Wiadomości

BAKALLAND świętuje pełnoletniość

Wtorek, 02 marca 2010
BAKALLAND S.A., polska firma, będąca obecnie liderem rynku bakalii nie tylko w Polsce, ale również w Środkowej Europie, swoje pierwsze kroki stawiała  osiemnaście lat temu. Dzisiaj BAKALLAND to spółka notowana na Giełdzie papierów Wartościowych, wiodący producent bakalii i właściciel najnowocześniejszego w Europie zakładu produkcyjnego w Janowie Podlaskim.

BAKALLAND to najsilniejsza marka bakalii na rynku polskim, ciesząca się pozycją lidera z dużym udziałem rynkowym (24%) - posiada aż 85% rozpoznawalności. BAKALLAND to także v-ce lider rynku bakalii na Ukrainie. Produkty BAKALLAND to gwarancja najwyższej jakości i szerokiego wyboru.  W bogatym i różnorodnym portfolio marki znajdują się: suszone owoce, kolekcje różnego rodzaju orzechów, ziarna i pestki, gotowe mieszanki bakalii,  masy do ciast i owoce w puszkach. Szukając ojca tego spektakularnego sukcesu, trudno by wskazać na jedną osobę, choć upór młodego i zdeterminowanego zarządu jak i ambitnych pracowników, pod wodzą głównego akcjonariusza i prezesa firmy - Mariana Owerko - jest znany nie tylko wśród partnerów spółki.

Historia firmy sięga 1991 roku, kiedy trzej przyjaciele ze studiów (wśród nich obecny Prezes BAKALLAND - Marian Owerko i v-ce Prezes Artur Ungier) otworzyli firmę UNO Tradex, zajmującą się sprzedażą świeżych owoców i warzyw. Nikt wtedy nie przypuszczał, że za kilka lat z tej małej firmy - mającej swoją siedzibę, produkcję i magazyn w 37-metrowej kawalerce - wyrośnie tak sprawne, nowoczesne przedsiębiorstwo. 

Z roku na rok firma rozrastała się i umacniała swoją pozycję. Jej celem stało się osiągnięcie pozycji lidera jakościowego i udziałowego w wybranych kategoriach spożywczych: Stopniowe przejęcia i połączenia z takimi firmami jak Milpo i Fresco (lata 1995-99), Bakal Nuss, Hordgal , Solger, Komosa  i Polgrunt (lata 2006-07) rozszerzyły asortyment o nowe produkty w segmencie bakalii oraz o kategorię zdrowej żywności.

W 2006 roku Spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych. Strategia rozwoju BAKALLAND S.A zakładała wtedy, iż Emitent do czerwca 2011 roku umocni pozycję wiodącego gracza w wybranych segmentach rynku suchej żywności w Polsce i stanie się liderem w Europie Środkowo-Wschodniej w zakresie sprzedaży bakalii o obrotach skonsolidowanych na poziomie 250 - 300 mln zł. I można śmiało stwierdzić, że Spółka swoje cele realizuje. Po wejściu na giełdę Bakalland kupił kilka podmiotów zarówno z branży bakaliowej (Bakal Nuss, Komosa, Hordgal) jak i branży zdrowej i suchej żywności (Solger, Polgrunt i Polski Błonnik).

Zakład produkcyjny w Janowie Podlaskim to oczko w głowie Zarządu spółki. Zaplanowane i konsekwentnie realizowane prace modernizacyjne zakładu objęły m.in. rozbudowę produkcji, magazynu logistycznego  i utworzenie nowoczesnego laboratorium. Plan - usprawnienie załadunku i rozładunku oraz znaczne powiększenie powierzchni produkcyjnej - został zrealizowany. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyznała na ten cel prawie 8  mln złotych (40% wartości inwestycji) dotacji ze środków z Europejskiego Funduszu Rolnego. Przyznana kwota, która pozwoli między innymi na prawie dwukrotne zwiększenie mocy produkcyjnych firmy, jest jedną z najwyższych w Polsce. Liczby mówią same za siebie:

2008

2009 możliwości

miesięczna sprzedaż suszonych owoców i orzechów

200 ciężarówek

350 ciężarówek

możliwości logistyczne rozładunków/ załadunków w czasie jednej doby

40 ciężarówek

80 ciężarówek

produkcja opakowań konsumenckich w ciągu roku

50 mln

90 mln

możliwości konfekcjonowania masy surowca w ciągu jednej zmiany produkcyjnej

70 ton

150 ton

produkcja opakowań detalicznych w ciągu jednej zmiany produkcyjnej

243 tys.

380 tys.

powierzchnia obiektu przed rozbudową

3500 m²

9000 m²

 

W 2009 roku zakończył się również proces modernizacji zakładu produkcyjnego w Osinie k/Bełchatowa. Od marca  2007r. trwały tam działania dostosowujące standard tej fabryki do wysokich, europejskich wymogów.

Historia sukcesu spółki BAKALLAND jest dowodem na to, że konsekwentna realizacja przyjętych założeń, rozsądek i przemyślane decyzje biznesowe zwracają się po wielokroć.  Nowoczesność w zarządzaniu i przewidywaniu rynku oraz młody zespół to jeden z kluczy do sukcesu.

Wszystko to idealnie obrazują wyniki sprzedażowe. Tylko w okresie 2003 - 2009 firma sprzedała produktów o łącznej wartości 1 000 000 000 zł i dostarczyła 400 000 000 mln opakowań - to prawie 200 000 000 kg asortymentu, który zmieściłby się do 11 000 000 kontenerów a palety wypełniłyby 14 000 000. tirów.

Patrząc na dotychczasowe osiągnięcia spółki BAKALLAND i jej stały rozwój,  można zakładać, że następne lata działania firmy na rynku żywności w Polsce, zaowocują kolejnymi inwestycjami, zapowiadaną przez Prezesa Owerko konsolidacją rynku i imponującymi osiągnięciami. Tym bardziej, że Zarząd BAKALLAND S.A. jest zdania, iż prawdziwe wyzwania i naprawdę duży rozwój stoją dopiero przed spółką.

BAKALLAND śpiewająco zdał egzamin dojrzałości przed spółką nowe i ambitne cele.

(Maja Święcka)

tagi: Bakalland ,