Rynek prezerwatyw w ujęciu ilościowym jest na stabilnym poziomie, natomiast wartościowo rośnie, co wskazuje na coraz większe zainteresowanie konsumentów produktami z wyższej półki. Taki trend jest przewidywany także na najbliższe lata.
Według raportu Memrb, rynek prezerwatyw w 2008 roku wyniósł 168 mln złotych. Sprzedano 108 mln sztuk tych produktów. Rynek zdominowany jest przez trzech głównych graczy - Ansell Unimil (48% udziału w wolumenie sprzedaży), SSL Healthcare Polska (25%) oraz Abpol (18%). Trochę inaczej wygląda podział pod względem wartości sprzedaży, gdzie na czołowej pozycji, z 42% udziału uplasował się SSL Healthcare Polska, Ansell Unimil posiada 38%, natomiast Abpol 14%. Pozostali producenci mają łącznie jedną dziesiątą rynku pod względem ilości sprzedaży i 6% wartościowo.
Na rynku widocznych jest wiele marek, a asortyment lateksowych środków antykoncepcyjnych można podzielić na trzy segmenty. Najdroższy - to wyroby z Europy Zachodniej i USA. Drugą grupę obejmują tańsze produkty krajowe. Trzeci segment - to bardzo tanie prezerwatywy importowane z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z Malezji, Korei Południowej, Tajlandii, Hongkongu i Indii. Dostępne są także produkty sprzedawane pod marką własną sieci.
Jeśli chodzi o moment i miejsce zakupu zasada jest jedna - produkt musi być dobrze widoczny, łatwo dostępny, aby nie trzeba było pytać i szukać, tylko szybko samemu wybrać i dyskretnie wrzucić pudełko do koszyka. Najlepiej żeby prezerwatywy leżały na półce w pobliżu leków OTC.
Pod względem ilości sprzedanych „gumek" głównym kanałem dystrybucji są kioski (22%) i stacje benzynowe (18%), prezerwatywy kupowane są także w aptekach (12%), hipermarketach (11%), małych i dużych sklepach spożywczo-przemysłowych (odpowiednio 11 i 10%). Największe obroty generują stacje benzynowe (22%), kioski (15%), apteki (14%) i hipermarkety (13%).
„Rośnie sprzedaż prezerwatyw w rynku nowoczesnym, czyli kupujemy coraz częściej prezerwatywy w super- i hipermarketach. Ten rynek rozwija się dynamicznie" - mówi Olgierd Wejner, Dyrektor Generalny Abpol Company Polska - „Swoją pozycję sprzedażową utrzymał kanał stacji benzynowych. Jest to ciągle bardzo popularna forma sprzedaży, szczególnie ze względu na swój charakter convenience (dostępność o każdej porze dnia i nocy). Równie ważny jest kanał tradycyjny, czyli kioski, sklepy spożywcze i drogeryjne.
Prezerwatywy najczęściej kupują młodzi ludzie (18-35 lat), którzy chcą się zabezpieczyć przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, czy niepożądaną ciążą.
Kondomy mają trzy podstawowe rozmiary: afroamerykański, europejski i azjatycki. Azjatycki jest najmniejszy, a afroamerykański - największy. Wśród rodzajów „gumek" wyróżnić można prezerwatywy nawilżane, nawilżane ze środkiem plemnikobójczym, smakowe, prążkowane, o strukturze kropkowanej, przedłużające doznania, z wypustkami, ekstra cienkie lub ekstra mocne. W modzie są wszelkie możliwe kolory (nie pomijając czarnego) i zapachy. Najpopularniejsze są prezerwatywy nawilżane i nawilżane ze środkiem plemnikobójczym.
„Polacy kupują prezerwatywy różnego rodzaju: nawilżane o gładkiej powierzchni, ze środkiem plemnikobójczym, środkiem przedłużającym stosunek, jak też prezerwatywy z wypustkami, prążkami czy użebrowaną powierzchnią" - mówi Katarzyna Musiał, Senior Brand Manager, Unimil S.A.
„Największym wzięciem cieszą się standardowe prezerwatywy Classic. Polacy nie stronią jednak od fantazji, wiec zaraz po prezerwatywie klasycznej najczęściej kupowane są Happy z prążkami oraz Warrior ze środkiem plemnikobójczym. Ze względu na walory smakowe dużym powodzeniem cieszy się również prezerwatywa truskawkowa Strawberry" - zapewnia Olgierd Wejner z Abpol Company Polska.
Dominującym w Polsce formatem są małe opakowania po 1-3 sztuki (ponad 90% rynku), ale powoli rośnie sprzedaż produktów w opakowaniach większych 4 - 12 sztuk.
Polacy stają się coraz bardziej wyzwoleni w sypialni. Pojawiają się nowe produkty związane z życiem intymnym, urozmaicające życie seksualne. Ci, którzy nie boją się eksperymentować kupują nie tylko prezerwatywy, ale też intymne żele potęgujące doznania czy nakładki wibracyjne.
„Rynek żeli intymnych (nawilżających i do masażu) rozwija się dynamicznie, w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrósł on ilościowo o ok. 76% (dane MEMRB, MAT XI/ XII 2008 vs 2007). Rynek nakładek wibracyjnych jest mniejszy i rozwija się wolniej, jednak jest to segment rynkowy o dużym potencjale rozwoju" - mówi Katarzyna Musiał z Unimil S.A.
Producenci, aby zaspokoić nawet najbardziej wymagających klientów coraz bardziej urozmaicają swoją ofertę.
- „Firma Abpol posiada bogatą i urozmaiconą ofertę linii Rosetex" - mówi Olgierd Wejner, dyrektor generalny - „Tworzy ją 9 rodzajów prezerwatyw: Classic o prostym kształcie i gładkiej powierzchni, Happy z poprzecznymi prążkami, Lucy o karbowanej strukturze, Perfect z przewężeniem redukującym ryzyko zsunięcia się oraz Warrior nasączone środkiem plemnikobójczym nanoxynol-9. Bardzo ciekawą propozycją jest linia Rosetex Plus, w skład której wchodzą cztery typy prezerwatyw: bananowe, miętowe, truskawkowe oraz waniliowe. Nowinką technologiczną, unikatową na rynku polskim, jest uzyskane połączenie inspirującego aromatu z atrakcyjnym kolorem i lekko słodkim smakiem. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu lubrykanta standardowego innym, opartym na wodzie, co pozwoliło zniwelować gorzki smak.
„W swojej ofercie mamy prezerwatywy pod trzema markami: Unimil (segment premium), New Caress (segment mainstream) oraz Conamore (segment economy)" - mówi Katarzyna Musiał - „Pod naszą główną marką Unimil mamy najbardziej bogaty asortyment produktów: 7 rodzajów prezerwatyw, nakładkę wibracyjną Pleasure vibes oraz intymne żele nawilżające Silky Smooth i Warming Pleasure. Poza jednorodnymi prezerwatywami mamy w ofercie także 2 zestawy: 12 prezerwatyw w 4 rodzajach: Variety oraz zestaw 9 prezerwatyw w 3 rodzajach z nakładką wibracyjną: Xperiences".
Prezerwatywy Contact - to supercienkie, różowe, nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem o wyjątkowo komfortowym kształcie, dające naturalne doznania. Dostępne w opakowaniach po 3 i 12 sztuk.
UltraSafe - to nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem, ze środkiem plemnikobójczym Nonoksynol-9, dla dodatkowej ochrony. Dostępne w opakowaniach po 3 i 12 sztuk.
Protect - to nawilżane, pogrubione prezerwatywy ze zbiorniczkiem, dla wyjątkowo ostrożnych. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.
Xtra pleasure - to cienkie, nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem, o unikalnym kształcie oraz prążkowanej powierzchni dla wzmocnienia wrażeń i zwiększenia stymulacji obojga partnerów. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.
Max Love - to nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem o nowym, unikalnym kształcie, ze specjalnym środkiem pozwalającym przedłużyć stosunek. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.
Intense - to nawilżane prezerwatywy z wypustkami i użebrowaną powierzchnią dla maksimum stymulacji. Dostępne w opakowaniach po 3 sztuki.
Prezerwatywy Natural - to nowość wprowadzona w roku 2009. Są to klasyczne, nawilżane prezerwatywy ze zbiorniczkiem, o gładkiej powierzchni i naturalnym kolorze. Dostępne w opakowaniach po 3 i 12 sztuk.
„Oferta prezerwatyw została uzupełniona o nakładkę wibracyjną Pleasure vibes. Jej wyjątkowo długi czas działania - do 35 minut, aż 3 zakresy prędkości wibracji, regulowane łatwym w użyciu przyciskiem oraz praktyczne pudełeczko do przechowywania to główne atuty, wyróżniające nasz produkt spośród konkurencji", zapewnia Katarzyna Musiał.
Nowością w asortymencie Unimil są także nawilżające żele intymne:
Żel Silky Smooth - silnie nawilża, a wyjątkowa formuła z aloesem i witaminą E polepsza uczucie komfortu podczas stosunku oraz zapewnia maksymalną przyjemność obojgu partnerom. Żel Warming Pleasure - oprócz silnych właściwości nawilżających, wywołuje delikatne uczucie ciepła, potęgując doznania u obojga partnerów.
Oba żele są dostępne w plastikowych buteleczkach po 50 ml, z pompką ułatwiającą dozowanie. Są beztłuszczowe, bezbarwne i bezwonne.
„Pod marką New Caress mamy prezerwatywy ze środkiem plemnikobójczym Safeness, prezerwatywy pogrubione Power Play, prezerwatywy dodatkowo nawilżane WetN'Wild, prezerwatywy ze środkiem przedłużającym stosunek Endurance, prezerwatywy o zapachu kokosowym Exotica oraz prezerwatywy z wypustkami Rough Rider. Pod marką Conamore mamy prezerwatywy nawilżane Wet, że środkiem plemnikobójczym Spermicidal, w prążki Ribbed oraz zestawy " - dodaje Katarzyna Musiał z Unimil S.A.
Zestaw Variety / 4 strony Przyjemności zawiera po 3 sztuki prezerwatyw: UltraSafe, Contact, Max Love i Xtra pleasure. Natomiast Xperiences to 9 cienkich prezerwatyw (po 3 sztuki prezerwatyw: Intense, Xtra pleasure i Max Love) oraz nakładka wibracyjna, której intensywne drgania dostarczają dodatkowej stymulacji i podniecenia.
SLL Healthcare, obecny w 150 krajach na całym świecie, światowy lider na rynku prezerwatyw (29% wartości światowej sprzedaży), to producent najbardziej znanej prezerwatywy na świecie - Durex. Firma ma w swym portfolio prezerwatywy w różnych rozmiarach, oprócz serii classic, także prezerwatywy nawilżane i prążkowane Arouser, bliskie ciału Close Fit, wyjątkowo cienkie Elite, wyjątkowo przedłużające przyjemność Performa, maksymalizujące przyjemność Pleasure Max i Pleasure Max Warming. W ofercie są także prezerwatywy smakowe, żele intymne nawilżające i wyzwalające dreszczyk emocji (Durex Play), oraz Durex Play Vibrations Ring - pierwsza w Polsce nakładka wibracyjna
tagi: prezerwatywy rynek ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...