Kategorie produktów

Pupil na wakacjach

Środa, 15 lipca 2020 HURT & DETAL Nr 07/173. Lipiec 2020
Prawidłowe żywienie zwierząt jest bardzo istotne, jeśli chcemy dbać o zdrowie i samopoczucie naszych pupili. Co powinny zawierać kupowane przez nas karmy a czego unikać? Jakie pozycje są najchętniej wybierane przez klientów? Które marki rotują najlepiej?
Jak wynika z danych Kantar Public z roku 2017 – ponad połowa Polaków (52%) posiada w domu jakieś zwierzę. Właścicielami psów było 42% procent badanych, kotów – 26%, a ok. 5% ankietowanych opiekowało się innym stworzeniem. Dlatego należy zadbać o szeroką półkę karm dla czworonożnych pupili w sklepie. Warto pamiętać, że w związku z epidemią koronawirusa, Polacy częściej będą decydować się na urlop w granicach naszego kraju. Na takich wyjazdach zazwyczaj kupuje się nie tylko mokrą czy suchą karmę, ale i różnego rodzaju przysmaki.

Psy i koty należy przede wszystkim karmić z umiarem tak, aby nie doprowadzić do ich nadwagi. Zarówno przy wyborze karm suchych, jak i mokrych powinniśmy (tak jak w przypadku jedzenia dla ludzi) uważnie czytać etykiety, by zapewnić zdrowe pożywienie naszym pupilom.

Rynek kociej karmy

Jeżeli chodzi o karmę dla kotów, stanowczo poleca się, by karmić je przede wszystkim mokrymi wariantami. Koty są potomkami półpustynnych drapieżników, takich jak lwy czy pumy, które spożywając swoje ofiary uzupełniały jednocześnie zapotrzebowanie na wodę. Koty odczuwają mniejsze pragnienie, bardzo często nie piją tyle, ile faktycznie potrzebuje ich organizm. Dlatego tak istotne jest podawanie im mokrej karmy, co pomoże uniknąć wielu chorób, m.in. schorzeń układu moczowego. Koty powinny jadać karmę wysokobiałkową, najlepiej z nikłą ilością warzyw czy innych dodatków (w przeciwieństwie do ludzi, „mruczki” są mięsożercami). W składzie takiej karmy warto wystrzegać się zbóż, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz ziemniaków (czy innych roślin). Ponadto karma dobrej jakości nie powinna zawierać ulepszaczy smaku ani barwników.

Jak podaje CMR, w porównaniu do roku 2018, w 2019 wartość sprzedaży karmy suchej dla kotów zwiększyła się o około 17%. W placówkach małego formatu klienci najczęściej wybierają warianty suche, które stanowią ponad 70% udziałów w wolumenie sprzedaży kociej karmy.

„Liderem wśród producentów, odpowiadającym za ponad 45% wartości sprzedaży jest firma Mars (producent karmy Whiskas czy też Kitekat). Karma ta dostępna jest średnio w blisko 80% sklepów małego formatu mających w ofercie karmę dla kotów” – informuje dr Magdalena Wilgatek z CMR. Warto dodać, że duże znaczenie w tej kategorii miały produkty sprzedawane pod marką sieci lub dystrybutora – stanowiły blisko 30% wartości sprzedaży. Na trzecim miejscu uplasowało się Nestlé z markami: Purina, Felix, Gourmet oraz Purina Friskies. Klienci sklepów małoformatowych najchętniej wybierali karmy w opakowaniach 100 g oraz nieco większe – 400 g. W placówkach do 300 mkw. średnia liczba wariantów karm mokrych wynosi 8, a suchych zaledwie 3.

Rynek karm dla psów

Jeżeli chodzi o proporcje dla psiej diety, powinna ona zawierać od 30 do 50% tłuszczu, od 20 do 30% białka i węglowodany w przedziale 20-40%.

Karmy suche są bardziej kaloryczne i skoncentrowane niż warianty mokre. Taki typ karmy jest niewskazany dla pupili mających problemy z zębami i dziąsłami. Nieodpowiednio przechowywany pokarm może stracić swoje pierwotne właściwości, dlatego należy zadbać o to, by umieszczony w szczelnym pojemniku. Przy czytaniu etykiet należy pamiętać o tym, że składniki karmy zawsze są wymieniane w kolejności malejącej wagowo – pierwsze to te, których jest najwięcej. Najlepsza karma dla naszego pupila to ta, która jako dwa pierwsze składniki wymienia mięso. W składzie dobrego produktu nie powinny znajdować się polepszacze smaku oraz barwniki spożywcze. Potencjalnie rakotwórcze składniki to BHA, BHT oraz E324. Podczas wybierania karmy dla psów należy również unikać nadmiaru kukurydzy.

Karmy mokre są mniej kaloryczne, dlatego poleca się je właścicielom ras, które mają skłonności do tycia. Wybierając dobrą mokrą karmę dla psa należy kierować się tymi samymi regułami, co w przypadku karmy suchej.

Jak wynika z danych CMR – w roku 2019 (w porównaniu do roku poprzedniego) wartość sprzedaży żywności dla psów zwiększyła się o 8%. W placówkach małego formatu właściciele psów o wiele częściej sięgają po karmy mokre, które stanowią ponad 60% udziałów w wolumenie sprzedaży w kategorii. W ich przypadku największe znaczenie miały produkty sprzedawane pod marką sieci lub dystrybutora. Produkty marek własnych stanowią ponad połowę udziałów wolumenowych w sprzedaży psiej karmy – są dostępne w ponad 70% placówek do 300 mkw.

„Najwięcej udziałów w wartości sprzedaży skupia producent Mars – ponad 1/3. Marki tego właśnie lidera to Pedigree, Chappi oraz Frolic. Produkty Mars dostępne są w 80% placówek małego formatu sprzedających karmę dla psów. Wartym wspomnienia producentem jest również Dolina Noteci z markami Rafi oraz Dolina Noteci. W roku 2019 producent ten odpowiadał za ponad 8% wartości sprzedaży. Produkty te dostępne były w blisko 20% sklepów małoformatowych sprzedających karmę dla psów” – dodaje dr Wilgatek z CMR. Szeroką ofertę karm dla psów oferuje także Butcher’s Pet Care, producent wysokiej jakości karm zarówno mokrych, jak i suchych.

Kupujący w sklepach małoformatowych najchętniej sięgali po karmy w opakowaniach do 0,5 kg, a także małe warianty do 100 g. Największy wybór odnotowano dla karm mokrych – blisko 6 wariantów na półce, zaś dla karm suchych – około 4.

Dobre żywienie naszych pupili to podstawa, jeśli chcemy zapewnić im zdrowe i długie życie. Nachodzące wakacje to czas, gdy ludzie zabierają swoich czworonożnych przyjaciół na urlop i muszą zaopatrzyć się w pokarm dla nich, dlatego warto zadbać o szeroką półkę karm dla zwierząt.

Małgorzata Duży
Redaktor




tagi: zwierzęta, żywienie, sprzedaż, konsument,