Zakupy dziecięce skupiają się wokół różnorakich słodkości, takich jak batony, wafelki, ciastka, cukierki, żelki, deserki, jogurty czy napoje. Najwyższe udziały wolumenowe należą w tym względzie do batonów i wafelków impulsowych, które wyprzedzają czekolady, cukierki i praliny. Również batony i wafelki mogą wykazać się najwyższą średnią wariantów na sklep, która w ostatnim roku oscyluje w granicach 28-31 wersji.
Udziały wartościowe producentów słodyczy w przeciągu roku rozkładają się dosyć równomiernie – bezsprzecznym liderem jest tutaj Mondelez Polska osiągający poziom niemal 20%, drugie miejsce zajmuje Ferrero oscylujące wokół 12%, a później Lotte Wedel, Colian i Wrigley mogące się poszczycić około 7% udziałami. Najpopularniejszymi batonami są Kinder Bueno i Snickers, które wykazują się wysoką, ponad 80% dystrybucją oraz bardzo dobrą rotacją. Wśród wafelków impulsowych prym wiodą różne warianty Góralek oraz Knoppers.
Kategoria żelek, pianek i cukierków jest mniejsza niż wafelki i batony, ale jej udziały wartościowe w sprzedaży słodyczy są ponad dziesięcioprocentowe, co sprawia, że mają istotne znacznie dla całego segmentu. W 2015 roku średnia liczba wariantów na sklep dla cukierków oscyluje wokół 25 i jest nieco wyższa, niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Marki cieszące się zaufaniem klientów to przede wszystkim Haribo i nimm2, a w dalszej kolejności Akuku, Cymes i Jojo. Dystrybucja ważona wolumenem sprzedaży dla dwójki liderów na przestrzeni ostatniego roku oscylowała wokół 80%, natomiast Akuku i Jojo mogą się pochwalić niewiele ponad 50% obecnością w sklepach sprzedających tego typu produkty. Top SKU kategorii to żelki Haribo Goldbaren, Śmiejżelki owocowe nimm2 oraz Miśki Akuku, żelki z sokami owocowymi.
Myśląc o dzieciach w sklepie, nie należy zapominać o rogalikach i babeczkach. Ta subkategoria w sklepach do 300 mkw. jest zdominowana przez Chipitę, producenta rogalików 7 Days i Chipicao. Szczególnie marka 7 Days wykazuje się dobrą dystrybucją – przoduje tu: 7 Days Croissant z nadzieniem kakaowym ze wskaźnikiem przekraczającym 70%, a średnia cena dla tego SKU wynosi ok. 1,85 zł.
Jedną z najbardziej typowych kategorii dla zakupów dziecięcych są jajka niespodzianki. Produkty te cieszą się niesłabnącą popularnością, a prym wiedzie tu oczywiście Ferrero ze swoją Kinder Niespodzianką, którego udziały niemal pokrywają się z całą kategorią. Jajka Kinder charakteryzują się bardzo wysoką, stabilną dystrybucją i rotacją. Średnia cena jajka to nieco ponad 3 zł, a na paragonie średnio znajduje się 1,5 sztuki.
Z produktów, które wyciągamy w sklepach z lodówek, te wybierane przez dzieci koncentrują się na półkach z jogurtami łyżeczkowymi i deserami mlecznymi. Udziały tych pierwszych w sprzedaży produktów mlecznych stoją na wyższym poziomie i wynoszą, w zależności od miesiąca ok. 7-9%. Desery mogą pochwalić się najwyżej 4% udziałami, a z reguły nie przekraczają one 2-3%. Top producenci jogurtów to przede wszystkim: Zott, Danone i Bakoma – pierwszy z nich zgarnia 50% wartości rynku, na Danone przypada ok. 30%, produkty Bakomy zaś generują ok. 10-15% sprzedaży segmentu jogurtów łyżeczkowych. W przypadku deserów mlecznych sytuacja wygląda nieco inaczej, bowiem podkategoria ta jest bardziej zdominowana przez Zott, który ma ponad 70% rynku – głównie dzięki swojemu flagowemu produktowi, Monte, którego sprzedaż odpowiada za ponad 50% wartości segmentu. Kolejne pozycje okupuje Bakoma, Bacha i Müller – zauważalna jest tu nieobecność potentata w segmencie produktów mlecznych – Danone. Najpopularniejszymi produktami jogurtowymi są te z linii Zott Jogobella Standard oraz Danone Gratka i Fantasia – posiadają najwyższą dystrybucję numeryczną, a pierwsze dwa dodatkowo wykazują się wysokim wskaźnikiem rotacji. Spoglądając na średnie ceny dla jogurtów i deserów, łatwo zauważyć, że droższe są te drugie – ich średnia cena dla kategorii w I kwartale 2015 roku w sklepach małoformatowych mieściła się w przedziale 2,2-2,3 zł, podczas gdy wartość tego wskaźnika dla jogurtów nie przekraczała 1,6 zł.
Marki napojów dedykowane dla dzieci takie jak Kubuś, Kubuś Play, Pysio czy Jupik stanowią ważną część kategorii soki, nektary i napoje. Najwyższymi udziałami w wartości sprzedaży z wymienionych wyróżnia się Kubuś, i marka ta zajmuje drugą pozycję w całej kategorii soki, nektary i napoje, Kubuś i Kubuś Play charakteryzują się dobrze zbudowaną dystrybucją – w zależności od analizowanego miesiąca, znajdują się w 90% (i więcej) sklepów sprzedających soki i napoje niegazowane. Jupik i Pysio prezentują się w tej mierze gorzej – pierwszy w 2014 roku charakteryzował się obecnością w ponad 35% sklepów, jednak wskaźnik ten regularnie spada – w 2015 roku jest o 10 pp niższy, Pysio natomiast od dłuższego czasu wykazuje się ok. 15% dystrybucją. Jeśli chodzi o średnią liczbę wariantów dla poszczególnych marek, które znajdują się na półkach sklepów małoformatowych – najlepiej reprezentowany jest Kubuś z ponad 6 możliwościami wyboru; Kubusia Play, podobnie jak Pysio z reguły reprezentują 3 warianty, natomiast Jupik posiada niewiele ponad 2 wersje na sklep małoformatowy.
Karol Wojsz,
Centrum Monitorowania Rynku