Kategorie produktów

Dania instant

Wtorek, 10 października 2006 HURT & DETAL - Nr 6 (8) / 2006
Sprzedają się dobrze zarówno kiedy jest ciepło, jak również kiedy jest aura jesienno zimowa. O czym mowa? O daniach instant, które przebojem zdobywają rynek. Nie dziwi, że Polacy chętnie sięgają po potrawy, które szybko i łatwo można przyrządzić, bo nasze życie jest coraz szybsze i coraz trudniej przygotować codziennie tradycyjny, domowy posiłek.

Do wyboru do koloru

Oferta dań instant jest bardzo bogata. W Polsce znaleźć można ponad 60 produktów z tego segmentu, jednakże 21 z nich odpowiada za ponad 80% wartości sprzedaży – ocenia Anita Stec z Unilevera.

Tego typu produkty stosunkowo lepiej sprzedają się w handlu nowoczesnym, niemniej w ubiegłym roku osiągnęły dobre wyniki sprzedaży również w małych i średnich placówkach handlu tradycyjnego.
Liderem na rynku dań instant jest Knorr Gorący Kubek, który odpowiada za ponad 45% wartości sprzedaży tej kategorii na rynku i notuje wzrost. Winiary Danie w 5 Minut posiada ponad 26% udziałów, niemniej rok do roku notuje spadek wartości sprzedaży. Kim Lan - oferujący głównie zupy - odpowiada za 13% wartości sprzedaży lecz również notuje spadki. Najlepiej sprzedające się produkty z tego segmentu to: Knorr Gorący Kubek puree ziemniaczane z boczkiem i cebulką, Knorr Gorący Kubek makaron z sosem bolońskim, oraz WINIARY Danie w 5 minut STOP spaghetti po bolońsku – informuje przedstawicielka Unilivera.

Dania instant to w całej kategorii kulinarnej (sosy, buliony, zupy, przyprawy, majonezy, keczupy, dressingi, snacki) mały segment (odpowiada za ponad 1% wartości kategorii). Notuje on od kilku lat niewielki spadek wartości sprzedaży. Zdaniem przedstawicielki Unilivera, zainteresowanie tymi produktami zwiększa się w okresach wakacyjnych, kiedy to często zabierane są w podróż, na wakacje, biwaki, obozy. „Warto posiadać produkty z tej kategorii w ofercie sklepu, jednak z uwagi na jej lekkie spadki oraz stosunkowo mały udział w całości kulinariów powinno się mieć na półce najlepsze marki i najszybciej rotujące produkty.

W ofercie Knorra znajdziemy na przykład 6 wariantów dań w kubkach. Najbardziej popularne to Puree z cebulką i boczkiem oraz makaron z sosem bolońskim. Dostępne są również makaron z sosem grzybowym, gulaszowym, myśliwskim, serowo-śmietanowym. Od września wszystkie warianty dostępne są w nowej szacie graficznej.

„Szybkie życie” instant

Rynek dań instant cały czas się rozwija. Nie ma się co dziwić, bo Polacy żyją coraz „szybciej” i brakuje im czasu na gotowanie. Im robi się zimniej, tym ważniejsze jest zjadanie chociaż jednego ciepłego posiłku, więc częściej sięga się po produkty z tego segmentu.

„Dużym atutem dań instant jest cena, nie bez znaczenia jest wygoda i łatwość przygotowania. Wachlarz smaków zaspokoi potrzeby najbardziej wyrafinowanego podniebienia” - ocenia Andrzej Mendygrał , regionalny kierownik sprzedaży Ajinomoto Poland Sp. z o.o. Firma produkuje i sprzedaje zupy instant z makaronem – autentyczne, orientalne smaki – Yum Yum oraz tradycyjne, polskie - SAMSMAK. Produkcja oparta jest na naturalnych składnikach, a wprowadzenie na rynek nowych smaków czy udoskonalenie istniejących każdorazowo związane jest z cyklicznymi badaniami konsumenckimi. „To właśnie wyjście naprzeciw potrzebom konsumenta jest spójne z misją firmy i sprzyja rozwojowi” – wyjaśnia Andrzej Mendygrał.

Zdrowie w torebce

„Marka WINIARY stworzyła ostatnio produkt na miarę XXI wieku - bogate w warzywa i składniki odżywcze zupy instant „Porcja warzyw”, dostępne w trzech wariantach smakowych: Wiosenna, Jesienna i Letnia. Podstawowym składnikiem wszystkich trzech rodzajów są warzywa i to co w nich najlepsze – błonnik, witaminy i minerały. „Porcja warzyw WINIARY to zupełnie nowy produkt na rynku zup instant – stworzony z myślą o konsumentkach, dla których prawidłowe odżywianie – szczególnie w pracy - jest dużym wyzwaniem. Proponujemy im wygodne, ale jednocześnie zdrowe rozwiązanie: ciepłą, pełną warzyw przekąskę, zawierającą naturalne witaminy i błonnik, którą można zjeść w ciągu dnia. Dzięki nowej zupie WINIARY konsumentki mogą nie tylko szybko zaspokoić głód, ale również uzupełnić swoją dietę w 1 z 5 rekomendowanych dziennie porcji warzyw. Pragniemy przekonać naszych konsumentów, że instant może znaczyć nie tylko szybko, ale również smacznie i zdrowo” – powiedziała Monika Jusińska-Zbiegniewska, marketing manager w Nestlé. Jak podkreśla - dania instant spożywane są przez dwie grupy odbiorców. Pierwsza to młodzież, a druga to osoby pracujące w biurach, zabiegane, które nie znajdują czasu na ciepły posiłek podczas dnia pracy. Młodzi ludzie chętniej sięgają np. po dania chińskie, natomiast osoby z biur po zupy instant, na przykład ostatnią nowość - „Porcję Warzyw” marki WINIARY.

Mimo coraz większego wyboru wśród dań instant oferta dań z makaronem, w porównaniu do rynków ościennych, jak np. Rosja czy Czechy jest zauważalnie uboższa - ocenia Michał Dukaczewski  Tan-Viet International Ltd Sp. z o.o. i dodaje, że ciągle istnieje na rynku miejsce na szerszy asortyment.

„Z dań instant w ofercie mamy zupy i dania błyskawiczne z makaronem i na tym rynku mamy od wielu lat ugruntowaną pozycją, ustępując jedynie zupom Amino (Unilever). Nasza silna pozycja budowana jest dzięki tak dobrze rotującym produktom jak VIFON - Kurczak Złoty i VIFON - Kurczaka Curry” – mówi Michał Dukaczewski . Firma chce pozyskać nowych konsumentów dzięki rozszerzeniu asortymentu o zupy błyskawiczne z większą ilością przypraw (Zupy błyskawiczne Tao Tao). „Ostatnio wprowadziliśmy także na rynek absolutną nowość: Lunch Dnia Tao Tao -  danie instant z makaronem i kawałkami mięsa” – zaznacza.

Jak zauważalną tendencję na rynku można wskazać coraz większy udział w rynku marek własnych, co jest związane z rozwojem dyskontów, hiper- i supermarketów, co powoduje „wypychanie” z rynku średniego segmentu cenowego zup błyskawicznych. „Kolejną zauważalną zmianą jest postawienie przez wszystkich producentów na ekspozycję towarów przez odpowiedni dobór opakowań jak i działalność przedstawicieli „na sklepach”. Zauważalna jest też zwiększona aktywności reklamowa czołowych graczy na rynku” – ocenia Michał Dukaczewski.

tagi: dania instant ,