Jakie wydarzenia ocenia Pani jako najważniejsze dla firmy Perła – Browary Lubelskie S.A. w aspekcie regionalnym, a jakie w aspekcie ogólnopolskim w roku 2006?
[G.Łojko] - To był wyjątkowy rok dla Perła - Browary Lubelskie S.A. Zbiegły się w nim dwie ważne rocznice świadczące o długoletniej tradycji, a co się z tym wiąże - historii naszej firmy. Browar w Lublinie przy ulicy Bernardyńskiej obchodził 160-tą rocznicę istnienia, a browar w Zwierzyńcu - jubileusz 200 lat.
Zwierzyniecki Browar należy do najstarszych browarów nie tylko w Polsce, ale i w Europie, dlatego nie dziwi fakt, iż o tym wydarzeniu było głośno zarówno w kręgach związanych z branżą piwowarską, jak i wśród wielbicieli zwierzynieckiego piwa w całej Polsce. Do Zwierzyńca przyjeżdżali liczni turyści pragnący zwiedzić browar i spróbować delikatnego, warzonego w otwartych kadziach piwa.
Kolejnym istotnym wydarzeniem dla naszej firmy było uzyskanie certyfikatu ISO 22000. Perła uzyskała ten certyfikat jako pierwsza firma w regionie oraz jako jeden z pierwszych browarów w Polsce. Uzyskanie akredytowanego certyfikatu w firmie Loyd’s Register Quality Assurance jest formalnym potwierdzeniem naszej troski o bezpieczeństwo zdrowotne konsumentów. System ISO jest doskonaleniem i rozwinięciem funkcjonującego w Browarach Lubelskich od 2002 r. systemu HACCP. Jest gwarancją wysokiej jakości naszych produktów, czego potwierdzeniem są liczne medale dla naszych marek zdobyte w konkursach branżowych i konsumenckich. Jesteśmy z tego bardzo dumni.
Perła jest bardzo aktywną firmą na Lubelszczyźnie. Czy wynika to z tradycji, czy też po prostu jest to dobry biznes?
- Niewątpliwie wspieranie wszelkiej aktywności w regionie lubelskim to tradycja Perły. Założyciele firmy - rodzina Vetterów byli znani ze swej działalności filantropijnej na Lubelszczyźnie. Obecnie aktywność firmy jako sponsora, przejawia się na różnych płaszczyznach życia kulturalnego i społecznego Lubelszczyzny. Firma bierze udział we wszelkich przedsięwzięciach kulturalnych związanych
z życiem miasta i regionu, takich jak: „Lato z kulturą” w Muszli Koncertowej, „Dni Lublina”, „Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu”. Ponadto Perła jest obecna jako sponsor, patron, współorganizator podczas licznych świąt i festynów odbywających się w naszym regionie. Sponsoruje wiele inicjatyw społecznych, konferencji naukowych, oraz przedsięwzięć kulturalnych. W 2006 roku mocno związaliśmy się z teatrami: Festiwal Teatrów Europy Środkowej „Sąsiedzi”, Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Konfrontacje Teatralne” oraz X Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca.
Perła sponsoruje szereg drużyn sportowych w regionie. Jest sponsorem I-ligowej drużyny piłki nożnej „GKS Górnik Łęczna”, III-ligowej drużyny „LKP Motor Lublin”, III-ligowej drużyny „Avia Świdnik”. Sponsoruje ponadto I-ligowy zespół żużlowy – „TŻ Lublin”, I-ligowy zespół koszykówki „Start Lublin”, I-ligową drużynę rugbistów „Budowlani” oraz ekstraklasę piłki ręcznej „Stowarzyszenie Piłki Ręcznej” (SPR). Dzięki sponsoringowi Perły, SPR zdobyło Puchar i Mistrzostwo Polski.
Perła pomaga również wielu mniejszym klubom sportowym, które dzięki jej finansowemu wsparciu mogą funkcjonować i rozwijać się.
Perła - Browary Lubelskie S.A. jest również bardzo blisko środowiska akademickiego w regionie. Co roku w roli sponsora głównego uczestniczy w najważniejszych dla studentów świętach, takich jak - Dni Kultury Studenckiej Kozienalia, Juwenalia, Feliniada oraz wspiera wiele mniejszych imprez i inicjatyw studenckich.
Dzięki temu, że bierzemy udział w takich wydarzeniach, należymy do nielicznych firm w Polsce, które są ściśle związane ze swoim regionem i współuczestniczą w jego rozwoju i promocji. Poczucie zaoferowania czegoś więcej Lubelszczyźnie, niż tylko wysokiej jakości produktów, daje nam ogromna radość i satysfakcję.
Zakrojona na tak dużą skalę działalność społeczna Perły, zapewne nie pozostaje bez zauważenia ze strony władz Lubelszczyzny?
- Za swą działalność na rzecz regionu otrzymaliśmy liczne nagrody i wyróżnienia, które świadczą o uznaniu w regionie. Najważniejsze z nich to: „Najlepszy Pracodawca Regionu Lubelskiego”, „Wojewódzki Lider Biznesu” czy „Ambasador Województwa Lubelskiego”.
Zdobyliśmy ponadto I miejsce w konkursie „Pracodawca Organizator Pracy Bezpiecznej” w grupie pracodawców zatrudniających powyżej 250 pracowników. Fakt, że nasze działania zostają doceniane, utwierdza w nas poczucie słuszności i potrzeby realizacji obranej strategii. Stanowi to dla nas dodatkową motywację do podejmowania kolejnych inicjatyw na rzecz wspierania Lubelszczyzny.
Rekordowa sprzedaż, nowe marki, wysoka jakość produktów…
W jaki sposób zalety piwa z Perły – Browarów Lubelskich S.A. zostały docenione przez konsumentów i branżę?
- Nasze produkty cieszą się nie tylko powodzeniem u klientów, ale zdobywają najwyższe laury podczas prestiżowych konkursów jakości piwa.
Przykładem może być zdobyty tytuł „Piwo roku” dla Perły Mocnej, cztery nagrody (dwa pierwsze miejsca, jedno drugie i jedno trzecie) w konsumenckim konkursie piw „Chmielaki Krasnostawskie”, czy też cztery nagrody (dwa pierwsze miejsca, jedno drugie i jedno trzecie) w Otwartym Konkursie Piw podczas Jesiennych Spotkań Browarników. Piwo Carmèll otrzymało ponadto prestiżowy „Medal Europejski” przyznawany przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej i Business Center Club.
Perła - Browary Lubelskie S.A. to firma przede wszystkim regionalna, jednak produkty dostępne są również poza granicami kraju, W których krajach świata dostępne jest piwo z lubelskiej Perły? Jaki jest udział eksportu?
- Od kilku lat Perła Chmielowa jest eksportowana do USA oraz Australii. Nasza marka Goolman Gold zdobywa również uznanie na zagranicznych rynkach. Udział eksportu w całej sprzedaży jest stosunkowo nieduży, ale ma znaczenie dla budowy wizerunku marki oraz browaru. Odczuwamy jednak coraz większe zainteresowanie naszymi produktami ze strony kontrahentów zagranicznych.
Jaki będzie dla branży piwowarskiej rok 2007?
Pod koniec 2006 roku bardzo wzrosły ceny słodu i chmielu. Niewątpliwie będzie miało to wpływ na sytuację w branży. Ponadto nie powinniśmy się raczej spodziewać tak dynamicznego wzrostu sprzedaży piwa, jak kilka lat temu. Nasycenie rynku będzie miało wpływ na zaostrzenie konkurencji. Musimy być przygotowani na rok pełen wyzwań.
Dziękujemy za rozmowę.
Rozmawiał: Tomasz Pańczyk
tagi: perła , lublin , zwierzyniec ,
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
W tym roku konsumenci, którzy chcą zrobić zakupy z okazji...
Inwestycja zasili produkcję kultowych marek, takich jak...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...