Kategorie produktów

Wolę Zozole - wywiad

Sobota, 20 stycznia 2007 HURT & DETAL - Nr 1 (11) / 2007
Rok 2006 był bardzo udany dla producenta słodyczy z Raciborza - firmy Mieszko S.A. Kolejna poprawa wyników finansowych, nowe produkty, ciągły rozwój marki Zozole - to tematy, o których rozmawiamy z Markiem Moczulskim - Prezesem Zarządu ZPC Mieszko S.A. oraz Bartoszem Niewiadomskim - Dyrektorem Marketingu.

Czy rok 2006 zakończył się dla firmy Mieszko sukcesem?

[M.Moczulski]
- Rok 2006 był rokiem dalszej poprawy sytuacji finansowej firmy. Jeszcze nie publikowaliśmy oficjalnych wyników, ale mogę powiedzieć, że jestem bardzo zadowolony. Mimo znacznych inwestycji
w marki, mimo niekorzystnych kursów walutowych (wzmocnienie złotówki – mniejsza marża na eksporcie), wynik za 2006 będzie dużo lepszy niż ten z roku 2005. Staliśmy się bardzo innowacyjną firmą: 35% obrotu stanowią nowe produkty i nie są to gwiazdy jednego sezonu. Wszystkie wprowadzane nowości odnoszą duży sukces rynkowy, np. bombonierka Amoretta, która pojawiła się na rynku pod koniec marca 2006 roku. Jest ona bardzo elegancka, o wysokiej jakości i w przystępnej cenie. Wprowadzając nowy produkt celujemy w pewne nisze, wypełniamy luki. Podobnie było przy wprowadzaniu bombonierki Cherrissimo. Wcześniej mieliśmy wiśnie w likierze, a oprócz tego ostatnio doszła do naszej oferty kolejna nowość - elegancka, dwuwarstwowa bombonierka „Cherrissimo”. W sprzedaży wiśni w likierze jesteśmy liderem (wynik za 11 m-cy 2006). Rozpoznawalność wspomagana marki Mieszko kształtuje się na poziomie ok. 65%. Jesteśmy z tego wyniku bardzo zadowoleni. Nowe bombonierki: Amoretta i Cherrissimo, postrzegane są jako nowoczesne i bardzo eleganckie.
Rzadko się zdarza aby nowość, szczególnie innowacyjna od razu znalazła się na pierwszym miejscu w sprzedaży danej firmy, a jednocześnie w pierwszej 10 wszystkich bombonierek w Polsce (dane bez ptasiego mleczka).
W 2006 roku poprawiliśmy nie tylko wyniki finansowe, ale również pozycję rynkową. Zazwyczaj, jeżeli firma poprawia sytuację rynkową, to musi się liczyć z gorszym wynikiem finansowym. Nam udało się odnieś sukces na obu płaszczyznach. Większy wzrost wartościowy niż ilościowy to nasz kolejny sukces.

Które kategorie produktów stanowią trzon sprzedaży firmy Mieszko?

[B.Niewiadomski]
- W wyrobach czekoladowych najlepiej sprzedają się: bombonierki i Michaszki, w karmelkach trzonem niewątpliwie są Zozole, które są na rynku numerem 1 wśród cukierków musujących.
W przypadku bombonierek pracujemy jeszcze nad rozpoznawalnością. Spontaniczna rozpoznawalność wynosi ok. 12%, a wspomagana - ponad 65%!

Porozmawiajmy o Zozolach – największym hicie ostatniego roku. Skąd wziął się pomysł na cukierki musujące? Czy firma Mieszko planuje podobny hit dla starszej grupy dzieci?

[M.Moczulski]
- Kategoria „cukierki musujące” istnieje od dawna. My tego nie wymyśliliśmy, my tylko je odpowiednio ubraliśmy. W 1999 roku nasza agencja reklamowa stworzyła super nazwę – łatwą do wymówienia, wpadającą w ucho. A już w 2004 roku Zozole stały się marką kultową i sukcesywnie ją umacniamy. To nie sam karmelek decyduje o sukcesie, ale atrakcyjność opakowania, ciekawe działania marketingowe promujące markę oraz niezwykłe postacie Zozoli. Bardzo ważne było też rozszerzenie tej kategorii o inne produkty, takie jak lizaki, gumy, żelki, kule „Boom Boom” – nasza zeszłoroczna nowość. Dzieciakom trzeba stwarzać ciągle okazje do obcowania nie tylko z cukierkami, ale też z innymi produktami, z którymi coś się dzieje w buzi (musują, strzelają, kolorują).

[B.Niewiadomski]
Nasza grupa docelowa w tym segmencie rośnie nie tylko ilościowo, ale również wiekowo. Zozole rosną razem z nimi. Aktualnie wprowadzamy Zozole dla młodzieży. Pojawią się nowe opakowania. Postacie na opakowaniach będą miały nowe gadżety, które są teraz bardzo „trendy”. Zozole dorastają: korzystają z ipodów, rolek, deski, discmana, laptopa. Muszą być bardziej nowoczesne, muszą być bliżej swojej grupy – dlatego też grają w piłkę, jeżdżą na rowerze, chodzą do szkoły. Strona www.zozole.pl skierowana jest także do starszych dzieci. Jest też bogatsza w informacje i powoli staje się najpopularniejszą stroną internetową na rynku adresowaną do młodszych i starszych dzieci. Znalazła się ona w pierwszej dziesiątce portali dziecięcych, odwiedza ją około miliona osób miesięcznie. Adresujemy ją do grupy: 8-12 lat.
Nowe postacie na opakowaniach pojawiły się od 1 stycznia 2007 roku. Temu wydarzeniu będzie towarzyszyć bardzo duża kampania reklamowa. Zozol będzie wypełniał czas poza szkołą, będzie obecny na szkolnych przerwach – będzie w każdym momencie życia dziecka.

[M.Moczulski]
Mało jest postaci „Ambasadorów” – Zozol jest taką postacią. Dzieci chętnie z nim rozmawiają wszędzie gdzie się pojawia, wyzwala pozytywne emocje.

Który smak Zozoli sprzedaje się najlepiej?

[B.Niewiadomski]
Pomarańczowo-cytrynowy i Cola wśród karmelków, a wśród napoi truskawka. W każdej kategorii są 2-3 wiodące smaki. Kolejnym hitem rynkowym są Zozole „Boom Boom” – musujące i strzelające w buzi kule w dwóch smakach: owocowym i czekoladowym. Od momentu wprowadzenia ich na rynek, nie nadążamy z ich produkcją. Przeprowadziliśmy sampling Zozoli „Boom Boom” z czasopismem dla dzieci „Kaczor Donald”, który w tym okresie zarejestrował najwyższy nakład w całym 2006 roku. Sampling był wspomagany w tym czasie kampanią telewizyjną.

Jakie nowości firmy Mieszko pojawiły się na rynku w ostatnim czasie a jakie pojawią się niebawem?

[M.Moczulski]
2006 rok minął pod znakiem Amoretty, Cherrissimo, pralin Delice, Zozoli “Boom Boom”.
Praliny Delice – to produkt świąteczny - bożonarodzeniowy. Niektóre produkty Mieszko będą wprowadzane sezonowo.
W najbliższym czasie pojawią się np. bombonierki walentynkowe, na święta wielkanocne itd. Przygotowane są już plany nowych produktów praktycznie na cały rok, ale nie możemy o nich mówić z dużym wyprzedzeniem. Mimo, że mamy wszystko prawnie zastrzeżone to i tak niektórzy producenci próbują nas naśladować. W 2007 roku podpiszemy kolejne umowy o współpracy z firmami zainteresowanymi licencją na nasz produkt.

Jak ocenia Pan efekty współpracy z firmą Lambertz Polonia ?

[M.Moczulski]
Pierniki firmy Lambertz to bardzo dobry produkt o przystępnej cenie, zaakceptowany przez konsumenta. Korzyść jest dla obu firm a nasz przedstawiciel handlowy może zaproponować szerszą ofertę, która nie jest dla produktów Mieszko konkurencyjna.

Jakie są główne plany na 2007r. – Kierunki rozwoju? Na co zostanie położony większy nacisk na rozwój rynku krajowego czy eksport?

[M.Moczulski]
Nasze plany wynikają z naszej pozycji rynkowej i naszego asortymentu. Chcemy docierać tam, gdzie są nisze, a nie walczyć ze wszystkimi naraz. Przykładem takich działań są omawiane bombonierki. Skoncentrujemy się głównie na działaniach w kraju, ponieważ my produkujemy w złotówkach, a sprzedajemy w euro czy dolarach i wtedy powinniśmy podnosić ceny, a to jest trudne. Reklamujemy nasze produkty głównie w Polsce, chociaż ostatnio reklama Zozoli emitowana była na Słowacji i w Czechach. Rok 2007 to również dalszy rozwój marki Mieszko. Mamy nadzieję że będzie to kolejny rok lepszy od poprzednich. Mamy znakomite produkty i wyśmienitych ludzi w marketingu i sprzedaży, w pozostałych pionach oczywiście również.
To musi być sukces.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zozole - Fakty

- Marka powstała w 1999 roku – cukierki Zozole
- Pierwsza marka musująca cukierków
- Marka nr 1 cukierków wśród dzieci
- Lider segmentu musującego
- Wprowadzenie pierwszego wariantu lizaków – 2004 rok
- Wprowadzenie żelków, gum i 2 dodatkowych wariantów lizaków – 2005 rok
- Wprowadzenie Zozoli Boom Boom – czekoladowe, strzelające kulki – 2006 rok
- Wprowadzenie napojów musujących Zozole – licencja – 2006 rok
- www.zozole.pl – jedna z czołowych polskich stron internetowych dla dzieci
- ok. 70 000 Zozoklubowiczów

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marka Zozole

- Zozole karmelki (luz, torebki) - Numer 1 wśród cukierków, najwyższa świadomość spontaniczna i wspomagana, lider cukierków musujących
- Zozole lizaki - druga najwyższa świadomość marki, druga marka względem udziałów na rynku
- Zozole żelki – trzecie najwyższe wskazanie marki przez konsumentów
- Zozole gumy - druga znana marka na rynku
- Zozole Boom Boom - innowacja w kategorii wyrobów czekoladowych
- Zozole napoje - wejście Zozoli w nową kategorię

tagi: mieszko , moczulski , niewiadomski , zozole ,