Kategorie produktów

Na słodko przy kawie

Wtorek, 19 stycznia 2021 HURT & DETAL Nr 01/179. Styczeń 2021
Każdy zasługuje na odrobinę przyjemności. Począwszy od czekolad z dodatkami lub bez, poprzez kwaśne czy klasyczne żelki, a na chrupiących ciastkach skończywszy. Idealne w połączeniu z kawą czy herbatą – które słodycze są teraz na topie?
Niemal każdy z nas ma słabość do słodyczy. Nic w tym dziwnego, skoro na sklepowych półkach jest tak duży wybór produktów z tej obszernej kategorii. Z badania1 przeprowadzonego przez SWResearch dla ETi wynika, że polscy konsumenci kojarzą je przede wszystkim z przyjemnością, porównywalną do relaksu w ciągu dnia, przerwą na kawę czy spotkaniem z przyjaciółmi. Niemal 41% ankietowanych konsumuje słodycze kilka razy w tygodniu, a 23% wręcz nie wyobraża sobie dnia bez czegoś słodkiego. W tej grupie najliczniejsze są osoby od 25. do 34. roku życia, stanowiąc największy odsetek badanych, którzy codziennie sięgają po „małe co nieco”.

Badanie potwierdza, że konsumenci najczęściej sięgają po słodycze w wyniku impulsu – tak deklaruje 37% ankietowanych. Dobra przekąska służy również poprawie humoru (13%) lub ma pomóc w celebracji chwili tylko dla siebie (12%). Tylko co dziesiąta osoba (11%) postrzega słodycze jako poobiedni deser.

Jest taki dzień…

…gdy grzechem jest odmówić pączka. Tłusty Czwartek, który rozpoczyna ostatni tydzień karnawału to czas pączków, faworków i innych słodkości. Z nadzieniem o smaku różanym, czekoladą, a może adwokatem? Warto zaopatrzyć sklepowe półki w rozmaite smaki marmolad, dżemów i powideł tak, aby każdy znalazł dla siebie coś dobrego.

Co ciekawe, geneza tego święta sięga czasów pogaństwa. Jedzeniem tłustych potraw świętowano odejście zimy i nadejście wiosny. Oprócz organizowania przyjęć zakrapianych alkoholem, urządzano pochody mające przynieść szczęście i pomyślność. Z kolei w Małopolsce istniał zwyczaj nazywany „pomyjką”, gdzie każdy usługiwał każdemu przy stole. Niestety, do dzisiaj przetrwał jedynie zwyczaj spożywania słodkości. Choć może wydawać się to zaskakujące, pierwotnie pączki były faszerowane mięsem lub słoniną. Słodkie pączki pojawiły się w Polsce dopiero w XVI wieku, wyglądały jednak inaczej niż te, które znamy dzisiaj. Podczas przygotowywania w jednym ukrywano orzech – ten, kto natrafił na szczęśliwy pączek miał cieszyć się powodzeniem.

Z danych CMR wynika, że w okolicach Tłustego Czwartku znacznie wzrasta rotacja półproduktów do pieczenia, takich jak drożdże, cukier puder i aromaty. Oprócz tego większą popularnością cieszy się sprzedaż cukru pudru, którego używa się do ozdabiania pączków i faworków. Z danych CMR wynika, że dostępność tego produktu sięga 60%, a najpopularniejszym wariantem dostępnym na sklepowych półkach jest Diamant Cukier Puder 400 g. Oprócz tego, wyższą sprzedaż notuje także cukier wanilinowy i aromaty do ciast. Liderami na rynku dodatków do ciast są Dr. Oetker oraz Delecta. Najczęściej wybieranymi cukrami smakowymi są: Delecta Cukier Wanilinowy 30 g oraz wariant o mniejszej gramaturze – 16 g od marki Dr. Oetker. Z kolei w aromatach do ciast znaczącą przewagę w udziałach ma marka Delecta.

„Według danych CMR, w tygodniu z Tłustym Czwartkiem następuje wzrost wartości sprzedaży drożdży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. o ok. 60% w porównaniu do poziomu sprzedaży poza świętami. W 2020 roku klienci tych sklepów wydali na ten produkt o 3% mniej niż w roku ubiegłym. Drożdże możemy kupić w ok. 2/3 sklepów małego formatu do 300 mkw., a na półkach znajdziemy ok. 1-2 wariantów. Wśród czterech głównych marek drożdży tylko Lallemand i Lesaffre notują wyższe udziały w wartości sprzedaży w 2020 roku. Klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. najchętniej sięgają po Drożdże Domowe 100 g firmy Lallemand, za które zapłacimy ok. 1,20 zł” – dodaje Zofia Fedak, analityk danych CMR.

Faworki pojawiają się w sklepach małego formatu wyłącznie sezonowo, ich sprzedaż jest powiązana ściśle z Tłustym Czwartkiem. Liczba wariantów na sklepowych półkach jest stała i wynosi 1 SKU. Sprawa wygląda inaczej, gdy mowa o pączkach, które są w sprzedaży przez cały rok, choć sprzedawane są głównie w supermarketach. W ubiegłym roku klienci wydali na nie o ok. 74% więcej niż w Tłusty Czwartek w roku 2019. W 2020 zaobserwowano również wzrost asortymentu tej kategorii z około jednego wariantu do trzech.

W filiżance

Kawa czy herbata to nieodłączny element każdego deseru. Uzupełnia jego smak i sprawia, że nabieramy większej ochoty na słodycze. Według danych CMR kawy dostępne są niemal we wszystkich sklepach małego formatu. Najszerzej dostępne są kawy mielone, rozpuszczalne oraz wszelkiego rodzaju mixy kawowe. Kawa typu cappuccino była (w lutym ubiegłego roku) dostępna w 70% sklepów, a ziarnista – w 35%.

„W porównaniu do lutego w 2019 roku, klienci wydali na kawę trochę mniej niż w analogicznym okresie w roku 2020, za spadek ten głównie odpowiedzialne były kawy mielone. Ograniczyła go natomiast sprzedaż kaw ziarnistych oraz kaw cappuccino, które zanotowały wzrost wartości sprzedaży o prawie 20%. Jak podaje CMR, w trakcie zakupów w sklepie do 300 mkw. najczęściej wybierano kawy mielone oraz mixy kawowe, w lutym 2020 odpowiednio około 56% i 20% udziałów w liczbie transakcji z kawami” – dodaje Paula Sobol Mazur, analityk danych sprzedażowych z CMR.

W lutym 2020 roku największą popularnością cieszyły się wyroby Jacobs Douwe Egberts (przede wszystkim marki Prima i Jacobs) – udziały wartości sprzedaży sięgnęły 30%. O połowę niższe udziały posiadał Strauss Cafe Poland z główną marką MK Cafe Premium. Gdy mowa o kawach mielonych, liderem okazał się Jacobs Douwe Egberts, a w przypadku kaw rozpuszczalnych ustąpił on miejsce producentowi Nestlé, z marką Nescafe. Dla kaw ziarnistych niezaprzeczalnym liderem w wartości sprzedaży jest producent Luigi Lavazza.

Warto zainwestować zarówno w dobrą kawę, jak i szeroką półkę słodkości. Choć życie jest jak pudełko czekoladek i nigdy nie wiadomo, na co się natrafi, jedno jest pewne – popyt na słodycze nie spadnie. Należy jednak pamiętać o tym, by w ofercie sklepu znalazły się również opcje dla wegan, wegetarian i tych, którzy chcą odżywiać się zdrowo.

Małgorzata Duży
Redaktor





1 Dane zostały podane w oparciu o wyniki ankiety przeprowadzonej przez SWResearch dla ETi. Badanie zostało zrealizowane w dniach 8-13.05.2019 metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowych SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1007 ankiet z Polakami w wieku powyżej 18 lat.





tagi: kawa , słodycze , produkty spożywcze , sprzedaż , handel , konsument , przemysł spożywczy , FMCG ,