BAKALLAND to najsilniejsza marka bakalii na rynku polskim, ciesząca się pozycją lidera z dużym udziałem rynkowym (24%) - posiada aż 85% rozpoznawalności. BAKALLAND to także v-ce lider rynku bakalii na Ukrainie. Produkty BAKALLAND to gwarancja najwyższej jakości i szerokiego wyboru. W bogatym i różnorodnym portfolio marki znajdują się: suszone owoce, kolekcje różnego rodzaju orzechów, ziarna i pestki, gotowe mieszanki bakalii, masy do ciast i owoce w puszkach. Szukając ojca tego spektakularnego sukcesu, trudno by wskazać na jedną osobę, choć upór młodego i zdeterminowanego zarządu jak i ambitnych pracowników, pod wodzą głównego akcjonariusza i prezesa firmy - Mariana Owerko - jest znany nie tylko wśród partnerów spółki.
Historia firmy sięga 1991 roku, kiedy trzej przyjaciele ze studiów (wśród nich obecny Prezes BAKALLAND - Marian Owerko i v-ce Prezes Artur Ungier) otworzyli firmę UNO Tradex, zajmującą się sprzedażą świeżych owoców i warzyw. Nikt wtedy nie przypuszczał, że za kilka lat z tej małej firmy - mającej swoją siedzibę, produkcję i magazyn w 37-metrowej kawalerce - wyrośnie tak sprawne, nowoczesne przedsiębiorstwo.
Z roku na rok firma rozrastała się i umacniała swoją pozycję. Jej celem stało się osiągnięcie pozycji lidera jakościowego i udziałowego w wybranych kategoriach spożywczych: Stopniowe przejęcia i połączenia z takimi firmami jak Milpo i Fresco (lata 1995-99), Bakal Nuss, Hordgal , Solger, Komosa i Polgrunt (lata 2006-07) rozszerzyły asortyment o nowe produkty w segmencie bakalii oraz o kategorię zdrowej żywności.
W 2006 roku Spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych. Strategia rozwoju BAKALLAND S.A zakładała wtedy, iż Emitent do czerwca 2011 roku umocni pozycję wiodącego gracza w wybranych segmentach rynku suchej żywności w Polsce i stanie się liderem w Europie Środkowo-Wschodniej w zakresie sprzedaży bakalii o obrotach skonsolidowanych na poziomie 250 - 300 mln zł. I można śmiało stwierdzić, że Spółka swoje cele realizuje. Po wejściu na giełdę Bakalland kupił kilka podmiotów zarówno z branży bakaliowej (Bakal Nuss, Komosa, Hordgal) jak i branży zdrowej i suchej żywności (Solger, Polgrunt i Polski Błonnik).
Zakład produkcyjny w Janowie Podlaskim to oczko w głowie Zarządu spółki. Zaplanowane i konsekwentnie realizowane prace modernizacyjne zakładu objęły m.in. rozbudowę produkcji, magazynu logistycznego i utworzenie nowoczesnego laboratorium. Plan - usprawnienie załadunku i rozładunku oraz znaczne powiększenie powierzchni produkcyjnej - został zrealizowany. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyznała na ten cel prawie 8 mln złotych (40% wartości inwestycji) dotacji ze środków z Europejskiego Funduszu Rolnego. Przyznana kwota, która pozwoli między innymi na prawie dwukrotne zwiększenie mocy produkcyjnych firmy, jest jedną z najwyższych w Polsce. Liczby mówią same za siebie:
2008
2009 możliwości
miesięczna sprzedaż suszonych owoców i orzechów
200 ciężarówek
350 ciężarówek
możliwości logistyczne rozładunków/ załadunków w czasie jednej doby
40 ciężarówek
80 ciężarówek
produkcja opakowań konsumenckich w ciągu roku
50 mln
90 mln
możliwości konfekcjonowania masy surowca w ciągu jednej zmiany produkcyjnej
70 ton
150 ton
produkcja opakowań detalicznych w ciągu jednej zmiany produkcyjnej
243 tys.
380 tys.
powierzchnia obiektu przed rozbudową
3500 m²
9000 m²
W 2009 roku zakończył się również proces modernizacji zakładu produkcyjnego w Osinie k/Bełchatowa. Od marca 2007r. trwały tam działania dostosowujące standard tej fabryki do wysokich, europejskich wymogów.
Historia sukcesu spółki BAKALLAND jest dowodem na to, że konsekwentna realizacja przyjętych założeń, rozsądek i przemyślane decyzje biznesowe zwracają się po wielokroć. Nowoczesność w zarządzaniu i przewidywaniu rynku oraz młody zespół to jeden z kluczy do sukcesu.
Wszystko to idealnie obrazują wyniki sprzedażowe. Tylko w okresie 2003 - 2009 firma sprzedała produktów o łącznej wartości 1 000 000 000 zł i dostarczyła 400 000 000 mln opakowań - to prawie 200 000 000 kg asortymentu, który zmieściłby się do 11 000 000 kontenerów a palety wypełniłyby 14 000 000. tirów.
Patrząc na dotychczasowe osiągnięcia spółki BAKALLAND i jej stały rozwój, można zakładać, że następne lata działania firmy na rynku żywności w Polsce, zaowocują kolejnymi inwestycjami, zapowiadaną przez Prezesa Owerko konsolidacją rynku i imponującymi osiągnięciami. Tym bardziej, że Zarząd BAKALLAND S.A. jest zdania, iż prawdziwe wyzwania i naprawdę duży rozwój stoją dopiero przed spółką.
BAKALLAND śpiewająco zdał egzamin dojrzałości przed spółką nowe i ambitne cele.
(Maja Święcka)
tagi: Bakalland ,
W kwietniu br. ceny w sklepach poszły rdr. w górę średnio o...
Wiosna 2024r. to dla WSP „Społem” czas zmian personalnych...
Federacja Konsumentów i Związek Polskich Przetwórców Mleka...
Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z...
Sprawdź kod PKD swojej działalności i otrzymaj dofinansowanie...
Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy...
Zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna...
Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów, w...