Kategorie produktów

Dzieci na zakupach

Poniedziałek, 18 maja 2015 HURT & DETAL Nr 05/111. Maj 2015
Czekolady, żelki, cukierki, herbatniki, ciasteczka, batony czy gumy... to tylko część produktów, które zaliczamy do segmentu szczególnie lubianego przez młodszych konsumentów. Ale do koszyka zakupowego musimy zmieścić jeszcze takie kategorie, jak nabiał, przekąski, napoje, dania gotowe dla niemowląt, ale również produkty higieniczne, bez których życie maluchów nie byłoby tak komfortowe.
Około 13 mld złotych – taką wartość osiągnął rynek słodyczy na przełomie w ubiegłym roku. Dodatkowo, jak wykazały badania firmy KPMG, do 2018 roku sektor ten ma urosnąć o ponad 1 mld złotych. Jak widać rynek słodyczy ma przed sobą ogromny potencjał.

Dzień Dziecka zbliża się wielkimi krokami...

 „Słodkości sprzedają się w naszym sklepie bardzo dobrze, dlatego też staramy się wyeksponować te towary jak najlepiej. Klient nie może ich zbyt długo szukać. Główne miejsce dla słodyczy w naszym sklepie znajduje się przy samej kasie. Dodatkowo producenci często przekazują firmowe stojaki, na których wystawiane są ich produkty. Oczywiście korzystamy z tego rozwiązania” – mówi Bożena Iŝtok, ekspedientka w lubelskim Lewiatanie. Jak zapewnia detalistka, w jej placówce handlowej najbardziej popularnymi markami słodyczy są: nimm2, Toffifee, Knoppers, Lion, Snickers, MilkyWay, Kinder, Milka, Mentos, Zozole, produkty Wedla, Wawel, a także produkty pod marką własną Lewiatan. Pani Bożena zauważa zdecydowany wzrost sprzedaży w okresach przedświątecznych oraz przed Dniem Dziecka. Potwierdza też, że rodzice w tym czasie wybierają droższe produkty dla swoich pociech. Pani Iŝtok z doświadczenia wie, że ładne opakowanie potrafi przyciągnąć nie jednego „młodego konsumenta”, dlatego też zawsze ma na półce produkty ze specjalną, dziecięcą szatą graficzną. Są to oczywiście słodycze, ale również napoje i soczki, np. Hortex, czy Fortuna. Innymi wyróżniającymi się na półce napojami są według detalistki: Pysio, Kubuś Play oraz Kubuś Waterrr. „Dzieci głównie kupują je w drodze do szkoły” – dodaje pani Bożena. Co ważne, ekspedienta zauważyła, że rodzice podczas zakupów ze swoimi pociechami coraz częściej zwracają uwagę na ilość cukru zawartą w produktach dla dzieci. Tym samym starają się kupować asortyment zdrowszy.
Z kategorii nabiałowej w lubelskim Lewiatanie, dzieci najchętniej wybierają marki: Danone (Danonki, Actimel, DanMleko, Gratka), Zott (Jogobella oraz Monte) i Bakoma (Bakuś). Popularnością cieszą się również mleczne kanapki, szczególnie Kinder Mleczna Kanapka oraz Maxi King. W sklepie znajduje się też oddzielny dział z artykułami dla niemowląt. Na półce widnieją produkty firmy Nestlé – Gerber oraz Bobofruit. Do wyboru mamy też całą gamę soczków, kaszek, deserów, zupek oraz gotowych obiadków. Według pani Bożeny dzieci samodzielnie kupują przede wszystkim słodycze, napoje i oczywiście lody. Po inne produkty przychodzą już z rodzicami.

Dla każdego coś miłego

W Lublinie przy ulicy Popiełuszki 28 znajduje się sklep spożywczy sieci Chorten. Kierownikiem tej placówki jest pani Jadwiga Łuczka, zaś ekspedientką – Marta Sikorska. Doświadczona detalistka dzięki wieloletniej działalności handlowej zna się jak nikt na rynku i handlu. „Najlepiej sprzedającymi się wśród dzieci artykułami są czekolady, herbatniki i ciastka, a także żelki. W moim sklepie dominuje sprzedaż wyrobów marki Milka, Storck, Ferrero, Haribo, Wedel, Wawel, firmy Bahlsen (Hit, Leibniz, Krakuski), oraz Mieszko. Na dobrym poziomie jest również sprzedaż artykułów dla niemowląt” – zapewnia. Klienci z myślą o tych najmłodszych konsumentach w sklepie pani Jadwigi mogą kupić produkty typu soki, deserki, obiadki oraz zupy firmy Nestlé (Gerber, Bobofruit) a także kaszki od Bebiko. Produkty dla niemowląt mają swoje miejsce zaraz obok pieluszek (Pampers, Bella Happy), które są bardzo popularne wśród młodych mam. Cenią je za wysoką jakość i dobre samopoczucie swoich pociech. Jak zapewnia kierowniczka placówki, dzięki takiej lokalizacji klienci nie muszą zbyt długo szukać produktów dla niemowląt. Przy samej kasie wyeksponowane są z kolei produkty impulsowe, czyli gumy, batony, lizaki, cukierki do ssania oraz miętówki. Największe zainteresowanie wśród najmłodszych budzą takie marki jak: Mentos, Chupa Chups, Tic Tac, gumy owocowe Orbit oraz batony Lion, Snickers i Mars. Jak zapewnia pani Jadwiga Łuczka, w jej sklepie obowiązkowym asortymentem jest kakao. Wiodącymi markami w tym segmencie są gotowe Danonki – kakao i Łaciate oraz w proszku – Nesquik. Do dziecięcych przysmaków zdecydowanie dołączyć możemy kremy do smarowania kanapek. W sklepie pani Jadwigi dostępne są takie marki jak Nutella, Felix czy Sante. Detalistka nie zalicza jednak tych produktów do artykułów pierwszej potrzeby. Natomiast przebojowymi produktami w okresie wiosenno-letnim są lody. „W tym okresie najbardziej popularne są u nas lody Milka, jednak z perspektywy całego roku liderem w moim sklepie zdecydowanie pozostają sorbety i tradycyjne lody od firmy Grycan. Kategoria produktów dla dzieci i niemowląt w sklepie Chorten sprzedaje się na bieżąco, jednak jak mówi pani Jadwiga – „zawsze mogłoby być lepiej”. Dodaje również, że informacje na temat nowych ofert oraz promocji organizowanych przez producentów pozyskuje najczęściej z prasy handlowej oraz bezpośrednio od klientów.

Herbatniki podbiły serca najmłodszych klientów

Paweł Trynda prowadzi sklep sieci Groszek w dzielnicy domków jednorodzinnych w Lublinie. Zapytany o produkty dla dzieci, szczerze uśmiecha się i wskazuje kolorowe półki. „Największe zapotrzebowanie jest na słodycze producenta Storck (nimm2), marki Kinder oraz produkty firmy Bahlsen, z której zdecydowanie najlepiej sprzedają się u mnie herbatniki Leibniz ZOO”. Detalista podkreśla, iż specjalne ekspozycje ustawiane są w okresach świątecznych oraz przed Dniem Dziecka, czyli dokładnie wtedy, gdy popyt na słodkości znacznie rośnie. Wtedy też sklep, szczególnie przygotowuje się na tę okazję. Pana Pawła bardzo cieszy fakt, że rodzice coraz częściej zwracają uwagę na produkty, które kupują dla swoich podopiecznych. Patrzą na ilość glukozy w artykułach, a także wybierają je pod aspektem zdrowotnym. Z myślą o najmłodszych klientach pan Paweł stara się zaopatrywać w produkty z dziecięcymi szatami graficznymi. „Producenci słodkości coraz częściej tworzą kampanie reklamowe skierowane do tej grupy odbiorców, dodatkowo mój sklep stara się w miarę możliwości zaopatrywać w napoje dla przedszkolaków i uczniów” – dodaje. Jak zapewnia, do najlepiej rotujących produktów z tego segmentu należą soki Kubuś i Pysio, wody marki Nestlé (smakowe) i Kubuś Waterrr oraz soki Hortex i Fortuna.
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się również płatki śniadaniowe, które w lubelskim sklepie sprzedają się bardzo dobrze. Najlepiej rotują produkty Nestlé oraz Mlekołaki. Produkty dla niemowląt i małych dzieci znajdziemy również w dziale kosmetycznym. „Swoje miejsce mają tu artykuły dla niemowląt, typu pieluszki (Pampers, Johnson&Johnson, Bella), nawilżone chusteczki czy kremy. Dla najmłodszych konsumentów przygotowany jest również dział kulinarny, z produktami Nestlé (Gerber) i Nutricia (BoboVita), zlokalizowany tuż obok napojów.  Jak zapewnia Paweł Trynda, z produktów impulsowych największą popularnością wśród dzieci cieszą się lizaki, szczególnie Chupa Chups. Kolejne produkty, to owocowe gumy do żucia marki Orbit i te rozpuszczalne, głównie Mamba.

Mały sklep – dużo dzieci

Pani Karolina, ekspedientka małego sklepu spożywczego sieci „Odido” w Pruszkowie, na temat sprzedaży słodkości wypowiada się w bardzo ciekawy sposób. „Dzieci bardzo dobrze wiedzą, gdzie szukać łakoci, dlatego nie musimy tworzyć wymyślnych ekspozycji” – mówi detalistka. Najczęściej kupowanymi przez nie produktami są: batony Mars, Snickers, Pawełek i Knoppers, żelki firmy Haribo oraz Tic Tac. Detalistka dostrzega różnicę w poziomie sprzedaży słodyczy w poszczególnych okresach roku, jednak nie są one duże. Tuż obok sklepu znajduje się szkoła, więc ekspedientka bardzo często ma do czynienia z najmłodszymi klientami. Dzięki temu dostrzega, że produkty z dziecięcą szatą graficzną (postacie z bajek, bądź gier) sprzedają się znacznie lepiej od pozostałych. Na sprzedaż ma również wpływ reklama. Oprócz typowych słodyczy typu cukierki, żelki, praliny, czy czekolady, rodzice ze swoimi pociechami często sięgają również po dżemy owocowe. Najczęściej wybierane dla dzieci są dżemy Ekstra Gładkie marki Łowicz. Kolejnym typem lubianego produktu w sklepie są płatki śniadaniowe – Nestlé, Aro oraz FineFood. Pani Karolina zapewnia, że sprzedają się one na dobrym poziomie. Zapytana o produkty dla niemowląt, odpowiada – „artykuły dla niemowląt owszem są w naszym sklepie, ale tylko te najpotrzebniejsze”, czyli kaszki firmy Nestlé. Z napojów, dzieci preferują Coca-Cola i Pepsi oraz soki Tymbarku.

Michał Pańczyk



tagi: dzieci na zakupach , czekolady , żelki , cukierki , herbatniki , ciasteczka , batony , gumy ,