Kategorie produktów

Żywieniowe trendy 2021

Wtorek, 19 stycznia 2021 HURT & DETAL Nr 01/179. Styczeń 2021
Ubiegły rok był zaskoczeniem dla wszystkich. Wybuch pandemii koronawirusa znacznie wpłynął na otaczającą nas rzeczywistość, w tym na branżę handlową. Oczekiwania konsumentów zmieniły się z dnia na dzień, a producenci robią wszystko, by na nie odpowiadać. Co będzie szczególnie popularne w roku 2021?
Wiele zmieniło się od ubiegłego roku. Większość konsumentów znaczną część dnia, o ile nie cały, spędza obecnie w domu. Miejsca pracy, szkoły i uczelnie działają zdalnie. Jest o wiele więcej czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków i o wiele mniej okazji, by gdziekolwiek wyjść. Pandemia zmieniła nasze codziennie życie – jednak jak będzie się to przekładać na decyzje zakupowe?

Przede wszystkim – zdrowie

W zależności od wielu okoliczności, podczas podejmowania decyzji przy sklepowej półce, dla kupujących zazwyczaj najistotniejsze były zawsze dwa czynniki: cena i jakość. Dziś uległo to pewnej ewolucji. Konsumenci są w stanie wydać więcej na produkty, które pomogą im zwiększyć odporność.

„Pandemia wiele zmieniła w podejściu konsumentów do zakupów i… codziennego menu. Modele zachowań konsumenckich uległy znacznym modyfikacjom – trendy i prognozy na 2021 r. nie pozostają na tę rzeczywistość obojętne. W przyszłym roku w trendzie będzie żywność wzmacniająca odporność, produkty bogate w superfoods i sprzyjające poprawie zdrowia. Producenci chcący zwiększyć wolumen sprzedaży z pewnością skoncentrują się na rozszerzaniu portfolio tego typu produktów” – komentuje Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency.

Choć trend ten, a w szczególności rosnąca popularność superfoods, był już widoczny we wcześniejszych latach – dzisiaj przybiera na sile. Warto dodać, że wbrew pozorom superżywności nie trzeba szukać na drugim końcu świata. Siemię lniane (które można dodawać np. do koktajli czy sałatek), dynia (z której zarówno zrobimy zupę, jak i ciasto), jarmuż (apetyczny dodatek do dania głównego albo jako chrupiące, naturalne chipsy), żurawina (suszona, w formie konfitury a może soku?) czy miód – to tylko niektóre z polskich superfoods.

„Obietnice lepszego samopoczucia, sił witalnych i wzmocnionej odporności będą silnie obecne w przekazach marketingowych – firmy z sektora FMCG chcące aktywnie konkurować na rynku w 2021 muszą wziąć to pod uwagę. Konsumenci będą zwracać baczną uwagę na wszelkie produkty spożywcze, które mogą poprawić ich komfort i dobre samopoczucie” – dodaje Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency.

Pandemia koronawirusa i jej następstwa uświadomiły wielu ludziom, jak ważne jest ich zdrowie. Dlatego będą oni ograniczać produkty zawierające szkodliwe składniki, jak polepszacze smaku czy tłuszcze trans. Na sile przybiera trend czystej etykiety, jednak producenci powinni przy tym pamiętać, że liczy się nie tylko dobry skład produktu, ale i jego odpowiednia komunikacja. Umieszczenie stosownej informacji na opakowaniu produktu może znacznie przyczynić się do wzrostu rotacji.

Dla dobra planety

Każdy z nas może przyczynić się do ratowania świata. Naukowcy zgodnie twierdzą, że ograniczając produkty pochodzenia zwierzęcego w znaczny sposób zmniejszamy emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Coraz więcej osób przekonuje się do fleksitarianizmu, wegetarianizmu czy weganizmu. Nie tylko dla własnego zdrowia, ale i dobra planety.

„W nadchodzących miesiącach rozwijać będzie się również trend żywności wege/vegan. Firmy wprowadzają do swojej oferty roślinne zamienniki i odpowiedniki wielu tradycyjnych produktów mięsnych, które są chętnie kupowane nie tylko przez wegan i wegetarian. Dieta fleksitariańska, polegająca na elastycznym podejściu do spożycia mięsa i ograniczaniu go w diecie, jest coraz popularniejsza. Dlatego też wege/vegan przekąski, jogurty i inne roślinne produkty będą poszukiwane przez konsumentów – powinny więc zajmować na półce sklepowej coraz więcej miejsca” – komentuje Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency.

Warto pamiętać o tym, że przechodząc na dietę wegetariańską nie trzeba rezygnować z burgerów, kotletów czy kiełbasek. Zadbali o to producenci mięsa, którzy obecną ofertę produktową poszerzają o wege-mięso. Z soi, boczniaka, tofu – możliwości jest naprawdę wiele.

„Coraz więcej konsumentów decyduje się na ograniczenia mięsa w swojej diecie. Głównymi motorami tego trendu jest rosnąca potrzeba zdrowego odżywiania, coraz większe poczucie odpowiedzialności za środowisko oraz troska o dobrostan zwierząt. To dlatego po roślinne zamienniki mięsa sięgają już nie tylko weganie czy wegetarianie, ale także rosnąca w Polsce grupa osób ograniczających spożycie mięsa w swojej codziennej diecie. Według szacunków jest dziś ich w Polsce ok. 45% ” – mówi Marta Linowska, New Business Manager w Unilever. Na rynku, oprócz nowych produktów, pojawiają się nowe firmy. Warto trzymać rękę na pulsie i uzupełniać sklepowe półki o nowy, niedostępny wcześniej asortyment.

Jedenaste – nie marnować

Trendy zero i less waste to kolejne, którym warto poświęcić szczególną uwagę. Niemarnowanie żywności, planowanie zakupów, jadłodzielnie – to tylko niektóre sposoby na oszczędzanie pieniędzy i zasobów naszej planety. Warto zwrócić szczególną uwagę na pojawienie się aplikacji czy inicjatyw typu „Too good to go”, gdzie konsumenci mogą niemal za bezcen „ratować jedzenie”. Mowa jednak nie tylko o niemarnowaniu żywności, ale i zwracaniu większej uwagi na to, w co jest zapakowana.

„Konsumenci przebywający w 2020 r. na pracy zdalnej zorientowali się, jak wiele śmieci generują. Dlatego też prognozuje się wzmożone zainteresowanie produktami w opakowaniach biodegradowalnych, wielopakach czy formie, która zapewni ograniczanie zużycia plastiku i produkcji śmieci” – komentuje Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency.

W 2021 roku najbardziej istotne będą zdrowie i bezpieczeństwo. Nie bez znaczenia pozostaną trendy czystej etykiety, zero/less waste i ograniczania produktów pochodzenia zwierzęcego. Szczególną uwagę należy skierować na stworzenie oferty dla klienteli unikającej glutenu, laktozy i sztucznych składników. Warto poświęcić jej osobną półkę w swoim sklepie.

Małgorzata Duży
Redaktor




tagi: żywieniowe trendy , rynek spożywczy , produkty , sprzedaż , handel , konsument ,