Kategorie produktów

Zafixowane gotowanie

Wtorek, 26 maja 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 05/111. Maj 2015
Wykwintne danie w 20 minut? Mało prawdopodobne? A jednak możliwe! Kuchnia włoska, chińska, śródziemnomorska, tradycyjne dania, również dania mączne – nie stanowią problemu w przygotowaniu nawet dla amatorów gotowania. A wszystko to dzięki tzw. fixom.
Tego rodzaju produkty już na stałe wkroczyły na półki sklepowe w każdym sklepie, a co najważniejsze rynek fixów prężnie się rozwija. Innowacyjność w tej kategorii gwarantuje wiele nowości, które budzą zainteresowanie wśród klientów, którzy coraz częściej poszukują nowych smaków.

Fixy w małoformatowych sklepach spożywczych

Jak podaje Karol Wojsz z Centrum Monitorowania Rynku, na przestrzeni ostatniego roku w spożywczych sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) segment fixów był zdominowany przez 2 producentów. Udziałami w sprzedaży dzielą się głównie Unilever i Nestlé, mające w posiadaniu ponad 95% rynku. Lokomotywami tak dobrych wyników są odpowiednio marki: Knorr Fix i Winiary, których produkty najczęściej goszczą na stołach Polaków. Konsumenci wybierają też produkty sygnowane marką Kamis, Prymat czy Lubelli.
Najwyższe udziały wartościowe w segmencie należą do najpopularniejszych fixów Knorra: Spaghetti Bolognese, Spaghetti Napoli i do potraw chińskich.
Warto jeszcze wspomnieć, że fixy jako kategoria najczęściej kupowane są z produktami takimi jak: makarony, śmietana, przyprawy czy sosy w proszku, czyli towarami komplementarnymi służącymi do przygotowania obiadu. W przeciętnym koszyku z fixem znajduje się średnio jeszcze 6-7 produktów, a jego wartość nieznacznie przekracza 25 zł.

W Piotrkowie fixy do spaghetti to podstawa

W Piotrkowie Trybunalskim przy ulicy Łódzkiej znajduje się sklep „Olex” należący do sieci abc. Ekspedientka Jolanta Suma potwierdza zainteresowanie klientów sklepu produktami fix, z których dostępne są fixy Knorr oraz Pomysł na… Winiary. Wybory klientów dotyczą głównie fixów do potraw Chińskich oraz do Spaghetti Bolognese i Napoli. Sięganie po artykuły ułatwiające przygotowanie dań, do których należy dodać mięso, często jest związane z wygodą, ponieważ w tym samym budynku w lokalu obok znajduje się sklep mięsny. Jak przyznaje ekspedientka, zakupu fixów dokonują ludzie młodzi, którzy lubią innowacje. Latem zauważany jest wzrost sprzedaży fixów w sklepie „Olex”, ponieważ jak zauważa ekspedientka, ludzie więcej czasu przeznaczają na przyjemności niż na gotowanie. Ekspozycja fixów umieszczona jest w niedalekiej odległości od kasy, co gwarantuje bardzo dobrą widoczność produktu. Ekspedientka twierdzi, że te produkty powinny być łatwo zauważalne ponieważ może być to impuls do zakupu podczas poszukiwania w sklepie pomysłu na przygotowanie dania.

Mile widziane nowości

Arkadiusz Ozimek jest właścicielem sklepu Stokrotka, który należy do sieci Odido. Marki fixów, które posiada w swoim asortymencie, to jednocześnie te najbardziej znane na rynku: Winiary oraz Knorr. „Ostatnio świetnie się sprawdzają nowości, które pojawiły się w ofercie producentów i również u mnie w sklepie. Gołąbki bez zawijania, a także fajny fix do Spaghetti extra ziołowy zyskały grono wielbicieli. Z marki Winiary klienci w moim sklepie chętnie wybierają Pomysł na… Zapiekankę z szynką oraz Pomysł na… Zapiekankę ziemniaczaną z mięsem mielonym” – informuje właściciel sklepu. Najczęściej zakupu tych produktów w sklepie pana Arkadiusza dokonują kobiety. Młodzi próbują nowości, natomiast starsi wybierają tradycyjne fixy.
Czasami się zdarza, że aby wypromować nowość pojawiają się dwa produkty w jednym opakowaniu, by klient mógł kupić tradycyjnie fix do spaghetti i przy okazji ma możliwość spróbować coś nowego. Takie działania również przyciągają wielu moich klientów” – dodaje detalista.

Monika Kociubińska




tagi: Fixy , Winiary , Knorr , Unilever , Nestlé , Winiary , Kamis , Prymat , Lubella ,