Kategorie produktów

Świąteczn wypieki

Wtorek, 01 grudnia 2009 HURT & DETAL Nr 11 (45) / 2009
Święta coraz bliżej, a to oznacza, że w wielu domach już wkrótce rozchodzić się będzie zapach pieczonych ciast. A to znów oznacza, że nie jeden klient odwiedzi sklep w poszukiwaniu różnego rodzaju dodatków do pieczenia.

Nikt chyba nie potrafi sobie wyobrazić Świąt Bożego Narodzenia bez pysznych ciast. Tych gotowych, lub tych wypiekanych osobiście. Te ostatnie, a dokładnie ich pieczenie, cieszy zwłaszcza dzieci. Dlatego w okresie przedświątecznym nie powinno zabraknąć na sklepowych półkach dodatków do pieczenia, których co prawda sprzedaż pod względem ilościowym jest mniejsza, aniżeli przed rokiem, ale za to wartościowo pochwalić się może wzrostem.

 

Z raportu Nielsena wynika, że w okresie od sierpnia 2008 do lipca 2009 sprzedaż dodatków do pieczenia ciast wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej aż o 6% wartościowo, ale ilościowo spadła o 1,6% a wartość całego rynku wyniosła ok. 164,6 mln zł. Wolumen sprzedaży w tym okresie wyniósł 205,671 mln sztuk.

 

Największą popularnością spośród dodatków do pieczenia ciast cieszy się cukier waniliowy, na który przypadło 41,4% rynku w ujęciu ilościowym. Zaraz za nim znalazł się proszek do pieczenia, który posiada 25,8% rynku, a tuż za nim aromaty do ciast z 13,1%. Na czwartym miejscu uplasowała się soda oczyszczona (6,9%), a zaraz za nią fix-śmietan (5,3%). Najniższe udziały ilościowe przypadły dla drożdży (1,5%) i cukrów do pieczenia (oprócz waniliowego) - 0,7%. Podobnie przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o udziały wartościowe - najwięcej zarobił cukier waniliowy (31,9%), aromaty do ciast (19,0%), proszki do pieczenia (17,3%) oraz polewy (13,7%).

 

Dodatki do pieczenia największą popularnością cieszą się w supermarketach - 34,8% sprzedaży w ujęciu wartościowym oraz w średnich sklepach spożywczych - 20,4%. Małym sklepom spożywczym przypada 17,4%, hipermarketom 13,9% a dużym sklepom spożywczym13,5%.

 

„Rynek kostek do pieczenia na przestrzeni kilku ostatnich lat (od 1998 do 2008 roku )  jest bardzo stabilny. Ok. 80% polskich gospodarstw domowych używa kostek do pieczenia. Jeśli chodzi o margarynę Kasię to jest ona niekwestionowanym liderem w swoim segmencie,  wartość jej sprzedaży to 1/3 wartości całego segmentu" - podkreśla Iza Fifielska, Kasia Brand Building Specialist, Unilever Polska

 

Cukry do pieczenia największą popularnością cieszą się, podobnie jak dodatki do pieczenia, w supermarketach - 41,0% sprzedaży w ujęciu wartościowym, w średnich sklepach spożywczych - 17,5%. Hipermarketom przypada 14,4%, małym sklepom spożywczym13,8%, dużym sklepom spożywczym 13,2%.

 

Proszki do pieczenia najlepiej sprzedają się w supermarketach - 37,3%, w średnich sklepach spożywczych - 19,9%. Małym sklepom spożywczym przypada 17,1%, dużym sklepom spożywczym13,0% a hipermarketom 12,7%.

 

Polewy klienci najchętniej kupują w supermarketach - 33,2% sprzedaży w ujęciu wartościowym i w średnich sklepach spożywczych - 19,9%. Hipermarketom przypada 17,5%, dużym sklepom spożywczym15,1%, a małym sklepom spożywczym 14,4%.

 

Aromaty do ciast największą popularnością cieszą się w supermarketach i w małych sklepach spożywczych - po 25,8% sprzedaży w ujęciu wartościowym, a tuż za nimi w średnich sklepach spożywczych - 23,8%. Hipermarketom przypada 12,7%, a dużym sklepom spożywczym 11,9%.

 

Soda oczyszczona najlepiej sprzedaje się  w supermarketach - 28,3% sprzedaży w ujęciu wartościowym, w średnich sklepach spożywczych - 27,4%. Małym sklepom spożywczym przypada 26,5%, dużym sklepom spożywczym 11,8%, a hipermarketom zaledwie 6%.

 

Drożdże również największą popularnością cieszą się w supermarketach - 34,9%, w hipermarketach - 28,5%. Dużym sklepom spożywczym przypada 15,7%, średnim sklepom spożywczym 13,9%, a małym sklepom 7,1%.

 

Śmietan-Fix najchętniej jest kupowany w supermarketach - 33,7% sprzedaży w ujęciu wartościowym, w średnich sklepach spożywczych - 22,1%. Dużym sklepom spożywczym przypada 17,9%, hipermarketom 13,7% a małym sklepom spożywczym12,6%.

 

Powyższe dane Nielsena świadczą o tym, że rynek dodatków do pieczenia, nie tylko oparł się międzynarodowemu kryzysowi, to jest rynkiem perspektywicznym.

 

„Do tej pory nie jest odczuwalny wpływ kryzysu na segment  produktów do pieczenia. Uważamy, że jest to związane ze specyfiką segmentu - tzn. pieczenie ciast jest jedną z wielu czynności życiowych, które mogą dostarczać odrobinę przyjemności i na tym konsumenci nie oszczędzają, nawet w czasie gorszej koniunktury gospodarczej. Wręcz odwrotnie - w czasach kryzysu, kiedy z rozwagą wydaje się każdą złotówkę, pieczenie domowych ciast może okazać się dużo tańszą alternatywą, aniżeli zakup gotowych produktów np. w  cukierni" - mówi Iza Fifielska.

 

Maja Święcka

Zdaniem detalisty:

„W czasie świąt daje się odczuć naturalną zwyżkę rotacji produktów do pieczenia ciast. Natomiast w skali ostatnich kilku lat notujemy tendencję zniżkowa - zwłaszcza jeśli chodzi o mąkę czy drożdże. Ludzie kupują więcej gotowych wypieków, które też posiadamy w sprzedaży. Mój wniosek jest taki, iż w polskich domach piecze się coraz mniej ciast czy tortów" - mówi Wiktor Gorgoń, właściciel sklepu PHU WENTA we Wrocławiu, zlokalizowanego przy ul. Ludwika Solskiego 8.

 

 

 Zdaniem producenta:

Iza Fifielska
Kasia Brand Building Specialist
Unilever Polska

 

Konsumenci poszukują dobrej jakości produktu w rozsądnej cenie. Poszukują produktu, który jest gwarantem udanych domowych wypieków. Kasia jest marką pierwszego wyboru  z wysokim wskaźnikiem lojalności konsumentów. Penetracja marki z roku na rok wzrasta (obecnie ok. 43% gospodarstw domowych używa Kasi). Cieszymy się, że tylu konsumentów nam zaufało i że konsekwentnie wybiera naszą markę spośród wielu innych dostępnych na rynku kostek do pieczenia.

 

W  ostatnich miesiącach wprowadziliśmy na rynek 2 nowe produkty w segmencie  produktów do pieczenia pod znaną  i lubianą  marką  Delma: Delma Extra do pieczenia, gotowania i smażenia
i Delma z Mlekiem do pieczenia, gotowania i smażenia.

tagi: ciasta , dodatki , rynek ciast w proszku , pieczenie , wypieki ,