Kategorie produktów

Prezent nie tylko czekoladowy

Poniedziałek, 14 marca 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/121. Marzec 2016
W ciągu roku mamy wiele okazji do obdarowywania bliskich – Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Ojca czy Matki, Pierwsza Komunia Święta, a na co dzień również urodziny czy imieniny, których detalista może nie przewidzieć. Chociaż prezent to nie tylko czekolada, praliny i bombonierki, jest to kategoria, która zyskuje największą popularność.
Alkohol, słodycze, herbaty i kawy należą do produktów, które przyjęły się jako artykuły kupowane również okazjonalnie. Na półkach w niemalże każdym sklepie widnieją uniwersalne pomysły na upominek, niezależnie od okazji. Jednak to właśnie słodkości dominują w tym kontekście.

Dochodowe okazje

Jak informuje Elżbieta Szarejko z CMR, w sklepach małoformatowych do 300 mkw., przed wszystkimi ważnymi świętami wyraźnie rośnie liczba transakcji zakupu pralin oraz czekolad. W 2015 r. najwięcej czekolad sprzedano w tygodniu z Mikołajkami, natomiast pod względem sprzedaży pralin najlepsze były tygodnie z Dniem Matki i Walentynkami. Liczba klientów kupujących czekolady i praliny, znacznie wyższa niż zwykle, była też w tygodniach, w których wypadały m.in. Dzień Ojca, Dzień Babci i Dzień Dziadka czy Dzień Kobiet.

Detaliści starannie przygotowują się do wszelkich okazji, w których rośnie zainteresowanie słodyczami. Przeciętny sklep małoformatowy zwykle ma w ofercie około 11 czekolad i 4 rodzaje pralin, ale przed szczególnymi dniami średnia liczba dostępnych wariantów tych produktów jest nieco wyższa – przed Walentynkami, Dniem Kobiet czy Dniem Matki klienci mogą wybierać spośród 13-14 wariantów czekolad i 7 rodzajów pralin.

Przed ważnymi okazjami zwiększa się również liczba sklepów, które mają w ofercie słodycze nadające się na upominek. W ciągu całego roku praliny można kupić w około 60-70% sklepów małoformatowych, ale z okazji Walentynek czy Dnia Ojca były one dostępne w 80% placówek, a w tygodniu z Dniem Matki miał je w ofercie co dziewiąty sklep.

W całym 2015 r. klienci sklepów małoformatowych najczęściej kupowali czekolady Milka (prawie 30% udział w liczbie transakcji), Wedel (23%), Alpen Gold, Wawel i Kinder Chocolate. Najczęściej do ich koszyków trafiały: Czekolada Gorzka Wedel (występowała na 7% paragonów z czekoladą), Czekolada Mleczna Wedel (5%), Kinder Chocolate oraz Milka w wariantach Oreo i Alpine Milk. W tygodniach ze świętami ranking najczęściej wybieranych czekolad był taki sam – niezależnie od okazji największą popularnością cieszyła się Czekolada Gorzka marki Wedel.

W kategorii pralin największe udziały w liczbie transakcji miały w 2015 r. marki Raffaello (16% transakcji) i Toffifee (12%), za nimi plasowały się Merci, Vobro i Ferrero Rocher. W całym ubiegłym roku klienci sklepów małoformatowych najczęściej wkładali do koszyków Toffifee w 125 g opakowaniu i Raffaello (po 11% w udziale paragonów) oraz Merci w opakowaniu 250 g. Najpopularniejsze marki i rodzaje pralin dobrze sprzedają się również w szczególnych dniach – przy każdej okazji liderem były praliny Raffaello.

Klienci, którzy kupują praliny na prezent, chętnie sięgają po produkty nawiązujące nazwą lub opakowaniem do charakteru uroczystości lub relacji z bliską osobą, dlatego np. w Dniu Kobiet dużą popularnością cieszyła się bombonierka Vobro Cherry Roses w podłużnym opakowaniu z rysunkiem róży, natomiast w Walentynki dobrze sprzedawały się czekoladki WedLove mini oraz Milka I Love.

Prezent idealny

Jak informuje Monika Kucińska, ekspedientka w Przedsiębiorstwie Handlowym IJB, słodycze jako prezent sprawdzają się w zasadzie przy każdej okazji. „Rzadko kto nie lubi słodyczy zatem jest to prezent najbardziej trafiony. Słodycze są teraz w tak barwnych i ciekawych opakowaniach, że przyciągają wzrok każdego klienta. Również przy okazji poszczególnych okoliczności słodycze są w tematycznych opakowaniach i motywach” – opowiada pani Monika.

Warszawski sklep posiada specjalną ofertę na każdy wyjątkowy dzień. Klienci zdecydowanie lubią obdarowywać bliskie im osoby, czy to z okazji Dnia Matki, Ojca, Dziadka, Babci czy Pierwszej Komunii Świętej.

Do najczęściej wybieranych marek prezentowych słodkości w sklepie IJB należą: Ferrero Rocher, Merci, Ptasie Mleczko, Toffifee, Wawel. „Zainteresowanie produktami prezentowymi wzrasta również przy okazji pospolitych imienin. Z tej okazji klienci najczęściej kupują Merci i Toffifee. Bardzo dużo klientów kupuje Ptasie Mleczko. W tym przypadku nie musi to być specjalna okazja. Ptasie Mleczko rotuje na bieżąco” – opowiada ekspedientka. Na półkach sklepu widnieją również bombonierki Wawel, Solidarność, Vobro oraz Mieszko.

„Mamy kwiaciarnię obok i to powoduje, że klienci przychodząc po kwiaty, kupują u nas przy okazji słodki dodatek, bądź na odwrót” – dodaje Monika Kucińska.

„Natomiast na dzień dziecka najlepiej rotują łakocie, takie jak cukierki, czekolady czy żelki. Nimm2, Kinder, Wawel, Wedel czy Milka to najczęściej wybierane marki” – wyjaśnia pani Monika.

Wygląd na pierwszym miejscu

Jak informuje Magda Gieroba, ekspedientka sklepu w Krężnicy Jarej, słodycze to najbardziej trafiony prezent, który coraz częściej zastępuje również kwiaty. „Jak wiadomo, kwiat jest rzeczą ulotną, która tylko pocieszy oko. Natomiast słodycze są prezentem, który może zadowolić nie tylko oko, ale również podniebienie. Wprowadza też w dobry nastrój” – z uśmiechem opowiada pani Magda.

Klienci sklepu E&M szczególnie zwracają uwagę na słodycze w opakowaniach, które mają specjalną szatę graficzną, nawiązującą do danej okazji. „W okresie komunijnym czy z okazji Dnia Babci i Dziadka, opakowania są robione w ten sposób, że mają specjalną nakładkę, która jest adekwatna do danego święta. Inaczej prezentuje się bombonierka, która ma napis „Dla Kochanego Dziadka” niż powiedzmy – taka uniwersalna” – dodaje ekspedientka.

„Gdy zbliżają się poszczególne okazje zawsze przygotowujemy się do nich odpowiednio wcześniej. Mamy w tym już pewne doświadczenie. Gdy się zbliża Dzień Nauczyciela wiemy, że bardziej sprawdzają się czekolady niż bombonierki. Z okazji Dnia Mamy dzieci również wybierają słodkości w mniejszych opakowaniach, duże bombonierki nie sprawdzają się w tej okazji. Natomiast z okazji Dnia Babci i Dziadka w grę wchodzą już większe słodycze. Staramy się adekwatnie do danego święta przygotować sklep pod kątem konkretnych produktów” – informuje pani Gieroba. Czekolady najchętniej kupowane w tym sklepie to Wedel, Milka, Alpen Gold i Wawel.

Ostatnio w sklepie w Krężnicy Jarej większym powodzeniem cieszą się Alpejskie Mleczko (Milka) czy Ptasie Mleczko (E.Wedel), ponieważ klienci zaczynają zwracać uwagę na zawartość opakowań. „W przypadku bombonierek jest mniej czekoladek, ponieważ dużo miejsca zajmuje opakowanie. Natomiast w przypadku Ptasiego Mleczka klienci mają dwie bądź trzy warstwy samych słodkości. Jeżeli chodzi o dzieci, to idealnym i najbardziej popularnym prezentem jest Kinder Chocolate. Często są to także czekolady nadziewane, szczególnie truskawkowe. Bombonierki rzadko kiedy są kupowane dla dziecka. Oczywiście jeśli jest to prezent komunijny to w tym przypadku takie słodycze z nadrukiem komunijnym sprzedają się najlepiej” – wyjaśnia ekspedientka.

„Klientów naszego sklepu można podzielić na dwa rodzaje. Po pierwsze, są to klienci starszego pokolenia, którzy są przyzwyczajeni do kupowania z wyprzedzeniem, ponieważ myślą, że później może być problem z tym, żeby dostać konkretną rzecz. Z kolei młodsze pokolenie wychodzi z założenia, że w ostatniej chwili zawsze kupią to czego potrzebują, jak nie w tym sklepie, to w innym” – dodaje pani Magda.

Dodatkowo w sklepie E&M na poszczególne okazje klienci mogą kupić kartki z życzeniami czy to na Dzień Babci czy Dziadka. W okresie komunijnym pojawiają się pamiątki w formie książeczek.

Jak podsumowuje Magda Gieroba, okazje przyciągają klientów, bo mają przekonanie, że takie dni trzeba uczcić. „Starają się zaakcentować to, że pamiętają o bliskich. Przy ważniejszych okazjach klienci mniejszą uwagę zwracają na cenę. Większe znaczenie ma to, żeby upominek prezentował się ładnie i wolą zapłacić za ten towar więcej niż kupić tańszą rzecz, która już tak efektownie nie wygląda” – wyjaśnia.

Monika Kociubińska


tagi: czekolada , praliny , bombonierki , prezent ,