Kategorie produktów

Proszki do prania

Poniedziałek, 12 czerwca 2006 HURT & DETAL - Nr 2 (4) / 2006
Z każdych dziesięciu środków do prania sprzedanych w Polsce zarówno w 2004, jak i w 2005 roku - aż dziewięć stanowiły proszki. Płyny i żele do prania stanowią wciąż niewielki ilościowy udział w tym segmencie detergentów - łącznie 2,6% (źródło: ACNielsen). Nic nie wskazuje na to, aby proporcje te szybko uległy zmianie. Rynek środków do prania w roku 2005 osiągnął poziom blisko 1.100 mln zł, z czego ponad 954 mln zł stanowiły proszki (źródło: ACNielsen).

Rynek, produkty

- Firma Procter & Gamble jest liderem rynku proszków do prania - informuje Mikołaj Józefowicz, PR manager. Nasz udział w rynku jest około 2 razy większy od naszego największego konkurenta. Najpopularniejszym proszkiem do prania jest nasz Vizir. Proszek Vizir jest częściej kupowany niż wszystkie proszki razem naszego największego konkurenta - dodaje. Naszym proszkiem z najwyższej półki jest Ariel, a proszkiem ekonomicznym, niemniej skutecznym jest Bonux.
Ariel - szczególnie dobrze spiera zaplamienia, również w niskiej temperaturze. Pranie w niskiej temperaturze jest lepsze dla tkanin a także dla naszych portfeli - oszczędzamy prąd.
Vizir - jest ekspertem od bieli. Piorąc w Vizirze nawet trudne do doprania rzeczy takie jak sportowe skarpetki, nie trzeba tkanin namaczać ani gotować.
Bonux - to dobry proszek w ekonomicznej cenie, bardzo popularny wśród osób, które muszą uważnie planować domowe budżety, a jednocześnie mają świadomość, że zupełnie nie opłaca się kupować proszków, które słabo piorą - dodaje Mikołaj Józefowicz.

- Według Anny Wapińskiej z firmy Henkel Polska - rynek proszków do prania jest po pierwsze bardzo konkurencyjny, po drugie w miarę stabilny. Wśród oferowanych proszków znajdują się marki w dwóch wariantach cenowych - premium i ekonomicznym. W ofercie firmy Henkel znajdują się proszki z obydwu segmentów - Persil oraz Rex. Wśród środków do prania, konsumenci zdecydowanie najczęściej wybierają formę proszku, dużo mniejsze grono sięga po formę żelu. Najczęściej wybieranymi przez konsumentów opakowaniami są te, które określić można jako średnie - od 600 g do 3 kg (w wersji skoncentrowanej odpowiednio 400 g i 2 kg). Warto podkreślić, że w ciągu ostatnich 5 lat wyraźnie wzrasta znaczenie dużych gramatur, kupowanych w handlu nowoczesnym. W kanale tradycyjnym dominuje sprzedaż mniejszych opakowań. Firma Henkel bada potrzeby konsumentów po to, by oferować im produkty w pełni je zaspokajające. Dlatego też formuła naszych proszków jest cały czas udoskonalana. Nowa receptura proszków Persil gwarantuje doskonale czyste pranie, bezwzględne usuwanie plam i fantastyczny, świeży zapach. Formuła proszków Rex została natomiast opracowana tak, by zapobiegać osadzaniu tzw. kamienia na tkaninach nawet w czasie prania w twardej wodzie, dzięki czemu białe ubrania nie szarzeją. Wśród tendencji rynkowych w ostatnich latach obserwujemy większe zainteresowanie konsumentów produktami przeznaczonymi do prania ubrań kolorowych, a także wariantami zapachowymi. Kategorią o istotnym znaczeniu jest także segment proszków przeznaczonych dla osób mających skórę wrażliwą i skłonną do alergii. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest Persil Sensitive, w wariancie do prania białego oraz kolorowego. W ofercie firmy Henkel znajdują się zarówno produkty przeznaczone do prania ubrań kolorowych - Persil Color Perls, Persil Gel Color, Persil Sensitive Color, Rex Color Effect, Rex Color, jak i warianty zapachowe - Persil Freshness by Silan, czy Rex Spring Flower.

- Reckitt Bencksier to jeden z liderów na rynku detergentów - informuje Marek Ryfka, category manager w tej firmie. Obecnie zajmujemy 3 pozycję z udziałami na poziomie 15 vol (2005 źródło: ACNielsen). Nasze marki to Dosia, Bryza, Lovela (marka proszków dla niemowląt) oraz Woolite Perła. W tym roku Reckitt Benckiser bierze udział w projekcie: „Nowoczesne proszki do prania w zgodzie ze środowiskiem” - wspólnej inicjatywie producentów detergentów, wspieranej przez AISE (Association Internationale de la Savonnerie, de la Détergence et des Produits d’Entretien - http://www.aise-net.org) oraz Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości - dodaje Marek Ryfka.

Plany

- Nasza firma ostatnio przeszła wyłącznie na nowoczesne proszki skoncentrowane - twierdzi Mikołaj Józefowicz z Procter & Gamble. Konsument na przykład zamiast opakowania 3kg kupuje opakowanie 2kg, aby wykonać tę samą ilość 20 prań.
W związku z koncentracją proszków, wprowadziliśmy nowe formuły wszystkich proszków. W związku z tym już prowadzimy lub w najbliższej przyszłości będziemy prowadzić intensywne kampanie reklamowe wszystkich proszków. W Arielu - podwoiliśmy zawartość odplamiających enzymów. Vizir - dzięki specjalnej musującej formule lepiej dopiera i utrzymuje biel. W proszku Bonux - podkreślamy obecność składników skutecznie usuwających tłuste plamy.

Co na półce?

- Osobiście rekomendowałbym utrzymanie pełnej gamy produktów Woolite Perły i Bryzy ze względu na silne wsparcie w mediach - informuje Marek Ryfka z Reckitt Benckiser. Niemniej sądzę, że w interesie detalistów jest również odpowiednia ekspozycja Dosi i Loveli, produkty te skierowane są do różnych grup konsumentów, zaspokajają różne potrzeby i nie posiadanie ich w swojej ofercie będzie skutkować obniżeniem obrotu sklepu.

- Ponieważ wszystkie trzy nasze marki będą przez najbliższe kilka miesięcy intensywnie reklamowane uważam, że wszystkie powinny się znaleźć na półkach, jako że wszystkie będą się dobrze sprzedawać - zapewnia Mikołaj Józefowicz z Procter & Gamble. W sytuacji ograniczonego miejsca na półce sprzedawca powinien oczywiście postawić na lidera.

tagi: proszki do prania , vizir , ariel , pollena 2000 , bonux ,