Kategorie produktów

Jednorazówki

Czwartek, 17 lipca 2008 HURT & DETAL Nr 7 (29) / 2008
Latem chętnie bierzemy udział w imprezach organizowanych na świeżym powietrzu. Wtedy też chętnie sięgamy po naczynia jednorazowe. Jak wygląda rynek artykułów gospodarstwa domowego do jednorazowego użytku w Polsce?

Wraz z ogólnym rozwojem gospodarczym, a tym samym wzrostem płac połączonym z przyśpieszeniem tempa życia, klienci skłonni są wydawać większe sumy na artykuły gospodarstwa domowego do jednorazowego użytku. Wiąże się to również z rozwijającą się modą na celebrowanie wszelkiego rodzaju świąt i imprez, takich jak spotkania grillowe, Halloween, czy kinderbale - gdzie produkty takie są idealnym, czasem wręcz niezbędnym dodatkiem.

 

„Zmiany zachodzące na tym rynku przedstawiają się bardzo obiecująco. Tendencja wzrostowa w sprzedaży większości artykułów gospodarstwa domowego do jednorazowego użytku obserwowana w ubiegłych latach rodzi nadzieje na dalszy wzrost. Społeczeństwo jest coraz bardziej otwarte na ten segment" - twierdzi Jolanta Rittau, kierownik działu marketingu firmy ARPEX.

 

Z kolei Juliusz Żuławski, specjalista ds. rozwoju produktu Stella Pack S.A. wyjaśnia, że rynek ten czekają spore zmiany. Wpłynie na to coraz większa świadomość ekologiczna Polaków, która przyczynia się do zmiany ich zachowań w zakresie takich produktów, jak reklamówki czy worki na śmieci. Można przypuszczać, że tendencja ta będzie w najbliższym czasie odczuwalna także w zakresie produktów jednorazowych dla gospodarstw domowych.

 

Kolorowo i okazjonalnie

 

Kiedyś segment artykułów do jednorazowego użytku obejmował przede wszystkim artykuły z tzw. linii białej, czyli klasyczne, pozbawione nadruku, a tym samym walorów dekoracyjnych talerzyki, tacki, kubki czy sztućce jednorazowe wykorzystywane głównie do grillowania. Od jakiegoś czasu jednak na rynku pojawiają się coraz to nowe linie artykułów licencjonowanych.

 

„Artykuły te stanowią dużą część asortymentu naszej firmy. Są to tzw. artykuły licencjonowane z wizerunkami znanymi każdemu dziecku postaciami z bajek, takich jak Kubuś Puchatek, Myszka Miki, Witch oraz niedawno wprowadzona linia Hannah Montana. Ważne jest więc zauważenie roli tej części rynku artykułów gospodarstwa domowego do jednorazowego użytku, którego grupą docelową są dzieci. Powszechność imprez organizowanych dla dzieci zdaje się być coraz większa. Produkty z wizerunkami ulubionych postaci z bajek zaczarują i umilą każdą imprezę dla dzieci" - mówi Jolanta Rittau z firmy ARPEX.

 

Dodaje, że najbardziej popularną grupą towarów w asortymencie tej firmy, nie licząc artykułów sezonowych, jest oferta całoroczna - party. W ofercie tej największym zainteresowaniem cieszy się linia białych jednorazówek oraz linia artykułów licencjonowanych z Kubusiem Puchatkiem, Myszką Miki, Witch oraz wieloma innymi popularnymi postaciami z bajek. Dużym zainteresowaniem wśród asortymentu ARPEX cieszą się również artykuły party, takie jak rurki, mieszadełka, balony, girlandy papierowe, fontanny tortowe oraz różnego rodzaju dekoracje okazjonalne, które z sukcesem udekorują każdą, nawet najbardziej elegancką imprezę. 

 

Z kolei produkty jednorazowe oferowane przez Stella Pack S.A. są skupione w ramach linii Picnic, obejmującej swym asortymentem produkty niezbędne do urządzenia imprezy na wolnym powietrzu. Znajdziemy wśród nich zarówno plastikowe sztućce, plastikowe i papierowe naczynia, jak również tacki i zapalacze do grilla czy patyki do szaszłyków.

 

„Największym zainteresowaniem konsumentów cieszą się, co oczywiste, produkty podstawowe, takie jak: kubki do napojów zimnych i gorących, sztućce, talerze czy tacki do grilla. Zauważalny jest przy tym wzrost popularności produktów, które do niedawna postrzegane były, również przez nas, jako produkty niszowe. Mam tu na myśli dostępne w naszej ofercie szklaneczki, kieliszki czy zapalacze do grilla. Właśnie dlatego nie poprzestajemy w wysiłkach mających na celu uzupełnienie naszej oferty poprzez wprowadzanie do niej nowych produktów komplementarnych" - mówi Juliusz Żuławski z firmy Stella Pack. W tym sezonie do oferty Picnic dołączyły serwetki papierowe oraz worki na śmieci. 

 

Bogacenie się społeczeństwa sprawia, że konsumenci nie zastanawiają się czy przyda im się folia aluminiowa, ściereczki czy dobre worki na śmieci. To już żaden luksus. Te produkty po prostu muszą w domu być i muszą spełniać swoje zadanie.

„Największą dynamikę i największy udział w naszej sprzedaży mają worki na śmieci. Segment ten w ostatnim roku wzrósł o ok. 20% i stanowi połowę wartości całej kategorii, do której należą wszelkie folie, woreczki, torebki i papiery śniadaniowe. Zauważalne było zwiększenie zainteresowania workami droższymi o lepszej jakości (takimi jak Paclan) a zmniejszenie zainteresowania produktami ekonomicznymi" - mówi Maciej Łojewski kierownik marketingu na Europę Wschodnią CeDo sp. z o.o.

 

Dla każdego coś wygodnego

 

Podsumowując należy dodać, że skłonność Polaków do sięgania po artykuły jednorazowe zdecydowanie rośnie. Coraz większa liczba konsumentów może pozwolić sobie na wygodę, jaka wiąże się z korzystaniem z  tych produktów. Zdaniem Juliusza Żuławskiego, tendencji tej nie osłabia nawet zmiana świadomości ekologicznej społeczeństwa polskiego, wprost przeciwnie, należy upatrywać w niej bodźca mobilizującego producentów do wprowadzania nowych, innowacyjnych produktów poszerzających i uzupełniających czy też zastępujących dotychczasową ofertę.

Nasze życie nabiera tempa, więc produkty jednorazowego użytku ułatwiają nam życie i kupujemy ich coraz więcej. Nie bez znaczenia jest także kwestia bezpieczeństwa w użytkowaniu artykułów z segmentu jednorazówek. Dotyczy to głównie dzieci. Rodzice dbając o swoje pociechy coraz chętniej kupują talerze, kubki czy sztućce jednorazowego użytku. Oferta w tym segmencie jest obecnie tym atrakcyjniejsza, że z myślą o dzieciach, produkty są kolorowe, ozdobione postaciami z bajek, a więc atrakcyjne dla dzieci.

tagi: naczynia jednorazowe , sztucce plastikowe , naczynia plastikowe ,