Kategorie produktów

Co na rynku chipsów?

Niedziela, 18 czerwca 2006 Fischer Detal Nr 1 (2) / 2006
Polski rynek chipsów pod względem wartości jest największym segmentem wśród słonych przekąsek i stanowi blisko 40%, tj ok. 500 mln PLN rocznie - informuje Adam Szymkowiak, brand manager The Lorenz Bahlsen Snack-World Sp. z o.o. Największymi graczami na rynku chipsów są Frito Lay, Lorenz Snack World, Polsnack i Star Foods, których łączny udział w sprzedaży pod względem wartościowym wynosi ponad 90%.

Chipsy są segmentem raczej konserwatywnym. Wprawdzie konsumenci wykazują duże zainteresowanie nowościami, jednak przywiązanie do tradycyjnych smaków jest cały czas bardzo wysokie. W segmencie dominują chipsy paprykowe i cebulowe, które stanowią blisko 74% sprzedaży wszystkich smaków. Aż ponad 80% spośród wszystkich chipsów sprzedawanych w Polsce to cienkokrojone gładkie chipsy. Pozostałe 15% to chipsy grubokrojone o falistej powierzchni. Od 2002 roku obserwuje się wzrost rynku chipsów. Wartościowy udział w sprzedaży całej kategorii zwiększył się w latach 2002 - 2005 o ok. 10%. Dynamiczny rynek wymaga od producentów nieustannej obserwacji i analizowania sytuacji rynkowej. Zmieniające się zachowania konsumentów i okazje do konsumpcji to kluczowe elementy, które warunkują rozwój tego segmentu. Dlatego też nowe produkty, formy opakowania spełniające potrzeby konsumentów będą kluczem do rozwoju - dodaje Adam Szymkowiak. Lorenz Snack World posiada w swoim portfolio cienkokrojone chipsy Crunchips i grubokrojone Crunchips x-cut oraz chipsy o obniżonej zawartości tłuszczu – Crunchips Light. Obecnie firma wprowadza na rynek markę Chipsletten. Są to chipsy ułożone w estetycznej foremce zapakowane w tubę. Taka forma opakowania idealnie zabezpiecza produkt przed połamaniem.


W Polsce od kilku lat spożycie słonych przekąsek rośnie systematycznie z roku na rok. Firma zalicza ubiegły rok do udanych zarówno dla produktów z porfolia Frito Lay, jak i Star Foods.
Wiodące marki na rynku chipsów toLay’s z sublinii, Lay’s Appetite. Wsród Star Chipsów największą popularnościa cieszą sie smaki serowo-cebulowy, paprykowy i ketchupowy. Wprowadzanie na rynek nowych smaków jest przyjmowane z zainteresowaniem, jednak biorąc pod uwagę ogromne upodobanie polskich konsumentów do smaku cebuli i papryki, nie należy oczekiwać istotnych zmian przyzwyczajeń smakowych konsumentów - podkreśla Małgorzata Skonieczna, public & government affairs director EEBU.


Według Michała Cimochowskiego, kierownika działu handlowego Pol-Foods Sp. z o.o., rynek chipsów w Polsce jest rozwojowy. Konsumenci coraz chętniej sięgają po nowe, często bardzo oryginalne smaki, i bardziej złożone kształty z segmentu produktów ekstrudowanych. Firma, chcąc utrzymać się w czołówce, nieustannie poszerza gamę produktów oraz wprowadza innowacje. W dużym stopniu o wyborze danego produktu decyduje atrakcyjna cena, która musi iść w parze z wysoką jakością, co wymaga od producentów nakładów inwestycyjnych. W PolFoods gotowe produkty oraz ich opakowania przechodzą szereg badań jakościowych. Wiodącą marką chipsów są produkty z linii „Chipsy Kings”. Marka ta to zestaw gramatur od 25 do 150g w czterech podstawowych smakach: paprykowym, bekonowym, serowo-cebulowym oraz śmietankowo-ziołowym. Dużym powodzeniem cieszą się również produkty pod markami własnymi sieci handlowych. Pol-Foods bardzo dobrze spełnia rosnące wymagania tej części rynku. Mimo dużej różnorodności w segmencie słonych przekąsek ciągle istnieje możliwość poszerzenia portfela produktów. Konsumenci są coraz bardziej wymagający, oczekują nowych propozycji. Firma przedstawia klientom coraz bardziej niekonwencjonalne kompozycje smaków i kształtów.
Rok 2005 był dla PolFoods bardzo udany. Sprzedaż wyrobów wzrosła o 38,4 % w stosunku do roku poprzedniego. Firma wypracowała silny wzrost zarówno na rynku krajowym oraz
w eksporcie. Rok 2006 będzie dla firmy czasem kolejnych inwestycji, co spowoduje poszerzenie portfolio produktów oraz zwiększenie potencjału firmy.

tagi: chipsy ,