Kategorie produktów

Świat kawy według MOKATE

Czwartek, 17 lipca 2008 HURT & DETAL Nr 7 (29) / 2008
Mokate to grupa ośmiu firm; dwie największe mają siedziby w Ustroniu i w Żorach. Pozostałe - w Czechach, na Słowacji, Węgrzech i na Ukrainie. Wszystkie oparte są o polski kapitał i należą do rodziny Mokryszów. Profil produkcji obejmuje kawy, herbaty oraz komponenty dla przemysłu spożywczego: zabielacze i spieniacze.

W szeregu  kategoriach  Mokate zaliczane jest do czołówki producentów  Europy Środkowo-Wschodniej.

 

Na czele grupy od lat pozostaje pani prezes Teresa Mokrysz, z mężem Kazimierzem. Zakład w Żorach jest miejscem działalności syna Adama i jego żony, Katarzyny.

 

Rynek kawy podlega zmianom, pewne zmiany dają się również zauważyć w preferencjach konsumentów. Z racji swych zawodowych obowiązków zorientowani w tych ruchach są Adam i Katarzyna Mokryszowie z Mokate Spółki z o.o. w Żorach. Na początek jednak zwracamy się z pytaniem najbardziej aktualnym w tej chwili dla wielu miłośników kawy.

 

Jaką kawę polecają Państwo na upalne, letnie dni?

 

Katarzyna Mokrysz: Oczywiście naszą Mokate Ice Frappe z dodatkiem bitej śmietany. Warto również pamiętać, że wiele naszych kaw rozpuszczalnych, po wystudzeniu, doskonale nadaje się do komponowania lodowych deserów. Gałka lodów, bita śmietana, czasem odrobina likieru dla smaku połączone na przykład z Mokate Cafe Premium, to łatwy i bardzo smaczny deser. Spróbujmy sami  bez obaw, możliwości jest wiele. 

 

Jakie zmiany dominują na naszym rynku kawy?

 

Adam Mokrysz: Wzrost popularności należy odnieść przede wszystkim do miksów kawowych. A także cappuccino.  Ich udział w kawach rozpuszczalnych (potraktowanych łącznie) jest już znaczny i sięga około 20%. To głównie one windują pozycję kaw rozpuszczalnych na rynku. Miksy, jak nasze Mokate „3in1",  wpasowały się w styl życia, choć ich popularność nie rośnie już tak skokowo, jak to miało miejsce w latach 2005 i 2006.  Inaczej jest z cappuccino. Po trzech trudnych latach, rok bieżący przynosi dynamikę; około 3% ilościowo. Na rynku dominuje Mokate Cappuccino, ze swoim udziałem ponad 80% według wartości.

 

Katarzyna Mokrysz: Wraca „moda na cappuccino"; coraz więcej konsumentów postrzega ten napój jako elegancki i mniej kofeinowy. Według danych za marzec/kwiecień br. sprzedaż cappuccino „instant" (według wartości) wzrosła o blisko 11% wobec analogicznego okresu roku ubiegłego. Mokate, jako absolutny lider czuje się odpowiedzialne za tę kategorię i będzie nadal budować jej „przyjazny, relaksujący" wizerunek.

 

Czy Mokate będzie inwestować w te kategorie?

 

Adam Mokrysz: Mokate w dalszym ciągu będzie powiększać ofertę. Zamierzamy pozostać w czołówce innowatorów i wyróżniać się nowymi technologiami i wysoką jakością. To oczywiście oznacza kontynuowanie inwestycji. Główny producent kaw rozpuszczalnych i cappuccino w grupie Mokate, czyli nasza spółka w Żorach -  poszerzyła ostatnio teren o 3,5 hektara. Zakupu tego dokonano z myślą o planach na najbliższe dwa lata, kiedy to zamierzamy zainwestować kilkadziesiąt milionów złotych. To naturalnie wstępne oszacowania.

 

Dziękuję za rozmowę

 

Tomasz Masal

tagi: MOKATE , mokate kawa , kawa , rynek kawy , cappuccino , kawa mrożona , herbaty Mokate ,