Kategorie produktów

Świąteczne toasty

Środa, 15 października 2014 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 10 (104) / 2014 (Październik)
Toasty za pomyślne święta i nowy rok Polacy wznoszą winem i wódką, alkohole z kategorii Brown Spirits kupują w formie upominku, a wieczorami w gronie przyjaciół delektują się ulubionymi piwami, grzańcami, a także sokami czy napojami bezalkoholowymi. Półka ta w każdej placówce handlowej musi być różnorodna i bogata w nowości.

Nasze polskie zwyczaje

Polacy piją wódkę zazwyczaj z kieliszka w postaci shotów, część preferuje mieszanie trunku z sokami owocowymi. Wódka zarówno czysta, jak również kolorowa spożywana jest w gronie znajomych oraz rodziny. Po wódkę sięgamy, kiedy chcemy ucazcić ważne chwile bądź uroczystości. Jedną z okazji są święta.

Według danych TGI z okresu lipiec 2013 – czerwiec 2014 spożywanie wódki deklaruje 44,8% Polaków w wieku 18-75 lat. Nieco ponad połowa respondentów spożywa wódkę kilka razy w roku, ponad 17% raz w miesiącu, niecałe 15% 2-3 razy w miesiącu, ponad 11% raz w roku lub rzadziej, a 4% raz w tygodniu lub częściej. Krupnik, Finlandia, Żołądkowa Gorzka, Żołądkowa Czysta de Luxe, Żubrówka Biała, Bols Vodka, Wyborowa, Sobieski, Absolwent – to marki jednych z najczęściej spożywanych wódek w Polsce. 

Spożywanie wina deklaruje nieco ponad 37% badanych. Polacy najchętniej spożywają wina czerwone półwytrawne i słodkie, na trzeciej pozycji są czerwone wytrawne. Dalsze miejsce zajmują wina białe – półwytrawne i słodkie/deserowe, różowe i białe wytrawne. Respondenci najczęściej spożywają wina włoskie, polskie, bułgarskie, węgierskie, hiszpańskie i francuskie. Na dalszych pozycjach uplasowały się wina kalifornijskie, chilijskie, niemieckie, greckie, argentyńskie, australijskie, południowoafrykańskie, rumuńskie oraz nowozelandzkie i inne.

W ciągu roku sprzedają się przede wszystkim wina owocowe. Jednak w samym okresie świąteczno-karnawałowym ich sprzedaż dość znacznie spada na rzecz innych kategorii win  musujących, półsłodkich i półwytrawnych, stołowych win gronowych oraz, przez wzgląd na porę roku, win grzanych. 

W wyniku zmiany stylu życia Polacy coraz częściej wybierają alkohole z grupy brown spirits. Dominuje kategoria whisky – jednak najpopularniejsze whisky  to nie single malt, wytwarzane z jednego rodzaju słodu, lecz blended, czyli mieszane. Tego typu alkohole najczęściej kupowane są w sklepach monopolowych, gdzie klient może liczyć na fachową poradę. Chcąc zwiększyć sprzedaż tej kategorii w małoformatowej placówce warto pokusić się o ogólną wiedzę na temat dostępnych alkoholi brown spirits.

Według danych TGI z okresu lipiec 2013 – czerwiec 2014 – spożywanie whisky/bourbonów deklaruje nieco ponad niespełna 12% respondentów. Prawie 55% badanych spożywa tego typu trunki kilka razy w roku, ponad 27% raz w roku lub rzadziej, a 18,24% raz w miesiącu lub częściej. Wśród najczęściej spożywanych marek Polacy wymieniają Jack Daniel's, Ballantine’s, Johnnie Walker, Grant’s, Dark Whisky, Jim Beam, Chivas Regal, Black&White, Jameson, J&B, Famouse Grouse, Old Smugler, Passport i inne.

Sok – na każdą okazję

W okresie od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku wielkość zakupów kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych wyrażona w litrach wyniosła ponad 960 mln. W porównaniu do analogicznego okresu w latach poprzednich rynek kategorii zanotował 1,5-procentowy wzrost w ujęciu wartościowym i niemal 0,5-procentowy wzrost w ujęciu ilościowym.

Biorąc pod uwagę wyniki poszczególnych podkategorii, do całościowego wzrostu przyczynił się przede wszystkim segment soków 100-procentowych (z pełnym wsadem owocowym lub warzywnym, bez żadnych dodatków) oraz napojów owocowych.

W analizowanym okresie pojedyncze polskie gospodarstwo domowe sięgało po produkty z kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych średnio 42 razy i kupiło przeciętnie 73 litry tych produktów (Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia).

Polski rynek soków i napojów niegazowanych należy do trzech największych producentów (Maspex Wadowice, Hortex Holding, Agros-Nova). Firmy te mają wyrobione marki i rzesze wiernych klientów.

Rynek napojów i soków, podobnie jak w poprzednich latach, w okresie świątecznym mocno urośnie. „Spodziewamy się dobrego zakończenia roku i sporych zakupów na święta. W tym roku dodatkowo pomaga nam kalendarz i układ tygodnia świątecznego, który pozwoli przedłużyć Boże Narodzenie o dwa dni weekendu” – mówi Maciej Solarek, Kierownik Grupy Marek Sokowych Agros-Nova.

Okres świąteczny to zawsze szczególny okres w naszym życiu – pozwalamy sobie na więcej, kupujemy więcej niestandardowych produktów, chcemy spróbować czegoś innego, zaskoczyć nowościami naszych gości. Dlatego jesteśmy skłonni zapłacić więcej niż zwykle za interesujący produkt, który nie jest w naszym codziennym koszyku zakupowym.

„Oczywiście w kategorii soków największym wzięciem nadal będą się cieszyć podstawowe smaki, jak pomarańcza, jabłko czy czarna porzeczka, ale niewątpliwie w tym okresie jesteśmy bardziej skłonni do kupowania jakiegoś produktu extra, droższego, bardziej prestiżowego, który dobrze będzie wyglądał na stole wigilijnym” – dodaje Maciej Solarek.

Gazowane smaki

Napoje gazowane stanowią najważniejszy segment w sprzedaży napojów w sklepach małoformatowych. „Do liderów od miesięcy należą marki Coca Cola i Pepsi, które łącznie odpowiadają za blisko 2/3 wartości sprzedaży napojów gazowanych. W sierpniu na punkt sprzedaży przypadało średnio 37 różnych wariantów napojów gazowanych. Do asów rotacji sierpnia zaliczyć można Coca Colę i Pepsi Colę pet 2,25 l, Coca Colę pet 1 l oraz puszkę Coca Coli 330 ml” – mówi Lidia Zaręba, ekspert z CMR. Tygodniowy rozkład sprzedaży jest uzależniony od pojemności produktów – napoje gazowane powyżej 1,5 l wykazują koncentrację sprzedaży w soboty.

Dla producenta napojów czas świąt to bardzo ważny okres w roku. Jak przyznaje Iwona Jacaszek-Pruś, Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska – wzrasta wówczas sprzedaż napojów, głównie gazowanych o smaku cola, napojów niegazowanych oraz soków. W grudniu sprzedaż napojów gazowanych o smaku cola wzrasta średnio nawet dwucyfrowo w porównaniu z poprzednim miesiącem, podczas gdy woda notuje wówczas spadki.

W okresie świątecznym konsumenci częściej sięgają po napoje premium. „Gotowi są zapłacić więcej za wysoką jakość produktów na święta. Dlatego często wybierają produkty markowe. Coca-Cola to najchętniej kupowana marka napojowa na święta. Prawdziwym bestsellerem jest Coca-Cola w opakowaniu 2 l oraz 2.25 l bo konsumenci najchętniej kupują w okresie świątecznym duże opakowania. Sprzedaż tych opakowań w grudniu jest dwa razy wyższa niż średnia dla innych miesięcy w roku” – dodaje Iwona Jacaszek-Pruś.

„Jak co roku w okresie świątecznym przewidujemy wzrost sprzedaży napojów gazowanych, szczególnie tych typu cola (Pepsi, Pepsi Max), ale również smakowych (Mirinda, 7UP, Mountain Dew). W tym okresie Polacy przykładają szczególną wagę do podawania napojów renomowanych i lubianych marek podczas spotkań z rodziną i znajomymi” – mówi Katarzyna Jezierska, Senior Marketing Manager PepsiCo.

Ponadto konsumenci chętnie korzystają ze świątecznych akcji promocyjnych. Planują duże zakupy, ale szukają korzystnych dla siebie ofert, dlatego warto mieć w tym okresie w ofercie napoje aktywnie wspierane marketingowo. „W okresie przedświątecznym będziemy silnie wspierać kompleksowymi działaniami promocyjnymi lubiane i popularne wśród konsumentów marki naszych napojów: Pepsi, Pepsi Max, Mirinda, 7UP i Mountain Dew” – dodaje Katarzyna Jezierska.

Również Coca-Cola HBC Polska – jak co roku przygotowuje kampanię świąteczną, w której obecne będą wszystkie produkty marki Coca-Cola. Po raz pierwszy w historii dołączy do tego grona Coca-Cola Zero. „Nasza oferta świąteczna będzie miała różne oblicza w różnych kanałach sprzedaży i w trakcie trwania kampanii będziemy wykorzystywali wiele standardowych i niestandardowych narzędzi komunikacji. Jesteśmy przekonani, że spotka się to z pozytywnym odbiorem przez naszych klientów” – mówi Iwona Jacaszek-Pruś.

Ponieważ napoje to kategoria silnie impulsowa ważne jest, aby w tym okresie produkt dostępny był w sklepie w wielu miejscach. Ważne, aby nie zabrakło go na półce, ale również na dodatkowych miejscach ekspozycyjnych. Oczywiście wszystkie dodatkowe ekspozycje w tym okresie powinny mieć akcent świąteczny, klienci przywykli już do tego i mogą spodziewać się tutaj naszej dużej aktywności. Jak przyznaje Dyrektor ds. Korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska – dekoracje świąteczne przy ekspozycjach pomagają klientom szybko odnaleźć świąteczną ofertę promocyjną. Jest to bardzo ważne i pozwala zaoszczędzić klientom czas spędzony na robieniu zakupów.

Sklepowe półki czas przygotować i zwiększyć miejsce w segmencie alkoholowym na produkty, zestawy produktowe w prezentowych opakowaniach. Alkoholami, które będą wiodły prym w sklepach handlu tradycyjnego są wódki, wina, w tym również musujące, whisky, a także wszelkie alkohole premium w zestawach prezentowych. Razem z alkoholami w koszykach zakupowych znajdą się także napoje gazowane oraz soki będące uzupełnieniem oferty.

tagi: Alkohole , napoje , toasty , soki , napoje gazowane , święta , Boże Narodzenie ,