylko. Zwiększa się sprzedaż w takich kategoriach jak: alkohole – szczególnie wina, wermuty, produkty dedykowane Walentynkom, lepsze gatunkowo kawy. Klienci walentynkowe zakupy robią na kilka dni przed samym świętem, ale zasadnicza sprzedaż odbywa się w same Walentynki lub dzień wcześniej. "Nierzadko jednak wielu klientów przychodzi do naszych sklepów "za pięć dwunasta" 14 lutego poszukując jakiegoś atrakcyjnego prezentu walentynkowego. Zawsze w takich przypadkach służymy pomocą i taki klient na pewno nie wyjdzie z Netto bez ciekawego prezentu dla swojej Walentynki" – mówi Daniel Grabka, Szef Zakupów z sieci Netto. – "W naszej ofercie klienci, oprócz szerokiej oferty słodyczy, mogą znaleźć również drobne prezenty walentynkowe, takie jak: zestawy kosmetyków, maskotki nawiązujące charakterem do Walentynek, kubki z nadrukiem, bieliznę, pościel oraz odzież z motywami "miłosnymi". W tym okresie również mamy szerszą niż zwykle ofertę kwiatów ciętych i doniczkowych. Nie zabraknie również kartek walentynkowych, karnecików oraz akcesoriów do pakowania prezentów. Praca nad przygotowaniem oferty walentynkowej dla naszych placówek odbywa się kilka miesięcy przed dniem Świętego Walentego, jednak pierwsze pomysły i dyskusje odbywają się zaraz po zakończeniu Walentynek, w momencie, gdy konkluzje i wnioski są najświeższe."

Walentynkowa oferta

Walentynki to czas, kiedy oferta producentów poszerza się o produkty przygotowane specjalnie na tę okazję. „Tegoroczna oferta przygotowana przez firmę Mieszko na Walentynki jest bardzo bogata, obejmuje najbardziej popularne bombonierki o zróżnicowanym charakterze i w różnych gramaturach” – mówi Adrianna Ottlik, Kierownik Kategorii Mieszko. W ofercie dostępna jest nowość tego producenta – nowoczesna i elegancka bomboniera Magnifique z kompozycją ciekawych pralin, w tym praliną o smaku szampana z dodatkiem Marc D’Champagne. "Na walentynki przygotowaliśmy także bombonierkę Chocoladorro i A’madorro oraz puszkę Choco Amore. Dostępna jest także klasyczna bombonierka Amoretta. Dla miłośników wiśni w likierze przygotowaliśmy kilka produktów z linii Cherrissimo: elegancką puszkę, dwuwarstwowy kuferek, a także poręczne pudełko z czekoladkami Cherrissimo" – dodaje Adrianna Ottlik. Szatę produktów przygotowano w dwóch wersjach – opakowania zdobi elegancka czerwona róża, bądź romantyczne różowe serce.

Natomiast marka After Eight w okresie walentynkowym postawiła na hasło "Poczuj miętę w Walentynki". "W tym roku oferta walentynkowa After Eight jest dodatkowo wzbogacona o specjalnie dedykowane tej okazji rękawy na opakowania 200 g i 400 g. Rękawy mają na celu lepsze dopasowanie produktów After Eight do wyjątkowego klimatu Walentynek. Ponadto, w okresie Walentynek w sklepach pojawią się podesty After Eight z dedykowanym toperem, na których After Eight może być lepiej wyeksponowany" – mówi Wojciech Michalik, Junior Product Manager w Dziale Słodyczy, Nestlé Polska.

Tylko dla Ciebie to nowa linia produktów marki Terravita w eleganckich prezentowych opakowaniach. Tegoroczna oferta to kilka nowości, które nawiązują swym charakterem do dnia zakochanych, ale także kojarzą się z pozytywnymi uczuciami i świetnie nadają się na miły upominek. "Takim czekoladowym podarunkiem z dedykacją Tylko dla Ciebie możemy wyrazić miłość, przyjaźń i sympatię, nie tylko w Walentynki, ale również przy innych okazjach, obdarowując swoich bliskich" – mówi Dorota Weres, PR Manager Eurovita.

Czekolada mleczna z całymi migdałami z okienkiem i Czekolada mleczna z truskawką i nutą szampana to dwie nowe najciekawsze pozycje w ofercie Terravity, przeznaczone do wszystkich kanałów dystrybucji na rynku krajowym. Nowością są także czekoladowe pralinki z nadzieniem marcepanowym o smaku pomarańczy w ozdobnym kartoniku. W ofercie tego producenta oczywiście nie zabraknie czekoladowych serduszek, które występują w kilku wersjach smakowych: z nadzieniem adwokat, tiramisu, mousse au chocolat, z czekolady mlecznej, czekolady mlecznej z wierszem "Pytania" oraz tradycyjnej 100 g tabliczki i malutkiej 18 g czekoladki. „Podarunkowy charakter oferty oprócz nadzień i dodatków podkreślają wykwintne opakowania. W budowaniu portfolio uwzględniamy Walentynki, gdyż jest to jedna z tych kategorii wyrobów okazjonalnych, która ma spory potencjał rozwoju i dobrze wpisuje się w nasz produkt, czyli czekoladę" – dodaje Dorota Weres.

W tym roku, już po raz kolejny, Milka przygotowała dla konsumentów ofertę specjalną. "Akcji walentynkowej będzie towarzyszyć po raz pierwszy w historii marki Milka tak silne wsparcie w mediach oraz punktach sprzedaży. Na sklepowych półkach, pośród rozbudowanego wsparcia, w postaci materiałów reklamowych, pojawią się słodkie praliny I love Milka dedykowane Walentynkom oraz absolutna nowość na polskim rynku – praliny Thank You, idealne na każdą okazję" – mówi Beata Kucejko-Pełka, Brand Manager Milka Gifting & Sharing, Kraft Foods Polska. Walentynkowe edycje pralin będą również silnie wspierane reklamowo – w telewizji i kinach emitowane będą spoty reklamowe zarówno pralin I love Milka, jak i Thank you. Pojawią się również reklamy na nośnikach zewnętrznych, w internecie oraz w punktach sprzedaży.

W tym roku praliny I love Milka dostępne są w nowych, odświeżonych opakowaniach, w kilku wersjach oraz gramaturach. Najmniejsze, słodkie opakowanie w kształcie serca, o gramaturze 42 g, ozdobione zostało czerwoną różą. Prostokątne opakowanie o wadze 120 g ozdabia czerwona wstążka w kształcie serca. Natomiast praliny I love Milka o największej gramaturze 150 g są dostępne aż w trzech wariantach opakowań – wszystkie w kształcie serca zawierają różne motywy graficzne. Poza charakterystycznym, wyróżniającym Milkowe produkty, fioletowym opakowaniem znalazły się również warianty z żółtym tulipanem oraz fiołkiem alpejskim, tak charakterystycznym dla marki Milka. "Praliny I love Milka, w eleganckim opakowaniu w kształcie serca, to doskonały słodki upominek dla najbliższej osoby. W opakowaniach o unikalnym kształcie i wyglądzie znajdują się delikatne, czekoladowe serduszka wypełnione kremem orzechowym, oblane najdelikatniejszą czekoladą Milka" – mówi Beata Kucejko-Pełka.

W te Walentynki Milka wprowadza na rynek nowość – praliny Thank you. W okrągłym pudełku, w kształcie kwiatka znaleźć można czekoladki, również w kształcie kwiatka, z nadzieniem o smaku czekoladowego musu, oblanego czekoladą. Opakowania w fioletowym kolorze Milki, ozdobione biało-żółtymi margaretkami pojawiają się w trzech gramaturach – małej, 42 g i dużej 150 g w opakowaniu w kształcie kwiatka oraz średniej, 120 g w kształcie prostokąta.

Nasuwki i naklejki

Tak, jak w przypadku wszystkich okolicznościowych produktów, tak i z ofertą walentynkową, wiąże się pytanie zadawane przez sieci handlowe i sklepy detaliczne – ile zamówić towaru, aby jego ilość była wystarczająca? Jeśli produktów będzie zbyt mało i klientowi nie uda się kupić prezentu – więcej do sklepu nie wróci. Jeśli będzie ich zbyt dużo – właściciel placówki zostanie z niesprzedanymi czekoladami i czekoladkami z różnego rodzaju sercami i serduszkami. Najprostszym rozwiązaniem tego problemu są coraz częściej stosowane przez producentów okolicznościowe nasuwki i naklejki na produkty. Jeżeli produkt nie zdąży się sprzedać w okresie Walentynek, wystarczy po prostu ściągnąć kartonowy rękaw i standardowe opakowanie może być dalej sprzedawane. "W przypadku oferty Mieszko nie ma problemu z produktem, który zostaje na półkach – wystarczy zdjąć nalepki Walentynkowe z produktów. W skład oferty wchodzą top produkty Mieszko, których rotacja jest bardzo wysoka, i nie będzie problemów z ich sprzedażą w okresie po Walentynkach" – mówi Adrianna Ottlik z Mieszko. – "Ofertę przygotowaną na 14 lutego warto eksponować także po dniu Świętego Walentego, część klientów, która nie celebruje Walentynek, nadal kupuje kwiaty i czekoladki z okazji dnia 8 marca."

"Od kilku lat wiele produktów nasi kontrahenci przygotowują w bezpiecznej formie, gdzie na danym produkcie motyw walentynkowy występuje tylko na nasuwce" – mówi Daniel Grabka z sieci Netto. – "Rozwiązanie takie oczywiście również dla nas jest bardzo praktyczne, bo pozwala na sprzedaż danego produktu później jako standardową ofertę. W rozwiązaniu tym przodują zdecydowanie dostawcy słodyczy, ale coraz częściej można spotkać również podobne oferty w innych kategoriach."
Dla wielu klientów Walentynki to ważne święto. Będą chcieli obdarować swoich bliskich słodkościami i innymi upominkami. Warto na ten okres przygotować ciekawą i szeroką ofertę produktów, zwłaszcza, że producenci przygotowali wiele atrakcyjnych propozycji. Warto również odpowiednio je wyeksponować i zadbać o Walentynowy wystrój sklepu.  

Maja Święcka

tagi: walentynki ,