Kategorie produktów

Być kobietą, być kobietą...

Piątek, 26 października 2012 HURT & DETAL Nr 10 (80) / 2012 (Hurt i Detal)
Co kupują znane Polki, czy mężczyźni odgrywają ważną rolę w codziennych zakupach, jakie są klientki w oczach detalistów i jak właściciele sklepów komponują damski asortyment? Odpowiedź zmienną jest, podobnie jak każda kobieta. Jedno jest pewne – to panie wciąż rządzą domowymi zakupami.
Kobieta sprawuje pieczę nad domowymi zakupami. Ona najlepiej wie co i gdzie kupić zarówno dla samej siebie, jak i całej rodziny.  Jak podaje raport „ODIDO – Rodzinne zakupy za rogiem”  największy wpływ na decyzje związane z codziennymi zakupami – według kobiet – mają one same (81%). 13% Polek wskazuje swoich rodziców, a tylko 4% męża.

Mężczyźni – w odpowiedzi na to samo pytanie – aż w 49% przyznają, że to ich żony mają największy wpływ na podejmowane decyzje zakupowe. 27% panów wskazuje w tym badaniu samych siebie, natomiast aż 20% uznaje, że największy wpływ na decyzje zakupowe mają rodzice. Nie da się więc ukryć różnic. Panie i panowie odmienne zdanie mają również w kwestii odpowiedzialności za robienie codziennych zakupów. Mężczyźni jedynie w 49% wskazali na żony, natomiast aż 82% kobiet przyznało, że to właśnie one wypełniają ten obowiązek. Panowie w 27% wskazali na siebie, natomiast panie jedynie w 6% wskazały na mężów. 11% kobiet  i 20% mężczyzn stwierdziło, że to rodzice wykonują codzienne zakupy. Zarówno Polki, jak i Polacy zgodnie przyznają, że dzieci odgrywają znikomą rolę w robieniu zakupów.

Gwiazdy na zakupach

Rozmawiając ze znanymi Polkami, zdania na temat robienia zakupów również były podzielone. Fakt ten może jedynie potwierdzić tezę, że kobieta zmienną jest, i tak naprawdę każda z nas jest inna. I tak na przykład Agnieszka Maciąg podczas zakupów jest bardzo konkretna. „Zależy mi na dobrej jakości, zwłaszcza jeżeli kupuję żywność” – mówi pani Agnieszka.  Podkreśla bardzo istotną kwestię, że to co je każdego dnia wraz z rodziną wpływa na jakość ich życia, energię, samopoczucie i zdrowie w przyszłości. „To jest jak najlepsza inwestycja” – stwierdza i dodaje, że woli zrezygnować z modnych butów lub sukienki, ale pożywienie musi być zdrowe. Nie ma bowiem lepszego kosmetyku i kuracji przedłużającej młodość!

A co można znaleźć w zakupowym koszyku Kasi Skrzyneckiej? Wyłącznie to, co mieści się w granicach lekkiej diety. Chude mięso, ryby, warzywa, owoce, ryż biały, czarny lub czerwony, mleko z obniżoną zawartością laktozy (dietetyczne), chudy twaróg lub jogurt, soki naturalne bez dodatku cukru, miód naturalny, kawę, aromatyczne herbaty, przyprawy, dobre wino. „Nie istnieją zaś w naszej diecie żadne słodycze, cukier, potrawy mączne, masło, pieczywo, ani żadne wynalazki typu chipsy czy popcorn” – opowiada.

Monika Mrozowska najbardziej lubi mleko prosto od krowy, które czasami udaje jej się kupić na bazarze „Na Kole” od zaprzyjaźnionego gospodarza. Uwielbia też świeże pieczywo z piekarni Oskroba. Bułeczki orkiszowe, bagietki pasterskie, chleb na zakwasie... „Często kupuję także produkt Kaszi, czyli coś takiego jak sushi tylko z kaszy jęczmiennej. Pycha!” – dodaje. W zakupowym koszyku aktorki znajdziemy dużo kaszy. Jej dzieci uwielbiają kaszę jaglaną, można ją jeść na tysiąc sposobów, przez cały rok. Do tego olej zimnotłoczony, np. lniany, a na drugie śniadanie kanapka z prawdziwym polskim miodem.

Gdzie kupują znane Polki?

Agnieszka Maciąg bardzo lubi targi i małe sklepiki (zwłaszcza jeśli chodzi o warzywa i owoce) oraz piekarnie. Katarzyna Skrzynecka z kolei w jednym z wywiadów opowiadała nam, że na szybkie zakupy udaje się do pobliskiego sklepiku, a na te duże zazwyczaj do marketu. „Mniejszy sklep to oszczędność czasu, jakiego potrzebujemy na przebycie kilometrów w hipermarkecie i zazwyczaj jest pod ręką” – mówi pani Katarzyna. Jednym z ulubionych sklepów Moniki Mrozowskiej jest „1,2,3 eko”, który znajduje się w okolicach jej domu. To sklep zproduktami ekologicznymi i nie tylko. „Znajdują się tam również artykuły, które nie posiadają certyfikatów, ale są bardzo dobrej jakości. W ich składzie nie znajdziemy parabenów, sztucznych barwników i innych szkodliwych składników” – opowiada pani Monika. Aktorka ma też jeden ulubiony supermarket, w którym  znajduje się dużo dobrych produktów w przystępnych cenach. „Inne mnie męczą ze względu na głośną muzykę, złe rozplanowanie przestrzeni oraz agresywną reklamę” – dodaje.

Okiem polskiego Kupca

Kobieta to klient wybredny. Chętnie ogląda nowe produkty, patrzy co jest na półce i lubi mieć z czego wybierać. „Kobiety są bardziej wybredne i częściej zastanawiają się, co kupić. Mężczyźni kupują zazwyczaj to, co każe im żona i często jeżeli nie ma jakiegoś produktu, nie kupują zamiennika. Kobieta natomiast chętnie doradza się ekspedientki co można kupić w zamian. Kobiety są innym typem klienta niż mężczyźni” – mówi właścicielka sklepu ODIDO w Pruszkowie.

Małgorzata Krzyżanowska ze sklepu w Grójcu przyznaje, że kobieta jako klientka jest zazwyczaj bardzo zdecydowana. „Oczywiście zdarzają się też panie, które na wszystko kręcą nosem, wybierają, przebierają, a w końcu kupują drobiazg wart 2 zł albo wychodzą ze sklepu bez zakupów” – mówi z uśmiechem pani Małgorzata.

Kobieta robiąca zakupy kieruje się jakością, zaufaniem do marki oraz ceną. Chętnie czyta etykiety, aby zapoznać się ze składem produktu, który chce kupić. Kupując żywność – wybiera mniej przetworzoną, zdrowszą, z niższą zawartością tłuszczu. I tak na przykład kupując parówki –  wybierze te klasy premium, kupując wędlinę – zwróci uwagę na zawartość tłuszczu, kupując sok – zapozna się z jego składem i wybierze ten w 100% naturalny bez dodatku cukru. Można więc zaryzykować stwierdzenie – że kobieta robi „mądrzejsze” zakupy, zwłaszcza jeżeli kupuje dla swoich najbliższych.
Czy w sklepach detalicznych odnaleźć możemy artykuły skierowane wyłącznie dla kobiet, takie których nie kupi  żaden mężczyzna, chyba że dla kobiety? Oczywiście wszystko zależy od profilu placówki detalicznej oraz jej powierzchni. W większych punktach handlowych, typu delikatesy, na półkach odnajdziemy wiele produktów, w tym kosmetyki dla kobiet.

Co sklep to obyczaj

Jak wygląda kobieca półka w sklepach detalicznych? Bardzo różnie, tak samo jak różne są klientki i jak różne są poszczególne placówki detaliczne.

I tak na przykład w sklepie przynależącym do sieci ODIDO – Mini Max w Mińsku Mazowieckim jest kilka produktów, które kupują wyłącznie kobiety. „Nowe, smakowe piwa – Warka i Lech – najchętniej kupują kobiety lub mężczyźni ale właśnie dla pań. W kategorii alkoholowej klientki bardzo lubią nowości, produkty reklamowane w telewizji i prasie. Dlatego też staramy się zawsze mieć na półce nowe produkty w tej kategorii” – mówi Anna Wójcik, kierowniczka sklepu. Piwa smakowe czy gotowe lekkie drinki kupują zazwyczaj młode, ale już pełnoletnie dziewczyny. Kobiety dojrzałe częściej wybierają wódki smakowe i różnego rodzaju wina. Wśród tych ostatnich chętnie kupowana jest Kadarka półsłodkie i Carlo Rossi. „Najlepiej sprzedają się wina i alkohole ze średniej półki cenowej, te droższe częściej  kupowane są na prezent. Klientki bardzo lubią także smakowy trunek Fiore, którym delektują się podczas spotkań w damskim gronie.” – przyznaje pani Anna. Na podstawie obserwacji klientów można też zaryzykować stwierdzenie, że większość kobiet chętniej wybiera kawy cappuccino oraz smakowe. „Panie częściej niż panowie wybierają marki premium” –  dodaje nasza rozmówczyni. W tym sklepie również asortyment kosmetyczny jest szeroki. Na półkach znajdują się lakiery do włosów, szampony, balsamy do ciała, mleczka i toniki do twarzy, kremy do rąk, waciki, podpaski, wkładki, a nawet rajstopy – czyli wszystko to, czego klientki zapomną kupić w markecie lub czego nagle zabraknie w domu, bądź też czego pilnie potrzebują w drodze na przykład do pracy. „Tego typu asortyment jest w naszej placówce jedynie dodatkiem, ponieważ z założenia jesteśmy sklepem spożywczym. Jeżeli klientka przychodzi do sklepu i chce, aby zamówić dla niej na przykład konkretny produkt, zawsze to robimy” – mówi Anna Wójcik.

Z kolei w placówce Bogumiły Łukasiewicz w Pruszkowie – kobiety bardzo rzadko kupują mocne alkohole smakowe.

Często wybierają wina, zazwyczaj półsłodkie Carlo Rossi. Ale z obserwacji detalistki wynika, że klientki w jej sklepie kupując wino kierują się rodzajem – smakiem i kolorem, ceną, a na końcu marką. W sklepie przy ul. Promyka 10 chętnie kupowane są także wina mołdawskie. „Wśród piw bardzo dobrze sprzedaje się w tym sezonie Somersby i właśnie chętnie kupują je kobiety. Warka Radler również cieszy się powodzeniem wśród klientek, podobnie jak Lech Shandy” – przyznaje pani Bogumiła. Również jeżeli chodzi o kawy – kobiety są bardziej wybredne, zazwyczaj poszukują kaw lekkich, smakowych i nowości rynkowych. „U nas dobrze sprzedaje się Jacobs Aroma. Często pytały o nią panie, dlatego też ta kawa znajduje się na naszych półkach” – dodaje pani Łukasiewicz. Również na życzenie klientek sprowadzono do sklepu papierosy slim, mentolowe, na przykład L&M jasnozielone. Kosmetyków w placówce w Pruszkowie jest niewiele, chociaż odkąd sklep ma charakter samoobsługowy jest w nim dużo więcej miejsca na tego typu produkty. „Klientki zazwyczaj pytają o lakier do włosów, więc na półce musi zawsze być ten produkt, podobnie jak podpaski. Litrami sprzedaje się zmywacz do paznokci” – dodaje z uśmiechem właścicielka sklepu.

W osiedlowym sklepie spożywczo-przemysłowym w Warszawie kobiety kupują wina półwytrawne, półsłodkie, najczęściej białe, wśród marek prym wiedzie Carlo Rossi. Bardzo lubią także Martini i Fiore. „Klientki w naszym sklepie bardzo lubią piwa smakowe – jabłkowe, żurawinowe i inne. Dobrze sprzedaje się Somersby, Magnus czekoladowy, Ciechan miodowy i Lech Shandy” – mówi Lucyna Byczek, ekspedientka. Wśród artykułów higienicznych dla kobiet są na osobnej półce produkty pierwszej potrzeby – podpaski, waciki. Obok jest sklep chemiczny, w którym każda klientka kupi dosłownie wszystko z kategorii kosmetycznej.

„Na półkach – oprócz chemii gospodarczej – są balsamy do ciała, płyny do kąpieli, szampony i odżywki do włosów, kremy pielęgnacyjne, kosmetyki kolorowe oraz wszystko to, czego potrzebuje każda kobieta” – mówi Anna Smolaga, właścicielka sklepu. „Do mojego sklepu panie przychodzą po to, czego w domu zabrakło, najczęściej po szampon do włosów, podpaski, lakier do włosów, zmywacz do paznokci czy waciki” – przyznaje pani Anna. Jak opowiada detalistka, w takich sytuacjach zazwyczaj wybierają mniejsze opakowania i zaufane marki. Dobrze sprzedają się całe serie kosmetyków Dr Irena Eris i Nivea. Wśród szamponów prym wiedzie Elséve i Dove. Jeżeli chodzi o lakiery do włosów pierwsze miejsce w sklepie pani Anny zajmuje Taft i Wellaflex, drugie Professional Style, który jest prawie o połowę tańszy. Jeżeli chodzi o podpaski i  kładki to klientki bezgranicznie ufają marce Bella, drugie miejsce przypada Naturelli.

A jak sytuacja wygląda w większych placówkach, na przykład w hipermarketach? „W dziale Perfumeria w sklepach Carrefour posiadamy oczywiście wiele kategorii dedykowanych kobietom. Oprócz produktów pierwszej potrzeby, panie mogą znaleźć u nas również kosmetyki do pielęgnacji twarzy, skóry, włosów, produkty do depilacji, a także kosmetyki i akcesoria do makijażu” – mówi Armen Papazjan, Dyrektor Handlowy Carrefour Polska. Największym powodzeniem cieszą się szampony i odżywki. Wśród nich bez wątpienia ulubieńcem wymagających klientek jest marka Elséve. Mamy chętnie sięgają po Ultra Doux marki Garnier jako produkt dla całej rodziny. Kategorią cieszącą się równie dużym powodzeniem jest koloryzacja włosów z najczęściej kupowaną gamą Palette oraz Casting. Właściwości tych produktów szczególnie doceniają młodsze klientki Carrefour.

Jak przyznaje Armen Papazjan producenci stale prześcigają się, aby zadowalać gusta nawet najbardziej wymagających klientek. Ostatnim rzucającym się w oczy trendem jest dynamiczny rozwój rynku kosmetyków dla pań w podeszłym wieku. Segment ten przez lata cieszył się na polskim rynku mniejszą popularnością, dziś jest zupełnie inaczej. Rodzime marki jak Lirene czy Dax Perfecta regularnie poszerzają swoją ofertę kosmetyków dedykowanych paniom po 50., 60., a nawet 70-tym roku życia. „Rynek kosmetyków nieustannie ewoluuje i do zmieniających się trendów stale dostosowujemy ofertę Carrefour. Mamy nadzieję, że z korzyścią dla naszych klientek” – dodaje.

W ofercie alkoholowej Carrefour także posiada wiele produktów adresowanych do kobiet: piwa smakowe, napoje alkoholowe kategorii RTD (tzw. drinki gotowe do spożycia), wina oraz lekkie alkohole. Z piw najlepiej sprzedających się  wśród kobiet, można wymienić Karmi Classic, Łomżę miodową, Lech Shandy i Desperados.

Najpopularniejszą marką w kategorii gotowych drinków jest Sobieski Impress 250 ml, który oferuje różne smaki. Spośród mocniejszych alkoholi, panie szczególnie często wybierają w sklepach Carrefour: Martini Bianco, likier Advocat oraz Cin Cin Bianco. W kategorii win, klientki Carrefour chętnie sięgają po wina różowe – zwłaszcza Carlo Rossi.

W ofercie kaw delikatnych największą popularnością cieszą się tzw. kawy pudrowe. Najlepiej sprzedają się Jacobs Velvet, Nescafé Sensazione Creme, Tchibo Gold Selection Crema. Równie dobrze sprzedają się kawy cappuccino – do najpopularniejszych należą cappuccino La Mattina, Mokate i Nescafé. „Do kaw delikatnych powinniśmy zaliczyć również kawy typu 3w1 i 2w1 – w tej kategorii zdecydowanym liderem jest Nescafé” – mówi Dyrektor Handlowy Carrefour Polska.

Kobiety kochają zakupy! Jak wino to zazwyczaj półsłodkie lub półwytrawne, wśród marek prym wiedzie Carlo Rossi. Jak piwo to przeważnie smakowe – owocowe, Somersby, Redd’s, Warka Radler i Lech Shandy. Wśród innych alkoholi panie wybierają także Martini i musujące małe Fiorentynki. Jeżeli chodzi o kawy, chętniej niż mężczyźni kupują cappuccino i smakowe odmiany, papierosy – zdecydowanie light, link i często mentol. Wśród żywności lubią produkty lekkie, z obniżoną zawartością tłuszczu, bez sztucznych dodatków, a także z półki premium. Jednak pamiętajmy – komponując własną – kobiecą półkę weźmy pod uwagę także znajomość swoich stałych klientek i nie zapominajmy o produktach, które uwielbiają. Rozpieszczając swoje klientki wiele można zyskać.

Monika Dawiec

tagi: produkty dla kobiet ,