Kategorie produktów

Święta pachnące kawą

Wtorek, 01 grudnia 2009 HURT & DETAL Nr 11 (45) / 2009
Rynek kawy rośnie zarówno wartościowo, jak i ilościowo. Żaden właściciel sklepu nie wyobraża sobie chyba, aby miało jej zabraknąć w ofercie sklepu. A zwłaszcza w okresie przedświątecznym, który jest nie tylko czasem przygotowań do Bożego Narodzenia, ale i chwilami spotkań z najbliższymi.

Kawa jest napojem sporządzanym z palonych, a następnie zmielonych lub poddanych instantyzacji ziaren kawowca, zwykle podawana jest na gorąco, ale i ta mrożona posiada wierne grono wielbicieli. Kawa pochodzi z Etiopii, a  w Europie pojawiła się około XVI wieku. Do Polski dotarła pod koniec XVII wieku z południa, od panujących nad Mołdawią Turków. Kawa działa pobudzająco i orzeźwiająco, przyśpiesza przemianę materii i zwiększa sprawność myślenia. Roczna produkcja kawy liczona jest w milionach ton.  

 

Z raportu Nielsena wynika, że w okresie od sierpnia 2008 do lipca 2009 sprzedaż kawy wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej aż o 10,1% wartościowo, a ilościowo o 4,3%, a wartość całego rynku wyniosła ok. 280,4 mln zł. Wolumen sprzedaży w tym okresie wyniósł 83,390 mln kilogramów.

 

„W kategorii kawy mielonej i ziarnistej wzrost sprzedaży w ub. roku w stosunku do roku 2007 wyniósł niemal 53 proc. Jednocześnie polscy klienci zaczynają dokonywać wyborów dotyczących stylu picia kawy. Systematycznie odchodzą od tradycyjnego parzenia kawy po turecku, również przygotowywanie napoju w ekspresach przelewowych nie zyskało na popularności. Coraz więcej zwolenników mają za to ekspresy ciśnieniowe, popularne staje się celebrowanie picia świeżo zmielonej i zaparzonej kawy w domu" - mówi Katarzyna Mokrysz, dyrektor marketingu Mokate Sp. z o.o.

 

Największą popularnością spośród kawy cieszy się kawa palona mielona i w ziarnach, na którą przypadło aż 74,9% rynku w ujęciu ilościowym. Na drugim miejscu uplasowała się kawa rozpuszczalna tradycyjna, która posiada 12,9% rynku. Na trzecim i czwarty miejscu znajdują się kawy cappuccino (6,2%) i kawy 3w1, 2w1 i Ice Coffe (5,9%). Podobnie przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o udziały wartościowe - najwięcej zarobiły kawy palone mielone i w ziarnach (53,2%). Zarobić można było również na kawie tradycyjnej rozpuszczalnej (35,9). Najmniejszy udział wartościowy w rynku miały kawy 3w1, 2w1 i Ice Coffee (6,2%) oraz kawy cappuchino (4,7).

 

Kawy największą popularnością cieszą się w supermarketach - 32,3% sprzedaży w ujęciu wartościowym i w średnich sklepach spożywczych - 21,3%. Małym sklepom spożywczym przypada 17,8%, hipermarketom 17,7% a dużym sklepom spożywczym10,8%.

 

„Kawa sprzedaje się bardzo dobrze, w przypadku mojego sklepu dotyczy to wszystkich produktów - od marek budżetowych po premium. Świetnie przyjęły się różnego rodzaju saszetki - kupowane przede wszystkim przez ludzi jadących do pracy i ludzi młodych. Może jest to spowodowane tym, iż w Polsce nie ma zbyt silnej tradycji spożywania, czy kupowania gotowej kawy na mieście w różnego rodzaju kawiarniach czy restauracjach. Długie terminy przydatności powodują, że nie jest to produkt nastręczający wiele problemów. Ciekawe jest bardzo silne przywiązanie klientów do poszczególnych marek" - mówi Wiktor Gorgoń, właściciel sklepu PHU WENTA we Wrocławiu, zlokalizowanego przy ul. Ludwika Solskiego 8.

 

Kawy palone mielone i w ziarnach najlepiej sprzedają się w supermarketach - 31,5% oraz w średnich sklepach spożywczych - 23,1%. Małym sklepom spożywczym przypada 20,0%, hipermarketom 14,3, a dużym sklepom spożywczym 11,1%.

 

Kawy rozpuszczalne tradycyjne klienci najchętniej kupują w supermarketach - 33,9% sprzedaży w ujęciu wartościowym i w hipermarketach - 24,8%. Średnim sklepom spożywczym przypada 17,4%, małym sklepom spożywczym 13,4%, a dużym - 10,5%.

 

„Można wyróżnić dwie grupy konsumentów: poszukujących nowości oraz tradycjonalistów. Dla tych pierwszych ważne jest, aby produkt był innowacyjny, wyróżniający się na rynku, nowoczesny i łatwy w przygotowaniu. Tym konsumentom proponujemy nasze cappuccino, miksy kawowe Mokate 2 w 1 i 3 w 1 , NYCoffee , Latte Cha" - komentuje Katarzyna Mokrysz. - „Drudzy cenią sobie tradycyjny smak, doceniają wyszukane opakowania, celebrują rytuał zaparzania kawy. Dla nich przygotowaliśmy produkt z najwyższej półki - kawę ziarnistą Global. Kawy te posiadają eleganckie, atrakcyjne opakowania - doskonale nadają się na ekskluzywny prezent. Wymagającym klientom oferujemy również rozpuszczalną kawę "Mokate Cafe Premium", przy czym warto zaznaczyć, że kawa ta pomimo  aspirowania do segmentu premium - posiada przystępną cenę. Powstaje w procesie liofilizacji (polega on na zamrażaniu naparu, a następnie odparowaniu lodu przy obniżonym ciśnieniu) - dzięki czemu ma postać złocistych kryształków."

 

Kawy 3w1, 2w1 i Ice Coffee największą popularnością cieszą się również w supermarketach - 29,9% sprzedaży w ujęciu wartościowym, a tuż za nimi w średnich sklepach spożywczych - 26,3%. Małe sklepu posiadają 21,7% sprzedaży. Hipermarketom przypada 11,6%, a dużym sklepom spożywczym10,5%.

 

Kawa cappuchiino najlepiej sprzedaje się  w supermarketach - 31,9% sprzedaży w ujęciu wartościowym, w średnich sklepach spożywczych - 24,0%. Małym sklepom spożywczym przypada 22,2%, dużym sklepom spożywczym 11,3%, a hipermarketom 10,7%.

 

„Opierając się na badaniach rynku można stwierdzić, że do łask powraca cappuccino; coraz więcej konsumentów postrzega ten napój jako elegancki i z mniejszą zawartością kofeiny. Warto przypomnieć tutaj, że Cappuccino Mokate ma ponad 80% udziału w krajowym rynku (według wartości)" - mówi Katarzyna Mokrysz.

 

Rynek kawy jest perspektywiczny i nic nie zapowiada, aby miało się to zmienić. Jest napojem lubianym przez konsumentów, a to przekłada się na zyski producentów, sieci handlowych i tradycyjnych sklepów spożywczych. W okresie przed Bożym Narodzeniem warto asortyment kawy poszerzyć o opakowania świąteczne, które w tym czasie cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i chętnie kupowane są jako upominki dla bliskich.

 

 

Maja Święcka

 

Na świecie istnieje wiele gatunków kawy, ale jednym z najbardziej wyjątkowych jest kawa luwak. Jest to najdroższa kawa świata, której kilogram kosztuje około 4 tys. zł. Ziarna wydobywa się z odchodów indonezyjskiego łaskuna muzanga z rodziny łaszowatych, który zjada tylko najlepsze owoce kawy. Po częściowym nadtrawieniu w żołądku zwierzęcia kawa traci gorzki smak i zyskuje lepszy aromat. Po wyprażeniu trafia głównie na stoły Kalifornijczyków.

 

 

Czy wiesz, że...

Kawa pita w umiarkowanych ilościach posiada szereg pozytywnych właściwości:

- polepsza pamięć krótkotrwałą i chwilowo podwyższa poziom IQ

- zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby

- dotlenia organizm, przez co ułatwia koncentrację, a także pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny

- przyspiesza metabolizm, tym samym zwiększa tempo przemiany lipidów i pomaga zapobiegać zmęczeniu mięśni

- zmniejsza ryzyko wystąpienia u mężczyzn kamicy żółciowej

- przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory pęcherza wśród palaczy

- zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona

- nawet do 50% zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II

- zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita i wątroby

- zwiększa efektywność środków przeciwbólowych

- jest głównym przeciwutleniaczem w diecie osób spożywających niewiele owoców i warzyw

- polepsza perystaltykę jelit

 

 

Czy wiesz, że...

 

W Londynie do XVII wieku ziaren kawy używano jako lekarstwo przeciw alkoholizmowi i innym dolegliwościom. Kawa sprzedawana tam była jedynie w aptekach

tagi: kawa , rynek kawy , kawa na świeta ,