Kategorie produktów

Rynek ciastek

Poniedziałek, 19 marca 2007 HURT & DETAL Nr 3 (13) / 2007
Segment ciastek i wafli stanowi łącznie wartościowo blisko 30% polskiego rynku „confectionary” a wolumenowo ponad 38% tego rynku. Według danych ACNielsen (sierpień 2005-lipiec 2006) sprzedaż w tym segmencie w ujęciu wartościowym wyniosła ok. 1 mld 334 mln zł i wzrosła w porównaniu do poprzedniego okresu (sierpień 2004-lipiec 2005) o blisko 7%. Spadek odnotowały jedynie wafle impulsowe (-4,5%). Wolumen sprzedaży segmentu ciastek i wafli w w/w okresie wyniósł 77,6 tys. ton i wykazał wzrostu do okresu poprzedniego o blisko 14%.

Z danych statystycznych MEMRB wynika, że producenci ulokowali na rynku w roku 2006 produkty z segmentu obejmującego ciastka, wafle, markizy, pierniki, mieszanki, biszkopty i ciasta gotowe towary o wartości 1 mld 594 mln zł. Wolumenowo był to poziom 86 tys. ton tych słodyczy. Największy udział zarówno wartościowo, jak i wolumenowo stanowiły ciastka (odpowiednio 36,1% i 37,1%) i wafle (39,9% i 36,1%). Kolejne pozycje zajmują ciasta gotowe (9,3% i 8,7%), markizy (4,9% i 6,3%), biszkopty (4,7% i 5,3%), pierniki (4,5% i 5,5%) i mieszanki (0,5% i 1,0%).

Absolutnym liderem polskiego segmentu ciastek i wafli jest firma LU Polska z udziałem wartościowym w roku 2006 na poziomie 23,4% i wolumenowo 21,9%.
LU Polska jest obecna na polskim rynku od 1999 roku. Firma LU Polska powstała w wyniku połączenia dwóch firm: General Biscuits Polska i Delicja. LU Polska była od 1993 roku filią branży ciastek Grupy DANONE w Polsce. Nie posiadała tu żadnej fabryki, importując produkty takie jak Prince, Golden Wafers i Vitamilk.
Firma Delicja powstała w 1997 roku w wyniku podziału przez Pepsico Inc. dawnej firmy E. Wedel na odrębne spółki produkujące ciastka, wyroby czekoladowe, cukierki oraz słone przekąski. W roku 2001 Grupa DANONE przejęła od United Biscuits firmę ZPC „San” S.A., a rok później LU Polska zmieniła status prawny na spółkę akcyjną. W dwóch zakładach produkcyjnych - w Płońsku i Jarosławiu - powstają takie marki jak: Delicje, Pieguski, LU Petitki, Pierniczki Alpejskie, LU Łakotki, LU Holenderskie, czy LU Digestive.

Fabryki LU Polska reprezentują najwyższe standardy jakościowe, wyróżnia je wyjątkowa dbałość o bezpieczeństwo pracy, higienę produkcji i ochronę środowiska. Firma posiada certyfikaty ISO 9001 i ISO 14001 oraz osiąga najwyższe noty w audytach American Institute of Bakery - renomowanej instytucji, będącej wizytówką najlepszych firm produkujących żywność. W trosce o środowisko naturalne LU Polska współpracuje m.in. z firmą RekoPol, dzięki czemu opakowania noszą dobrze znany „zielony punkt”, który gwarantuje, że opakowania mogą być powtórnie przetwarzane.

Wiceliderem segmentu ciastek według danych MEMRB za rok 2006 w ujęciu wartościowym jest Jutrzenka/Goplana, posiadająca łączny udział wartościowy na poziomie 19,2% i wolumenowy 16,8%. Na trzecim miejscu jest zależna od Jutrzenki firma Kaliszanka z udziałem wartościowym 7,3% i wolumenowym 5,8%.
Kolejne miejsce zajmuje firma Bahlsen/Lajkonik (6,7% wartościowo i 7,5% wolumenowo).
Marki własne w tym segmencie słodyczy stanowią udział wartościowy na poziomie 5,0%, zaś wolumenowo 8,6%.

Ponad 38% obrotu w segmencie ciastek w roku 2006 przypada na pozostałe firmy, z których 2-procentowy udział przekroczyły: Olza/KJS (6,4%), Ferrero (3,1%), Chipita (2,8%), Wedel/Cadbury (2,5), Skawa (2,4) i Firma Cukiernicza Solidarność (2,0%).
Firma Cukiernicza Solidarność jest już od wielu lat producentem wyjątkowych, kruchych ciasteczek w kilkunastu smakach. Długoletnie doświadczenie w produkcji ciasteczek zapewnia doskonały smak i aromat oraz wysoką jakość produktu. W tym roku FC Solidarność wprowadziła na rynek kolejną nowość w tej kategorii – Ciasteczka Słodkie Emocje. Słodkie Emocje to wyjątkowy produkt, gdzie czekoladowy krem został zamknięty w waniliowym lub kakaowym ciasteczku.
Ogromnym powodzeniem wśród klientów cieszą się Ciasteczka Maślane oraz Ciasteczka Czekoladowe produkowane przez Firmę Cukierniczą Solidarność, których opakowania w tym roku na wiosnę zostaną ozdobione motywem pięknej zielonej trawy.
W ofercie FC Solidarność znajdziemy również Ciasteczka Wiśniowe, Ciasteczka Brzoskwiniowe, Cytrynowe, Korzenne, Kokosowe, Z cukrem. Konsumenci szczególnie dbający o linię, znajdą kruche, dietetyczne Ciasteczka bez cukru w dwóch smakach - kokosowym i maślanym. (TP)

Ciastka na Wielkanoc

Zbliżają się święta Wielkanocne, a więc okres, w którym ciastka i wafle cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Czy przygotowują Państwo specjalną ofertę na tegoroczne święta?

Co roku aktywnie uczestniczymy w obchodach świąt zarówno Wielkanocnych jak i Bożego Narodzenia. Staramy się towarzyszyć klientom i konsumentom na co dzień i od święta. W tym roku na Wielkanoc zaoferujemy produkty w opakowaniach świątecznych z grupy bombonier, pralin, czekolad oraz figurek dla dzieci. Ponadto wprowadzamy na rynek także dwie nowości w segmencie bombonier.

Które produkty są najczęściej wybierane przez konsumentów?

Na Święta Wielkanocne konsumenci chętnie kupują zarówno produkty nadające się na prezent czyli praliny, bombonierki i czekolady jak również inne wyroby w czekoladzie takie jak ciastka. W tym asortymencie produktem najchętniej wybieranym z portfolio Jutrzenki są ciastka Jeżyki. Swoją popularność zawdzięczają one doskonałej i wyjątkowej kompozycji kruchego herbatnika z karmelem i bakaliami, oblanego pyszną mleczną czekoladą. Dzięki swej unikalnej recepturze stale umacniają one swoją pozycję na rynku. Nie mniej chętnie konsumenci sięgają po Wafle Familijne. Wyróżniają się one praktycznym „rodzinnym” opakowaniem, chrupiącym wafelkiem oraz wybornymi nadzieniami w wielu wariantach smakowych. Warto tez zaznaczyć, że wrasta zainteresowanie produktami impulsowymi w małych, poręcznych opakowaniach, do których należą batoniki Grześki.

Czy sprzedaż ciastek i wafli odznacza się sezonowością?

Konsumenci chętnie sięgają po „coś słodkiego” niezależnie od sezonu. Rynek słodyczy nie należy więc do rynków odznaczających się wysoką sezonowością. Niemniej jednak można zaobserwować dynamikę wzrostu sprzedaży w okresach świątecznych. Wówczas klienci sklepów częściej sięgają po słodycze z grupy premium. Czekolady czy praliny doskonale nadają się na prezent. Szczególnie dobrze sprzedają się więc wówczas produkty, które otrzymują na czas świąt sezonowe, okazjonalne opakowania.

Dział Marketingu, Jutrzenka S.A.

W okresie wielkanocnym przygotowaliśmy wiele promocji konsumenckich. Nasze produkty znajdą się w najlepszych lokalizacjach dużych sklepów detalicznych. Przed świętami Wielkiej Nocy na rynku pojawi się również wiele naszych nowych produktów pod marką Krakuski, w tym produkty czekoladowane, takie jak Florianki oraz Serduszka w czekoladzie. Największym powodzeniem w ofercie Firmy Bahlsen cieszą się ciastka czekoladowane typu Maltanki oraz markizy np. HIT.
W głównej mierze sezonowośc dotyczy produktów czekoladowanych, które najlepiej sprzedają się w okresach świątecznych.

Kazimierz Marciniak, Dyr. Marketingu, Bahlsen Sweet Sp. z o.o.


tagi: ciastka,rynek ciastek ,