Kawa jest napojem sporządzanym z palonych, a następnie zmielonych lub poddanych instantyzacji ziaren kawowca, zwykle podawana jest na gorąco, ale i ta mrożona posiada wierne grono wielbicieli. Kawa pochodzi z Etiopii, a w Europie pojawiła się około XVI wieku. Do Polski dotarła pod koniec XVII wieku z południa, od panujących nad Mołdawią Turków. Kawa działa pobudzająco i orzeźwiająco, przyśpiesza przemianę materii i zwiększa sprawność myślenia. Roczna produkcja kawy liczona jest w milionach ton.
Z raportu Nielsena wynika, że w okresie od sierpnia 2008 do lipca 2009 sprzedaż kawy wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej aż o 10,1% wartościowo, a ilościowo o 4,3%, a wartość całego rynku wyniosła ok. 280,4 mln zł. Wolumen sprzedaży w tym okresie wyniósł 83,390 mln kilogramów.
„W kategorii kawy mielonej i ziarnistej wzrost sprzedaży w ub. roku w stosunku do roku 2007 wyniósł niemal 53 proc. Jednocześnie polscy klienci zaczynają dokonywać wyborów dotyczących stylu picia kawy. Systematycznie odchodzą od tradycyjnego parzenia kawy po turecku, również przygotowywanie napoju w ekspresach przelewowych nie zyskało na popularności. Coraz więcej zwolenników mają za to ekspresy ciśnieniowe, popularne staje się celebrowanie picia świeżo zmielonej i zaparzonej kawy w domu" - mówi Katarzyna Mokrysz, dyrektor marketingu Mokate Sp. z o.o.
Największą popularnością spośród kawy cieszy się kawa palona mielona i w ziarnach, na którą przypadło aż 74,9% rynku w ujęciu ilościowym. Na drugim miejscu uplasowała się kawa rozpuszczalna tradycyjna, która posiada 12,9% rynku. Na trzecim i czwarty miejscu znajdują się kawy cappuccino (6,2%) i kawy 3w1, 2w1 i Ice Coffe (5,9%). Podobnie przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o udziały wartościowe - najwięcej zarobiły kawy palone mielone i w ziarnach (53,2%). Zarobić można było również na kawie tradycyjnej rozpuszczalnej (35,9). Najmniejszy udział wartościowy w rynku miały kawy 3w1, 2w1 i Ice Coffee (6,2%) oraz kawy cappuchino (4,7).
Kawy największą popularnością cieszą się w supermarketach - 32,3% sprzedaży w ujęciu wartościowym i w średnich sklepach spożywczych - 21,3%. Małym sklepom spożywczym przypada 17,8%, hipermarketom 17,7% a dużym sklepom spożywczym10,8%.
„Kawa sprzedaje się bardzo dobrze, w przypadku mojego sklepu dotyczy to wszystkich produktów - od marek budżetowych po premium. Świetnie przyjęły się różnego rodzaju saszetki - kupowane przede wszystkim przez ludzi jadących do pracy i ludzi młodych. Może jest to spowodowane tym, iż w Polsce nie ma zbyt silnej tradycji spożywania, czy kupowania gotowej kawy na mieście w różnego rodzaju kawiarniach czy restauracjach. Długie terminy przydatności powodują, że nie jest to produkt nastręczający wiele problemów. Ciekawe jest bardzo silne przywiązanie klientów do poszczególnych marek" - mówi Wiktor Gorgoń, właściciel sklepu PHU WENTA we Wrocławiu, zlokalizowanego przy ul. Ludwika Solskiego 8.
Kawy palone mielone i w ziarnach najlepiej sprzedają się w supermarketach - 31,5% oraz w średnich sklepach spożywczych - 23,1%. Małym sklepom spożywczym przypada 20,0%, hipermarketom 14,3, a dużym sklepom spożywczym 11,1%.
Kawy rozpuszczalne tradycyjne klienci najchętniej kupują w supermarketach - 33,9% sprzedaży w ujęciu wartościowym i w hipermarketach - 24,8%. Średnim sklepom spożywczym przypada 17,4%, małym sklepom spożywczym 13,4%, a dużym - 10,5%.
„Można wyróżnić dwie grupy konsumentów: poszukujących nowości oraz tradycjonalistów. Dla tych pierwszych ważne jest, aby produkt był innowacyjny, wyróżniający się na rynku, nowoczesny i łatwy w przygotowaniu. Tym konsumentom proponujemy nasze cappuccino, miksy kawowe Mokate 2 w 1 i 3 w 1 , NYCoffee , Latte Cha" - komentuje Katarzyna Mokrysz. - „Drudzy cenią sobie tradycyjny smak, doceniają wyszukane opakowania, celebrują rytuał zaparzania kawy. Dla nich przygotowaliśmy produkt z najwyższej półki - kawę ziarnistą Global. Kawy te posiadają eleganckie, atrakcyjne opakowania - doskonale nadają się na ekskluzywny prezent. Wymagającym klientom oferujemy również rozpuszczalną kawę "Mokate Cafe Premium", przy czym warto zaznaczyć, że kawa ta pomimo aspirowania do segmentu premium - posiada przystępną cenę. Powstaje w procesie liofilizacji (polega on na zamrażaniu naparu, a następnie odparowaniu lodu przy obniżonym ciśnieniu) - dzięki czemu ma postać złocistych kryształków."
Kawy 3w1, 2w1 i Ice Coffee największą popularnością cieszą się również w supermarketach - 29,9% sprzedaży w ujęciu wartościowym, a tuż za nimi w średnich sklepach spożywczych - 26,3%. Małe sklepu posiadają 21,7% sprzedaży. Hipermarketom przypada 11,6%, a dużym sklepom spożywczym10,5%.
Kawa cappuchiino najlepiej sprzedaje się w supermarketach - 31,9% sprzedaży w ujęciu wartościowym, w średnich sklepach spożywczych - 24,0%. Małym sklepom spożywczym przypada 22,2%, dużym sklepom spożywczym 11,3%, a hipermarketom 10,7%.
„Opierając się na badaniach rynku można stwierdzić, że do łask powraca cappuccino; coraz więcej konsumentów postrzega ten napój jako elegancki i z mniejszą zawartością kofeiny. Warto przypomnieć tutaj, że Cappuccino Mokate ma ponad 80% udziału w krajowym rynku (według wartości)" - mówi Katarzyna Mokrysz.
Rynek kawy jest perspektywiczny i nic nie zapowiada, aby miało się to zmienić. Jest napojem lubianym przez konsumentów, a to przekłada się na zyski producentów, sieci handlowych i tradycyjnych sklepów spożywczych. W okresie przed Bożym Narodzeniem warto asortyment kawy poszerzyć o opakowania świąteczne, które w tym czasie cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i chętnie kupowane są jako upominki dla bliskich.
Maja Święcka
Na świecie istnieje wiele gatunków kawy, ale jednym z najbardziej wyjątkowych jest kawa luwak. Jest to najdroższa kawa świata, której kilogram kosztuje około 4 tys. zł. Ziarna wydobywa się z odchodów indonezyjskiego łaskuna muzanga z rodziny łaszowatych, który zjada tylko najlepsze owoce kawy. Po częściowym nadtrawieniu w żołądku zwierzęcia kawa traci gorzki smak i zyskuje lepszy aromat. Po wyprażeniu trafia głównie na stoły Kalifornijczyków.
Czy wiesz, że...
Kawa pita w umiarkowanych ilościach posiada szereg pozytywnych właściwości:
- polepsza pamięć krótkotrwałą i chwilowo podwyższa poziom IQ
- zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby
- dotlenia organizm, przez co ułatwia koncentrację, a także pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny
- przyspiesza metabolizm, tym samym zwiększa tempo przemiany lipidów i pomaga zapobiegać zmęczeniu mięśni
- zmniejsza ryzyko wystąpienia u mężczyzn kamicy żółciowej
- przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory pęcherza wśród palaczy
- zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona
- nawet do 50% zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II
- zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita i wątroby
- zwiększa efektywność środków przeciwbólowych
- jest głównym przeciwutleniaczem w diecie osób spożywających niewiele owoców i warzyw
- polepsza perystaltykę jelit
Czy wiesz, że...
W Londynie do XVII wieku ziaren kawy używano jako lekarstwo przeciw alkoholizmowi i innym dolegliwościom. Kawa sprzedawana tam była jedynie w aptekach
tagi: kawa , rynek kawy , kawa na świeta ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...