Kategorie produktów

Rynek ściereczek nawilżanych dynamicznie rośnie

Wtorek, 19 lutego 2013 Autor: Maja Święcka, HURT & DETAL Nr 02 (84) / 2013 (Luty)
Rozmowa z Tomaszem Szwedowiczem, Dyrektorem Sprzedaży w Polsce, Harper Hygienics S.A.

Panie Dyrektorze, marka Presto Clean należąca do Harper Hygienics jest liderem rynkowym wśród produktów brandowych swojej kategorii. Proszę przybliżyć kategorię i markę naszym Czytelnikom.

Rynek ściereczek nawilżanych jest rynkiem odnotowującym kolejny rok dynamiczne wzrosty. Wartość rynku to ponad 41 mln zł w ujęciu rocznym. Jest to kategoria z olbrzymim potencjałem (biorąc pod uwagę doświadczenia krajów wysokorozwiniętych, gdzie ta kategoria ma wartość kilkukrotnie wyższą). W Polsce ściereczki nawilżane środkami myjącymi kupuje obecnie tylko 19% gospodarstw domowych. Presto Clean to zdecydowany lider wśród produktów markowych, w ostatnim okresie badawczym wartościowy udział w tej kategorii wyniósł 17,8% (Harper Hygienics za Nielsen 2012). Ściereczki te jako jedyne zapewniają kompleksową i specjalistyczną ofertę do wszystkich domowych powierzchni, a co ważne, wśród produktów brandowych mają najwięcej ściereczek w pojedynczym opakowaniu. Nawilżone są substancjami, które w łatwy sposób pozwalają uzyskać efekty takie, jak przy sprzątaniu z wykorzystaniem tradycyjnych preparatów do czyszczenia. Ich największym atutem jest funkcjonalność dająca oszczędność czasu oraz higieniczność stosowania.

W 2012 roku odświeżona została szata graficzna marki Presto Clean – czym były podyktowane te zmiany oraz czy zauważacie już pozytywny oddźwięk ubiegłorocznych działań?

W ubiegłym roku szata graficzna opakowań Presto Clean została zmieniona – poprawiono czytelność i estetykę opakowań oraz udoskonalono receptury. Zmiany te uwzględniły potrzeby polskich konsumentów, którzy mają coraz większe wymagania i oczekiwania wobec produktów do utrzymania czystości. W roku 2012 marka Presto Clean odnotowała wartościowy wzrost sprzedaży o +30% oraz uzyskała najwyższy wartościowy udział rynkowy. Stało się tak, między innymi dlatego, że w ostatnim czasie zdywersyfikowalismy ofertę produktową dopasowując opakowania i ceny do kanałów sprzedaży: w kanale nowoczesnym sprzedajemy produkty w opakowaniu promocyjnym +30% gratis, natomiast w kanale tradycyjnym przeważają opakowania regularne. Pozwoliło to detalistom dostosować ofertę cenową na poziomie konkurencyjnym w stosunku do hipermarketów i dyskontów przy zachowaniu nadal wysokiej marży. Dzięki temu uzyskaliśmy wzrost dystrybucji w tym kanale, zwłaszcza w sieciach lokalnych i drogeryjnych. Przykładem jest zwycięzca w naszym konkursie – sieć drogerii Vica, która aktywnie zaangażowała się w sprzedaż Presto Clean i wprowadziła produkt do wszystkich sklepów dbając przy tym o efektowne dodatkowe ekspozycje.

Jakie aktywności handlowe przygotowaliście na najbliższe miesiące?

Presto Clean to nr 1 wśród markowych produktów w kategorii ściereczek gospodarczych, nie może go więc zabraknąć w ofercie żadnego detalisty. W zbliżającym się okresie przedświątecznym na detalistów czekają liczne aktywności handlowe: firma przygotowała szereg działań nastawionych na zwiększenie rotacji produktu i obustronne generowanie zysku (gazetki promocyjne, dodatkowe ekspozycje z wykorzystaniem materiałów POS, produkty w atrakcyjnej ofercie cenowej).

Markę wyróżnia nie tylko doskonały produkt, ale i konkursy skierowane do właścicieli sklepów, w ostatnim, który zakończył się 31 grudnia do wygrania było naprawdę wiele atrakcyjnych nagród z nagrodą główną – 5 tysięcy złotych. Jak podsumuje Pan ten konkurs?

Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni kreatywnością i zaangażowaniem sklepów. Widać, że detaliści wierzą w to, że właściwa ekspozycja produktów to gwarancja szybkiej rotacji. W konkursie wzięły osoby odpowiadające za zakupy w sklepach handlu tradycyjnego. Zadaniem uczestników było zadbanie o jak najlepszą widoczność produktów w sklepie. Nagrodzone zostały najciekawsze ekspozycje Presto Clean, które ocenione zostały pod względem ilości asortymentu, innowacyjności formy oraz właściwego umieszczenia materiałów informacyjnych. Zwycięzcy zostali nagrodzeni kartami przedpłaconymi o wartości od 5 000 do 1 000 złotych oraz zestawami produktów Presto o wartości 100 zł. Nagrodę główną w wysokości 5 000 zł otrzymała drogeria VICA z Grodziska Wielkopolskiego. Pozostałe nagrody w wysokości 1 000 zł otrzymały następujące sklepy: MARKO w Lędzinach, MAR-KOS w Płocku, EKO-NATURA z Kostrzynia, TWÓJ MARKET z Trzemeszna oraz FH A. Stachowiak z Owińska. Pozostali uczestnicy otrzymali nagrody w postaci zestawu produktów Presto Clean o wartości 100 zł.

Dziękuję za rozmowę.


tagi: Tomasz Szwedowicz,Harper Hygienics S.A. , sprzątanie , ściereczki nasączone ,