Kategorie produktów

Optymistyczne prognozy dla rynku wina

Poniedziałek, 24 września 2012
Rynek wina, mimo spowolnienia lub spadku rozwoju innych kategorii alkoholowych, nadal rośnie – głównie dzięki dynamicznemu wzrostowi sprzedaży win stołowych. Nowy projekt ustawy okołobudżetowej, który otrzymała PRW od Ministerstwa Finansów w ramach konsultacji społecznych przewiduje ustalenie odrębnej stawki akcyzy na cydr i perry o mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0%. Ustalenie odrębnej stawki akcyzy przyczyni się do rozwoju produkcji niskoalkoholowych wyrobów winiarskich w Polsce.

Od kilku lat rynek wina rozwija się szybciej niż średnia FMCG oraz cały rynek alkoholi, który odnotowuje stagnację w kategorii piwa oraz spadek w kategorii wódki. Wino, jako trzecia główna kategoria alkoholowa, prezentuje najwyższą dynamikę wzrostu i jest rynkiem o największym potencjale. W roku 2011 odnotowano 6% wzrostu ogólnej kategorii wina, a prognozy rozwoju na najbliższe lata są równie optymistyczne*. Wzrost konsumpcji wina jest napędzany głównie przez prowzrostowe i prorozwojowe trendy społeczne: wzrost dochodów, wzrost turystyki i rozwój kultury kulinarnej. Polska ma duży potencjał wzrostowy, ponieważ nadal pozostaje jednym z krajów Europy o najniższym spożyciu wina na osobę. W 2011 roku było to ok. 6,0 litra na osobę (licząc z winami owocowymi).

Motorem rozwoju kategorii są wina stołowe – największy segment rynku wina (63% rynku 2011). Segmentami win, które wykazują spadki, są wina deserowe, a w roku 2012 także wina musujące oraz wermuty. Wyraźnym trendem wśród win stołowych jest spadek sprzedaży win bułgarskich i węgierskich oraz wzrost droższych win francuskich, włoskich i chilijskich. Swój udział w rynku zwiększają nadal zróżnicowane cenowo wina z USA oraz Hiszpanii. Dającym się zaobserwować kierunkiem jest także szybki wzrost popularności win różowych, które są najszybciej rosnącym kolorem win stołowych, jednak nadal dominującą rolę mają wina czerwone. Klienci coraz chętniej też sięgają po wina wytrawne kosztem półsłodkich.

Rynek odnotowuje bardzo szybki wzrost znaczenia kanału dyskontowego przy jednoczesnym  spadającym udziale kanału sklepów małoformatowych (handel tradycyjny). Najważniejszym (wartościowo) segmentem cenowym w winach stołowych, z udziałem ponad 40 %, są wina powyżej 20 zł. Segment win powyżej 30 zł pozostał stabilny (9%). Zaobserwowano także wzrost spadającego w poprzednich latach segmentu win do 10 zł. Ilościowo najważniejszym segmentem są wina z przedziału 10-20 zł – prawie 50% rynku.

Perspektywy rozwoju kategorii wina na najbliższe lata są bardzo optymistyczne. Wino stołowe nadal powinno być silnym motorem rozwoju tej kategorii – mówi Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura Polskiej Rady Winiarstwa. – 19 września br. PRW otrzymała projekt ustawy okołobudżetowej, zgodnie z którym stawki akcyzy na cydry i perry o mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0 % objętości będą wynosiły 97,00 zł od 1 hektolitra. Aktualnie stawka na wszystkie wyroby winiarskie wynosi 158 zł od 1 hektolitra. Zmiana ta jest odpowiedzią Ministerstwa Finansów na wielokrotne wystąpienia PRW w tej sprawie. Kolejnym krokiem do którego będzie dążyła nasza organizacja będzie likwidacja banderol na wyroby winiarskie. Jesteśmy przekonani, że ustalenie odrębnej stawki  akcyzy pozwoli producentom na rozwinięcie produkcji niskoalkoholowych wyrobów winiarskich.

*) Wszystkie dane statystyczne zostały zaczerpnięte opracowań AMBRA SA za AcNielsen JJ 2012. Poszczególne lata użyte w opracowaniu nie są latami kalendarzowymi, tylko okresami grudzień-listopad. Przykładowo rok 2011 obejmuje okres: grudzień 2010-listopad 2011.

tagi: wino , rynek wina , cydr , perry ,