Wiadomości

41% Polaków planuje kupić żywność na Święta w Internecie

Środa, 24 listopada 2021
85% Polaków zamawia produkty spożywcze w sieci, a 41% planuje w ten sposób kupić żywność na Święta.[1] Nie oznacza to jednak, że tradycyjne zakupy przechodzą kryzys - prognozy wskazują raczej na upowszechnienie się w przyszłości modelu hybrydowego, w którym kanał online płynnie łączy się ze stacjonarnym i go uzupełnia.
Aby zrozumieć, jak zmieniły się zwyczaje związane z zakupami spożywczymi, PayPal zlecił zbadanie tego zjawiska w 12 państwach Europy, w tym również w Polsce. Wyniki badania przeprowadzonego w połowie września dla PayPal przez Maru/Matchbox, pokazują, że zakupy żywności online wyraźnie zyskały na znaczeniu. Już ponad 8 na 10 polskich konsumentów twierdzi, że kupowało takie artykuły w internecie, a 27% korzystało przy tym z usług płatności internetowych, m.in. dostarczanych przez PayPal. Mimo to, jeśli chodzi o świeże produkty, konsumenci nadal przejawiają spory apetyt na zakupy w tradycyjnych sieciach stacjonarnych, chętnie widzą też opcję odbioru osobistego w sklepie.

Wygoda i oszczędność czasu - główne zalety zakupów online

Gdy mowa o zakupach spożywczych, wygoda i łatwość obsługi okazują się dla Polaków kluczowe. Potwierdza to 72% konsumentów, którzy przyznają, że główną motywacją do ich dokonywania w sieci jest oszczędność czasu. Dzisiejsze rosnące tempo życia powoduje, że miejsca na obowiązki domowe pozostaje coraz mniej. Opcja dostawy produktów pod drzwi jest w tej sytuacji bardzo wygodnym i efektywnym czasowo rozwiązaniem.

Oszczędność czasu to jeden z kluczowych powodów, dla których aż 4 na 10 polskich respondentów przynajmniej część artykułów żywnościowych na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia kupi w sieci. Przedświąteczne zakupy zawsze były jednym z najlepszych okresów sprzedażowych w sklepach stacjonarnych, a obecnie widzimy, że znaczna część tego ruchu przenosi się do świata wirtualnego, również w przypadku zakupów spożywczych. Coraz więcej konsumentów przyzwyczaja się do zakupów online i można przyjąć, że ten trend w nadchodzących latach będzie nadal się rozwijał - mówi Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Szanse i wyzwania

Kanały online i offline w świecie handlu wzajemnie się uzupełniają. Z ostatniego badania PayPal wynika, że takie hybrydowe podejście jest szczególnie widoczne w przypadku kupowania produktów świeżych i nietrwałych. Potwierdzają to dane: choć liczba Polaków korzystających z zakupów spożywczych w sieci jest imponująca, tylko 7% z nich decydowało się nabyć tam świeże produkty. Co ciekawe, w Wielkiej Brytanii ponad cztery razy więcej respondentów (31%) kupowało owoce i warzywa online, co sugeruje, że obawy przed zamawianiem świeżej żywności są tam mniejsze.  

Z drugiej strony, wielu polskich konsumentów dostrzega zalety zakupów w internecie, jeśli chodzi o szerszy dostęp do różnorodnych produktów z kategorii zdrowej żywności. 73% respondentów uważa, że kupowanie produktów spożywczych w sieci pozwala im wybierać ,,produkty zrównoważone i przyjazne dla środowiska’’, a 55% twierdzi, że daje im to możliwość szerszego wyboru żywności ekologicznej.

Nowa jakość bezpieczeństwa

Na zmiany zachowań konsumentów w kwestii wyboru między sklepami stacjonarnymi a online wpłynęła m.in. pandemia COVID-19. Wiązało się to z kwestią osobistego bezpieczeństwa kupujących, której postrzeganie bardzo się zmieniło od ubiegłego, „pandemicznego” roku. Zeszłoroczne badanie KPMG ,,Nowa rzeczywistość. Konsument w dobie COVID-19’’[2] pokazało, że troska o bezpieczeństwo podczas zakupów nabrała w ostatnim czasie istotnego znaczenia – w Polsce wskazało ją o 58% konsumentów więcej, niż przed pandemią. Takie podejście widać również w wynikach badania PayPal. Dziś już 46% respondentów uważa, że także w przyszłości nie będzie się czuło komfortowo, robiąc zakupy w tłumie ludzi.

Przyszłość zakupów hybrydowych

Zmiana naszych zwyczajów zakupowych wydaje się trwała. Obecnie klienci płynnie przechodzą między opcjami zakupów w Internecie, w sklepie tradycyjnym czy usłudze ,,click-and-collect”. Trend hybrydowych zakupów spożywczych, napędzany przez potrzebę bezpieczeństwa, wygodę i wyznawane przez konsumentów wartości, dzięki pandemii zyskał szansę na dynamiczny rozwój. Według prognoz, prędko się to nie zmieni. W parze z nim idzie upowszechnienie nowoczesnych metod płatności. W Polsce po pandemii aż 59% badanych częściej korzystało z płatności online, takich jak PayPal, a 40% stwierdziło, że nie czuje się teraz komfortowo używając gotówki lub dotykając klawiatury w celu wpisania kodu PIN. To, co na początku wynikało z konieczności, dziś jest już pełnoprawną częścią codziennych nawyków zakupowych Polaków.

Hybrydowa przyszłość zakupów jest fascynującym zjawiskiem. Ten model oznacza, że kupujący mogą płacić za produkty i odbierać je w dowolny sposób, gdziekolwiek chcą - mówi Efi Dahan. I dodaje: Nasze ogólnoeuropejskie badanie pokazuje, jak zmieniło się nastawienie w ciągu ostatnich dwóch lat: konsumenci chcą robić zakupy w wielu formatach online, jak również w realu, a naszym celem jest zapewnienie im wygodnej, bezpiecznej i szybkiej metody płatności.



[1]  Wszystkie dane cytowane w niniejszej informacji, o ile nie zaznaczono inaczej, pochodzą z badania "Trendy w branży zakupów spożywczych online i dostaw żywności w Wielkiej Brytanii i UE", przeprowadzonego na zlecenie PayPal przez Maru/Matchbox w dniach 6-13 września 2021 r. wśród 1000 uczestników w Polsce, będących osobami podejmującymi decyzje w gospodarstwach domowych.
[2]  KPMG “Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa”, wrzesień 2020


tagi: produkty spożywcze , Święta , internet , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy ,